REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT

Łatwe podatki
Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.
Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT /Fot. fotolia
Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie internetu znacznie ułatwiło sprzedaż wysyłkową za granicę do krajów Unii Europejskiej. Obecnie nie ma więc przeszkód, by nawet bez własnej strony internetowej sprzedawać za pośrednictwem internetu swoje produkty do krajów unijnych, dzięki takim portalom jak Ebay, Amazon, Dawanda czy Aukro. Jak rozliczać VAT w przypadku dokonywania takiej sprzedaży?

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli sprzedajemy towary na rzecz przedsiębiorców z innych krajów Unii Europejskiej i jesteśmy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT UE to sprawa jest prosta, wystawiamy fakturę VAT, a podatek ze stawką 0% rozliczany jest według ogólnych zasad wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT).

Co jeśli sprzedajmy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej? Oczywiście nie można zastosować stawki 0% VAT, bo VAT zawsze płaci ostateczny odbiorca, a rozlicza go sprzedawca.

Klauzula nadużycia prawa w ustawie o VAT od 15 lipca 2016 r.

Według zasad ogólnych podatek VAT od transakcji z konsumentami z innych krajów UE należy rozliczyć w państwie, do którego towary są wysyłane. Jednak nie dotyczy to sprzedaży do określonych limitów,  jeśli nie przekroczy się pewnych obrotów podatek można płacić w kraju nadania przesyłki (po ich przekroczeniu trzeba zarejestrować się do celów VAT w danym państwie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż wysyłkowa do krajów UE - limity

W ramach prawa unijnego określono, że limit taki wynosi 100 tys. euro, jednak państwa członkowskie mają prawo do obniżenia tego poziomu do wartości 35 tys. euro. Z tego prawa skorzystała duża część państw członkowskich, w tym Polska (zobacz tabelę poniżej). Warto pamiętać, że kwota ta określa całkowitą wartość sprzedaży wysyłkowej do danego państwa członkowskiego w ciągu roku podatkowego albo w poprzednim roku podatkowym. Jeśli wartość sprzedaż do danego państwa unijnego w ciągu roku podatkowego nie przekroczy ustalonych limitów, to można opodatkować transakcję na terytorium kraju. W przypadku ich przekroczenia opodatkowanie w państwie członkowskim przeznaczenia obowiązuje począwszy od dostawy, która przekroczyła ten limit.

Pamiętajmy, że wartości – limity obrotów są różne w różnych krajach, dlatego należy sprawdzić limit w pańskie unijnych, do którego wysyłamy towary.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Czasem opłacalne jest zarejestrowanie się jako płatnik VAT w innym kraju unijnym (np. jeśli stawka podatku VAT na towary, które sprzedajemy jest niższa), jednak jeśli nasza sprzedaż nie jest wysoka może okazać się, że koszty obsługi (opłacenie biura księgowego, które będzie w naszym imieniu składało deklaracje, kontaktowało się z urzędami danego państwa) są droższe lub porównywalne do oszczędności, które może nam przynieść różnica w stawce VAT.

Wyłączenie niektórych towarów

Pamiętajmy ponadto, że do przepisów dotyczących sprzedaży wysyłkowej (pozwalających na rozliczenie podatku w Polsce) nie stosuje się do:

- nowych środków transportu;

- towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przed podmiot działający na jego rzecz;

- wyrobów akcyzowych;

- towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, do których opodatkowania stosuje się zasady VAT-marża.

Jak wypełniać informację podsumowującą VAT-UE


Jak dokumentować sprzedaż wysyłkową do krajów UE?

Jeśli w swojej firmie posiadamy kasę fiskalną, to wystarczy w ten sposób zaewidencjonować tę sprzedaż. Jeśli korzystamy ze zwolnienia w obowiązku posiadania kasy fiskalnej, to powinnyśmy wystawić fakturę VAT.

Jak obliczyć limit sprzedaży?

Należy także pamiętać, że przeliczenia kwoty limitu sprzedaży wysyłkowej na walutę polską dokonywane jest na podstawie średniego kursu ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.

Jeśli wybierzemy możliwość opodatkowania transakcji w kraju docelowym (pamiętajmy, że mamy do tego prawo bez względu na obowiązujące limity), to we właściwym terminie (30 dni przed datą dokonania pierwszej dostawy) jesteśmy zobowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze skorzystania z tej opcji. Powinniśmy także powiadomić organy skarbowe w innym państwie członkowskim o zamiarze rozliczania VAT w tym państwie. Następnie – w terminie 30 dni od dokonania pierwszej dostawy – jesteśmy zobowiązany przedstawić w polskim urzędzie skarbowym dokument potwierdzający to powiadomienie.

Sprzedaż towarów do Unii a zwolnienie z VAT

Jednak, jeśli przekroczymy limit sprzedaży wysyłkowej do danego kraju (patrz tabela poniżej), nie mamy już żadnej możliwości wyboru miejsca opodatkowania. Trzeba wtedy płacić podatek w kraju dokonania dostawy (przeznaczenia towarów).

Kraj

Limit w euro

Austria

35.000 euro

Belgia

35.000 euro

Bułgaria

70.000 BGN = 35.791 euro

Chorwacja

270.000 HRK = 35.293 euro

Cypr

35.000 euro

Czechy

1.140.000 CZK = 41.510 euro

Dania

280.000 DKK = 37.508 euro

Estonia

35.000 euro

Finlandia

35.000 euro

Francja

100.000 euro

Grecja

35.000 euro

Hiszpania

35.000 euro

Holandia

100.000 euro

Irlandia

35.000 euro

Litwa

125.000 LTL = 36.203 euro

Luksemburg

100.000 euro

Łotwa

35.000 euro

Malta

35.000 euro

Niemcy

100.000 euro

Portugalia

35.000 euro

Rumunia

118.000 RON = 26.419 euro

Słowacja

35.000 euro

Słowenia

35.000 euro

Szwecja

320.000 SEK = 35.935 euro

Węgry

35.000 euro

Wielka Brytania

70.000 GBP = 84.541 euro

Włochy

35.000 euro

Autor: Magdalena Podgórska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA