REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej
Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Dostawa towarów realizowana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium innego państwa Unii Europejskiej wymusza na podatniku sumowanie wartości sprzedaży. Jest to niezbędne do określenia momentu przekroczenia limitu - kwoty ustalonej przez dany kraj – po osiągnięciu której każda kolejna dostawa podlegać będzie opodatkowaniu w kraju realizacji sprzedaży.

Co do zasady kwota ta została określona przez ustawodawstwo europejskie na poziomie 100.000 Euro, zastrzeżono przy tym możliwość jej obniżenia do 35.000 Euro.

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Na stronach internetowych Komisji Europejskiej pod adresem http://ec.europa.eu/index_pl.htm odnaleźć można tabelę zawierającą zestawienie wspomnianych kwot limitów przyjętych przez poszczególne państwa. Opis tabeli wskazuje na wrzesień 2011 r. - jako termin jej sporządzenia. Poniżej przedstawione są przedmiotowe dane w ujęciu tabelarycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kraj

Limit

Belgia

€ 35.000

Bułgaria

70.000 BGN

Czechy

1.140.000 CZK

Dania

280.000 DKK

Niemcy

€ 100.000

Estonia

€ 35.151

Irlandia

€ 35.000

Grecja

€ 35.000

Hiszpania

€ 35.000

Francja

€ 100.000

Włochy

€ 100.000

Cypr

€ 35.000

Łotwa

24.000 LVL

Litwa

125.000 LTL

Luksemburg

€ 100.000

Węgry

8.800.000 HUF

Malta

€ 35.000

Holandia

€ 100.000

Austria

€ 35.000

Polska

160.000 PLN

Portugalia

€ 35.000

Rumunia

118.000 RON

Słowenia

€ 35.000

Słowacja

€ 35.000

Finlandia

€ 35.000

Szwecja

320.000 SEK

Wielka Brytania

70.000 GBP

Z powyższego zestawienia wynika, iż w większości krajów wprowadzono obniżony limit. Pamiętać należy o tym, iż suma sprzedaży dotyczy kwot netto, w obrocie z danym krajem, bez znaczenia pozostaje więc liczba odbiorców towarów.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju może być realizowana w walucie krajowej, walucie państwa dostawy czy w Euro. W związku z tym powstaje kwestia przeliczenia walut. Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wprowadziła regulację, zgodnie z którą równowartość w walutach krajowych kwot wyrażonych w euro przewidzianych w niniejszej dyrektywie, jest określana według kursu wymiany euro obowiązującego w dniu 1 stycznia 1999 r.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Państwa członkowskie, które przystąpiły do Unii Europejskiej po tej dacie i nie przyjęły euro jako jednej waluty stosują kurs wymiany euro obowiązujący w dniu ich przystąpienia. W przypadku Polski był to dzień 1 maja 2004 r., w którym obowiązywał kurs Euro z dnia 30 kwietnia 2004 r. Według tabeli kursów średnich NBP na ten dzień 1 Euro miało wartość równą 4,8122 zł.

Dodać w tym miejscu można, iż przy przeliczaniu na waluty krajowe kwot, państwa członkowskie mogą zaokrąglać otrzymane kwoty do 10 % w górę lub w dół.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż podatnik, który dokonuje sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju zobligowany jest nie tylko do obliczenia wartości sprzedaży realizowanej w danym państwie, ale również ustalenia kwot limitów, a w niektórych przypadkach celem przeliczenia walut, do ustalenia daty wejścia określonego państwa do Unii Europejskiej. Należy bowiem pamiętać, iż wszystko to ma wpływ na określenie momentu, w którym sprzedaż wysyłkowa będzie obligatoryjnie opodatkowana w kraju dostawy towarów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA