REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować. Spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Sprzedaż wysyłkowa z kraju podlega opodatkowaniu na terytorium państwa wysyłki, jeżeli podatnik w obrocie handlowym z danym państwem nie przekroczył wyznaczonego limitu.Jest bowiem tak, że przekroczenie określonych przez poszczególne kraje kwot limitów wywołuje skutek w postaci obowiązku podatkowego na terytorium państwa realizacji dostawy.

REKLAMA

Autopromocja

Punktem wyznaczającym ten obowiązek jest dostawa, którą przekroczono tą kwotę. W praktyce nie tylko sama dostawa wywołuje przedmiotowy skutek. Otrzymanie bowiem samej zaliczki na poczet przyszłego świadczenia również wywołuje te same konsekwencje – to jest konieczność zarejestrowania działalności na terytorium kraju dostawy oraz opodatkowania zaistniałego zdarzenia. Wszystko rzecz jasna w sytuacji, gdy na skutek wpłaty zaliczki nastąpi przekroczenie wartości sprzedaży z danym krajem.

Sygnalizacyjne w tym miejscu warto odnieść się do kilku podstawowych kwestii dotyczących sprzedaży wysyłkowej z kraju. Sprzedażą wysyłkową z kraju jest dostawa realizowana przez podatnika VAT na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, której odbiorcą jest podmiot nierozpoznający u siebie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z kraju uzależnione jest od osiągniętych przez podatnika wartości obrotu z danym państwem członkowskim w roku realizowanej dostawy oraz w poprzednim roku podatkowym. Przy przekroczeniu kwot limitów określanych indywidualnie przez państwa członkowskie – miejscem opodatkowania jest kraj docelowej dostawy towarów. Jeśli natomiast kwota limitów nie została osiągnięta - opodatkowanie sprzedaży następuje w kraju wysyłki.

REKLAMA

Od tej zasady występuje wyjątek - podatnik może złożyć oświadczenie o wyborze miejsca opodatkowania dostawy w kraju realizacji wysyłki, pomimo nieosiągnięcia limitów. Jedynie na marginesie należy wspomnieć, iż skutki oświadczenia podatnika wiążą go przez okres 2 lat w obrocie gospodarczym w ramach sprzedaży wysyłkowej z takim krajem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie sprzedaży wysyłkowej z kraju regulowane jest przepisami wspólnotowymi. Określono w nich kwotę limitu na 100.000 Euro. Jednocześnie przyznano wszystkim krajom Unii Europejskiej uprawnienie do jej obniżenia do 35.000 Euro. Podatnik realizując sprzedaż wysyłkową z kraju jest więc zobowiązany do samodzielnego sprawdzenia na jakiej wysokości określono w danym kraju kwotę limitu związaną ze sprzedażą wysyłkową.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki


Z praktyki przy tym wiadomo, iż państwa członkowskie korzystają z przyznanych im w tym zakresie uprawnień, co w sposób szczególny uzasadnia aktywność podatnika w tym zakresie. Tym bardziej ma to istotne znaczenie, że po przekroczeniu kwot limitu podatnikowi nie pozostawiono już możliwości wyboru miejsca opodatkowania dostawy.

W obrocie gospodarczym mają miejsce sytuacje, w których przed dostawą towarów podatnik otrzymuje całość bądź część należności na poczet przyszłej transakcji – mówimy wówczas o zaliczce (przedpłacie). By dokonując analizy przepisów dojść do wniosku, że otrzymana kwota zaliczki wliczana jest do wartości sprzedaży z danym państwem w ramach sprzedaży wysyłkowej – należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się regulacjom dotyczącym momentu powstania obowiązku podatkowego.

Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej

Ogólna reguła wskazuje na chwilę wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej zasady przewidziano jednakże szereg odstępstw. Jedna z nich dotyczy sytuacji, gdy dostawa towarów bądź świadczenie usług powinny być potwierdzone fakturą. W takiej bowiem sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dni liczonych od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Wśród przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego na uwagę, z racji omawianej kwestii, zasługuje regulacja dotycząca zaliczek. Jeśli bowiem przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności – to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Co ważne opodatkowanie zaliczki może nastąpić, gdy jest ona ściśle powiązana z przyszłą dostawą towarów bądź świadczoną usługą – nie stanowi więc w swej istocie zdarzenia odrębnego. Odrębnie jedynie ustawodawca określił przy jej wpłacie moment powstania obowiązku podatkowego.

W tym miejscu należy tez odnieść się do przepisów określających podstawę opodatkowania. Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Również pobrana zaliczka stanowi obrót.

W konsekwencji powyższych regulacji podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować, gdyż spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Konsekwencją powyższego zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Źródło

interpretacja indywidualna z 28 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1822/10-2/ISN

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA