REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować. Spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Sprzedaż wysyłkowa z kraju podlega opodatkowaniu na terytorium państwa wysyłki, jeżeli podatnik w obrocie handlowym z danym państwem nie przekroczył wyznaczonego limitu.Jest bowiem tak, że przekroczenie określonych przez poszczególne kraje kwot limitów wywołuje skutek w postaci obowiązku podatkowego na terytorium państwa realizacji dostawy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Punktem wyznaczającym ten obowiązek jest dostawa, którą przekroczono tą kwotę. W praktyce nie tylko sama dostawa wywołuje przedmiotowy skutek. Otrzymanie bowiem samej zaliczki na poczet przyszłego świadczenia również wywołuje te same konsekwencje – to jest konieczność zarejestrowania działalności na terytorium kraju dostawy oraz opodatkowania zaistniałego zdarzenia. Wszystko rzecz jasna w sytuacji, gdy na skutek wpłaty zaliczki nastąpi przekroczenie wartości sprzedaży z danym krajem.

Sygnalizacyjne w tym miejscu warto odnieść się do kilku podstawowych kwestii dotyczących sprzedaży wysyłkowej z kraju. Sprzedażą wysyłkową z kraju jest dostawa realizowana przez podatnika VAT na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, której odbiorcą jest podmiot nierozpoznający u siebie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z kraju uzależnione jest od osiągniętych przez podatnika wartości obrotu z danym państwem członkowskim w roku realizowanej dostawy oraz w poprzednim roku podatkowym. Przy przekroczeniu kwot limitów określanych indywidualnie przez państwa członkowskie – miejscem opodatkowania jest kraj docelowej dostawy towarów. Jeśli natomiast kwota limitów nie została osiągnięta - opodatkowanie sprzedaży następuje w kraju wysyłki.

REKLAMA

Od tej zasady występuje wyjątek - podatnik może złożyć oświadczenie o wyborze miejsca opodatkowania dostawy w kraju realizacji wysyłki, pomimo nieosiągnięcia limitów. Jedynie na marginesie należy wspomnieć, iż skutki oświadczenia podatnika wiążą go przez okres 2 lat w obrocie gospodarczym w ramach sprzedaży wysyłkowej z takim krajem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie sprzedaży wysyłkowej z kraju regulowane jest przepisami wspólnotowymi. Określono w nich kwotę limitu na 100.000 Euro. Jednocześnie przyznano wszystkim krajom Unii Europejskiej uprawnienie do jej obniżenia do 35.000 Euro. Podatnik realizując sprzedaż wysyłkową z kraju jest więc zobowiązany do samodzielnego sprawdzenia na jakiej wysokości określono w danym kraju kwotę limitu związaną ze sprzedażą wysyłkową.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki


Z praktyki przy tym wiadomo, iż państwa członkowskie korzystają z przyznanych im w tym zakresie uprawnień, co w sposób szczególny uzasadnia aktywność podatnika w tym zakresie. Tym bardziej ma to istotne znaczenie, że po przekroczeniu kwot limitu podatnikowi nie pozostawiono już możliwości wyboru miejsca opodatkowania dostawy.

W obrocie gospodarczym mają miejsce sytuacje, w których przed dostawą towarów podatnik otrzymuje całość bądź część należności na poczet przyszłej transakcji – mówimy wówczas o zaliczce (przedpłacie). By dokonując analizy przepisów dojść do wniosku, że otrzymana kwota zaliczki wliczana jest do wartości sprzedaży z danym państwem w ramach sprzedaży wysyłkowej – należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się regulacjom dotyczącym momentu powstania obowiązku podatkowego.

Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej

Ogólna reguła wskazuje na chwilę wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej zasady przewidziano jednakże szereg odstępstw. Jedna z nich dotyczy sytuacji, gdy dostawa towarów bądź świadczenie usług powinny być potwierdzone fakturą. W takiej bowiem sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dni liczonych od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Wśród przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego na uwagę, z racji omawianej kwestii, zasługuje regulacja dotycząca zaliczek. Jeśli bowiem przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności – to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Co ważne opodatkowanie zaliczki może nastąpić, gdy jest ona ściśle powiązana z przyszłą dostawą towarów bądź świadczoną usługą – nie stanowi więc w swej istocie zdarzenia odrębnego. Odrębnie jedynie ustawodawca określił przy jej wpłacie moment powstania obowiązku podatkowego.

W tym miejscu należy tez odnieść się do przepisów określających podstawę opodatkowania. Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Również pobrana zaliczka stanowi obrót.

W konsekwencji powyższych regulacji podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować, gdyż spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Konsekwencją powyższego zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Źródło

interpretacja indywidualna z 28 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1822/10-2/ISN

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA