REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować. Spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Sprzedaż wysyłkowa z kraju podlega opodatkowaniu na terytorium państwa wysyłki, jeżeli podatnik w obrocie handlowym z danym państwem nie przekroczył wyznaczonego limitu.Jest bowiem tak, że przekroczenie określonych przez poszczególne kraje kwot limitów wywołuje skutek w postaci obowiązku podatkowego na terytorium państwa realizacji dostawy.

REKLAMA

REKLAMA

Punktem wyznaczającym ten obowiązek jest dostawa, którą przekroczono tą kwotę. W praktyce nie tylko sama dostawa wywołuje przedmiotowy skutek. Otrzymanie bowiem samej zaliczki na poczet przyszłego świadczenia również wywołuje te same konsekwencje – to jest konieczność zarejestrowania działalności na terytorium kraju dostawy oraz opodatkowania zaistniałego zdarzenia. Wszystko rzecz jasna w sytuacji, gdy na skutek wpłaty zaliczki nastąpi przekroczenie wartości sprzedaży z danym krajem.

Sygnalizacyjne w tym miejscu warto odnieść się do kilku podstawowych kwestii dotyczących sprzedaży wysyłkowej z kraju. Sprzedażą wysyłkową z kraju jest dostawa realizowana przez podatnika VAT na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, której odbiorcą jest podmiot nierozpoznający u siebie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z kraju uzależnione jest od osiągniętych przez podatnika wartości obrotu z danym państwem członkowskim w roku realizowanej dostawy oraz w poprzednim roku podatkowym. Przy przekroczeniu kwot limitów określanych indywidualnie przez państwa członkowskie – miejscem opodatkowania jest kraj docelowej dostawy towarów. Jeśli natomiast kwota limitów nie została osiągnięta - opodatkowanie sprzedaży następuje w kraju wysyłki.

REKLAMA

Od tej zasady występuje wyjątek - podatnik może złożyć oświadczenie o wyborze miejsca opodatkowania dostawy w kraju realizacji wysyłki, pomimo nieosiągnięcia limitów. Jedynie na marginesie należy wspomnieć, iż skutki oświadczenia podatnika wiążą go przez okres 2 lat w obrocie gospodarczym w ramach sprzedaży wysyłkowej z takim krajem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie sprzedaży wysyłkowej z kraju regulowane jest przepisami wspólnotowymi. Określono w nich kwotę limitu na 100.000 Euro. Jednocześnie przyznano wszystkim krajom Unii Europejskiej uprawnienie do jej obniżenia do 35.000 Euro. Podatnik realizując sprzedaż wysyłkową z kraju jest więc zobowiązany do samodzielnego sprawdzenia na jakiej wysokości określono w danym kraju kwotę limitu związaną ze sprzedażą wysyłkową.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki


Z praktyki przy tym wiadomo, iż państwa członkowskie korzystają z przyznanych im w tym zakresie uprawnień, co w sposób szczególny uzasadnia aktywność podatnika w tym zakresie. Tym bardziej ma to istotne znaczenie, że po przekroczeniu kwot limitu podatnikowi nie pozostawiono już możliwości wyboru miejsca opodatkowania dostawy.

W obrocie gospodarczym mają miejsce sytuacje, w których przed dostawą towarów podatnik otrzymuje całość bądź część należności na poczet przyszłej transakcji – mówimy wówczas o zaliczce (przedpłacie). By dokonując analizy przepisów dojść do wniosku, że otrzymana kwota zaliczki wliczana jest do wartości sprzedaży z danym państwem w ramach sprzedaży wysyłkowej – należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się regulacjom dotyczącym momentu powstania obowiązku podatkowego.

Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej

Ogólna reguła wskazuje na chwilę wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej zasady przewidziano jednakże szereg odstępstw. Jedna z nich dotyczy sytuacji, gdy dostawa towarów bądź świadczenie usług powinny być potwierdzone fakturą. W takiej bowiem sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dni liczonych od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Wśród przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego na uwagę, z racji omawianej kwestii, zasługuje regulacja dotycząca zaliczek. Jeśli bowiem przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności – to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Co ważne opodatkowanie zaliczki może nastąpić, gdy jest ona ściśle powiązana z przyszłą dostawą towarów bądź świadczoną usługą – nie stanowi więc w swej istocie zdarzenia odrębnego. Odrębnie jedynie ustawodawca określił przy jej wpłacie moment powstania obowiązku podatkowego.

W tym miejscu należy tez odnieść się do przepisów określających podstawę opodatkowania. Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Również pobrana zaliczka stanowi obrót.

W konsekwencji powyższych regulacji podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować, gdyż spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Konsekwencją powyższego zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Źródło

interpretacja indywidualna z 28 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1822/10-2/ISN

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA