REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować. Spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Sprzedaż wysyłkowa z kraju podlega opodatkowaniu na terytorium państwa wysyłki, jeżeli podatnik w obrocie handlowym z danym państwem nie przekroczył wyznaczonego limitu.Jest bowiem tak, że przekroczenie określonych przez poszczególne kraje kwot limitów wywołuje skutek w postaci obowiązku podatkowego na terytorium państwa realizacji dostawy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Punktem wyznaczającym ten obowiązek jest dostawa, którą przekroczono tą kwotę. W praktyce nie tylko sama dostawa wywołuje przedmiotowy skutek. Otrzymanie bowiem samej zaliczki na poczet przyszłego świadczenia również wywołuje te same konsekwencje – to jest konieczność zarejestrowania działalności na terytorium kraju dostawy oraz opodatkowania zaistniałego zdarzenia. Wszystko rzecz jasna w sytuacji, gdy na skutek wpłaty zaliczki nastąpi przekroczenie wartości sprzedaży z danym krajem.

Sygnalizacyjne w tym miejscu warto odnieść się do kilku podstawowych kwestii dotyczących sprzedaży wysyłkowej z kraju. Sprzedażą wysyłkową z kraju jest dostawa realizowana przez podatnika VAT na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, której odbiorcą jest podmiot nierozpoznający u siebie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z kraju uzależnione jest od osiągniętych przez podatnika wartości obrotu z danym państwem członkowskim w roku realizowanej dostawy oraz w poprzednim roku podatkowym. Przy przekroczeniu kwot limitów określanych indywidualnie przez państwa członkowskie – miejscem opodatkowania jest kraj docelowej dostawy towarów. Jeśli natomiast kwota limitów nie została osiągnięta - opodatkowanie sprzedaży następuje w kraju wysyłki.

REKLAMA

Od tej zasady występuje wyjątek - podatnik może złożyć oświadczenie o wyborze miejsca opodatkowania dostawy w kraju realizacji wysyłki, pomimo nieosiągnięcia limitów. Jedynie na marginesie należy wspomnieć, iż skutki oświadczenia podatnika wiążą go przez okres 2 lat w obrocie gospodarczym w ramach sprzedaży wysyłkowej z takim krajem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie sprzedaży wysyłkowej z kraju regulowane jest przepisami wspólnotowymi. Określono w nich kwotę limitu na 100.000 Euro. Jednocześnie przyznano wszystkim krajom Unii Europejskiej uprawnienie do jej obniżenia do 35.000 Euro. Podatnik realizując sprzedaż wysyłkową z kraju jest więc zobowiązany do samodzielnego sprawdzenia na jakiej wysokości określono w danym kraju kwotę limitu związaną ze sprzedażą wysyłkową.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki


Z praktyki przy tym wiadomo, iż państwa członkowskie korzystają z przyznanych im w tym zakresie uprawnień, co w sposób szczególny uzasadnia aktywność podatnika w tym zakresie. Tym bardziej ma to istotne znaczenie, że po przekroczeniu kwot limitu podatnikowi nie pozostawiono już możliwości wyboru miejsca opodatkowania dostawy.

W obrocie gospodarczym mają miejsce sytuacje, w których przed dostawą towarów podatnik otrzymuje całość bądź część należności na poczet przyszłej transakcji – mówimy wówczas o zaliczce (przedpłacie). By dokonując analizy przepisów dojść do wniosku, że otrzymana kwota zaliczki wliczana jest do wartości sprzedaży z danym państwem w ramach sprzedaży wysyłkowej – należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się regulacjom dotyczącym momentu powstania obowiązku podatkowego.

Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej

Ogólna reguła wskazuje na chwilę wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej zasady przewidziano jednakże szereg odstępstw. Jedna z nich dotyczy sytuacji, gdy dostawa towarów bądź świadczenie usług powinny być potwierdzone fakturą. W takiej bowiem sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dni liczonych od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Wśród przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego na uwagę, z racji omawianej kwestii, zasługuje regulacja dotycząca zaliczek. Jeśli bowiem przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności – to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Co ważne opodatkowanie zaliczki może nastąpić, gdy jest ona ściśle powiązana z przyszłą dostawą towarów bądź świadczoną usługą – nie stanowi więc w swej istocie zdarzenia odrębnego. Odrębnie jedynie ustawodawca określił przy jej wpłacie moment powstania obowiązku podatkowego.

W tym miejscu należy tez odnieść się do przepisów określających podstawę opodatkowania. Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Również pobrana zaliczka stanowi obrót.

W konsekwencji powyższych regulacji podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować, gdyż spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Konsekwencją powyższego zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Źródło

interpretacja indywidualna z 28 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1822/10-2/ISN

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA