REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy
Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej - kiedy powstaje obowiązek podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować. Spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Sprzedaż wysyłkowa z kraju podlega opodatkowaniu na terytorium państwa wysyłki, jeżeli podatnik w obrocie handlowym z danym państwem nie przekroczył wyznaczonego limitu.Jest bowiem tak, że przekroczenie określonych przez poszczególne kraje kwot limitów wywołuje skutek w postaci obowiązku podatkowego na terytorium państwa realizacji dostawy.

REKLAMA

Autopromocja

Punktem wyznaczającym ten obowiązek jest dostawa, którą przekroczono tą kwotę. W praktyce nie tylko sama dostawa wywołuje przedmiotowy skutek. Otrzymanie bowiem samej zaliczki na poczet przyszłego świadczenia również wywołuje te same konsekwencje – to jest konieczność zarejestrowania działalności na terytorium kraju dostawy oraz opodatkowania zaistniałego zdarzenia. Wszystko rzecz jasna w sytuacji, gdy na skutek wpłaty zaliczki nastąpi przekroczenie wartości sprzedaży z danym krajem.

Sygnalizacyjne w tym miejscu warto odnieść się do kilku podstawowych kwestii dotyczących sprzedaży wysyłkowej z kraju. Sprzedażą wysyłkową z kraju jest dostawa realizowana przez podatnika VAT na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, której odbiorcą jest podmiot nierozpoznający u siebie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z kraju uzależnione jest od osiągniętych przez podatnika wartości obrotu z danym państwem członkowskim w roku realizowanej dostawy oraz w poprzednim roku podatkowym. Przy przekroczeniu kwot limitów określanych indywidualnie przez państwa członkowskie – miejscem opodatkowania jest kraj docelowej dostawy towarów. Jeśli natomiast kwota limitów nie została osiągnięta - opodatkowanie sprzedaży następuje w kraju wysyłki.

REKLAMA

Od tej zasady występuje wyjątek - podatnik może złożyć oświadczenie o wyborze miejsca opodatkowania dostawy w kraju realizacji wysyłki, pomimo nieosiągnięcia limitów. Jedynie na marginesie należy wspomnieć, iż skutki oświadczenia podatnika wiążą go przez okres 2 lat w obrocie gospodarczym w ramach sprzedaży wysyłkowej z takim krajem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie sprzedaży wysyłkowej z kraju regulowane jest przepisami wspólnotowymi. Określono w nich kwotę limitu na 100.000 Euro. Jednocześnie przyznano wszystkim krajom Unii Europejskiej uprawnienie do jej obniżenia do 35.000 Euro. Podatnik realizując sprzedaż wysyłkową z kraju jest więc zobowiązany do samodzielnego sprawdzenia na jakiej wysokości określono w danym kraju kwotę limitu związaną ze sprzedażą wysyłkową.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki


Z praktyki przy tym wiadomo, iż państwa członkowskie korzystają z przyznanych im w tym zakresie uprawnień, co w sposób szczególny uzasadnia aktywność podatnika w tym zakresie. Tym bardziej ma to istotne znaczenie, że po przekroczeniu kwot limitu podatnikowi nie pozostawiono już możliwości wyboru miejsca opodatkowania dostawy.

W obrocie gospodarczym mają miejsce sytuacje, w których przed dostawą towarów podatnik otrzymuje całość bądź część należności na poczet przyszłej transakcji – mówimy wówczas o zaliczce (przedpłacie). By dokonując analizy przepisów dojść do wniosku, że otrzymana kwota zaliczki wliczana jest do wartości sprzedaży z danym państwem w ramach sprzedaży wysyłkowej – należy w pierwszej kolejności przyjrzeć się regulacjom dotyczącym momentu powstania obowiązku podatkowego.

Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej

Ogólna reguła wskazuje na chwilę wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej zasady przewidziano jednakże szereg odstępstw. Jedna z nich dotyczy sytuacji, gdy dostawa towarów bądź świadczenie usług powinny być potwierdzone fakturą. W takiej bowiem sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dni liczonych od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Wśród przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego na uwagę, z racji omawianej kwestii, zasługuje regulacja dotycząca zaliczek. Jeśli bowiem przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności – to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Co ważne opodatkowanie zaliczki może nastąpić, gdy jest ona ściśle powiązana z przyszłą dostawą towarów bądź świadczoną usługą – nie stanowi więc w swej istocie zdarzenia odrębnego. Odrębnie jedynie ustawodawca określił przy jej wpłacie moment powstania obowiązku podatkowego.

W tym miejscu należy tez odnieść się do przepisów określających podstawę opodatkowania. Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Również pobrana zaliczka stanowi obrót.

W konsekwencji powyższych regulacji podatnik, który w związku z przyszłą sprzedażą wysyłkową z terytorium kraju, otrzyma na jej poczet zaliczkę zobligowany jest ją opodatkować, gdyż spowodowała ona powstanie obowiązku podatkowego, a otrzymana suma stanowić będzie obrót, po pomniejszeniu jej o należny podatek. Konsekwencją powyższego zaliczka otrzymana w związku z przyszłą dostawą z terytorium kraju winna być uwzględniona przy obliczaniu limitu sprzedaży.

Źródło

interpretacja indywidualna z 28 stycznia 2011 r. nr ILPP2/443-1822/10-2/ISN

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA