REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT
Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług definiują oraz regulują instytucję sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Już na wstępie należy zauważyć, iż odnosi się ona do dostawy towarów realizowanej pomiędzy podmiotami z krajów członkowskich Unii Europejskiej, a podmiotami polskimi. Jest to więc instytucja zbliżona do wewnątrzwspólnotowego nabycia. Różnica wynika ze statusu nabywcy towarów w Polsce. Przy sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju nabywcą towaru jest podmiot nie będący podatnikiem VAT, bądź podatnik, który nie rozpoznaje czynności wewnątrzwspólnotowych.

Co istotne, każda czynność będąca przedmiotem sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju jest jednocześnie sprzedażą wysyłkową z terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest w istocie sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju?

Jest to dostawa towarów realizowana z państwa Unii Europejskiej na terytorium Polski, w której podmiotem dokonującym sprzedaży jest podatnik podatku od wartości dodanej (podatnik VAT) z innego państwa UE.

W ramach tej sprzedaży towary będące przedmiotem dostawy są transportowane lub wysyłane z terytorium innego państwa do Polski, będącej miejscem przeznaczenia towaru. Dostawa ta jest przy tym dokonywana na rzecz podmiotu nie będącego podatnikiem VAT, bądź podatnika VAT, który jednakże nie rozlicza takiej transakcji jako wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej

Wprowadzone regulacje dotyczące sprzedaży wysyłkowej służyć mają zasadzie równowagi konkurencji pomiędzy podmiotami krajowymi, a zagranicznymi dokonującymi sprzedaży w tym samym państwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realizacja tej zasady miała nastąpić poprzez opodatkowanie sprzedaży w kraju dostawy towarów. Choć stanowi to pewne optimum służące równowadze podmiotów na rynkach poszczególnych państw, to z powodów praktycznych zostało ograniczone do sytuacji osiągnięcia przez danego podatnika określonej wysokości rocznej sprzedaży w obrocie z konkretnym krajem.

W Polsce przedmiotowy limit sprzedaży przyjęto w kwocie 160.000 zł. Jeśli więc wartość sprzedaży do Polski realizowanej przez konkretnego podatnika w poprzednim roku podatkowym przekroczyła wspomniany limit podatnik podatku od wartości dodanej zobligowany jest opodatkować sprzedaż w Polsce.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Jeśli natomiast podmiot taki limitu tego w poprzednim roku nie osiągnął, opodatkowanie w Polsce nastąpi dopiero po przekroczeniu wspomnianego limitu, zaczynając od kolejnej dostawy. W świetle powyższego przy niskich wartościach obrotu danego podatnika z danym państwem – miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej będzie kraj wysyłki towaru.

W zasadzie więc przy niskich wartościach sprzedaży opodatkowanie następuje w kraju wysyłki. Ale od tej reguły dopuszczono odstępstwo. Podatnik podatku od wartości dodanej może złożyć oświadczenie o wyborze miejsca opodatkowania w kraju dostawy. Co ważne – w takim wypadku związany jest on wyborem przez okres 2 lat. Przedmiotowe oświadczenie zobligowany jest on złożyć Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście co najmniej na 30 dni przed przed datą dokonania dostawy, którą chce opodatkować w Polsce.

Wyłączenia niektórych dostaw spod regulacji dotyczących sprzedaży wysyłkowej

Choć w niektórych przypadkach sprzedaż towarów odpowiadać będzie schematowi sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju to jednakże ustawodawca zdecydował się na ich wyjęcie spod tej regulacji.

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Dotyczy to dostawy:

- nowych środków transportu,

- towarów montowanych lub instalowanych z próbnym uruchomieniem lub bez niego,

- wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,

- towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA