VAT od wydania towarów za granicę w celach marketingowych i reklamowych
REKLAMA
REKLAMA
Opodatkowanie tych czynności VAT-em zależeć będzie w dużej mierze od tego, czy można uznać je za tzw. próbkę.
REKLAMA
Odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju jest opodatkowana podatkiem VAT (art. 7 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz 7 ust. 2 ustawy dostawą towarów jest:
1) przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel,
2) nieodpłatnie przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
a) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (…),
b) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 27 grudnia 2006 roku (I FSK 343/06) podkreślił, że „Przyjęcie, że w przypadku przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o którym mowa w art. 7 ust. 1 […], muszą występować co najmniej dwa podmioty stosunku zobowiązaniowego w prywatnoprawnym znaczeniu, a nie dwaj podatnicy podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 tej ustawy, prowadzi do błędnego zinterpretowania pojęcia dostawy towarów”.
Z wyżej wymienionych przepisów wynika, że VAT odprowadzany jest od każdego odpłatnego jak i nieodpłatnego przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa. Opodatkowanie nieodpłatne dotyczy towarów, przy których nabyciu istniało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz wiązało się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W przypadku, gdy podatnikowi nie przysługiwała możliwość odliczenia podatku naliczonego, to wtedy nieodpłatne przekazanie towarów staje się neutralne podatkowo. Oznacza to, że podatnik nie musi ich opodatkowywać.
Od tych uregulowań ustawa przewiduje jednak wyjątki. Przepis art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT wskazuje okoliczności, których wystąpienie spowoduje możliwość zwolnienia z obowiązku podatkowego. Okoliczności te dotyczą przekazania towarów będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.
Zobacz także: Opodatkowanie VAT nieodpłatnych świadczeń - porada
Zobacz także: Zaliczka na poczet eksportu - moment powstania obowiązku podatkowego
Zwolnienie z obowiązku uiszczenia VAT-U
Z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy wynika, że przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych
A. Bembnista w glosie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 3 kwietnia 2007 roku (I SA/Wr 157/07), wskazuje, że nieodpłatne przekazania związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlegają opodatkowaniu VAT. [...] Niepodleganie VAT nie oznacza jednak, że podatnik nie może odliczyć, z tytułu nieodpłatnego przekazania w związku z przedsiębiorstwem, podatku VAT naliczonego przy zakupach z tym związanych.
a) Prezenty o małej wartości
Prezentami o małej wartości są towary przekazywane jednej osobie i spełniające następujące kryteria:
1.łączna wartość towarów nie może przekraczać w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazuje towary;
REKLAMA
W związku z tym, nawet jeśli towary nie przekraczają wskazanej wartości (100 zł), ale ewidencja osób obdarowanych nie jest prowadzona, to nie można skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Przypadek, kiedy zwolnienie będzie dopuszczalne, mimo braku takiej ewidencji, został wskazany w punkcie 2.
2. jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł; dotyczy to tych towarów, których przekazania nie uwzględniono w ewidencji, o której mowa w punkcie 1.
b) Próbki
Próbka to niewielka ilość towaru reprezentująca określony rodzaj lub kategorię towarów.
Cechy:
1. Musi zachować skład a także wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru.
2. Jest przykładem całego produktu, dlatego musi posiadać jego istotne cechy.
3. Przyjmuje się, że próbka nie powinna zaspokajać całości potrzeb konsumenta, bo wtedy nie będzie mogła być nazwana próbką.
4. Dzięki takim próbkom kontrahent może poznać właściwości i sposób działania towaru, porównać go z innymi oferowanymi na rynku produktami czy też po prostu dokonać ich oceny.
5. Przyczyną przekazania próbki jest chęć zainteresowania, przekonania kontrahenta do danych towarów, a nie dokonanie nabycia przez niego.
Istotne i kluczowe jest to, żeby ilość lub wartość przekazywanych próbek nie wskazywała na działania o charakterze handlowym. Charakter handlowy oceniany jest właśnie na podstawie ilości i wartości dokonanego przekazania.
Handlowy charakter dostawy oznacza, że dostawa pokrywa (ewentualnie może pokryć z powodu swojej ilości lub wartości) całość lub część potencjalnego zapotrzebowania na towar, w ten sposób, że dalszy zakup tego towaru będzie już zbędny.
Niehandlowy charakter przekazania próbek, które spełniają powyższe kryteria, powoduje, że dostawa może być zwolniona z opodatkowania VAT-em.
A. Andrusiuk i A. Małocha w artykule pt.; „Opodatkowanie dostawy towarów w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT” stwierdzają, że jeśli przekazanie przez Podatnika próbek następuje w ilości niezbędnej do przeprowadzenia procesu technologicznego, a jednocześnie ma związek (bezpośredni) z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i nie wskazuje na charakter handlowy, to takie przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, aby przekazanie towaru nie podlegało opodatkowaniu to:
- cena towaru lub koszt jego wytworzenia nie może przekroczyć wartość 10 zł (nawet jeśli nie jest prowadzona ewidencja osób obdarowanych w celu rozpoznania ich tożsamości) lub wartości 100 zł (jeśli ewidencja jest prowadzona)
- towar musi być próbką (posiadać cechy dla niej charakterystyczne) a przekazanie nie może mieć handlowego charakteru.
W powyższych sytuacjach wydania wyrobów, towarów, ekspozytorów, przeznaczonych na ekspozycję i reklamę, nie ma obowiązku odprowadzania podatku VAT. Dostawca ma wtedy prawo do skorzystania ze stawki podatku obniżonej do wysokości 0%.
Artykuł powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 14 listopada 2011 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPP2/443-1154/11-12/MN).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat