REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?

Szymon Raut
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?
Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 0%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku).

To zasadnicza teza interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 kwietnia 2011 r., nr ILPP1/443-46/11-4/AW.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w postaci sklepu internetowego, zajmującego się sprzedażą książek.

Zapłata za towar następuje przelewem, lub z wykorzystaniem funkcji „za pobraniem”, albo kartą kredytową. Przesyłki są realizowane przez firmę kurierską lub pocztę. Należność za książki i przesyłkę są wymieniane w osobnych pozycjach faktur VAT.

W swojej ofercie spółka posiada książki opodatkowane 0% stawką VAT (posiadające symbol ISBN i oddane do sprzedaży przed 1 stycznia 2011 r.), 5% (posiadające symbol ISBN i oddane do sprzedaży 1 kwietnia 2011 r. i później), oraz 23% (stawka ta dotyczy pozycji nie posiadającym symbolu ISBN, oddanych do sprzedaży 1 kwietnia 2011 r. i później).

REKLAMA

Spółka stosuje stawki VAT odpowiadające poszczególnym pozycjom książkowym do kosztów przesyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy w przypadku stawki 0% usługę wysyłki należy traktować jako nierozerwalnie związaną ze sprzedażą książek? Czy stawkę 23% należy stosować zarówno dla usługi realizowanej przez pocztę, jak i przez firmę kurierską? A także, jaka stawka powinna obciążać koszty przesyłki, gdy na jednej fakturze znajdują się pozycje podlegające różnym stawkom VAT?

Stawka przesyłki związana z artykułem głównym…

Przedstawiając własne stanowisko, spółka wskazała, że koszty przesyłki nigdy nie są usługą samodzielną, ponieważ nie świadczy ona usług pocztowych lub kurierskich.

Zawsze są one natomiast nierozerwalnie związane ze sprzedażą innych artykułów (książek i publikacji) – jako koszty dodatkowe. Zatem winny być obciążane stawką VAT uzależnioną ściśle od stawki odpowiedniej dla artykułu podstawowego.

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

W przypadku sprzedaży jednorazowo książek i publikacji obciążonych różnymi stawkami VAT, spółka wskazała, że artykuły te powinny być proporcjonalnie obciążone podatkiem VAT, co można uzyskać, np. poprzez proporcjonalne doliczanie kosztu przesyłki do wszystkich sprzedawanych publikacji i książek i nie wyszczególnianie go w osobnej pozycji na fakturze VAT.

Przykładowo przy sprzedaży trzech publikacji, z których każda obciążona byłaby inną stawką VAT, np. 0%, 5% i 23% VAT, koszt przesyłki podzielony byłby na równe trzy części i doliczony do ceny każdej ze sprzedawanych publikacji, w równej części. Od takiej kwoty obliczany byłby podatek VAT.

…lub obliczana proporcjonalnie

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe.

Wyjaśnił, że w rozpatrywanej sprawie koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 0%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku).

Ponadto, jeżeli będące przedmiotem dostawy książki i publikacje są opodatkowane od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku w wysokości 23%, to należy zarówno dla kosztów przesyłki realizowanej przez firmę kurierską, jak i przez pocztę stosować tożsamą stawkę VAT.

Polecamy: Jaka stawka VAT dla sprzedaży rolet, markiz i żaluzji z montażem

Natomiast, gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowaną stawką 0% lub 22% (23%), wówczas koszty przesyłki przyporządkować poszczególnym towarom i do kosztów przesyłki zastosować taką samą stawkę jak dla towarów, z którymi są związane.

Stanowisko organu jest prawidłowe

W mojej ocenie stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wyrażone w omawianej interpretacji, można uznać za korzystne dla podatnika.

Organ podatkowy słusznie zauważył, iż koszty dostawy książki do zamawiającego, w przypadku sprzedaży np. przez Internet, powinny zostać uznane za dodatkowe koszty związane bezpośrednio z podstawową czynnością – sprzedażą książek.

Tym samym, koszty te należy uwzględnić w podstawie opodatkowania z tytułu dostawy towarów i opodatkować według stawki podatku VAT właściwej dla sprzedawanych towarów - książek.

Przykładowo, jeżeli sprzedawane książki były opodatkowane 5% stawką podatku VAT, to wydatki ponoszone w związku z jej dostawą do nabywcy powinny również być opodatkowane 5% stawką VAT.

Należy również wskazać, iż w powyższym przypadku nie będzie miał znaczenia fakt, iż dostawa książek odbywa się przez Pocztę polską – zwolnioną podmiotowo z opodatkowania VAT, bądź firmę kurierską, której usługi są opodatkowane podstawową 23% stawką podatku VAT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w komentowanej interpretacji, słusznie stwierdził, iż koszty przesyłki książki nie stanowią w istocie odrębnego świadczenia (usługi) nabywanego przez zamawiającego.

Polecamy: VAT 2011

Ponadto, zdaniem Dyrektora, wyszczególnienie na fakturze VAT kosztu dostawy książki do klienta pozostaje bez wpływu na wysokość stawki podatku VAT. Wydatki związane z dostarczeniem książki do nabywcy są zawsze ściśle powiązane z jej sprzedażą i stanowią jedynie element podstawy opodatkowania świadczenia głównego – sprzedaży książek.

W przedmiotowej interpretacji wskazano również, jak należy traktować na gruncie ustawy o VAT koszty wysyłki, w przypadku, gdy dotyczą one sprzedaży książek opodatkowanych różnymi stawkami VAT.

W takiej sytuacji, zdaniem organu, koszty przesyłki należy przyporządkować proporcjonalnie do wartości książek opodatkowanych poszczególnymi stawkami. W mojej ocenie, pogląd ten należy uznać za zasadny i zgodny z tezą, iż koszty przesyłki są opodatkowane taką samą stawką VAT, co sprzedaż określonego rodzaju książek.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA