REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Raut
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?
Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 0%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku).

To zasadnicza teza interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 kwietnia 2011 r., nr ILPP1/443-46/11-4/AW.

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w postaci sklepu internetowego, zajmującego się sprzedażą książek.

Zapłata za towar następuje przelewem, lub z wykorzystaniem funkcji „za pobraniem”, albo kartą kredytową. Przesyłki są realizowane przez firmę kurierską lub pocztę. Należność za książki i przesyłkę są wymieniane w osobnych pozycjach faktur VAT.

W swojej ofercie spółka posiada książki opodatkowane 0% stawką VAT (posiadające symbol ISBN i oddane do sprzedaży przed 1 stycznia 2011 r.), 5% (posiadające symbol ISBN i oddane do sprzedaży 1 kwietnia 2011 r. i później), oraz 23% (stawka ta dotyczy pozycji nie posiadającym symbolu ISBN, oddanych do sprzedaży 1 kwietnia 2011 r. i później).

Spółka stosuje stawki VAT odpowiadające poszczególnym pozycjom książkowym do kosztów przesyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy w przypadku stawki 0% usługę wysyłki należy traktować jako nierozerwalnie związaną ze sprzedażą książek? Czy stawkę 23% należy stosować zarówno dla usługi realizowanej przez pocztę, jak i przez firmę kurierską? A także, jaka stawka powinna obciążać koszty przesyłki, gdy na jednej fakturze znajdują się pozycje podlegające różnym stawkom VAT?

Stawka przesyłki związana z artykułem głównym…

Przedstawiając własne stanowisko, spółka wskazała, że koszty przesyłki nigdy nie są usługą samodzielną, ponieważ nie świadczy ona usług pocztowych lub kurierskich.

Zawsze są one natomiast nierozerwalnie związane ze sprzedażą innych artykułów (książek i publikacji) – jako koszty dodatkowe. Zatem winny być obciążane stawką VAT uzależnioną ściśle od stawki odpowiedniej dla artykułu podstawowego.

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

W przypadku sprzedaży jednorazowo książek i publikacji obciążonych różnymi stawkami VAT, spółka wskazała, że artykuły te powinny być proporcjonalnie obciążone podatkiem VAT, co można uzyskać, np. poprzez proporcjonalne doliczanie kosztu przesyłki do wszystkich sprzedawanych publikacji i książek i nie wyszczególnianie go w osobnej pozycji na fakturze VAT.

Przykładowo przy sprzedaży trzech publikacji, z których każda obciążona byłaby inną stawką VAT, np. 0%, 5% i 23% VAT, koszt przesyłki podzielony byłby na równe trzy części i doliczony do ceny każdej ze sprzedawanych publikacji, w równej części. Od takiej kwoty obliczany byłby podatek VAT.

…lub obliczana proporcjonalnie

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe.

Wyjaśnił, że w rozpatrywanej sprawie koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 0%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku).

Ponadto, jeżeli będące przedmiotem dostawy książki i publikacje są opodatkowane od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku w wysokości 23%, to należy zarówno dla kosztów przesyłki realizowanej przez firmę kurierską, jak i przez pocztę stosować tożsamą stawkę VAT.

Polecamy: Jaka stawka VAT dla sprzedaży rolet, markiz i żaluzji z montażem

Natomiast, gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowaną stawką 0% lub 22% (23%), wówczas koszty przesyłki przyporządkować poszczególnym towarom i do kosztów przesyłki zastosować taką samą stawkę jak dla towarów, z którymi są związane.

Stanowisko organu jest prawidłowe

W mojej ocenie stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wyrażone w omawianej interpretacji, można uznać za korzystne dla podatnika.

Organ podatkowy słusznie zauważył, iż koszty dostawy książki do zamawiającego, w przypadku sprzedaży np. przez Internet, powinny zostać uznane za dodatkowe koszty związane bezpośrednio z podstawową czynnością – sprzedażą książek.

Tym samym, koszty te należy uwzględnić w podstawie opodatkowania z tytułu dostawy towarów i opodatkować według stawki podatku VAT właściwej dla sprzedawanych towarów - książek.

Przykładowo, jeżeli sprzedawane książki były opodatkowane 5% stawką podatku VAT, to wydatki ponoszone w związku z jej dostawą do nabywcy powinny również być opodatkowane 5% stawką VAT.

Należy również wskazać, iż w powyższym przypadku nie będzie miał znaczenia fakt, iż dostawa książek odbywa się przez Pocztę polską – zwolnioną podmiotowo z opodatkowania VAT, bądź firmę kurierską, której usługi są opodatkowane podstawową 23% stawką podatku VAT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w komentowanej interpretacji, słusznie stwierdził, iż koszty przesyłki książki nie stanowią w istocie odrębnego świadczenia (usługi) nabywanego przez zamawiającego.

Polecamy: VAT 2011

Ponadto, zdaniem Dyrektora, wyszczególnienie na fakturze VAT kosztu dostawy książki do klienta pozostaje bez wpływu na wysokość stawki podatku VAT. Wydatki związane z dostarczeniem książki do nabywcy są zawsze ściśle powiązane z jej sprzedażą i stanowią jedynie element podstawy opodatkowania świadczenia głównego – sprzedaży książek.

W przedmiotowej interpretacji wskazano również, jak należy traktować na gruncie ustawy o VAT koszty wysyłki, w przypadku, gdy dotyczą one sprzedaży książek opodatkowanych różnymi stawkami VAT.

W takiej sytuacji, zdaniem organu, koszty przesyłki należy przyporządkować proporcjonalnie do wartości książek opodatkowanych poszczególnymi stawkami. W mojej ocenie, pogląd ten należy uznać za zasadny i zgodny z tezą, iż koszty przesyłki są opodatkowane taką samą stawką VAT, co sprzedaż określonego rodzaju książek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA