REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?

Szymon Raut
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?
Jaka stawka VAT dla kosztów przesyłek ponoszonych w związku ze sprzedażą książek?

REKLAMA

REKLAMA

Koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 0%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku).

To zasadnicza teza interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 15 kwietnia 2011 r., nr ILPP1/443-46/11-4/AW.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność w postaci sklepu internetowego, zajmującego się sprzedażą książek.

Zapłata za towar następuje przelewem, lub z wykorzystaniem funkcji „za pobraniem”, albo kartą kredytową. Przesyłki są realizowane przez firmę kurierską lub pocztę. Należność za książki i przesyłkę są wymieniane w osobnych pozycjach faktur VAT.

W swojej ofercie spółka posiada książki opodatkowane 0% stawką VAT (posiadające symbol ISBN i oddane do sprzedaży przed 1 stycznia 2011 r.), 5% (posiadające symbol ISBN i oddane do sprzedaży 1 kwietnia 2011 r. i później), oraz 23% (stawka ta dotyczy pozycji nie posiadającym symbolu ISBN, oddanych do sprzedaży 1 kwietnia 2011 r. i później).

REKLAMA

Spółka stosuje stawki VAT odpowiadające poszczególnym pozycjom książkowym do kosztów przesyłki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy w przypadku stawki 0% usługę wysyłki należy traktować jako nierozerwalnie związaną ze sprzedażą książek? Czy stawkę 23% należy stosować zarówno dla usługi realizowanej przez pocztę, jak i przez firmę kurierską? A także, jaka stawka powinna obciążać koszty przesyłki, gdy na jednej fakturze znajdują się pozycje podlegające różnym stawkom VAT?

Stawka przesyłki związana z artykułem głównym…

Przedstawiając własne stanowisko, spółka wskazała, że koszty przesyłki nigdy nie są usługą samodzielną, ponieważ nie świadczy ona usług pocztowych lub kurierskich.

Zawsze są one natomiast nierozerwalnie związane ze sprzedażą innych artykułów (książek i publikacji) – jako koszty dodatkowe. Zatem winny być obciążane stawką VAT uzależnioną ściśle od stawki odpowiedniej dla artykułu podstawowego.

Polecamy: Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

W przypadku sprzedaży jednorazowo książek i publikacji obciążonych różnymi stawkami VAT, spółka wskazała, że artykuły te powinny być proporcjonalnie obciążone podatkiem VAT, co można uzyskać, np. poprzez proporcjonalne doliczanie kosztu przesyłki do wszystkich sprzedawanych publikacji i książek i nie wyszczególnianie go w osobnej pozycji na fakturze VAT.

Przykładowo przy sprzedaży trzech publikacji, z których każda obciążona byłaby inną stawką VAT, np. 0%, 5% i 23% VAT, koszt przesyłki podzielony byłby na równe trzy części i doliczony do ceny każdej ze sprzedawanych publikacji, w równej części. Od takiej kwoty obliczany byłby podatek VAT.

…lub obliczana proporcjonalnie

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe.

Wyjaśnił, że w rozpatrywanej sprawie koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą książek zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży książek (tj. stawki w wysokości 0%, o ile spełnione zostaną przesłanki określone przepisami prawa do zastosowania tej stawki podatku).

Ponadto, jeżeli będące przedmiotem dostawy książki i publikacje są opodatkowane od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku w wysokości 23%, to należy zarówno dla kosztów przesyłki realizowanej przez firmę kurierską, jak i przez pocztę stosować tożsamą stawkę VAT.

Polecamy: Jaka stawka VAT dla sprzedaży rolet, markiz i żaluzji z montażem

Natomiast, gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowaną stawką 0% lub 22% (23%), wówczas koszty przesyłki przyporządkować poszczególnym towarom i do kosztów przesyłki zastosować taką samą stawkę jak dla towarów, z którymi są związane.

Stanowisko organu jest prawidłowe

W mojej ocenie stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wyrażone w omawianej interpretacji, można uznać za korzystne dla podatnika.

Organ podatkowy słusznie zauważył, iż koszty dostawy książki do zamawiającego, w przypadku sprzedaży np. przez Internet, powinny zostać uznane za dodatkowe koszty związane bezpośrednio z podstawową czynnością – sprzedażą książek.

Tym samym, koszty te należy uwzględnić w podstawie opodatkowania z tytułu dostawy towarów i opodatkować według stawki podatku VAT właściwej dla sprzedawanych towarów - książek.

Przykładowo, jeżeli sprzedawane książki były opodatkowane 5% stawką podatku VAT, to wydatki ponoszone w związku z jej dostawą do nabywcy powinny również być opodatkowane 5% stawką VAT.

Należy również wskazać, iż w powyższym przypadku nie będzie miał znaczenia fakt, iż dostawa książek odbywa się przez Pocztę polską – zwolnioną podmiotowo z opodatkowania VAT, bądź firmę kurierską, której usługi są opodatkowane podstawową 23% stawką podatku VAT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w komentowanej interpretacji, słusznie stwierdził, iż koszty przesyłki książki nie stanowią w istocie odrębnego świadczenia (usługi) nabywanego przez zamawiającego.

Polecamy: VAT 2011

Ponadto, zdaniem Dyrektora, wyszczególnienie na fakturze VAT kosztu dostawy książki do klienta pozostaje bez wpływu na wysokość stawki podatku VAT. Wydatki związane z dostarczeniem książki do nabywcy są zawsze ściśle powiązane z jej sprzedażą i stanowią jedynie element podstawy opodatkowania świadczenia głównego – sprzedaży książek.

W przedmiotowej interpretacji wskazano również, jak należy traktować na gruncie ustawy o VAT koszty wysyłki, w przypadku, gdy dotyczą one sprzedaży książek opodatkowanych różnymi stawkami VAT.

W takiej sytuacji, zdaniem organu, koszty przesyłki należy przyporządkować proporcjonalnie do wartości książek opodatkowanych poszczególnymi stawkami. W mojej ocenie, pogląd ten należy uznać za zasadny i zgodny z tezą, iż koszty przesyłki są opodatkowane taką samą stawką VAT, co sprzedaż określonego rodzaju książek.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA