REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
niedpłatne świadczenia a VAT
niedpłatne świadczenia a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. zmieniły się przepisy dotyczące opodatkowania VAT nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług.

Tego dnia weszły w życie kolejne zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmiany te, wprowadzone ustawą z dnia 18.03.2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64 poz. 332), dotyczą dostosowania niektórych definicji np: terytorium kraju, państwa członkowskiego, państwa trzeciego w przypadku zawarcia umów dotyczących budowy i utrzymania mostów transgranicznych, ale także wprowadzają nowe zasady m.in.: w zakresie rozliczania podatku przy obrocie złomem oraz prawami do emisji gazów cieplarnianych, nowe regulacje dotyczące importu, kas fiskalnych, zwrotu VAT podróżnym, stawek podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Więcej na temat zmian w VAT od 1 kwietnia 2011 r.

Wprowadzono również zmiany o charakterze doprecyzowującym obecnie obowiązujące przepisy. Dotyczą one nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT) i zostały wprowadzone w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych oraz dostosowania przepisów krajowych do prawodawstwa europejskiego.

Przyjrzyjmy się im bliżej:

REKLAMA

Art. 7 ust. 2 ustawy o VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do 31 marca 2011 r.              

Od 1 kwietnia 2011 r.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:        

1.     przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,                 

2.     wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

                                      

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: 

1.     przekazanie lub zużycie towarów na cele              osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy,              członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,    

2.     wszelkie inne darowizny       

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.                     

Jak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów zmiana ta eliminuje wątpliwości interpretacyjne związane z tym przepisem, a także odpowiada wskazówkom zawartym w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie jednoznacznej ich wykładni.

W przypadku tego przepisu odstąpiono od związku dokonywanych przekazań z działalnością gospodarczą podatnika. Oznacza to, że każde przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia podlegać będzie opodatkowaniu tym podatkiem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony przy ich nabyciu.

W konsekwencji taka regulacja powoduje też, że każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele reklamowe, reprezentacyjne - promujące przedsiębiorstwo poza limitami i wyłączeniami określonymi w art. 7 ust. 3 - 7 dotyczącymi: drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, próbek, prezentów o małej wartości – nieprzekraczającej 100 zł w roku podatkowym podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT - jeżeli przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Art. 8 ust. 2

Do 31 marca 2011 r.              

Od 1 kwietnia 2011 r.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych,członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a odatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług             związanych z tymi usługami, w całości lub w części,  traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

                                      

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:                                           

1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;                             

2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników,              wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.                  

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów istotą tej zmiany było odwzorowanie definicji zawartej w art. 26 Dyrektywy 2006/112/WE. Przepis ten stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się każdą z następujących czynności :
a) użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu;
b) nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie ,do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższego, intencja ustawodawcy została spełniona. Definicja zawarta w ustawie o VAT ściślej precyzuje istotę zagadnienia. Z tym, że kluczowym elementem tej zmiany jest brzmienie ust.2 pkt 2, w którym nie wpisano warunku opodatkowania tylko tych usług, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Konsekwencją zaś takiego zapisu jest rozszerzenie czynności podlegających opodatkowaniu. Co do zasady bowiem opodatkowaniu podlegać będzie każde nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, jego pracowników (w tym byłych pracowników), wspólników ect. oraz każde inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż jego działalność gospodarcza niezależnie od kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przez tego podatnika.

Reasumując stwierdzić należy, że zmiany wprowadzone w w/w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT będą skutkowały opodatkowaniem wielu nowych czynności związanych z nieodpłatnym przekazywaniem towarów jak i nieodpłatnym świadczeniem usług. Niewątpliwie zwiększy to obciążenia finansowe dla podatników, którzy będą zobowiązani do odprowadzania podatku należnego od tych czynności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA