REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
niedpłatne świadczenia a VAT
niedpłatne świadczenia a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. zmieniły się przepisy dotyczące opodatkowania VAT nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług.

Tego dnia weszły w życie kolejne zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmiany te, wprowadzone ustawą z dnia 18.03.2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64 poz. 332), dotyczą dostosowania niektórych definicji np: terytorium kraju, państwa członkowskiego, państwa trzeciego w przypadku zawarcia umów dotyczących budowy i utrzymania mostów transgranicznych, ale także wprowadzają nowe zasady m.in.: w zakresie rozliczania podatku przy obrocie złomem oraz prawami do emisji gazów cieplarnianych, nowe regulacje dotyczące importu, kas fiskalnych, zwrotu VAT podróżnym, stawek podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Więcej na temat zmian w VAT od 1 kwietnia 2011 r.

Wprowadzono również zmiany o charakterze doprecyzowującym obecnie obowiązujące przepisy. Dotyczą one nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT) i zostały wprowadzone w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych oraz dostosowania przepisów krajowych do prawodawstwa europejskiego.

Przyjrzyjmy się im bliżej:

Art. 7 ust. 2 ustawy o VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do 31 marca 2011 r.              

Od 1 kwietnia 2011 r.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:        

1.     przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,                 

2.     wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

                                      

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: 

1.     przekazanie lub zużycie towarów na cele              osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy,              członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,    

2.     wszelkie inne darowizny       

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.                     

REKLAMA

Jak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów zmiana ta eliminuje wątpliwości interpretacyjne związane z tym przepisem, a także odpowiada wskazówkom zawartym w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie jednoznacznej ich wykładni.

W przypadku tego przepisu odstąpiono od związku dokonywanych przekazań z działalnością gospodarczą podatnika. Oznacza to, że każde przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia podlegać będzie opodatkowaniu tym podatkiem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony przy ich nabyciu.

W konsekwencji taka regulacja powoduje też, że każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele reklamowe, reprezentacyjne - promujące przedsiębiorstwo poza limitami i wyłączeniami określonymi w art. 7 ust. 3 - 7 dotyczącymi: drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, próbek, prezentów o małej wartości – nieprzekraczającej 100 zł w roku podatkowym podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT - jeżeli przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Art. 8 ust. 2

Do 31 marca 2011 r.              

Od 1 kwietnia 2011 r.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych,członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a odatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług             związanych z tymi usługami, w całości lub w części,  traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

                                      

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:                                           

1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;                             

2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników,              wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.                  

REKLAMA

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów istotą tej zmiany było odwzorowanie definicji zawartej w art. 26 Dyrektywy 2006/112/WE. Przepis ten stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się każdą z następujących czynności :
a) użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu;
b) nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie ,do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższego, intencja ustawodawcy została spełniona. Definicja zawarta w ustawie o VAT ściślej precyzuje istotę zagadnienia. Z tym, że kluczowym elementem tej zmiany jest brzmienie ust.2 pkt 2, w którym nie wpisano warunku opodatkowania tylko tych usług, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Konsekwencją zaś takiego zapisu jest rozszerzenie czynności podlegających opodatkowaniu. Co do zasady bowiem opodatkowaniu podlegać będzie każde nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, jego pracowników (w tym byłych pracowników), wspólników ect. oraz każde inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż jego działalność gospodarcza niezależnie od kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przez tego podatnika.

Reasumując stwierdzić należy, że zmiany wprowadzone w w/w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT będą skutkowały opodatkowaniem wielu nowych czynności związanych z nieodpłatnym przekazywaniem towarów jak i nieodpłatnym świadczeniem usług. Niewątpliwie zwiększy to obciążenia finansowe dla podatników, którzy będą zobowiązani do odprowadzania podatku należnego od tych czynności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA