REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne świadczenia w VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
niedpłatne świadczenia a VAT
niedpłatne świadczenia a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. zmieniły się przepisy dotyczące opodatkowania VAT nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług.

Tego dnia weszły w życie kolejne zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług. Zmiany te, wprowadzone ustawą z dnia 18.03.2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64 poz. 332), dotyczą dostosowania niektórych definicji np: terytorium kraju, państwa członkowskiego, państwa trzeciego w przypadku zawarcia umów dotyczących budowy i utrzymania mostów transgranicznych, ale także wprowadzają nowe zasady m.in.: w zakresie rozliczania podatku przy obrocie złomem oraz prawami do emisji gazów cieplarnianych, nowe regulacje dotyczące importu, kas fiskalnych, zwrotu VAT podróżnym, stawek podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Więcej na temat zmian w VAT od 1 kwietnia 2011 r.

Wprowadzono również zmiany o charakterze doprecyzowującym obecnie obowiązujące przepisy. Dotyczą one nieodpłatnej dostawy towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT) i zostały wprowadzone w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych oraz dostosowania przepisów krajowych do prawodawstwa europejskiego.

Przyjrzyjmy się im bliżej:

REKLAMA

Art. 7 ust. 2 ustawy o VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do 31 marca 2011 r.              

Od 1 kwietnia 2011 r.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:        

1.     przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,                 

2.     wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

                                      

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: 

1.     przekazanie lub zużycie towarów na cele              osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy,              członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,    

2.     wszelkie inne darowizny       

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.                     

Jak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów zmiana ta eliminuje wątpliwości interpretacyjne związane z tym przepisem, a także odpowiada wskazówkom zawartym w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odnośnie jednoznacznej ich wykładni.

W przypadku tego przepisu odstąpiono od związku dokonywanych przekazań z działalnością gospodarczą podatnika. Oznacza to, że każde przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia podlegać będzie opodatkowaniu tym podatkiem, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony przy ich nabyciu.

W konsekwencji taka regulacja powoduje też, że każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele reklamowe, reprezentacyjne - promujące przedsiębiorstwo poza limitami i wyłączeniami określonymi w art. 7 ust. 3 - 7 dotyczącymi: drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, próbek, prezentów o małej wartości – nieprzekraczającej 100 zł w roku podatkowym podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT - jeżeli przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Art. 8 ust. 2

Do 31 marca 2011 r.              

Od 1 kwietnia 2011 r.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych,członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a odatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług             związanych z tymi usługami, w całości lub w części,  traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

                                      

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:                                           

1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;                             

2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników,              wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.                  

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów istotą tej zmiany było odwzorowanie definicji zawartej w art. 26 Dyrektywy 2006/112/WE. Przepis ten stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się każdą z następujących czynności :
a) użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu;
b) nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie ,do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

Jak wynika z powyższego, intencja ustawodawcy została spełniona. Definicja zawarta w ustawie o VAT ściślej precyzuje istotę zagadnienia. Z tym, że kluczowym elementem tej zmiany jest brzmienie ust.2 pkt 2, w którym nie wpisano warunku opodatkowania tylko tych usług, przy których nabyciu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Konsekwencją zaś takiego zapisu jest rozszerzenie czynności podlegających opodatkowaniu. Co do zasady bowiem opodatkowaniu podlegać będzie każde nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika, jego pracowników (w tym byłych pracowników), wspólników ect. oraz każde inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż jego działalność gospodarcza niezależnie od kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego przez tego podatnika.

Reasumując stwierdzić należy, że zmiany wprowadzone w w/w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT będą skutkowały opodatkowaniem wielu nowych czynności związanych z nieodpłatnym przekazywaniem towarów jak i nieodpłatnym świadczeniem usług. Niewątpliwie zwiększy to obciążenia finansowe dla podatników, którzy będą zobowiązani do odprowadzania podatku należnego od tych czynności.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA