REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dokonać korekty deklaracji VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
korekta deklaracji VAT
korekta deklaracji VAT

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatku VAT jest nieodzownie związane z właściwym zadeklarowaniem kwoty zobowiązania podatkowego. Niemniej w wielu przypadkach uprzednio zadeklarowana kwota zobowiązania ulega zmianie poprzez jej zwiększenie lub zmniejszenie. W konsekwencji możliwe jest dokonanie korekt rozliczeń podatkowych.

Zobacz również: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

REKLAMA

Podatnicy, co do zasady, mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację podatkową. Skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn dokonanej korekty.

Zobacz druki: VAT-R (11) - Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług oraz Wniosek / Korekta o zwrot podatku VAT / Application/Adjustment for VAT refund

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie złożone wadliwe deklaracje powodują konieczność ich korekty.

Błędne deklaracje można bowiem podzielić na takie, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. nie powodują zmiany wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, ale jednocześnie wadliwa deklaracja podatkowa posiada drobne błędy formalne;

2. nie powodują zmiany wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, ale jednocześnie wadliwa deklaracja podatkowa posiada inne istotne błędy formalne;

REKLAMA

3. powodują zmianę wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, ale kwota ta nie przewyższa 1000 zł, jednocześnie złożona deklaracja podatkowa w pozostałych pozycjach jest prawidłowa;

4. powodują zmianę wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, lecz kwota ta nie przewyższa 1000 zł, jednocześnie złożona deklaracja podatkowa zawiera inne istotne błędy formalne;

5. powodują zmianę wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, kwota ta przewyższa wartość 1000 zł.

W pierwszym przypadku podatnik nie będzie zobowiązany do złożenia korekty deklaracji podatkowej, bowiem błędy te nie mają wpływu na ustalenie zobowiązania podatkowego w VAT (w szczególności gdy możliwa jest identyfikacja podatnika, który złożył deklarację).

Druga ze wskazanych opcji zawierająca co prawda poprawne informacje rachunkowe, ale posiadająca również istotne błędy formalne co do tożsamości podmiotu składającego deklarację podatkową wymaga złożenia korekty deklaracji podatkowej.

Przyjmijmy bowiem, że w złożonej przez podatnika deklaracji brak jest numeru identyfikacji podatkowej, podpisu osoby uprawnionej do złożenia deklaracji czy dane te zostały podane błędnie.

W konsekwencji pojawienia się wątpliwości (w ocenie organu podatkowego) co do tożsamości podmiotu składającego deklarację prawdopodobnie konieczne będzie złożenie korekty uprzednio przesłanej deklaracji.

W trzecim przypadku złożona deklaracja podatkowa zawiera błędy rachunkowe, lecz o niewielkiej wartości, nieprzekraczającej kwoty 1000 zł. W analizowanej sytuacji organ podatkowy może postąpić dwojako.

REKLAMA

Jeżeli w wyniku czynności sprawdzających organ podatkowy stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

- koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1 000 zł;

- zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

Organ podatkowy może więc albo poprawić (we własnym zakresie) złożoną deklarację podatkową albo zwrócić się do podatnika o konieczność złożenia korekty deklaracji podatkowej.

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

VAT 2011 - wszystkie zmiany od 1 stycznia

W sytuacji gdy organ podatkowy wybierze pierwszą z opcji, wówczas powinien dokonać określonych czynności formalnych.

Przede wszystkim zobowiązany będzie uwierzytelnić kopię skorygowanej deklaracji oraz doręczyć ją wraz z informacją o zmianie zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy czy kwoty do zwrotu na rachunek bankowy podatnika. Przy czym w przypadku autokorekty dokonanej przez urząd skarbowy, podatnikowi przysługuje wniesienie sprzeciwu do organu podatkowego, który jej dokonał.

Odwołanie powinno zostać złożone w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie takiego sprzeciwu powoduje automatyczne unieważnienie sporządzonej przez organ korekty. Podatnik w takiej sytuacji ma obowiązek skorygowania deklaracji we własnym zakresie. Natomiast w sytuacji gdy podatnik nie wniesie odwołania na sporządzoną przez organ podatkowy korektę, wywoła ona analogiczne skutki prawne jak korekta złożona przez samego podatnika.

Ostatnie dwa przypadki (4 i 5) wymagają bezwzględnego złożenia korekty deklaracji podatkowej przez samego podatnika. W tych przypadkach organ podatkowy nie będzie uprawniony do złożenia autokorekty deklaracji podatkowej.

Należy pamiętać, że skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. W praktyce (bowiem żaden przepis nie określa szczegółowego zakresu informacji jaki powinien znaleźć się w uzasadnieniu) podatnik powinien w miarę szczegółowo (jeśli to możliwe) opisać przyczynę powstałych nieprawidłowości lub skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także wskazać faktury/zdarzenia/transakcje, na podstawie których dokonywana jest zmiana rozliczenia deklaracji podatkowej.

Złożenie korekty deklaracji podatkowej na potrzeby podatku VAT nie wymaga dodatkowo korzystania z instytucji tzw. „czynnego żalu”.

Samo złożenie prawnie skutecznej korekty wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i uiszczenie w całości, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należności publicznoprawnej uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie traktowane jest jako skuteczne poinformowanie organu podatkowego o powstałych okolicznościach wyłączające odpowiedzialność karną.

Zatem podatnik podlega ochronie w przypadku gdy sam złoży korektę deklaracji podatkowej, która będzie prawnie skuteczna, tj. zostanie dokonana zgodnie z zasadami prawa podatkowego.

Uprawnienie do złożenia korekty deklaracji podatkowej:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu:
a) kontroli podatkowej;
b) postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta złożona w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, nie wywołuje skutków prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA