REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dokonać korekty deklaracji VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
korekta deklaracji VAT
korekta deklaracji VAT

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatku VAT jest nieodzownie związane z właściwym zadeklarowaniem kwoty zobowiązania podatkowego. Niemniej w wielu przypadkach uprzednio zadeklarowana kwota zobowiązania ulega zmianie poprzez jej zwiększenie lub zmniejszenie. W konsekwencji możliwe jest dokonanie korekt rozliczeń podatkowych.

Zobacz również: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy, co do zasady, mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację podatkową. Skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn dokonanej korekty.

Zobacz druki: VAT-R (11) - Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług oraz Wniosek / Korekta o zwrot podatku VAT / Application/Adjustment for VAT refund

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie złożone wadliwe deklaracje powodują konieczność ich korekty.

Błędne deklaracje można bowiem podzielić na takie, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. nie powodują zmiany wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, ale jednocześnie wadliwa deklaracja podatkowa posiada drobne błędy formalne;

2. nie powodują zmiany wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, ale jednocześnie wadliwa deklaracja podatkowa posiada inne istotne błędy formalne;

REKLAMA

3. powodują zmianę wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, ale kwota ta nie przewyższa 1000 zł, jednocześnie złożona deklaracja podatkowa w pozostałych pozycjach jest prawidłowa;

4. powodują zmianę wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, lecz kwota ta nie przewyższa 1000 zł, jednocześnie złożona deklaracja podatkowa zawiera inne istotne błędy formalne;

5. powodują zmianę wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy lub kwoty do zwrotu na rachunek bankowy, kwota ta przewyższa wartość 1000 zł.

W pierwszym przypadku podatnik nie będzie zobowiązany do złożenia korekty deklaracji podatkowej, bowiem błędy te nie mają wpływu na ustalenie zobowiązania podatkowego w VAT (w szczególności gdy możliwa jest identyfikacja podatnika, który złożył deklarację).

Druga ze wskazanych opcji zawierająca co prawda poprawne informacje rachunkowe, ale posiadająca również istotne błędy formalne co do tożsamości podmiotu składającego deklarację podatkową wymaga złożenia korekty deklaracji podatkowej.

Przyjmijmy bowiem, że w złożonej przez podatnika deklaracji brak jest numeru identyfikacji podatkowej, podpisu osoby uprawnionej do złożenia deklaracji czy dane te zostały podane błędnie.

W konsekwencji pojawienia się wątpliwości (w ocenie organu podatkowego) co do tożsamości podmiotu składającego deklarację prawdopodobnie konieczne będzie złożenie korekty uprzednio przesłanej deklaracji.

W trzecim przypadku złożona deklaracja podatkowa zawiera błędy rachunkowe, lecz o niewielkiej wartości, nieprzekraczającej kwoty 1000 zł. W analizowanej sytuacji organ podatkowy może postąpić dwojako.

REKLAMA

Jeżeli w wyniku czynności sprawdzających organ podatkowy stwierdzi, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień:

- koryguje deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, jeżeli zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1 000 zł;

- zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość.

Organ podatkowy może więc albo poprawić (we własnym zakresie) złożoną deklarację podatkową albo zwrócić się do podatnika o konieczność złożenia korekty deklaracji podatkowej.

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

VAT 2011 - wszystkie zmiany od 1 stycznia

W sytuacji gdy organ podatkowy wybierze pierwszą z opcji, wówczas powinien dokonać określonych czynności formalnych.

Przede wszystkim zobowiązany będzie uwierzytelnić kopię skorygowanej deklaracji oraz doręczyć ją wraz z informacją o zmianie zobowiązania podatkowego, kwoty do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy czy kwoty do zwrotu na rachunek bankowy podatnika. Przy czym w przypadku autokorekty dokonanej przez urząd skarbowy, podatnikowi przysługuje wniesienie sprzeciwu do organu podatkowego, który jej dokonał.

Odwołanie powinno zostać złożone w terminie 14 dni od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie takiego sprzeciwu powoduje automatyczne unieważnienie sporządzonej przez organ korekty. Podatnik w takiej sytuacji ma obowiązek skorygowania deklaracji we własnym zakresie. Natomiast w sytuacji gdy podatnik nie wniesie odwołania na sporządzoną przez organ podatkowy korektę, wywoła ona analogiczne skutki prawne jak korekta złożona przez samego podatnika.

Ostatnie dwa przypadki (4 i 5) wymagają bezwzględnego złożenia korekty deklaracji podatkowej przez samego podatnika. W tych przypadkach organ podatkowy nie będzie uprawniony do złożenia autokorekty deklaracji podatkowej.

Należy pamiętać, że skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. W praktyce (bowiem żaden przepis nie określa szczegółowego zakresu informacji jaki powinien znaleźć się w uzasadnieniu) podatnik powinien w miarę szczegółowo (jeśli to możliwe) opisać przyczynę powstałych nieprawidłowości lub skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także wskazać faktury/zdarzenia/transakcje, na podstawie których dokonywana jest zmiana rozliczenia deklaracji podatkowej.

Złożenie korekty deklaracji podatkowej na potrzeby podatku VAT nie wymaga dodatkowo korzystania z instytucji tzw. „czynnego żalu”.

Samo złożenie prawnie skutecznej korekty wraz z uzasadnieniem przyczyny korekty i uiszczenie w całości, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należności publicznoprawnej uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie traktowane jest jako skuteczne poinformowanie organu podatkowego o powstałych okolicznościach wyłączające odpowiedzialność karną.

Zatem podatnik podlega ochronie w przypadku gdy sam złoży korektę deklaracji podatkowej, która będzie prawnie skuteczna, tj. zostanie dokonana zgodnie z zasadami prawa podatkowego.

Uprawnienie do złożenia korekty deklaracji podatkowej:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
2) przysługuje nadal po zakończeniu:
a) kontroli podatkowej;
b) postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta złożona w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, nie wywołuje skutków prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA