REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą?
Kiedy odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy 31 stycznia 2011 fakturę VAT za towar, który dotarł do naszej Spółki dopiero w kwietniu 2011 r. Należność wynikającą z faktury uiściliśmy w lutym 2011 r. Wobec faktu, że w lutym i w marcu 2011 r. nie było towaru w firmie - nie odliczyliśmy VAT naliczonego. Zastanawiamy się jednakże czy postąpiliśmy słusznie. Czy nie powinniśmy potraktować zapłaty za fakturę jako zaliczki i odliczyć podatek naliczony w miesiącu jej uiszczenia (tj. w lutym 2011 r.)?

Odpowiedź na zadane przez Spółkę pytanie uzależniona jest od ustalenia jakie były zgodne ustalenia stron transakcji, tj.:
- czy moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpił przed wystawieniem opisanej w stanie faktycznym faktury,
- czy ewentualnie moment ten nastąpił po wystawieniu opisanej w stanie faktycznym faktury.

REKLAMA

Autopromocja

W sytuacji zaś, gdy moment rozporządzania towarem jak właściciel został określony po wystawieniu opisanej w stanie faktycznym faktury, wówczas czy:
a) opisana w stanie faktycznym faktura stanowi fakturę wzywającą do zapłaty zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy też
b) stanowi fakturę rozliczającą niejako od razu całą transakcję (przed nabyciem prawa do dysponowania towarem jak właściciel).

Jeżeli moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpił przed wystawieniem faktury …

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Polecamy: Kiedy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie przez ustawodawcę powyższej konstrukcji oznacza, iż dostawa (gospodarczo sprzedaż) w rozumieniu ustawy o VAT ma miejsce w chwili, gdy nabywca nabywa prawo do swobodnego dysponowania towarem.

Niezależnie od tego czy jednocześnie samo prawo własności pozostaje przy dostawcy czy przechodzi już na nabywcę. Nabywca nie musi fizycznie posiadać towaru, żeby móc nim rozporządzać.

Zatem w sytuacji, gdy wskazana w stanie faktycznym faktura dokumentuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego w miesiącu otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy o VAT).

Nie ma tutaj znaczenia, że fizycznie towar dotarł do Spółki w kwietniu 2011 r.

Jeżeli moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpił po wystawieniu opisanej w stanie faktycznym faktury …

W takiej sytuacji sposób rozliczenia ww. dokumentu jest uzależniony od tego, czy:
- faktura stanowi fakturę wzywającą do zapłaty zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy też
- stanowi fakturę rozliczającą niejako od razu całą transakcję (przed nabyciem prawa do dysponowania towarem jak właściciel).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit b) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Polecamy: Czy można odliczyć VAT od importu usług z raju podatkowego

Jednocześnie w myśl art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku otrzymania faktury (innej niż zaliczkowa) przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel.

Wprawdzie przepisu art. 86 ust. 12 ustawy o VAT nie stosuje się do przypadków, gdy nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury – jednakże w analizowanej sytuacji zapis ten nie znajdzie zastosowania.

Z powyższego wynika, że podstawę do realizacji prawa do odliczenia VAT naliczonego stanowi wyłącznie faktura VAT dokumentująca rzeczywiście wykonaną dostawę towarów bądź rzeczywiście uiszczoną zaliczkę na poczet przyszłej dostawy towarów.

Faktura zaliczkowa wzywająca do zapłaty zaliczki

W sytuacji, gdy celem stron było uregulowanie zaliczki jaką Spółka ma wpłacić kontrahentowi, wskazana w stanie faktycznym faktura nie może być uznana za fakturę dokumentującą jej wpłatę.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku otrzymania faktury zaliczkowej jest możliwe wyłącznie gdy faktura potwierdza dokonanie zapłaty pewnej części kwoty (zaliczki, zadatku bądź raty), czyli de facto spowodowała powstanie obowiązku podatkowego dla drugiej strony transakcji (tut. wystawcy dokumentu).

Zatem należy wnioskować, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał fakturę zaliczkową potwierdzającą dokonanie zapłaty, lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

W konsekwencji, organ podatkowy może zakwestionować możliwość odliczenia podatku naliczonego z ww. faktury.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Przy czym musimy w miejscu tym wskazać, że w zakresie faktur wzywających do zapłaty zaliczki ukształtowało się orzecznictwo sądowe, z którego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z takiej faktury zaliczkowej będzie mieć charakter prawa zawieszonego związanego de facto z dokonaniem zapłaty tej części należności.

Przykładowo, WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 11.03.2008 r. (sygn. I SA/Rz 932/07) podał, że: „prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z otrzymaniem faktury wzywającej do zapłaty zaliczki/zadatku/raty będzie przysługiwało podatnikowi w tej części i w rozliczeniu za ten okres, w którym dokonał on zapłaty”.

Błędnie wystawiona faktura dokumentująca ostateczną sprzedaż

W przypadku natomiast, gdy z ustaleń (pisemnych, ustnych) zawartych między stronami wynika, że opisana w stanie faktycznym faktura nie stanowi błędnie wystawionej faktury zaliczkowej a wadliwie (zbyt wcześnie) wystawioną fakturę rozliczeniową (rozliczającą całą transakcję/dostawę), prawo do odliczenia Spółce będzie przysługiwało dopiero z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (czyli w kwietniu 2011 r.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA