REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą?

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą?
Kiedy odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dostawą?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy 31 stycznia 2011 fakturę VAT za towar, który dotarł do naszej Spółki dopiero w kwietniu 2011 r. Należność wynikającą z faktury uiściliśmy w lutym 2011 r. Wobec faktu, że w lutym i w marcu 2011 r. nie było towaru w firmie - nie odliczyliśmy VAT naliczonego. Zastanawiamy się jednakże czy postąpiliśmy słusznie. Czy nie powinniśmy potraktować zapłaty za fakturę jako zaliczki i odliczyć podatek naliczony w miesiącu jej uiszczenia (tj. w lutym 2011 r.)?

Odpowiedź na zadane przez Spółkę pytanie uzależniona jest od ustalenia jakie były zgodne ustalenia stron transakcji, tj.:
- czy moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpił przed wystawieniem opisanej w stanie faktycznym faktury,
- czy ewentualnie moment ten nastąpił po wystawieniu opisanej w stanie faktycznym faktury.

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji zaś, gdy moment rozporządzania towarem jak właściciel został określony po wystawieniu opisanej w stanie faktycznym faktury, wówczas czy:
a) opisana w stanie faktycznym faktura stanowi fakturę wzywającą do zapłaty zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy też
b) stanowi fakturę rozliczającą niejako od razu całą transakcję (przed nabyciem prawa do dysponowania towarem jak właściciel).

Jeżeli moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpił przed wystawieniem faktury …

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

REKLAMA

Polecamy: Kiedy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyjęcie przez ustawodawcę powyższej konstrukcji oznacza, iż dostawa (gospodarczo sprzedaż) w rozumieniu ustawy o VAT ma miejsce w chwili, gdy nabywca nabywa prawo do swobodnego dysponowania towarem.

Niezależnie od tego czy jednocześnie samo prawo własności pozostaje przy dostawcy czy przechodzi już na nabywcę. Nabywca nie musi fizycznie posiadać towaru, żeby móc nim rozporządzać.

Zatem w sytuacji, gdy wskazana w stanie faktycznym faktura dokumentuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego w miesiącu otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy o VAT).

Nie ma tutaj znaczenia, że fizycznie towar dotarł do Spółki w kwietniu 2011 r.

Jeżeli moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nastąpił po wystawieniu opisanej w stanie faktycznym faktury …

W takiej sytuacji sposób rozliczenia ww. dokumentu jest uzależniony od tego, czy:
- faktura stanowi fakturę wzywającą do zapłaty zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy też
- stanowi fakturę rozliczającą niejako od razu całą transakcję (przed nabyciem prawa do dysponowania towarem jak właściciel).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit b) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Polecamy: Czy można odliczyć VAT od importu usług z raju podatkowego

Jednocześnie w myśl art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku otrzymania faktury (innej niż zaliczkowa) przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel.

Wprawdzie przepisu art. 86 ust. 12 ustawy o VAT nie stosuje się do przypadków, gdy nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury – jednakże w analizowanej sytuacji zapis ten nie znajdzie zastosowania.

Z powyższego wynika, że podstawę do realizacji prawa do odliczenia VAT naliczonego stanowi wyłącznie faktura VAT dokumentująca rzeczywiście wykonaną dostawę towarów bądź rzeczywiście uiszczoną zaliczkę na poczet przyszłej dostawy towarów.

Faktura zaliczkowa wzywająca do zapłaty zaliczki

W sytuacji, gdy celem stron było uregulowanie zaliczki jaką Spółka ma wpłacić kontrahentowi, wskazana w stanie faktycznym faktura nie może być uznana za fakturę dokumentującą jej wpłatę.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku otrzymania faktury zaliczkowej jest możliwe wyłącznie gdy faktura potwierdza dokonanie zapłaty pewnej części kwoty (zaliczki, zadatku bądź raty), czyli de facto spowodowała powstanie obowiązku podatkowego dla drugiej strony transakcji (tut. wystawcy dokumentu).

Zatem należy wnioskować, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał fakturę zaliczkową potwierdzającą dokonanie zapłaty, lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

W konsekwencji, organ podatkowy może zakwestionować możliwość odliczenia podatku naliczonego z ww. faktury.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Przy czym musimy w miejscu tym wskazać, że w zakresie faktur wzywających do zapłaty zaliczki ukształtowało się orzecznictwo sądowe, z którego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z takiej faktury zaliczkowej będzie mieć charakter prawa zawieszonego związanego de facto z dokonaniem zapłaty tej części należności.

Przykładowo, WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 11.03.2008 r. (sygn. I SA/Rz 932/07) podał, że: „prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z otrzymaniem faktury wzywającej do zapłaty zaliczki/zadatku/raty będzie przysługiwało podatnikowi w tej części i w rozliczeniu za ten okres, w którym dokonał on zapłaty”.

Błędnie wystawiona faktura dokumentująca ostateczną sprzedaż

W przypadku natomiast, gdy z ustaleń (pisemnych, ustnych) zawartych między stronami wynika, że opisana w stanie faktycznym faktura nie stanowi błędnie wystawionej faktury zaliczkowej a wadliwie (zbyt wcześnie) wystawioną fakturę rozliczeniową (rozliczającą całą transakcję/dostawę), prawo do odliczenia Spółce będzie przysługiwało dopiero z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (czyli w kwietniu 2011 r.).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA