REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne terminy dla podatników VAT – rejestracja, wybór zwolnienia, zakończenie działalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
terminy dla podatników VAT
terminy dla podatników VAT

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej stawia podatnika przed wyborem, czy dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny, czy skorzystać ze zwolnienia podmiotowego? Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku pojawiają się obowiązki, z których realizacją związany jest przyjęty status w podatku VAT.

Dokonując rejestracji na potrzeby VAT należy przede wszystkim określić termin jej dokonania. Korzystając natomiast ze zwolnienia podmiotowego niezbędne jest monitorowanie w jakich warunkach ono podatnikowi przysługuje i kiedy następuje moment utraty prawa w tym względzie.

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie należy zauważyć, iż podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą nabywa status podatnika i to niezależnie od faktu czy decyduje się na zarejestrowanie jako “vatowiec” czy też nie. Następuje to z mocy prawa.

Wynika to z treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: “Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.”

Druga sprawa - nie każda forma działalności korzysta ze zwolnienia podmiotowego - osoba rozpoczynająca działalność zobowiązana jest więc sprawdzić, czy aby nie od początku z mocy prawa musi działać jako podatnik podatku od towarów i usług (np. działalność jubilerska).

REKLAMA

Kiedy "wpada się" w VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy przy rozpoczęciu działalności - rejestracja jako podatnik VAT czynny

W sytuacji, gdy przy rozpoczęciu działalności gospodarczej podatnik zdecyduje się na opodatkowanie wykonywanych czynności podatkiem VAT -musi złożyć stosowne zgłoszenie.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno być złożone przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca przy tym wskazał, ze chodzi tu o jedna z poniżej wymienionych czynności:

1. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2. eksport towarów,
3. import towarów
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno być złożone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-R. Co istotne nie można w inny sposób i innej formie dokonać skutecznego zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku VAT.

Terminy rozliczania VAT

Z zarejestrowaniem wiążą się określone skutki:˝ prawo do wystawiania faktur VAT , prawo do odliczenia podatku naliczonego,ale też obowiązek składania deklaracji i aktualizacji danych.

Podatnicy zwolnieni podmiotowo - termin utraty zwolnienia

Choć w przypadku podatku VAT można mówić o powszechności tego podatku, wynikającej z objęcia przedmiotem opodatkowania każdej sprzedaży towaru czy usługi oraz objęcia jego zakresem każdego sprzedawcę mającego cechy podatnika, to jednak przepisy wprowadzają od tej reguły wyjątki.

Jednym z nich jest zwolnienie podmiotowe. Podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł - zwalnia się od podatku VAT. Podatnicy rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego są zwolnieni od podatku jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności określonej wyżej kwoty.

Z powyższego wynika, że terminem utraty zwolnienia podmiotowego przez podatnika jest osiągnięcie określonej kwoty sprzedaży. Utrata prawa do zwolnienia następuje wówczas z mocy prawa.

W konsekwencji powyższego może nastąpić sytuacja, gdy przekroczenie limitu uprawniającego do zwolnienia następuje w trakcie realizacji jakiejś transakcji. Wówczas opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość sprzedaży, w stosunku do której przysługiwało zwolnienie.

W konsekwencji każda kolejna sprzedaż musi być już opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wiąże się to z obowiązkiem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego i powstrzymania się do tego czasu od dalszej sprzedaży. Choć przepisy nie wskazują wprost terminu realizacji tego obowiązku wydaje się słusznym pogląd, iż powinno to nastąpić w możliwie jak najkrótszym czasie.

Niewątpliwie wpływ na podjecie tego rodzaju działań będzie determinowała potrzeba prowadzenia dalszej działalności. Wspomnieć tu wypada, że wprawdzie przepisy nie sankcjonują braku rejestracji, jednakże podatnik taki nie będzie miał prawa do wystawiania faktur oraz nie będzie mógł zrealizować prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Dopuszczalna jest również sytuacja, w której podatnik skutkiem własnej decyzji zrezygnuje ze zwolnienia, gdyż uzna, ze taka sytuacja będzie dla niego korzystniejsza.

W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego. Jednakże nie może tego zrobić w dowolnym czasie. Przepisy określają bowiem termin do dokonania takiej czynności. Powinno to nastąpić przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia.

Istotne jest przy tym to, że złożenie takiego zawiadomienia po terminie nie wywołuje zamierzonych skutków podatkowych.

Status podatnika zwolnionego w podatku VAT skutkuje m.in. brakiem prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością.

W sytuacji przekroczenia limitu uprawniającego do zwolnienia bądź rezygnacji podatnika z tego uprawnienia istnieje możliwość skorzystania z tego prawa. jest to obwarowane jednak pewnymi warunkami.

Podatnik, który chce skorzystać z takiej możliwości powinien sporządzić spis z natury zapasów towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty. W przypadku podatników rezygnujących ze zwolnienia spis musi być sporządzony na początek miesiąca, w którym podatnik “przechodzi” na VAT. następnie w terminie 14 dni liczonych od dnia przejścia na VAT zobowiązany jest przedłożyć spis w urzędzie skarbowym.

Przy spełnieniu powyższych warunków naczelnik urzędu skarbowego może udzielić zgody na skorzystanie z powyższego prawa. Przyjmuje się przy tym, iż brak zgody może wystąpić jedynie w przypadku ich niedopełnienia np. przekroczenia terminu, sporządzenia nierzetelnego spisu.

Ponowne skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego przez podatnika VAT- czynny

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług pozwalają na powrót do zwolnienia przez podatników VAT-czynnych. Nie jest to jednak możliwe w każdym czasie. Może to bowiem nastąpić nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia.

Zakończenie działalności - wyrejestrowanie

W sytuacji, gdy podatnik będący zarejestrowany jako czynny podatnik VAT podejmie decyzję o zakończeniu prowadzenia działalności powinien powiadomić organ podatkowy o tym fakcie. Zgłoszenie w tym względzie stanowi podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgłoszenie powinno być dokonane na druku VAT-Z. Przepisy nie określają wprost terminu w jakim powinno nastąpić złożenie powyższego druku. Wydaje się uprawnione założenie, że powinno to się odbyć niezwłocznie po zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Termin aktualizacji danych

Podatnik zarejestrowany zobligowany został do informowania o zmianach w danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym. Powinno to nastąpić na druku VAT-R z zaznaczonym polem “aktualizacja danych”. Co istotne zgłoszenie takie powinno być złożone w terminie 7 dni, licząc od dnia w którym nastąpiła zmiana.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA