REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne terminy dla podatników VAT – rejestracja, wybór zwolnienia, zakończenie działalności

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
terminy dla podatników VAT
terminy dla podatników VAT

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie działalności gospodarczej stawia podatnika przed wyborem, czy dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny, czy skorzystać ze zwolnienia podmiotowego? Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku pojawiają się obowiązki, z których realizacją związany jest przyjęty status w podatku VAT.

Dokonując rejestracji na potrzeby VAT należy przede wszystkim określić termin jej dokonania. Korzystając natomiast ze zwolnienia podmiotowego niezbędne jest monitorowanie w jakich warunkach ono podatnikowi przysługuje i kiedy następuje moment utraty prawa w tym względzie.

REKLAMA

Autopromocja

Na wstępie należy zauważyć, iż podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą nabywa status podatnika i to niezależnie od faktu czy decyduje się na zarejestrowanie jako “vatowiec” czy też nie. Następuje to z mocy prawa.

Wynika to z treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: “Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.”

Druga sprawa - nie każda forma działalności korzysta ze zwolnienia podmiotowego - osoba rozpoczynająca działalność zobowiązana jest więc sprawdzić, czy aby nie od początku z mocy prawa musi działać jako podatnik podatku od towarów i usług (np. działalność jubilerska).

Kiedy "wpada się" w VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy przy rozpoczęciu działalności - rejestracja jako podatnik VAT czynny

W sytuacji, gdy przy rozpoczęciu działalności gospodarczej podatnik zdecyduje się na opodatkowanie wykonywanych czynności podatkiem VAT -musi złożyć stosowne zgłoszenie.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno być złożone przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca przy tym wskazał, ze chodzi tu o jedna z poniżej wymienionych czynności:

1. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2. eksport towarów,
3. import towarów
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno być złożone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-R. Co istotne nie można w inny sposób i innej formie dokonać skutecznego zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku VAT.

Terminy rozliczania VAT

Z zarejestrowaniem wiążą się określone skutki:˝ prawo do wystawiania faktur VAT , prawo do odliczenia podatku naliczonego,ale też obowiązek składania deklaracji i aktualizacji danych.

Podatnicy zwolnieni podmiotowo - termin utraty zwolnienia

REKLAMA

Choć w przypadku podatku VAT można mówić o powszechności tego podatku, wynikającej z objęcia przedmiotem opodatkowania każdej sprzedaży towaru czy usługi oraz objęcia jego zakresem każdego sprzedawcę mającego cechy podatnika, to jednak przepisy wprowadzają od tej reguły wyjątki.

Jednym z nich jest zwolnienie podmiotowe. Podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł - zwalnia się od podatku VAT. Podatnicy rozpoczynający działalność w trakcie roku podatkowego są zwolnieni od podatku jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności określonej wyżej kwoty.

Z powyższego wynika, że terminem utraty zwolnienia podmiotowego przez podatnika jest osiągnięcie określonej kwoty sprzedaży. Utrata prawa do zwolnienia następuje wówczas z mocy prawa.

W konsekwencji powyższego może nastąpić sytuacja, gdy przekroczenie limitu uprawniającego do zwolnienia następuje w trakcie realizacji jakiejś transakcji. Wówczas opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość sprzedaży, w stosunku do której przysługiwało zwolnienie.

W konsekwencji każda kolejna sprzedaż musi być już opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wiąże się to z obowiązkiem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego i powstrzymania się do tego czasu od dalszej sprzedaży. Choć przepisy nie wskazują wprost terminu realizacji tego obowiązku wydaje się słusznym pogląd, iż powinno to nastąpić w możliwie jak najkrótszym czasie.

Niewątpliwie wpływ na podjecie tego rodzaju działań będzie determinowała potrzeba prowadzenia dalszej działalności. Wspomnieć tu wypada, że wprawdzie przepisy nie sankcjonują braku rejestracji, jednakże podatnik taki nie będzie miał prawa do wystawiania faktur oraz nie będzie mógł zrealizować prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Dopuszczalna jest również sytuacja, w której podatnik skutkiem własnej decyzji zrezygnuje ze zwolnienia, gdyż uzna, ze taka sytuacja będzie dla niego korzystniejsza.

W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany powiadomić naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia podmiotowego. Jednakże nie może tego zrobić w dowolnym czasie. Przepisy określają bowiem termin do dokonania takiej czynności. Powinno to nastąpić przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia.

Istotne jest przy tym to, że złożenie takiego zawiadomienia po terminie nie wywołuje zamierzonych skutków podatkowych.

Status podatnika zwolnionego w podatku VAT skutkuje m.in. brakiem prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością.

W sytuacji przekroczenia limitu uprawniającego do zwolnienia bądź rezygnacji podatnika z tego uprawnienia istnieje możliwość skorzystania z tego prawa. jest to obwarowane jednak pewnymi warunkami.

Podatnik, który chce skorzystać z takiej możliwości powinien sporządzić spis z natury zapasów towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty. W przypadku podatników rezygnujących ze zwolnienia spis musi być sporządzony na początek miesiąca, w którym podatnik “przechodzi” na VAT. następnie w terminie 14 dni liczonych od dnia przejścia na VAT zobowiązany jest przedłożyć spis w urzędzie skarbowym.

Przy spełnieniu powyższych warunków naczelnik urzędu skarbowego może udzielić zgody na skorzystanie z powyższego prawa. Przyjmuje się przy tym, iż brak zgody może wystąpić jedynie w przypadku ich niedopełnienia np. przekroczenia terminu, sporządzenia nierzetelnego spisu.

Ponowne skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego przez podatnika VAT- czynny

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług pozwalają na powrót do zwolnienia przez podatników VAT-czynnych. Nie jest to jednak możliwe w każdym czasie. Może to bowiem nastąpić nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia.

Zakończenie działalności - wyrejestrowanie

W sytuacji, gdy podatnik będący zarejestrowany jako czynny podatnik VAT podejmie decyzję o zakończeniu prowadzenia działalności powinien powiadomić organ podatkowy o tym fakcie. Zgłoszenie w tym względzie stanowi podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgłoszenie powinno być dokonane na druku VAT-Z. Przepisy nie określają wprost terminu w jakim powinno nastąpić złożenie powyższego druku. Wydaje się uprawnione założenie, że powinno to się odbyć niezwłocznie po zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Termin aktualizacji danych

Podatnik zarejestrowany zobligowany został do informowania o zmianach w danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym. Powinno to nastąpić na druku VAT-R z zaznaczonym polem “aktualizacja danych”. Co istotne zgłoszenie takie powinno być złożone w terminie 7 dni, licząc od dnia w którym nastąpiła zmiana.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA