REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy wynikające z przepisów o VAT - część I

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi brać pod uwagę, że podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Przepisy o tym podatku nakładają wiele obowiązków i wyznaczają terminy na ich wykonanie. Dotrzymanie terminów jest nie tylko konieczne z uwagi na przepisy karno-skarbowe, które przewidują karę za ich przekroczenie. Czasem dotrzymanie terminu po prostu się opłaca. Czasem skorzystanie z możliwości przesunięcia terminu się opłaca. Dlatego tak ważna jest znajomość terminów wynikających z ustawy i rozporządzeń dotyczących tego podatku.

1. Termin na rejestrację

REKLAMA

Autopromocja

Zasada ogólna:

Podatnicy VAT – podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą – są obowiązani dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej.

Wyjątki:

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które nie przekroczyły progu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (tak zwany drobni przedsiębiorcy) oraz podatnicy dokonujący wyłącznie sprzedaży zwolnieni na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, nie muszą dokonywać rejestracji. Mogą jednak jej dokonać i uzyskać status „podatnika VAT zwolnionego”. Po utracie lub rezygnacji z przysługujących zwolnień podmioty te stają się podatnikami VAT czynnymi.

Dlaczego opłaca się zarejestrować? Zarejestrowany podatnik ma prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. W przypadku planowania dużych inwestycji początkowych warto się zastanowić, czy uzyskana możliwość odliczenia podatku naliczonego w fakturach zakupowych nie będzie warta trudu prowadzenia ewidencji podatkowej i późniejszego opodatkowywania własnej sprzedaży.

2. Terminy do złożenia deklaracji.

Zasadniczo ustawodawca wskazał, że deklarację podatkową podatnik powinien złożyć do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Podatnicy mogą wybrać miesięczny lub kwartalny okres rozliczeniowy. Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, co do zasady składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Mogą z tego prawa zrezygnować składając właściwe oświadczenie.

Z kolei podatnicy, którzy nie korzystają z metody kasowej co do zasady rozliczają się co miesiąc, chyba że złożą stosowne oświadczenie.

Zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja Podatkowa (art. 12 § 5), jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminy uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy. Zatem jeśli 25. dzień miesiąca przypada w sobotę, termin do złożenia deklaracji przesuwa się na poniedziałek – 27. dzień miesiąca. W 2009 roku rozliczenie podatkowe za listopad należy składać do 28 grudnia, gdyż 25. i 26. grudnia – piątek i sobota – są ustawowo wolnymi dniami, a 27. grudnia to - również wolna od pracy – niedziela.

Prawo do korekty deklaracji VAT

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach ustawowych może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego

3. Termin do zapłaty podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada ogólna:

Podatek należy płacić w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Wyjątki:

a. Mali podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie (patrz punkt 2) są obowiązani do zapłaty podatku w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
b. podatnicy, którzy wybrali rozliczanie się kwartalne i nie są małymi podatnikami są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek za pierwszy oraz za drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za poprzedni kwartał – w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za które jest wpłacana zaliczka.(Więcej szczegółowych unormowań znajduje się w art. 103 ustawy o VAT)

4. Terminy do skorzystania z „ulgi na złe długi” w VAT

W przypadku wystąpienia u podatnika sytuacji, gdy wystawił fakturę, rozliczył wynikający z niej podatek należny ale nie otrzymał zapłaty w ciągu 180 dni od opływu terminu je płatności określonego w umowie lub na fakturze, może on, po spełnieniu dodatkowych warunków skorygować podatek należny.
Ustawodawca ograniczył to prawo dodatkowym terminem. Możliwość skorygowania podatku nie występuje gdy od daty wystawienia faktury upłynęły już dwa lata licząc od końca roku w którym została wystawiona.

Krzysztof Słapczyński
Kancelaria Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego Renaty Mikulewicz
Wrocław, ul. Sokolnicza 5/20
tel. 071 797 88 57
raport@raport.wroclaw.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA