Terminy wynikające z przepisów o VAT - część I
REKLAMA
REKLAMA
1. Termin na rejestrację
REKLAMA
Zasada ogólna:
Podatnicy VAT – podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą – są obowiązani dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej.
Wyjątki:
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które nie przekroczyły progu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (tak zwany drobni przedsiębiorcy) oraz podatnicy dokonujący wyłącznie sprzedaży zwolnieni na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, nie muszą dokonywać rejestracji. Mogą jednak jej dokonać i uzyskać status „podatnika VAT zwolnionego”. Po utracie lub rezygnacji z przysługujących zwolnień podmioty te stają się podatnikami VAT czynnymi.
Dlaczego opłaca się zarejestrować? Zarejestrowany podatnik ma prawo odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. W przypadku planowania dużych inwestycji początkowych warto się zastanowić, czy uzyskana możliwość odliczenia podatku naliczonego w fakturach zakupowych nie będzie warta trudu prowadzenia ewidencji podatkowej i późniejszego opodatkowywania własnej sprzedaży.
2. Terminy do złożenia deklaracji.
Zasadniczo ustawodawca wskazał, że deklarację podatkową podatnik powinien złożyć do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Podatnicy mogą wybrać miesięczny lub kwartalny okres rozliczeniowy. Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, co do zasady składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Mogą z tego prawa zrezygnować składając właściwe oświadczenie.
Z kolei podatnicy, którzy nie korzystają z metody kasowej co do zasady rozliczają się co miesiąc, chyba że złożą stosowne oświadczenie.
Zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja Podatkowa (art. 12 § 5), jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminy uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy. Zatem jeśli 25. dzień miesiąca przypada w sobotę, termin do złożenia deklaracji przesuwa się na poniedziałek – 27. dzień miesiąca. W 2009 roku rozliczenie podatkowe za listopad należy składać do 28 grudnia, gdyż 25. i 26. grudnia – piątek i sobota – są ustawowo wolnymi dniami, a 27. grudnia to - również wolna od pracy – niedziela.
Prawo do korekty deklaracji VAT
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach ustawowych może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego
3. Termin do zapłaty podatku
Zasada ogólna:
Podatek należy płacić w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Wyjątki:
a. Mali podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie (patrz punkt 2) są obowiązani do zapłaty podatku w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
b. podatnicy, którzy wybrali rozliczanie się kwartalne i nie są małymi podatnikami są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek za pierwszy oraz za drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za poprzedni kwartał – w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za które jest wpłacana zaliczka.(Więcej szczegółowych unormowań znajduje się w art. 103 ustawy o VAT)
4. Terminy do skorzystania z „ulgi na złe długi” w VAT
W przypadku wystąpienia u podatnika sytuacji, gdy wystawił fakturę, rozliczył wynikający z niej podatek należny ale nie otrzymał zapłaty w ciągu 180 dni od opływu terminu je płatności określonego w umowie lub na fakturze, może on, po spełnieniu dodatkowych warunków skorygować podatek należny.
Ustawodawca ograniczył to prawo dodatkowym terminem. Możliwość skorygowania podatku nie występuje gdy od daty wystawienia faktury upłynęły już dwa lata licząc od końca roku w którym została wystawiona.
Krzysztof Słapczyński
Kancelaria Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego Renaty Mikulewicz
Wrocław, ul. Sokolnicza 5/20
tel. 071 797 88 57
raport@raport.wroclaw.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat