REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT na usługi transportu osób?

usługi transportu pasażerskiego
usługi transportu pasażerskiego

REKLAMA

REKLAMA

Transport osób (pasażerski) podlega zasadniczo opodatkowaniu stawką 8%. Jednak w niektórych przypadkach takie usługi mogą być opodatkowane stawką 0%, a nawet zwolnione z VAT.

Zobacz ujednolicony akt prawny: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stawką 8% są opodatkowane:

- transport kolejowy pasażerski międzymiastowy – symbol 49.10 wg PKWiU 2008;
- transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski – symbol 49.31 wg PKWiU 2008;
- usługi taksówek osobowych – symbol 49.32 wg PKWiU 2008;
- pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany – symbol 49.39 wg PKWiU 2008;
- transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu – symbol 50.10.1 wg PKWiU 2008;
- transport wodny śródlądowy pasażerski – symbol 50.30.1 wg PKWiU 2008;
- wynajem pasażerskich statków żeglugi śródlądowej z załogą – symbol 50.30.20.0 wg PKWiU 2008;
- transport lotniczy pasażerski - wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie – symbol ex 51.10.1 wg PKWiU 2008;
- wynajem środków transportu lotniczego pasażerskiego, z załogą – symbol 51.10.20.0
wg PKWiU 2008;

Usługi transportu pasażerskiego  obejmują przewóz osób oraz ich podręcznego bagażu (zwierzęcia), za który nie jest pobierana dodatkowa opłata. Przewożony pojazd podróżnego nie jest traktowany jako podręczny bagaż.

REKLAMA

Ale zwolnione z VAT jest świadczenie usług międzynarodowego przewozu drogowego polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium państw trzecich, które nie pobierają podatków lub opłat o podobnym charakterze od przewozów osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium kraju, przez podatników mających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, lub miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika to z § 13 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 246, poz. 1649, zwanego dalej "rozporządzeniem".

Jak rozliczać w 2011 roku VAT od okazjonalnych przewozów autobusami zarejestrowanymi poza terytorium Polski

Zwolnienia przedmiotowe z VAT - rozporządzenie

Natomiast gdy nabywane usługi turystyczne, o których mowa w art. 119 ust. 8 ustawy o VAT (chodzi o usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim), są usługami transportu międzynarodowego świadczonymi środkami transportu morskiego lub lotniczego - usługi te dla opodatkowania stawką VAT w wysokości 0% usług turystyki uznaje się za usługi świadczone poza terytorium Wspólnoty (§ 6 rozporządzenia)

W przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego mogą wystąpić trudności w zakresie właściwego określenia długości pokonanych odległości na terytorium Wspólnoty i poza terytorium Wspólnoty, gdzie świadczone są te usługi (chodzi o przestrzeń powietrzną i wody terytorialne).

Dlatego też dla opodatkowania usług turystyki stawką podatku w wysokości 0% wprowadzony został przepis, który umożliwia uznanie usług transportu międzynarodowego świadczonych środkami transportu morskiego lub lotniczego, w przypadku gdy są usługami nabywanymi dla świadczenia usług turystyki, za usługi świadczone poza terytorium Wspólnoty.

Minister Finansów zauważa (odpowiedź na interpelację poselską nr 20100 ze stycznia 2011 r.), iż dla opodatkowania usług turystyki podlegających szczególnej procedurze istotne, co do zasady, jest miejsce siedziby lub stałe miejsce zamieszkania podatnika świadczącego usługi turystyki, nie zaś miejsce rozpoczęcia podróży (art. 28n ustawy o VAT).

Usługa turystki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w państwie, w którym podmiot świadczący tę usługę posiada siedzibę. Kwestie natomiast opodatkowania usług transportu morskiego, lotniczego, kolejowego, jak i drogowego osób regulują inne przepisy, w szczególności art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz załącznik nr 3 do tej ustawy.

Także przed przystąpieniem do Unii Europejskiej transport drogowy osób podlegał opodatkowaniu obniżoną stawką i takie rozwiązanie przeważa w państwach członkowskich UE.

Minister Finansów wyjaśnia również, że dla celów opodatkowania podatkiem VAT w Polsce istotne jest miejsce świadczenia usług. Przepisy regulujące miejsce świadczenia przy świadczeniu usług co do zasady określone zostały w art. 28a– 28o ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku świadczenia usług transportu pasażerów nieistotne jest miejsce rozpoczęcia podróży.

Miejscem świadczenia tych usług, co do zasady, jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 28f ust. 1 ustawy). Wyjątek dotyczy usług transportu międzynarodowego osób świadczonego środkami transportu morskiego lub lotniczego, dla których w celu uproszczenia rozliczeń postanowiono, że miejscem świadczenia jest terytorium kraju.

Tego rodzaju uproszczeń nie można było jednak wprowadzić dla transportu drogowego osób, gdyż powinien on być opodatkowany w każdym z państw, w którym ma miejsce.

Miejsce świadczenia usług - zasady ogólne

Miejsce świadczenia usług - zasady szczególne

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA