REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT na usługi transportu osób?

usługi transportu pasażerskiego
usługi transportu pasażerskiego

REKLAMA

REKLAMA

Transport osób (pasażerski) podlega zasadniczo opodatkowaniu stawką 8%. Jednak w niektórych przypadkach takie usługi mogą być opodatkowane stawką 0%, a nawet zwolnione z VAT.

Zobacz ujednolicony akt prawny: USTAWA z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stawką 8% są opodatkowane:

- transport kolejowy pasażerski międzymiastowy – symbol 49.10 wg PKWiU 2008;
- transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski – symbol 49.31 wg PKWiU 2008;
- usługi taksówek osobowych – symbol 49.32 wg PKWiU 2008;
- pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany – symbol 49.39 wg PKWiU 2008;
- transport morski i przybrzeżny pasażerski, włączając żeglugę bliskiego zasięgu – symbol 50.10.1 wg PKWiU 2008;
- transport wodny śródlądowy pasażerski – symbol 50.30.1 wg PKWiU 2008;
- wynajem pasażerskich statków żeglugi śródlądowej z załogą – symbol 50.30.20.0 wg PKWiU 2008;
- transport lotniczy pasażerski - wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie – symbol ex 51.10.1 wg PKWiU 2008;
- wynajem środków transportu lotniczego pasażerskiego, z załogą – symbol 51.10.20.0
wg PKWiU 2008;

Usługi transportu pasażerskiego  obejmują przewóz osób oraz ich podręcznego bagażu (zwierzęcia), za który nie jest pobierana dodatkowa opłata. Przewożony pojazd podróżnego nie jest traktowany jako podręczny bagaż.

REKLAMA

Ale zwolnione z VAT jest świadczenie usług międzynarodowego przewozu drogowego polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium państw trzecich, które nie pobierają podatków lub opłat o podobnym charakterze od przewozów osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium kraju, przez podatników mających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, lub miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika to z § 13 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 246, poz. 1649, zwanego dalej "rozporządzeniem".

Jak rozliczać w 2011 roku VAT od okazjonalnych przewozów autobusami zarejestrowanymi poza terytorium Polski

Zwolnienia przedmiotowe z VAT - rozporządzenie

Natomiast gdy nabywane usługi turystyczne, o których mowa w art. 119 ust. 8 ustawy o VAT (chodzi o usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim), są usługami transportu międzynarodowego świadczonymi środkami transportu morskiego lub lotniczego - usługi te dla opodatkowania stawką VAT w wysokości 0% usług turystyki uznaje się za usługi świadczone poza terytorium Wspólnoty (§ 6 rozporządzenia)

W przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego mogą wystąpić trudności w zakresie właściwego określenia długości pokonanych odległości na terytorium Wspólnoty i poza terytorium Wspólnoty, gdzie świadczone są te usługi (chodzi o przestrzeń powietrzną i wody terytorialne).

Dlatego też dla opodatkowania usług turystyki stawką podatku w wysokości 0% wprowadzony został przepis, który umożliwia uznanie usług transportu międzynarodowego świadczonych środkami transportu morskiego lub lotniczego, w przypadku gdy są usługami nabywanymi dla świadczenia usług turystyki, za usługi świadczone poza terytorium Wspólnoty.

Minister Finansów zauważa (odpowiedź na interpelację poselską nr 20100 ze stycznia 2011 r.), iż dla opodatkowania usług turystyki podlegających szczególnej procedurze istotne, co do zasady, jest miejsce siedziby lub stałe miejsce zamieszkania podatnika świadczącego usługi turystyki, nie zaś miejsce rozpoczęcia podróży (art. 28n ustawy o VAT).

Usługa turystki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w państwie, w którym podmiot świadczący tę usługę posiada siedzibę. Kwestie natomiast opodatkowania usług transportu morskiego, lotniczego, kolejowego, jak i drogowego osób regulują inne przepisy, w szczególności art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz załącznik nr 3 do tej ustawy.

Także przed przystąpieniem do Unii Europejskiej transport drogowy osób podlegał opodatkowaniu obniżoną stawką i takie rozwiązanie przeważa w państwach członkowskich UE.

Minister Finansów wyjaśnia również, że dla celów opodatkowania podatkiem VAT w Polsce istotne jest miejsce świadczenia usług. Przepisy regulujące miejsce świadczenia przy świadczeniu usług co do zasady określone zostały w art. 28a– 28o ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku świadczenia usług transportu pasażerów nieistotne jest miejsce rozpoczęcia podróży.

Miejscem świadczenia tych usług, co do zasady, jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 28f ust. 1 ustawy). Wyjątek dotyczy usług transportu międzynarodowego osób świadczonego środkami transportu morskiego lub lotniczego, dla których w celu uproszczenia rozliczeń postanowiono, że miejscem świadczenia jest terytorium kraju.

Tego rodzaju uproszczeń nie można było jednak wprowadzić dla transportu drogowego osób, gdyż powinien on być opodatkowany w każdym z państw, w którym ma miejsce.

Miejsce świadczenia usług - zasady ogólne

Miejsce świadczenia usług - zasady szczególne

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA