REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać w 2011 roku VAT od okazjonalnych przewozów autobusami zarejestrowanymi poza terytorium Polski

VAT od okazjonalnych przewozów autobusami
VAT od okazjonalnych przewozów autobusami

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie usług międzynarodowego przewozu drogowego, polegających na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza terytorium Polski, świadczone przez podatników mających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, lub miejsce zamieszkania lub pobytu poza Polską - podlegają opodatkowaniu VAT na ogólnych zasadach.

Podatnicy świadczący takie usługi zobowiązani są do zarejestrowania się w Polsce jako podatnicy VAT w Drugim Urzędzie Skarbowym Warszawa - Śródmieście i składania deklaracji podatkowych, w których rozliczają VAT z tytułu świadczenia usług okazjonalnego przewozu osób autobusami zarejestrowanymi poza terytorium kraju według stawki 8% VAT, uwzględniając pokonane odległości.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od towarów i usług wynikający z deklaracji podatkowej podmioty te są zobowiązane wpłacać do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, odpowiednio za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, czyli w terminie składania tych deklaracji.

Podstawą opodatkowania jest co do zasady obrót, który stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku usług międzynarodowego transportu drogowego, polegających na okazjonalnym przewozie osób autobusami, obliczając podstawę opodatkowania należy uwzględnić pokonane odległości, tj. opodatkowaniu podlega ta część kwoty należnej, która przypada na transport wykonywany na terenie Polski.

Począwszy od 1 stycznia 2011 r. w przypadku świadczenia usług międzynarodowego przewozu drogowego, polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza terytorium Polski przez podatników mających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, kierującego pojazdem, w trakcie wykonywania tych przewozów zobowiązany jest do posiadania potwierdzenia lub wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego kopii potwierdzenia zarejestrowania tego podatnika jako podatnika VAT czynnego (art.96a ustawy o podatku od towarów i usług).
Potwierdzenie zarejestrowania, prowadzący pojazd zobowiązany jest okazywać na żądanie uprawnionego organu kontroli.

REKLAMA

Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art.15 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.), bez względu na cel, lub rezultat takiej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność polegająca na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza terytorium kraju, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej, określonej w ww. art.15 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Polecamy: VAT 2011

Nieodpłatne przewozy osób autokarami należącymi do zagranicznych stowarzyszeń, zespołów kulturalnych, klubów sportowych lub szkół, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli są one związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Wyżej wymienione podmioty, świadczące wyłącznie nieodpłatne przewozy osób związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie są obowiązane do zarejestrowania się jako podatnicy podatku VAT i do rozliczania tego podatku w Polsce.

W takiej sytuacji kierujący pojazdem, w trakcie wykonywania tych przewozów powinien posiadać dokumenty, które wskazywałyby, iż nie ma obowiązku rejestracji (np. dokument rejestracyjny autokaru wskazujący na właściciela pojazdu /szkołę, klub sportowy, zespół kulturalny/, ew.umowę najmu autokaru przez szkołę, klub sportowy, zespół kulturalny itp.).

Zwolnienie

Świadczenie usług międzynarodowego przewozu drogowego polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium państw trzecich, które nie pobierają podatków lub opłat o podobnym charakterze od przewozów osób autobusami zarejestrowanymi na terytorium kraju, przez podatników mających siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, lub miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju, zwolnione jest od 1 stycznia 2011 r. od podatku od towarów i usług (§13 ust.1 pkt 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 246, poz. 246).

Z uwagi na to, iż państwa trzecie nie pobierają podatków ani opłat o podobnym charakterze od przewozów osób autobusami zarejestrowanymi w Polsce, zwolnienie to ma zastosowanie do wszystkich przewozów osób, autobusami zarejestrowanymi na terytorium państw trzecich.

Podatnicy świadczący okazjonalne przewozy osób, zwolnione od podatku od towarów i usług, nie są obowiązani do zarejestrowania się jako podatnicy podatku VAT w Polsce.

Informacja dla podmiotów obowiązanych do rejestracji dla potrzeb VAT

Formularze zgłoszenia identyfikacyjnego i zgłoszenia rejestracyjnego znajdują się na stronie Ministerstwa Finansów i są w języku polskim.

Szczegółowe informacje jakie dokumenty są konieczne w celu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego i otrzymania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) znajdują się na stronie internetowej Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście (adres: ul. Jagiellońska 15, 03-719 Warszawa, numer telefonu +48 22 511 35 00, numer fax-u +48 22 511 35 02, adres e-mail: us1436@mz.mofnet.gov.pl).

Źródło: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA