REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować stawkę 0% VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych

Dagmara Turyk
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
0%vat
0%vat

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie stawki 0% VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych zależy m.in. od należytego udokumentowania tych zdarzeń. Przy czym zdaniem sądów administracyjnych nie jest tu konieczne posiadanie dokumentów przewozowych CMR.

Przy WDT posiadanie:

1. kopii faktur i
2. zbiorczego potwierdzenia dokonania transakcji, zawierającego:
- wyszczególnienie wszystkich numerów faktur wraz ze specyfikacją dostawy,
- nazwę odbiorcy i numer zamówienia wraz z oryginalnym podpisem i pieczątką odbiorcy, jak również
3. dokumentu potwierdzającego zapłatę za towar i
4. korespondencję e-mailową, prowadzoną pomiędzy spółką a kontrahentem, z której wynika, że towar został dostarczony na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE,
spełnia wymogi art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym uprawnia spółkę do zastosowania stawki 0% opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Na prawo to nie wpływa fakt braku dokumentów przewozowych CMR.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 9 listopada 2010 r. (sygn. I SA/Po 485/10).

Stan faktyczny

Spółka dokonywała wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (WDT) dla odbiorców z krajów Unii Europejskiej. Wystawiała ona faktury, gdzie odbiorcą jest kontrahent z UE, płatnikiem jest podmiot trzeci również z UE, innego niż odbiorca towaru.

W toku swojej działalności, ze względu na skomplikowany system przewozowy i wieloosobowy proces komunikacyjny, spółka napotykała na liczne trudności związane z pozyskiwaniem dokumentów przewozowych CMR, częstokroć nie otrzymywała też oryginału, bądź kopii listu przewozowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, spółka zamierzała dokumentować przeprowadzane transakcje kopią faktury, oraz zbiorczym potwierdzeniem dokonania WDT w danym miesiącu, zawierającym wyszczególnienie wszystkich numerów faktur wraz ze specyfikacją dostawy (tj. ilości i wagi towaru), nazwę odbiorcy i numer zamówienia.

Przedmiotowe potwierdzenie zawierało oryginalny podpis i pieczątkę odbiorcy. Dodatkowymi dokumentami, jakimi spółka dysponowała na potrzeby udowodnienia dokonania transakcji, była korespondencja e-mailowa z kontrahentami, oraz dokumenty potwierdzające zapłatę za towar. 

Jakie dokumenty uprawniają do skorzystania ze stawki VAT 0%?

W związku z tak ukształtowanym stanem faktycznym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w której zadała pytanie, czy posiadanie wyżej wymienionych dokumentów uprawnia ją do korzystania z preferencyjnej, 0% stawki VAT z tytułu WDT?

REKLAMA

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje, pod warunkiem, że przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy posiada dowody, z których wynika, iż towar został wywieziony z terytorium kraju i dostarczony nabywcy w kraju członkowskim UE innym niż Polska. Za dowody takie zaś można uznać posiadane przez spółkę dokumenty.

Organ uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe, stwierdzając w uzasadnieniu interpretacji, iż aby skorzystać z preferencyjnej stawki VAT, należy posiadać dokumenty ściśle określone w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT

Spółka złożyła skargę do WSA, który ją uwzględnił.

Sąd powołał się na uchwałę NSA w składzie 7 sędziów z 11 października 2010 r. (I FPS 1/10), z której wynika, że dla zastosowania stawki 0 % przy WDT wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Polecamy: Podatki 2011

Analizując stan faktyczny przedmiotowej sprawy, WSA stwierdził, że biorąc pod uwagę wykładnię dokonaną przez NSA, należy uznać, że dokumenty posiadane przez spółkę w stopniu wystarczającym udowadniają dokonanie dostaw wewnątrzwspólnotowych, a tym samym uprawniają ją do zastosowania 0% stawki VAT do prawidłowo udokumentowanych transakcji.

Sądy konsekwentnie: CMR nie jest konieczny; organy podatkowe – wręcz przeciwnie

Wyrok nawiązuje do uchwały z dnia 11 października 2010 r. (sygn. I FPS 1/10) podjętej przez NSA w składzie 7 sędziów, który stwierdził, iż w sytuacji gdy fakt dokonania transakcji WDT jest bezsporny, zasada neutralności podatkowej wymaga, aby stawka VAT 0% miała zastosowanie, nawet jeżeli podatnik pominął pewne wymogi formalne.

Przepisy ustawy o VAT nie mogą pozbawić podatnika prawa do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do transakcji WDT, tylko dlatego, że nie zostaną spełnione przez niego wszystkie wymogi formalne wymagające przedstawienie określonej ilości dokumentów.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Kluczowym warunkiem jest udowodnienie, że transakcja WDT faktycznie miała miejsce, tj. towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego kraju Unii Europejskiej oraz podatnik posiada dokument, który w jednoznaczny sposób potwierdzi, iż powyższa dostawa miała faktycznie miejsce. Przy czym, nie ma istotnego znaczenia jaki jest to rodzaj dokumentu. Ważne jest, aby dokument ten jednoznacznie potwierdzał dokonaną transakcję WDT.

Takimi dokumentami mogą być np. faktura VAT wraz ze zbiorczym oświadczeniem odbiorcy, potwierdzającym iż otrzymał on daną partię towarów. Tym samym, sąd uznał, iż brak dokumentu CMR nie stoi na przeszkodzie zastosowania przez Spółkę 0% VAT.

Wyrok ten jest kolejnym przykładem stanowiska reprezentowanego przez polskie sądy w tym zakresie. Już w maju 2008 roku, WSA w Kielcach, (sygn I SA/Ke 114/08) stwierdził, że skoro podstawowym celem unijnych regulacji dotyczących transakcji unijnych jest faktyczne przeniesienie opodatkowania do kraju konsumpcji oraz zachowanie konkurencyjności przedsiębiorców z różnych państw, to polskie przepisy należy odczytywać jako wymóg, aby podatnik miał dowód, który wyłącznie swoją treścią a nie formą potwierdza charakter transakcji.

Podobnie uznał NSA w wyroku z dnia 20 stycznia 2009 r. (I FSK 1500/08), w którym stwierdził iż w sytuacji, gdy doszło do transakcji WDT, brak dokumentów potwierdzających to zdarzenie nie może wywoływać negatywnych skutków dla podatnika.

Prezentowane podejście polskich sądów jest oczywiście dalece odmienne od udzielanych interpretacji podatkowych. Nadal możemy w nich przeczytać, iż podstawowym dokumentem decydującym o wysokości zastosowania stawki VAT, oprócz faktury VAT i specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku, jest podpisany przez odbiorcę towaru dokument CMR.

Źródło: www.taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA