REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można stosować stawkę 0% VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dagmara Turyk
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
0%vat
0%vat

REKLAMA

REKLAMA

Stosowanie stawki 0% VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych zależy m.in. od należytego udokumentowania tych zdarzeń. Przy czym zdaniem sądów administracyjnych nie jest tu konieczne posiadanie dokumentów przewozowych CMR.

Przy WDT posiadanie:

1. kopii faktur i
2. zbiorczego potwierdzenia dokonania transakcji, zawierającego:
- wyszczególnienie wszystkich numerów faktur wraz ze specyfikacją dostawy,
- nazwę odbiorcy i numer zamówienia wraz z oryginalnym podpisem i pieczątką odbiorcy, jak również
3. dokumentu potwierdzającego zapłatę za towar i
4. korespondencję e-mailową, prowadzoną pomiędzy spółką a kontrahentem, z której wynika, że towar został dostarczony na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE,
spełnia wymogi art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym uprawnia spółkę do zastosowania stawki 0% opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Na prawo to nie wpływa fakt braku dokumentów przewozowych CMR.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 9 listopada 2010 r. (sygn. I SA/Po 485/10).

Stan faktyczny

REKLAMA

Spółka dokonywała wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (WDT) dla odbiorców z krajów Unii Europejskiej. Wystawiała ona faktury, gdzie odbiorcą jest kontrahent z UE, płatnikiem jest podmiot trzeci również z UE, innego niż odbiorca towaru.

W toku swojej działalności, ze względu na skomplikowany system przewozowy i wieloosobowy proces komunikacyjny, spółka napotykała na liczne trudności związane z pozyskiwaniem dokumentów przewozowych CMR, częstokroć nie otrzymywała też oryginału, bądź kopii listu przewozowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, spółka zamierzała dokumentować przeprowadzane transakcje kopią faktury, oraz zbiorczym potwierdzeniem dokonania WDT w danym miesiącu, zawierającym wyszczególnienie wszystkich numerów faktur wraz ze specyfikacją dostawy (tj. ilości i wagi towaru), nazwę odbiorcy i numer zamówienia.

Przedmiotowe potwierdzenie zawierało oryginalny podpis i pieczątkę odbiorcy. Dodatkowymi dokumentami, jakimi spółka dysponowała na potrzeby udowodnienia dokonania transakcji, była korespondencja e-mailowa z kontrahentami, oraz dokumenty potwierdzające zapłatę za towar. 

Jakie dokumenty uprawniają do skorzystania ze stawki VAT 0%?

W związku z tak ukształtowanym stanem faktycznym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w której zadała pytanie, czy posiadanie wyżej wymienionych dokumentów uprawnia ją do korzystania z preferencyjnej, 0% stawki VAT z tytułu WDT?

REKLAMA

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje, pod warunkiem, że przed złożeniem deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy posiada dowody, z których wynika, iż towar został wywieziony z terytorium kraju i dostarczony nabywcy w kraju członkowskim UE innym niż Polska. Za dowody takie zaś można uznać posiadane przez spółkę dokumenty.

Organ uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe, stwierdzając w uzasadnieniu interpretacji, iż aby skorzystać z preferencyjnej stawki VAT, należy posiadać dokumenty ściśle określone w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT

Spółka złożyła skargę do WSA, który ją uwzględnił.

Sąd powołał się na uchwałę NSA w składzie 7 sędziów z 11 października 2010 r. (I FPS 1/10), z której wynika, że dla zastosowania stawki 0 % przy WDT wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem WDT do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Polecamy: Podatki 2011

Analizując stan faktyczny przedmiotowej sprawy, WSA stwierdził, że biorąc pod uwagę wykładnię dokonaną przez NSA, należy uznać, że dokumenty posiadane przez spółkę w stopniu wystarczającym udowadniają dokonanie dostaw wewnątrzwspólnotowych, a tym samym uprawniają ją do zastosowania 0% stawki VAT do prawidłowo udokumentowanych transakcji.

Sądy konsekwentnie: CMR nie jest konieczny; organy podatkowe – wręcz przeciwnie

Wyrok nawiązuje do uchwały z dnia 11 października 2010 r. (sygn. I FPS 1/10) podjętej przez NSA w składzie 7 sędziów, który stwierdził, iż w sytuacji gdy fakt dokonania transakcji WDT jest bezsporny, zasada neutralności podatkowej wymaga, aby stawka VAT 0% miała zastosowanie, nawet jeżeli podatnik pominął pewne wymogi formalne.

Przepisy ustawy o VAT nie mogą pozbawić podatnika prawa do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do transakcji WDT, tylko dlatego, że nie zostaną spełnione przez niego wszystkie wymogi formalne wymagające przedstawienie określonej ilości dokumentów.

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Kluczowym warunkiem jest udowodnienie, że transakcja WDT faktycznie miała miejsce, tj. towary zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego kraju Unii Europejskiej oraz podatnik posiada dokument, który w jednoznaczny sposób potwierdzi, iż powyższa dostawa miała faktycznie miejsce. Przy czym, nie ma istotnego znaczenia jaki jest to rodzaj dokumentu. Ważne jest, aby dokument ten jednoznacznie potwierdzał dokonaną transakcję WDT.

Takimi dokumentami mogą być np. faktura VAT wraz ze zbiorczym oświadczeniem odbiorcy, potwierdzającym iż otrzymał on daną partię towarów. Tym samym, sąd uznał, iż brak dokumentu CMR nie stoi na przeszkodzie zastosowania przez Spółkę 0% VAT.

Wyrok ten jest kolejnym przykładem stanowiska reprezentowanego przez polskie sądy w tym zakresie. Już w maju 2008 roku, WSA w Kielcach, (sygn I SA/Ke 114/08) stwierdził, że skoro podstawowym celem unijnych regulacji dotyczących transakcji unijnych jest faktyczne przeniesienie opodatkowania do kraju konsumpcji oraz zachowanie konkurencyjności przedsiębiorców z różnych państw, to polskie przepisy należy odczytywać jako wymóg, aby podatnik miał dowód, który wyłącznie swoją treścią a nie formą potwierdza charakter transakcji.

Podobnie uznał NSA w wyroku z dnia 20 stycznia 2009 r. (I FSK 1500/08), w którym stwierdził iż w sytuacji, gdy doszło do transakcji WDT, brak dokumentów potwierdzających to zdarzenie nie może wywoływać negatywnych skutków dla podatnika.

Prezentowane podejście polskich sądów jest oczywiście dalece odmienne od udzielanych interpretacji podatkowych. Nadal możemy w nich przeczytać, iż podstawowym dokumentem decydującym o wysokości zastosowania stawki VAT, oprócz faktury VAT i specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku, jest podpisany przez odbiorcę towaru dokument CMR.

Źródło: www.taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA