REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Który miesiąc jest w końcu właściwy dla zastosowania 0% stawki VAT przy WDT

Ewa Sokołowska - Strug
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że zmiana przepisów regulujących kwestię związaną ze zbieraniem dokumentacji uprawniającej do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT została dokonana przez ustawodawcę na początku 2010 r. nadal kwestia ta wywołuje wiele wątpliwości wśród stosujących ją w praktyce podatników. Dlaczego? Otóż, z powodu niesamowicie trudnego języka jakim te przepisy się po sługują.

Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 12 ustawy o VAT, od 1 stycznia 2010 r. brzmi następująco.


,,Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że (…) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju" (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Jeżeli powyższy warunek nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:
1) okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
2) okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 (art. 42 ust. 12 ustawy o VAT).

REKLAMA

Z powyższego wynika, że brak wymaganych dokumentów na dzień upływu terminu do złożenia deklaracji za miesiąc dokonania WDT nie obliguje jeszcze podatnika do opodatkowania realizowanej transakcji według krajowej stawki VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy wydłużają bowiem okres oczekiwania podatnika na otrzymanie wymaganych dokumentów o dwa miesiące (w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie) bądź o jeden kwartał (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie).

Przepisy pozwalają podatnikowi na niewykazywanie danej transakcji ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (w braku zgromadzenia dokumentów do czasu złożenia odpowiedniej deklaracji) co nie oznacza jednak, iż Podatnik jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki VAT gdy nie dysponuje wymaganymi dokumentami. 

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Prawo do wykazania danej dostawy ze stawką 0% przysługuje bowiem podatnikowi dopiero z chwilą uzyskania odpowiednich dokumentów. W przypadku ich braku podatnik początkowo jest uprawniony do niewykazywania danej transakcji przez określony w przepisach okres, a następnie powinien zastosować do danej transakcji właściwą „krajową” stawkę podatku VAT.

Co więcej, otrzymanie dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0 % obliguje do wykazania transakcji WDT zawsze w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Nie ma również znaczenia, w jakim miesiącu kwartału kalendarzowego Spółka dokonała transakcji WDT.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się miesięcznie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w miesiącu marcu 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 2 okresy rozliczeniowe. Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za miesiąc maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas jest uprawniona do skorygowania deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2010 r. i wykazania dostawy ze stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (np. w deklaracji za maj 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 czerwca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za maj 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się kwartalnie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. (w pierwszym kwartale 2010 r.). Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w I kwartale 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w rozliczeniu za I kwartał ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 1 okres rozliczeniowy (jeden kwartał). Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas koryguje ewidencję i deklarację VAT za I kwartał 2010 r. wykazując WDT opodatkowane stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (w deklaracji za II kwartał 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 lipca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za II kwartał 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Korekta obrotu po otrzymaniu dokumentacji

Otrzymanie dowodów w późniejszych niż wskazano powyżej terminach (czyli po wykazaniu w deklaracji VAT WDT jako dostawy krajowej), upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0 % w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej) – art. 42 ust. ustawy o VAT.

Zatem otrzymanie przez Podatnika dowodów potwierdzających dokonanie WDT w terminie późniejszym niż:
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za dwa kolejne miesiące licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń miesięcznych),
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za następny kwartał licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń kwartalnych) upoważnia podatnika do wykazania WDT ze stawką 0% za okres powstania obowiązku podatkowego (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej).

Powyższe wymaga korekt dwóch deklaracji podatkowych oraz informacji podsumowujących (jeżeli informacje składane są miesięcznie):
1. deklaracji za miesiąc, w którym wykazano transakcję jako sprzedaż krajową (korekta in minus) oraz
2. deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT (deklaracja in plus ze stawką 0 %).
Dotyczy to zarówno rozliczeń miesięcznych jak i kwartalnych.

W przykładach wskazanych w dwóch poprzednich punktach rozdziału korekty będą wymagały następujące deklaracje:
- przy rozliczaniu miesięcznym:
1. korekta deklaracji za maj 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za marzec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).
- przy rozliczeniach kwartalnych:
1. korekta deklaracji za II kw 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za I kwartał 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).


Spółka dokonała WDT w dniu 2 czerwca 2010 r. Nie otrzymała dokumentów potwierdzających, że towar dotarł do nabywcy aż do końca miesiąca września. W konsekwencji, zobowiązana była wykazać ww. dostawę w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2010 r. (składaną do 25 września 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej. Dokumenty ostatecznie wpłynęły do Spółki 20 grudnia 2010 r. Spółka winna zatem dokonać:
1. korekty deklaracji za sierpień 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus) oraz
2. korekty deklaracji za czerwiec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA