REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Który miesiąc jest w końcu właściwy dla zastosowania 0% stawki VAT przy WDT

Ewa Sokołowska - Strug
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że zmiana przepisów regulujących kwestię związaną ze zbieraniem dokumentacji uprawniającej do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT została dokonana przez ustawodawcę na początku 2010 r. nadal kwestia ta wywołuje wiele wątpliwości wśród stosujących ją w praktyce podatników. Dlaczego? Otóż, z powodu niesamowicie trudnego języka jakim te przepisy się po sługują.

Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 12 ustawy o VAT, od 1 stycznia 2010 r. brzmi następująco.


,,Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że (…) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju" (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Jeżeli powyższy warunek nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:
1) okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
2) okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 (art. 42 ust. 12 ustawy o VAT).

REKLAMA

Z powyższego wynika, że brak wymaganych dokumentów na dzień upływu terminu do złożenia deklaracji za miesiąc dokonania WDT nie obliguje jeszcze podatnika do opodatkowania realizowanej transakcji według krajowej stawki VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy wydłużają bowiem okres oczekiwania podatnika na otrzymanie wymaganych dokumentów o dwa miesiące (w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie) bądź o jeden kwartał (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie).

Przepisy pozwalają podatnikowi na niewykazywanie danej transakcji ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (w braku zgromadzenia dokumentów do czasu złożenia odpowiedniej deklaracji) co nie oznacza jednak, iż Podatnik jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki VAT gdy nie dysponuje wymaganymi dokumentami. 

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Prawo do wykazania danej dostawy ze stawką 0% przysługuje bowiem podatnikowi dopiero z chwilą uzyskania odpowiednich dokumentów. W przypadku ich braku podatnik początkowo jest uprawniony do niewykazywania danej transakcji przez określony w przepisach okres, a następnie powinien zastosować do danej transakcji właściwą „krajową” stawkę podatku VAT.

Co więcej, otrzymanie dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0 % obliguje do wykazania transakcji WDT zawsze w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Nie ma również znaczenia, w jakim miesiącu kwartału kalendarzowego Spółka dokonała transakcji WDT.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się miesięcznie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w miesiącu marcu 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 2 okresy rozliczeniowe. Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za miesiąc maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas jest uprawniona do skorygowania deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2010 r. i wykazania dostawy ze stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (np. w deklaracji za maj 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 czerwca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za maj 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się kwartalnie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. (w pierwszym kwartale 2010 r.). Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w I kwartale 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w rozliczeniu za I kwartał ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 1 okres rozliczeniowy (jeden kwartał). Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas koryguje ewidencję i deklarację VAT za I kwartał 2010 r. wykazując WDT opodatkowane stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (w deklaracji za II kwartał 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 lipca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za II kwartał 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Korekta obrotu po otrzymaniu dokumentacji

Otrzymanie dowodów w późniejszych niż wskazano powyżej terminach (czyli po wykazaniu w deklaracji VAT WDT jako dostawy krajowej), upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0 % w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej) – art. 42 ust. ustawy o VAT.

Zatem otrzymanie przez Podatnika dowodów potwierdzających dokonanie WDT w terminie późniejszym niż:
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za dwa kolejne miesiące licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń miesięcznych),
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za następny kwartał licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń kwartalnych) upoważnia podatnika do wykazania WDT ze stawką 0% za okres powstania obowiązku podatkowego (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej).

Powyższe wymaga korekt dwóch deklaracji podatkowych oraz informacji podsumowujących (jeżeli informacje składane są miesięcznie):
1. deklaracji za miesiąc, w którym wykazano transakcję jako sprzedaż krajową (korekta in minus) oraz
2. deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT (deklaracja in plus ze stawką 0 %).
Dotyczy to zarówno rozliczeń miesięcznych jak i kwartalnych.

W przykładach wskazanych w dwóch poprzednich punktach rozdziału korekty będą wymagały następujące deklaracje:
- przy rozliczaniu miesięcznym:
1. korekta deklaracji za maj 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za marzec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).
- przy rozliczeniach kwartalnych:
1. korekta deklaracji za II kw 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za I kwartał 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).


Spółka dokonała WDT w dniu 2 czerwca 2010 r. Nie otrzymała dokumentów potwierdzających, że towar dotarł do nabywcy aż do końca miesiąca września. W konsekwencji, zobowiązana była wykazać ww. dostawę w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2010 r. (składaną do 25 września 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej. Dokumenty ostatecznie wpłynęły do Spółki 20 grudnia 2010 r. Spółka winna zatem dokonać:
1. korekty deklaracji za sierpień 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus) oraz
2. korekty deklaracji za czerwiec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA