REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Który miesiąc jest w końcu właściwy dla zastosowania 0% stawki VAT przy WDT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że zmiana przepisów regulujących kwestię związaną ze zbieraniem dokumentacji uprawniającej do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT została dokonana przez ustawodawcę na początku 2010 r. nadal kwestia ta wywołuje wiele wątpliwości wśród stosujących ją w praktyce podatników. Dlaczego? Otóż, z powodu niesamowicie trudnego języka jakim te przepisy się po sługują.

Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 12 ustawy o VAT, od 1 stycznia 2010 r. brzmi następująco.


,,Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że (…) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju" (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Jeżeli powyższy warunek nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:
1) okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
2) okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 (art. 42 ust. 12 ustawy o VAT).

REKLAMA

Z powyższego wynika, że brak wymaganych dokumentów na dzień upływu terminu do złożenia deklaracji za miesiąc dokonania WDT nie obliguje jeszcze podatnika do opodatkowania realizowanej transakcji według krajowej stawki VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy wydłużają bowiem okres oczekiwania podatnika na otrzymanie wymaganych dokumentów o dwa miesiące (w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie) bądź o jeden kwartał (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie).

Przepisy pozwalają podatnikowi na niewykazywanie danej transakcji ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (w braku zgromadzenia dokumentów do czasu złożenia odpowiedniej deklaracji) co nie oznacza jednak, iż Podatnik jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki VAT gdy nie dysponuje wymaganymi dokumentami. 

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Prawo do wykazania danej dostawy ze stawką 0% przysługuje bowiem podatnikowi dopiero z chwilą uzyskania odpowiednich dokumentów. W przypadku ich braku podatnik początkowo jest uprawniony do niewykazywania danej transakcji przez określony w przepisach okres, a następnie powinien zastosować do danej transakcji właściwą „krajową” stawkę podatku VAT.

Co więcej, otrzymanie dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0 % obliguje do wykazania transakcji WDT zawsze w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Nie ma również znaczenia, w jakim miesiącu kwartału kalendarzowego Spółka dokonała transakcji WDT.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się miesięcznie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w miesiącu marcu 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 2 okresy rozliczeniowe. Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za miesiąc maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas jest uprawniona do skorygowania deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2010 r. i wykazania dostawy ze stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (np. w deklaracji za maj 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 czerwca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za maj 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się kwartalnie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. (w pierwszym kwartale 2010 r.). Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w I kwartale 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w rozliczeniu za I kwartał ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 1 okres rozliczeniowy (jeden kwartał). Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas koryguje ewidencję i deklarację VAT za I kwartał 2010 r. wykazując WDT opodatkowane stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (w deklaracji za II kwartał 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 lipca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za II kwartał 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Korekta obrotu po otrzymaniu dokumentacji

Otrzymanie dowodów w późniejszych niż wskazano powyżej terminach (czyli po wykazaniu w deklaracji VAT WDT jako dostawy krajowej), upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0 % w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej) – art. 42 ust. ustawy o VAT.

Zatem otrzymanie przez Podatnika dowodów potwierdzających dokonanie WDT w terminie późniejszym niż:
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za dwa kolejne miesiące licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń miesięcznych),
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za następny kwartał licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń kwartalnych) upoważnia podatnika do wykazania WDT ze stawką 0% za okres powstania obowiązku podatkowego (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej).

Powyższe wymaga korekt dwóch deklaracji podatkowych oraz informacji podsumowujących (jeżeli informacje składane są miesięcznie):
1. deklaracji za miesiąc, w którym wykazano transakcję jako sprzedaż krajową (korekta in minus) oraz
2. deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT (deklaracja in plus ze stawką 0 %).
Dotyczy to zarówno rozliczeń miesięcznych jak i kwartalnych.

W przykładach wskazanych w dwóch poprzednich punktach rozdziału korekty będą wymagały następujące deklaracje:
- przy rozliczaniu miesięcznym:
1. korekta deklaracji za maj 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za marzec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).
- przy rozliczeniach kwartalnych:
1. korekta deklaracji za II kw 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za I kwartał 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).


Spółka dokonała WDT w dniu 2 czerwca 2010 r. Nie otrzymała dokumentów potwierdzających, że towar dotarł do nabywcy aż do końca miesiąca września. W konsekwencji, zobowiązana była wykazać ww. dostawę w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2010 r. (składaną do 25 września 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej. Dokumenty ostatecznie wpłynęły do Spółki 20 grudnia 2010 r. Spółka winna zatem dokonać:
1. korekty deklaracji za sierpień 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus) oraz
2. korekty deklaracji za czerwiec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA