REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Który miesiąc jest w końcu właściwy dla zastosowania 0% stawki VAT przy WDT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Mimo, że zmiana przepisów regulujących kwestię związaną ze zbieraniem dokumentacji uprawniającej do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT została dokonana przez ustawodawcę na początku 2010 r. nadal kwestia ta wywołuje wiele wątpliwości wśród stosujących ją w praktyce podatników. Dlaczego? Otóż, z powodu niesamowicie trudnego języka jakim te przepisy się po sługują.

Stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 42 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 12 ustawy o VAT, od 1 stycznia 2010 r. brzmi następująco.


,,Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że (…) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju" (art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Jeżeli powyższy warunek nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:
1) okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
2) okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 (art. 42 ust. 12 ustawy o VAT).

REKLAMA

Z powyższego wynika, że brak wymaganych dokumentów na dzień upływu terminu do złożenia deklaracji za miesiąc dokonania WDT nie obliguje jeszcze podatnika do opodatkowania realizowanej transakcji według krajowej stawki VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy wydłużają bowiem okres oczekiwania podatnika na otrzymanie wymaganych dokumentów o dwa miesiące (w przypadku podatników rozliczających się miesięcznie) bądź o jeden kwartał (w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie).

Przepisy pozwalają podatnikowi na niewykazywanie danej transakcji ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (w braku zgromadzenia dokumentów do czasu złożenia odpowiedniej deklaracji) co nie oznacza jednak, iż Podatnik jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki VAT gdy nie dysponuje wymaganymi dokumentami. 

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Prawo do wykazania danej dostawy ze stawką 0% przysługuje bowiem podatnikowi dopiero z chwilą uzyskania odpowiednich dokumentów. W przypadku ich braku podatnik początkowo jest uprawniony do niewykazywania danej transakcji przez określony w przepisach okres, a następnie powinien zastosować do danej transakcji właściwą „krajową” stawkę podatku VAT.

Co więcej, otrzymanie dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0 % obliguje do wykazania transakcji WDT zawsze w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Nie ma również znaczenia, w jakim miesiącu kwartału kalendarzowego Spółka dokonała transakcji WDT.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się miesięcznie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w miesiącu marcu 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc marzec 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w miesiącu marcu 2010 r. ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 2 okresy rozliczeniowe. Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za miesiąc maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za maj 2010 r. (czyli do dnia 25 czerwca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas jest uprawniona do skorygowania deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2010 r. i wykazania dostawy ze stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (np. w deklaracji za maj 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 czerwca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za maj 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Rozliczenie WDT u podatnika rozliczającego się kwartalnie

Spółka dokonała WDT w dniu 20 marca 2010 r. (w pierwszym kwartale 2010 r.). Jeżeli Spółka otrzyma przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymagane dokumenty, wówczas wykazuje tą dostawę w I kwartale 2010 r. z wykorzystaniem preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Spółka nie uzyska przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za I kwartał 2010 r. (a więc do dnia 25 kwietnia 2010 r.) wymaganych dokumentów – nie wykazuje tej dostawy w rozliczeniu za I kwartał ze stawką właściwą dla dostawy krajowej (np. 22%). Spółka nie jest jednak uprawniona ujęcia tej transakcji w ze stawką 0%. Spółka czeka na dokumenty jeszcze przez 1 okres rozliczeniowy (jeden kwartał). Dokładnie do dnia upływu złożenia deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.).

W sytuacji, gdy do dnia upływu terminu na założenie deklaracji za II kwartał 2010 r. (czyli do dnia 25 lipca 2010 r.) Spółka będzie w posiadaniu niezbędnych dokumentów, wówczas koryguje ewidencję i deklarację VAT za I kwartał 2010 r. wykazując WDT opodatkowane stawką 0% (Spółka winna również dokonać korekty informacji podsumowującej). Nieprawidłowym jest wykazanie ww. dostawy ze stawką 0 % w miesiącu otrzymania dokumentów (w deklaracji za II kwartał 2010 r.).

Natomiast w sytuacji, gdy do dnia 25 lipca 2010 r. Spółka przedmiotowych dokumentów nie uzyska, wówczas winna ww. dostawę wykazać (w deklaracji za II kwartał 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Korekta obrotu po otrzymaniu dokumentacji

Otrzymanie dowodów w późniejszych niż wskazano powyżej terminach (czyli po wykazaniu w deklaracji VAT WDT jako dostawy krajowej), upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0 % w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej) – art. 42 ust. ustawy o VAT.

Zatem otrzymanie przez Podatnika dowodów potwierdzających dokonanie WDT w terminie późniejszym niż:
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za dwa kolejne miesiące licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń miesięcznych),
- termin do złożenia deklaracji podatkowej za następny kwartał licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego w WDT (w przypadku rozliczeń kwartalnych) upoważnia podatnika do wykazania WDT ze stawką 0% za okres powstania obowiązku podatkowego (i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej).

Powyższe wymaga korekt dwóch deklaracji podatkowych oraz informacji podsumowujących (jeżeli informacje składane są miesięcznie):
1. deklaracji za miesiąc, w którym wykazano transakcję jako sprzedaż krajową (korekta in minus) oraz
2. deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WDT (deklaracja in plus ze stawką 0 %).
Dotyczy to zarówno rozliczeń miesięcznych jak i kwartalnych.

W przykładach wskazanych w dwóch poprzednich punktach rozdziału korekty będą wymagały następujące deklaracje:
- przy rozliczaniu miesięcznym:
1. korekta deklaracji za maj 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za marzec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).
- przy rozliczeniach kwartalnych:
1. korekta deklaracji za II kw 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus),
2. korekta deklaracji za I kwartał 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).


Spółka dokonała WDT w dniu 2 czerwca 2010 r. Nie otrzymała dokumentów potwierdzających, że towar dotarł do nabywcy aż do końca miesiąca września. W konsekwencji, zobowiązana była wykazać ww. dostawę w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2010 r. (składaną do 25 września 2010 r.) stosując stawkę właściwą dla dostawy krajowej. Dokumenty ostatecznie wpłynęły do Spółki 20 grudnia 2010 r. Spółka winna zatem dokonać:
1. korekty deklaracji za sierpień 2010 r. (korekta sprzedaży krajowej in minus) oraz
2. korekty deklaracji za czerwiec 2010 r. (wykazanie WDT ze stawką 0 %).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA