REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?
Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Ministra Finansów montaż kinkietów czy żyrandoli w obiektach budownictwa mieszkaniowego nie będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT. W konsekwencji podatnicy, którzy świadczą usługę montażu instalacji elektrycznej oraz elementów oświetlenia powinni wyodrębnić te usługi i zastosować do nich różne stawki podatku tj. 8 % i 23 %.

Jeszcze do końca 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zawarte w § 37 regulacje pozwalały zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w odniesieniu do robót budowalno-montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

REKLAMA

REKLAMA

Między innymi w oparciu o te przepisy Ministerstwo Finansów prezentowało pogląd, iż sprzedaż materiałów budowlanych, oraz świadczenie usługi ich montażu dokonane przez ten sam podmiot w budynkach mieszkalnych można w całości potraktować jako roboty budowlano-montażowe i opodatkować preferencyjną stawką podatku VAT. Jako przykład można tu wskazać sprzedaż materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego (glazura, kleje, ceramika, armatura), a następnie ich montaż.

Od 1 stycznia 2011 r. sytuacja przedstawia się już inaczej. W szczególności, dotychczasowe wskazane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów zostało zastąpione kolejnym z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.). Te zaś zastąpiono nowym, obecnie obowiązującym, z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Już przepisy rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. skutkowały utratą mocy regulacji zawartej w powołanym § 37, do regulacji tej nie powrócono w rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r.

REKLAMA

W kontekście powyższego warto przyjrzeć się obecnie obowiązującym regulacjom w zakresie opodatkowania czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym. Podstawowy przepis w tym względzie zawarty został w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Mianowicie, 8 % stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej powyższe limity – 8% stawkę VAT stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przywołać należy również art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, który określa, iż pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W zakresie tu omawianym przepisy dotyczące obniżonej stawki podatku VAT, tj. 8 % zawarto też we wspomnianym już powyżej rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r. Dotyczy to robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

W świetle przywołanych powyżej przepisów określenie czy obiekt objęty jest społecznym programem mieszkaniowym nie powinno przysparzać większych kłopotów.

Trudności mogą się natomiast pojawić przy definiowaniu użytych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT takich pojęć jak: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych.

Problem wynika bowiem z faktu, iż pojęcia te nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług. W konsekwencji posiłkowo należy do interpretacji w tym zakresie posłużyć się regulacjami z zakresu prawa budowlanego.

I tak przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Natomiast pod pojęciem przebudowy rozumie się wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość, bądź liczba kondygnacji.

Prawo budowlane określa również pojęcia remontu i modernizacji.

Przez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Modernizacja oznacza zaś unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie.

Przywołanie powyższych definicji ma znaczenie na gruncie przyporządkowania określonej czynności dokonanej przez podatnika do właściwej stawki podatku VAT. Świadczenie np. usług remontowych, mieszczących się w przedstawionej wyżej definicji, w obiekcie budownictwa mieszkaniowego będzie korzystać z preferencji podatkowej.

Jak się natomiast ma powyższe do montażu żyrandoli, kinkietów czy plafonier tj. elementów oświetleniowo-dekoracyjnych w obiektach mieszkalnych? W ocenie Ministra Finansów dokonanie tych czynności nie mieści się w pojęciu budowy, rozbudowy, czy remontu. Trudno przy tym z takim stwierdzeniem się nie zgodzić. Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano również na zmianę przepisów wykonawczych do ustawy o VAT. Brak jest bowiem obecnie uregulowania objęcia preferencyjną stawką robót budowlano-montażowych.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Jak założyć firmę

Wydaje się przy tym zasadne zakwalifikowanie montażu żyrandoli do tej kategorii czynności. W świetle powyższego montaż elementów oświetleniowo-dekoracyjnych, które podnoszą „jedynie” użyteczność i funkcjonalność mieszkania będzie opodatkowany stawką podstawową tj. 23%.

Źródło:
- interpretacja indywidualna z 21.03.2011 r. nr ITPP1/443-1255/10/BK,
- interpretacja indywidualna z 29.12.2010 r. nr IPPP1-443-1063/10-5/PR.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA