REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?
Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Ministra Finansów montaż kinkietów czy żyrandoli w obiektach budownictwa mieszkaniowego nie będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT. W konsekwencji podatnicy, którzy świadczą usługę montażu instalacji elektrycznej oraz elementów oświetlenia powinni wyodrębnić te usługi i zastosować do nich różne stawki podatku tj. 8 % i 23 %.

Jeszcze do końca 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zawarte w § 37 regulacje pozwalały zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w odniesieniu do robót budowalno-montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Między innymi w oparciu o te przepisy Ministerstwo Finansów prezentowało pogląd, iż sprzedaż materiałów budowlanych, oraz świadczenie usługi ich montażu dokonane przez ten sam podmiot w budynkach mieszkalnych można w całości potraktować jako roboty budowlano-montażowe i opodatkować preferencyjną stawką podatku VAT. Jako przykład można tu wskazać sprzedaż materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego (glazura, kleje, ceramika, armatura), a następnie ich montaż.

Od 1 stycznia 2011 r. sytuacja przedstawia się już inaczej. W szczególności, dotychczasowe wskazane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów zostało zastąpione kolejnym z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.). Te zaś zastąpiono nowym, obecnie obowiązującym, z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Już przepisy rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. skutkowały utratą mocy regulacji zawartej w powołanym § 37, do regulacji tej nie powrócono w rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W kontekście powyższego warto przyjrzeć się obecnie obowiązującym regulacjom w zakresie opodatkowania czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym. Podstawowy przepis w tym względzie zawarty został w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Mianowicie, 8 % stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

REKLAMA

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej powyższe limity – 8% stawkę VAT stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przywołać należy również art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, który określa, iż pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W zakresie tu omawianym przepisy dotyczące obniżonej stawki podatku VAT, tj. 8 % zawarto też we wspomnianym już powyżej rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r. Dotyczy to robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

W świetle przywołanych powyżej przepisów określenie czy obiekt objęty jest społecznym programem mieszkaniowym nie powinno przysparzać większych kłopotów.

Trudności mogą się natomiast pojawić przy definiowaniu użytych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT takich pojęć jak: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych.

Problem wynika bowiem z faktu, iż pojęcia te nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług. W konsekwencji posiłkowo należy do interpretacji w tym zakresie posłużyć się regulacjami z zakresu prawa budowlanego.

I tak przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Natomiast pod pojęciem przebudowy rozumie się wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość, bądź liczba kondygnacji.

Prawo budowlane określa również pojęcia remontu i modernizacji.

Przez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Modernizacja oznacza zaś unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie.

Przywołanie powyższych definicji ma znaczenie na gruncie przyporządkowania określonej czynności dokonanej przez podatnika do właściwej stawki podatku VAT. Świadczenie np. usług remontowych, mieszczących się w przedstawionej wyżej definicji, w obiekcie budownictwa mieszkaniowego będzie korzystać z preferencji podatkowej.

Jak się natomiast ma powyższe do montażu żyrandoli, kinkietów czy plafonier tj. elementów oświetleniowo-dekoracyjnych w obiektach mieszkalnych? W ocenie Ministra Finansów dokonanie tych czynności nie mieści się w pojęciu budowy, rozbudowy, czy remontu. Trudno przy tym z takim stwierdzeniem się nie zgodzić. Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano również na zmianę przepisów wykonawczych do ustawy o VAT. Brak jest bowiem obecnie uregulowania objęcia preferencyjną stawką robót budowlano-montażowych.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Jak założyć firmę

Wydaje się przy tym zasadne zakwalifikowanie montażu żyrandoli do tej kategorii czynności. W świetle powyższego montaż elementów oświetleniowo-dekoracyjnych, które podnoszą „jedynie” użyteczność i funkcjonalność mieszkania będzie opodatkowany stawką podstawową tj. 23%.

Źródło:
- interpretacja indywidualna z 21.03.2011 r. nr ITPP1/443-1255/10/BK,
- interpretacja indywidualna z 29.12.2010 r. nr IPPP1-443-1063/10-5/PR.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA