REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?
Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie Ministra Finansów montaż kinkietów czy żyrandoli w obiektach budownictwa mieszkaniowego nie będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT. W konsekwencji podatnicy, którzy świadczą usługę montażu instalacji elektrycznej oraz elementów oświetlenia powinni wyodrębnić te usługi i zastosować do nich różne stawki podatku tj. 8 % i 23 %.

Jeszcze do końca 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zawarte w § 37 regulacje pozwalały zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w odniesieniu do robót budowalno-montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego.

REKLAMA

REKLAMA

Między innymi w oparciu o te przepisy Ministerstwo Finansów prezentowało pogląd, iż sprzedaż materiałów budowlanych, oraz świadczenie usługi ich montażu dokonane przez ten sam podmiot w budynkach mieszkalnych można w całości potraktować jako roboty budowlano-montażowe i opodatkować preferencyjną stawką podatku VAT. Jako przykład można tu wskazać sprzedaż materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego (glazura, kleje, ceramika, armatura), a następnie ich montaż.

Od 1 stycznia 2011 r. sytuacja przedstawia się już inaczej. W szczególności, dotychczasowe wskazane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów zostało zastąpione kolejnym z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.). Te zaś zastąpiono nowym, obecnie obowiązującym, z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Już przepisy rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. skutkowały utratą mocy regulacji zawartej w powołanym § 37, do regulacji tej nie powrócono w rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W kontekście powyższego warto przyjrzeć się obecnie obowiązującym regulacjom w zakresie opodatkowania czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym. Podstawowy przepis w tym względzie zawarty został w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Mianowicie, 8 % stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

REKLAMA

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:
1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej powyższe limity – 8% stawkę VAT stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przywołać należy również art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, który określa, iż pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W zakresie tu omawianym przepisy dotyczące obniżonej stawki podatku VAT, tj. 8 % zawarto też we wspomnianym już powyżej rozporządzeniu z dnia 4 kwietnia 2011 r. Dotyczy to robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

W świetle przywołanych powyżej przepisów określenie czy obiekt objęty jest społecznym programem mieszkaniowym nie powinno przysparzać większych kłopotów.

Trudności mogą się natomiast pojawić przy definiowaniu użytych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT takich pojęć jak: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych.

Problem wynika bowiem z faktu, iż pojęcia te nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług. W konsekwencji posiłkowo należy do interpretacji w tym zakresie posłużyć się regulacjami z zakresu prawa budowlanego.

I tak przez budowę należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Natomiast pod pojęciem przebudowy rozumie się wykonanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość, bądź liczba kondygnacji.

Prawo budowlane określa również pojęcia remontu i modernizacji.

Przez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Modernizacja oznacza zaś unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie.

Przywołanie powyższych definicji ma znaczenie na gruncie przyporządkowania określonej czynności dokonanej przez podatnika do właściwej stawki podatku VAT. Świadczenie np. usług remontowych, mieszczących się w przedstawionej wyżej definicji, w obiekcie budownictwa mieszkaniowego będzie korzystać z preferencji podatkowej.

Jak się natomiast ma powyższe do montażu żyrandoli, kinkietów czy plafonier tj. elementów oświetleniowo-dekoracyjnych w obiektach mieszkalnych? W ocenie Ministra Finansów dokonanie tych czynności nie mieści się w pojęciu budowy, rozbudowy, czy remontu. Trudno przy tym z takim stwierdzeniem się nie zgodzić. Uzasadniając prezentowane stanowisko wskazano również na zmianę przepisów wykonawczych do ustawy o VAT. Brak jest bowiem obecnie uregulowania objęcia preferencyjną stawką robót budowlano-montażowych.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Jak założyć firmę

Wydaje się przy tym zasadne zakwalifikowanie montażu żyrandoli do tej kategorii czynności. W świetle powyższego montaż elementów oświetleniowo-dekoracyjnych, które podnoszą „jedynie” użyteczność i funkcjonalność mieszkania będzie opodatkowany stawką podstawową tj. 23%.

Źródło:
- interpretacja indywidualna z 21.03.2011 r. nr ITPP1/443-1255/10/BK,
- interpretacja indywidualna z 29.12.2010 r. nr IPPP1-443-1063/10-5/PR.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA