REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Zasady rozliczenia VAT sprzedaży wysyłkowej
Zasady rozliczenia VAT sprzedaży wysyłkowej

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT może, przy spełnieniu określonych warunków, wybrać kraj opodatkowania dokonanej dostawy towarów - w przypadku, gdy sprzedaż realizowana jest na terytorium innego państwa Unii Europejskiej, a nabywcą jest podmiot nierozpoznający transakcji wewnątrzwspólnotowych. W takim przypadku mamy bowiem do czynienia ze sprzedażą wysyłkową. Ustawodawca w ustawie o VAT zdecydował się nie tylko na zdefiniowanie przywołanego pojęcia, ale określił również reguły jakie mają zastosowanie do takich czynności - w szczególności co do wyboru kraju opodatkowania.

Definicję sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju określono w art. 2 pkt 23 ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Pod pojęciem tym rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a) podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b) innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

W przywołanej definicji warto zwrócić uwagę na podmioty uczestniczące w transakcji, jako element determinujący zakwalifikowanie transakcji do sprzedaży wysyłkowej. Z jednej bowiem strony mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług, który dokonuje sprzedaży towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony transakcji występuje natomiast podmiot zagraniczny – z terytorium Unii Europejskiej, który albo nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, albo jest takim podatnikiem, ale nie zarejestrowanym na potrzeby wymiany wewnątrzwspólnotowej. Można więc przyjąć, że w wielu przypadkach sprzedaż wysyłkowa dotyczy sprzedaży konsumenckiej – od podatnika do konsumenta.

Jako kolejne elementy sprzedaży wysyłkowej należy podnieść kwestię przemieszczenia towaru z terytorium kraju na terytorium innego państwa Unii Europejskiej. Przemieszczenie to przy tym musi mieć związek z realizowaną dostawą towarów, powinno przy tym rozpocząć się w Polsce, a zakończyć na terytorium innego państwa członkowskiego.

REKLAMA

Istotę sprzedaży wysyłkowej określa miejsce opodatkowania dostawy towarów. Jest to o tyle istotne, że w wielu państwach Wspólnoty stawki podatku od towarów i usług są niższe niż w Polsce, dlatego dla podatnika kierującego się kwestią konkurencyjności oferowanych towarów przez pryzmat ceny, korzystniejsze może być opodatkowanie sprzedaży za granicą.

Przepisy regulujące sprzedaż wysyłkową określają jako zasadę podstawową opodatkowanie dostawy towarów w kraju dostawy. Zasada ta jednakże obarczona jest podstawowym zastrzeżeniem. By można było opodatkować sprzedaż w kraju przeznaczenia, wartość całkowitej sprzedaży wysyłkowej do danego państwa członkowskiego w ciągu roku podatkowego oraz w poprzednim roku podatkowym musi przekroczyć określone kwoty (limity).

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Przepisy wspólnotowe wspominają o kwocie 100.000 Euro, z możliwością obniżenia tej kwoty przez poszczególne kraje do 35.000 Euro. W konsekwencji podatnik dokonujący sprzedaży wysyłkowej do danego państwa jest zobligowany ustalić wspomnianą kwotę limitu. Po jej przekroczeniu zobowiązany jest bowiem na mocy art. 23 ust. 1 ustawy o VAT opodatkować sprzedaż w kraju dostawy.

Wspomnianą kwotę sprzedaży pomniejsza się o należny podatek (kwota netto).


W sytuacji, gdy stawka podatku w kraju dostawy jest niższa niż w Polsce można uznać, iż stanowi to korzyść dla podatnika. Nie może on jednak zapomnieć o tym, że przed dokonaniem opodatkowania musi dokonać rejestracji w kraju dostawy, a często nawet zmuszony będzie założyć biuro czy ustanowić pełnomocnika w zakresie spraw podatkowych, ewidencyjnych i administracyjnych.

W konsekwencji powyższych regulacji, gdy wysokość sprzedaży nie przekroczy wspomnianych limitów – krajem opodatkowania będzie kraj wysyłki, w przypadku podatnika polskiego – Polska.

Co jednak ciekawe nawet i w takiej sytuacji podatnik może dokonać opodatkowania dostawy poza krajem wysyłki tj. w kraju realizacji transakcji. By jednak z prawa tego skorzystać w pierwszej kolejności należy złożyć oświadczenie co do wyboru miejsca opodatkowania przy sprzedaży wysyłkowej. Istotne przy tym jest to, że decydując się na opcję wyboru miejsca opodatkowania dostawy podatnik związany jest dokonanym wyborem przez 2 lata kalendarzowe.

Warunkiem skorzystania z omawianej możliwości jest złożenie oświadczenia w tym zakresie na 30 dni przed dostawą realizowaną w ramach sprzedaży wysyłkowej. Oświadczenie powinno być złożone właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na właściwym, określonym przepisami, druku.

Sprzedaż wysyłkowa w systemie marży

Celem kontroli czy dana transakcja została opodatkowana w kraju dostawy towarów podatnik w terminie 30 dni liczonych od pierwszej dostawy towarów jest zobowiązany przedstawić naczelnikowi urzędu skarbowego dokument potwierdzający zawiadomienie właściwego organu podatkowego w innym państwie o zamiarze rozliczenia podatku od wartości dodanej od sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

Po upływie wspomnianych powyżej 2 lat podatnik może zrezygnować z przyjętej opcji opodatkowania składając w polskim urzędzie skarbowym właściwy, przewidziany przepisami, formularz. W przeciwnym wypadku nadal powinien rozliczyć podatek VAT w państwie dostawy.

Oprócz wspomnianych powyżej obowiązków, niezależnie od faktu czy opodatkowanie w kraju realizacji dostawy następuje z wyboru czy ma charakter obligatoryjny, podatnik obciążony został nakazem o charakterze dokumentacyjnym. Przed rozliczeniem podatku powinien bowiem posiadać dokumenty potwierdzające dostawę towarów do nabywcy.

Ustawodawca wymienił tu:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przez podatnika przewoźnikowi;

2) kopie faktury dostawy;

3) dokumenty potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju.

W sytuacji, gdy powyższe dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów, można je uzupełnić:

- korespondencją handlową z nabywcą, w tym jego zamówienie;

- dokumentem potwierdzającym zapłatę za towar.

Kalkulator odsetek podatkowych

Przy braku powyższej dokumentacji podatnik może wstrzymać się na jeden miesiąc z rozliczeniem podatku. Jeśli nie otrzyma ich w tym terminie – powinien rozliczyć podatek VAT na zasadach ogólnych.

Jeszcze późniejsze otrzymanie wymaganych dokumentów obliguje do rozliczenia podatku na zasadach ogólnych z prawem złożenia korekty deklaracji przy spełnieniu wymaganych prawem obowiązków.

Limity sprzedaży wysyłkowej w krajach UE

Ustawodawca przewidział pewne wyłączenia spod regulacji dotyczącej sprzedaży wysyłkowej z kraju. Mianowicie chodzi tu o:

●        dostawę nowych środków transportu – w takim bowiem przypadku transakcja traktowana jest zawsze, niezależnie od statusu odbiorcy, jako dostawa wewnątrzwspólnotowa;

●        dostawę towarów montowanych lub instalowanych z próbnym uruchomieniem lub bez niego – w takim przypadku miejscem dostawy zawsze jest kraj przeznaczenia;

●        sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – opodatkowanie następuje zawsze w kraju przeznaczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA