REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej
Otrzymane zaliczki wliczamy do limitu sprzedaży wysyłkowej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z form sprzedaży towarów do innych krajów UE jest tzw. sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju. Podatnicy muszą pilnować 26 limitów (każdy kraj UE ma swój), po przekroczeniu których trzeba płacić VAT w państwie przeznaczenia.

Sprzedażą wysyłkową, w myśl ustawy o VAT jest dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warunkiem uznania takiej sprzedaży za wysyłkową jest też to, by dostawa dokonywana była na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub innego podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Co do zasady w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów. A zatem podatek VAT z tego tytułu płaci się w innym państwie UE, przy czym bardzo ważnym wyjątkiem od tej zasady, jest możliwość traktowania sprzedaży wysyłkowej za dokonaną na terytorium kraju.

Podstawowym elementem wpływającym na istnienie obowiązku opodatkowania przez podatnika dostaw realizowanych w systemie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, jest limit ustalony przez dane państwo członkowskie dla sprzedaży wysyłkowej na jego terytorium.

REKLAMA

Oznacza to, że podatnik, którego sprzedaż towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium danego państwa UE nie przekroczy limitu określonego przez ten kraj, to nie musi płacić podatku w państwie przeznaczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy:Kiedy można stosować stawkę 0% VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych

Wyjątkiem od tej możliwości jest dostawa wyrobów akcyzowych – od nich zawsze trzeba płacić podatek VAT w kraju przeznaczenia, nawet jak będzie on wynosił 1 Euro.

Pamiętać w tym miejscu także należy o tym, że dla każdego kraju UE obowiązuje inny limit, a więc mamy do czynienia z 26 limitami.

Obowiązkiem polskiego podatnika przy korzystaniu z tej formy opodatkowania jest samodzielne kontrolowanie odpowiednich limitów, jak też dokonywanie uprzednich zawiadomień właściwych organów podatkowych o zamiarze korzystania z tej formy opodatkowania. Pamiętać również należy, iż w przypadku wyboru tej formy opodatkowania, należy „wytrwać” w niej co najmniej 2 lata.

Pilnowanie powyższych limitów jest ważne, gdyż od całości dostawy, którą przekroczono dany limit, należy płacić podatek w państwie docelowym.

Bez znaczenia jest tu kwota przekroczenia limitu ale sam jego fakt. Przykładowo jak „felerna” dostawa ma wartość 10.000 Euro, to niezależnie od tego, czy powoduje przekroczenie limitu o 1 czy o 9.999 Euro, to i tak zapłacimy w państwie docelowym podatek od 10.000 Euro.

Polecamy:Jak określić miejsce świadczenia usług dla belgijskiego podatnika

Wyliczając moment przekroczenia limitu zwrócić musimy również uwagę na to, że również zaliczki, które otrzymamy na poczet jeszcze niezrealizowanych sprzedaży wysyłkowych, pomniejszają nam „wolną” część limitu, nawet jak jeszcze nie dokonaliśmy dostawy.

Skutkiem powyższego może być to, że pomimo fizycznego wysłania dostawy, która teoretycznie swoją wartością nie przekroczy wykorzystania limitu, możemy być zobowiązani do zapłaty od niej podatku już w państwie docelowym, bo w międzyczasie otrzymamy zaliczkę za towar, którego jeszcze nie wysłaliśmy.

Obowiązek wliczania zaliczek do wielkości obrotu wpływającego na wykorzystanie opisywanych limitów wynika bezpośrednio z zawartej w ustawie o podatku VAT definicji podstawy opodatkowania, co potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej w dniu 28 stycznia 2011 r. indywidualnej interpretacji prawa podatkowego nr ILPP2/443-1822/10-2/ISN.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA