REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć zaliczkę na poczet WDT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jak rozliczyć zaliczkę na poczet WDT?
Jak rozliczyć zaliczkę na poczet WDT?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie wywołuje obligatoryjnego obowiązku wystawienia faktury. Podatnik ma bowiem w takiej sytuacji prawo, a nie obowiązek udokumentowania tego zdarzenia.

Jeśli jednak zdecyduje się na wystawienie faktury potwierdzającej otrzymanie zaliczki to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej wystawienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W konsekwencji powinien ująć ją w ewidencji prowadzonej dla podatku od towarów i usług oraz w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Podatnik prowadzi sprzedaż towarów na rzecz kontrahentów z Unii Europejskiej. Na poczet realizowanych dostaw otrzymuje on zaliczki na zamówione towary handlowe. W związku z powyższym powstaje pytanie czy podatnik powinien udokumentować otrzymaną zaliczkę, jaką stawkę podatku powinien zastosować jeśli czynność tą udokumentuje fakturą i czy zdarzenie te powinien zaewidencjonować?

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określając zakres opodatkowania podatkiem VAT – stanowią, iż opodatkowaniu podlega między innymi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT).

REKLAMA

Jednocześnie definiując niektóre pojęcia na potrzeby regulacji w podatku od towarów i usług określono, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym jest WDT?

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – przy jednoczesnym spełnieniu określonych warunków.

Z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów mamy więc do czynienia, gdy nabywca towarów od podmiotu polskiego jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Polecamy: Kserokopia CMR może potwierdzać dostawę wewnątrzwspólnotową

Przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów zasadą ogólna jest to, ze obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Odstępstwem od tej reguły jest sytuacja, w której podatnik przed upływem tego terminu wystawił fakturę. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstaje z chwila jej wystawienia.

Natomiast w przypadku, gdy dostawca otrzyma zaliczkę na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny przed dokonaniem dostawy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego na wstępie przykładu - moment powstania obowiązku podatkowego nie będzie związany z otrzymaniem zaliczki, lecz z chwilą wystawienia faktury dokumentującej jej otrzymanie.

Jaką stawką należy opodatkować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów?

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w WDT stawka podatku wynosi 0 %.

Jednakże jej zastosowanie obwarowane jest spełnieniem określonych warunków, tj.:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Polecamy: serwis VAT

Jako dowody wywiezienia towaru mogą służyć dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi), kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

Co się natomiast dzieje w sytuacji, gdy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej podatnik nie będzie posiadał wymienionych wyżej dokumentów?

Wówczas w takiej sytuacji podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji za ten okres.

Podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których była mowa wyżej.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Otrzymanie opisanych wyżej dokumentów w okresie późniejszym upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0 % w ewidencji za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Wracając do sytuacji opisanej w przykładzie, należy odpowiedzieć sobie na pytanie jaką stawkę podatku VAT stosuje się do zaliczki wpłaconej na poczet WDT?

Zgodnie z ogólną zasadą - zaliczki podlegają opodatkowaniu taką samą stawką podatku jak dostawa towarów. W konsekwencji, jeśli do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ma zastosowanie stawka 0 %, to tą samą stawką opodatkowane są zaliczki.

Istotne jest jednak to, iż warunkiem zastosowania przy zaliczce wpłaconej na poczet WDT stawki 0 %, by w momencie wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy podatnik posiadał dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nakładają na podatników podatku VAT czynnych obowiązek wystawienia faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Taki sam obowiązek powstaje w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru czy wykonaniem usługi.

Zaliczka na poczet WDT

Nieco inaczej rzecz jest uregulowana, gdy zaliczka jest wpłacana na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Przede wszystkim należy wskazać, iż przepisy w tym zakresie zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 10 ust. 2 tego rozporządzenia w przypadku, otrzymania zaliczki na poczet WDT podatnik może wystawić fakturę potwierdzającą otrzymanie całości lub części ceny.

W przypadku wystawienia faktury należy dokonać tego nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Treść przywołanego przepisu rozporządzenia określa uprawnienie podatnika do wystawienia faktury w przypadku otrzymania zaliczki na poczet WDT. Podatnik nie ma więc obowiązku jej wystawienia w takiej sytuacji i sam podejmuje decyzję jak postąpi w danym przypadku.

Pamiętać jednakże powinien o tym, że jeśli zdecyduje się na wystawienie faktury powinien to uczynić w terminie 7 dni liczonych od dnia otrzymania zaliczki. Z datą wystawienia faktury wiąże się również moment powstania obowiązku podatkowego – o czym mowa była wyżej. Dodatkowo faktura powinna być ujęta w ewidencji oraz deklaracji za dany okres rozliczeniowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA