REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzory deklaracji i informacji podatkowych w podatku od nieruchomości, podatku rolnym i podatku leśnym

Subskrybuj nas na Youtube
podatek od nieruchomości, leśny i rolny 2012 / 2013
podatek od nieruchomości, leśny i rolny 2012 / 2013

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało dla organów podatkowych projekty wzorów formularzy podatkowych w związku z wydaniem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji podatkowej nieruchomości (Dz. U. Nr 107, poz. 1138). Wzory te nie są obligatoryjne ale z pewnością zostaną wykorzystane przez większość gmin.

Zasadniczo wzory formularzy, zgodnie z art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, art. 6a ust. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym oraz art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym określa w drodze uchwały rada gminy.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów informuje, że zamieszczone poniżej formularze deklaracji oraz informacji na podatki: od nieruchomości, rolny i leśny nie są zatem obligatoryjne. Jest to jedynie jeden z możliwych do wykorzystania wzór zeznań podatkowych zaproponowany przez Ministerstwo Finansów.

W przypadku podjęcia decyzji o przyjęciu na terenie gminy zamieszczonych poniżej wzorów, konieczne jest ich zatwierdzenie przez radę gminy w drodze uchwały i opublikowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzory formularzy

Podatek od nieruchomości

• Deklaracja na podatek od nieruchomości (DN-1)
• Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (IN-1)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o zwolnieniach podatkowych (ZN-1/B)

Podatek rolny

• Deklaracja na podatek rolny (DR-1)
• Informacja w sprawie podatku rolnego (IR-1)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o nieruchomościach (ZR-1/A)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o zwolnieniach podatkowych (ZR-1/B)

Podatek leśny

• Deklaracja na podatek leśny (DL-1)
• Informacja w sprawie podatku leśnego (IL-1)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o nieruchomościach leśnych (ZL-1/A)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o zwolnieniach podatkowych (ZL-1/B)

Objaśnienia

Ministerstwo Finansów zastrzega, że zaprezentowane wzory formularzy wymagają uzupełnienia i dostosowania do potrzeb konkretnego urzędu w następujący sposób:

1. W części A w poz. 4 wszystkich formularzy deklaracji i informacji należy wpisać nazwę i adres siedziby organu podatkowego.

2. Formularze: DN-1 część E. kolumna Stawka podatku, DR-1 część F., poz. 124, DL-1 część E. kolumna Stawka podatku należy uzupełnić wstawiając w odpowiednich polach stawki podatkowe obowiązujące na terenie gminy na dany rok.

3. W formularzu DR-1 należy ponadto w części E. w kolumnie Przelicznik wpisać właściwe ze względu na okręg podatkowy wartości przeliczników.

W przypadku, gdy na terenie danej gminy występuje więcej niż jeden okręg podatkowy, można zwielokrotnić część E. w formularzu DR-1 oraz IR-1 lub zobowiązać podatnika, który posiada użytki rolne zlokalizowane w różnych okręgach podatkowych na terenie gminy do wypełnienia dwóch formularzy DR-1 lub IR-1.

4. W przypadku, gdy rada gminy korzysta z uprawnienia do różnicowania stawek podatku od nieruchomości, w deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości w części E. należy odpowiednio dostosować i uzupełnić katalog rodzajów nieruchomości.

5. W przypadku, gdy na mocy uchwały rada gminy wprowadziła dodatkowe, poza ustawowymi, zwolnienia lub ulgi w podatkach, w załącznikach ZN-1/B, ZR-1/B oraz ZL-1/B (Dane o zwolnieniach podatkowych) należy uzupełnić katalog o tytuły prawne tych zwolnień lub ulg podatkowych.

6. W załącznikach ZN-1/A, ZR-1A, ZL-1/A (Dane o nieruchomościach) znajdują się części C.3. i C.4., w których podatnik powinien wykazać identyfikatory działek, budynków i lokali oraz dane dotyczące księgi wieczystej nieruchomości.

Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji podatkowej nieruchomości obowiązek wykazania tych danych w ewidencji podatkowej powstaje w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku udostępnienia gminie danych z ewidencji gruntów i budynków w formacie określonym przepisami prawa geodezyjno-kartograficznego. Z tego względu gmina może podjąć decyzję o niezamieszczaniu ww. pól w formularzach do momentu powstania obowiązku, jednak wydaje się celowe jak najwcześniejsze rozpoczęcie pozyskiwania tych danych.

7. W załącznikach ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A należy przystosować wielkość pola przeznaczonego do wpisywania przez podatników identyfikatorów działek ewidencyjnych, stosownie do posiadanych informacji o możliwej maksymalnej liczbie działek znajdujących się w posiadaniu podatnika na terenie danej gminy.

8. W załącznikach ZN-1/B, ZR-1/B, ZL-1/B można przewidzieć zamieszczenie dodatkowego pola w kolumnie Tytuł prawny zwolnienia (ulgi), przykładowo pod nazwą Inne, co pozwoli na wpisanie dodatkowego tytułu prawnego zwolnienia (ulgi), które ewentualnie może zostać wprowadzone w trakcie roku podatkowego, bez konieczności podejmowania uchwały w sprawie nowego formularza podatkowego.

Formularze mogą zostać uzupełnione o dodatkowe dane potrzebne dla wymiaru i poboru podatków, takie jak przykładowo:

- adres podatnika do korespondencji,
- dane o organie rejestrowym (w przypadku osoby prawnej),
- informacja o posiadaniu użytków rolnych na terenie innej gminy (podatek rolny),
- dane o długości budowli liniowych na terenie gminy,
- informacja o numerze konta bankowego, na które można dokonywać wpłaty podatku,
- informacja o pozostałych współwłaścicielach (współposiadaczach) nieruchomości.


Objaśnienia szczegółowe:

- Podatnik powinien złożyć deklarację lub informację wraz z wymaganym kompletem załączników, w tym co najmniej jeden lub więcej załącznik Dane o nieruchomościach, w zależności od liczby posiadanych na terenie gminy nieruchomości. Załącznika Dane o zwolnieniach podatkowych podatnik nie wypełnia, jeśli nie korzysta ze zwolnień lub ulg podatkowych.

- W przypadku spółki cywilnej odpowiednie formularze wypełnia każdy ze wspólników spółki (spółka cywilna nie jest właścicielem nieruchomości).

- W polu C formularza deklaracji lub informacji podatnik określa czy wypełnia formularz jako właściciel, użytkownik, posiadacz, czy jako współwłaściciel, współużytkownik lub współposiadacz. Poza przypadkiem określonym w art. 3 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczącym odrębnej własności lokali, z którą związany jest udział we współwłasności gruntów oraz części wspólnych budynku określony ułamkowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie jest dopuszczalne zaznaczenie przez podatnika obydwu opcji na jednym formularzu.

Przykładowo, jeśli podatnik ma dwie nieruchomości, przy czym jest właścicielem jednej nieruchomości, a drugą nieruchomość ma we współwłasności, powinien wypełnić dwa formularze deklaracji (informacji): odrębnie dla nieruchomości będącej przedmiotem własności oraz odrębnie dla nieruchomości pozostającej we współwłasności.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

- W części D.1 deklaracji i informacji przez oznaczenie jedną lub dwoma gwiazdkami wskazano, które dane identyfikacyjne wypełnia podatnik niebędący osobą fizyczną,
a które podatnik będący osobą fizyczną. W polu dotyczącym identyfikatora REGON oznaczenie nie występuje, ponieważ powinien je wypełnić każdy podatnik posiadający taki identyfikator, zarówno osoba fizyczna, osoba prawna, jak i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

- W części D.1 deklaracji i informacji dane dotyczące daty urodzenia i imion rodziców podaje podatnik, któremu zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, ze zm.) nie nadano numeru PESEL.

- We wszystkich polach formularzy, w których podatnik wpisuje powierzchnię, ze względu na poprawność porównania danych ewidencji podatkowej nieruchomości z danymi ewidencji gruntów i budynków, a także prawidłową weryfikację powierzchni użytków rolnych spełniającej definicję gospodarstwa rolnego, należy zwrócić uwagę na wpisanie danych z wymaganą dokładnością: w przypadku powierzchni gruntów powinna być to dokładność do 1 m2, a zatem jeśli powierzchnia podawana jest w ha - podatnik powinien wykazać ją z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

- Załącznik ZN-1A, ZR-1/A, ZL-1/A (Dane o nieruchomościach) powinien zawierać informacje o jednej nieruchomości, a zatem podatnik powinien wypełnić tyle załączników ile posiada nieruchomości. Za odrębną nieruchomość należy rozumieć nie tylko nieruchomość posiadającą odrębną księgę wieczystą, ale także nieruchomość posiadającą odrębny adres (miejsce położenia).

- W części C.1. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik podaje pełny adres nieruchomości składający się z nazwy miejscowości, kodu pocztowego, nazwy ulicy, numeru budynku, numeru lokalu lub wskazuje miejsce położenia nieruchomości (nazwa miejscowości, kod pocztowy) w przypadku, gdy pozostałe dane adresowe nie występują.

- W części C.2. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik podaje tytuł prawny do nieruchomości: własność (współwłasność), użytkowanie wieczyste (współużytkowanie), posiadanie samoistne (współposiadanie), posiadanie zależne (współposiadanie). Pod pojęciem posiadacza zależnego należy rozumieć osoby, które posiadają nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie to wynika z umowy lub z innego tytułu prawnego, a także jest bez tytułu prawnego (z wyłączeniem posiadania samoistnego).

- W części C.3. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik powinien podać identyfikatory działek, budynków lub lokali nadane dla celów ewidencji gruntów i budynków zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r., Nr 38, poz. 454).

- Identyfikatory składają się z kilku części.

Przykładowo: identyfikator działki ewidencyjnej składa się z kodu województwa, kodu powiatu, kodu gminy, oznaczenia typu gminy, numeru ewidencyjnego obrębu, w szczególnych przypadkach - oznaczenia arkusza mapy ewidencyjnej oraz numeru ewidencyjnego działki.

Ponieważ dla podatnika podanie pełnej postaci identyfikatora może okazać się w praktyce trudne, uzasadnione jest zrezygnowanie z wymogu zamieszczenia przez podatnika danych dotyczących kodu województwa, kodu powiatu, kodu gminy i oznaczenia typu gminy, które są znane urzędowi i mogą być uzupełnione w ewidencji.

Możliwe jest również uzupełnienie przez gminę formularzy o te początkowe części identyfikatorów, podobnie jak w przypadku stawek podatków oraz przeliczników stosowanych w podatku rolnym.

W przypadku, gdy podatnik powinien podać tylko numer ewidencyjny obrębu, oznaczenie arkusza mapy ewidencyjnej oraz numer ewidencyjny działki, należy zamieścić odpowiednią instrukcję dla podatnika na formularzu.

- Załączniki ZN-1/B, ZR-1/B, ZL-1/B zawierają dane dotyczące zwolnień podatkowych (ulg), których podstawą prawną jest ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, ustawa o podatku rolnym oraz ustawa o podatku leśnym, a także zwolnienia (ulgi) podatkowe wprowadzone na mocy uchwały rady gminy.

Podatnicy nie wykazują natomiast danych o przedmiotach opodatkowania podlegających wyłączeniu z opodatkowania oraz zwolnionych z podatków na mocy odrębnych ustaw ("pozapodatkowych"), jak np. ulgi i zwolnienia przyznane na mocy odrębnych ustaw kościołom i związkom wyznaniowym lub zwolnienie z podatku od nieruchomości obejmujące grunty, budowle i budynki, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy ekonomicznej.

Zagadnienia, na które należy szczególnie zwrócić uwagę podatnikowi:

- Podatnik powinien dostarczyć komplet wypełnionych formularzy, tzn. wraz
z formularzem deklaracji (informacji) także załącznik ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A (jeden załącznik dla jednej nieruchomości) oraz, jeśli korzysta ze zwolnień lub ulg podatkowych, załącznik ZN-1/B, ZR-1/B lub ZL-1/B. Należy poinformować podatnika, że pod pojęciem nieruchomości rozumie się nieruchomość o odrębnym miejscu położenia (adresie) lub odrębnym numerze księgi wieczystej.

- Podatnik powinien składać odrębne formularze deklaracji (informacji) w przypadku, gdy jest właścicielem, użytkownikiem, posiadaczem i jednocześnie współwłaścicielem, współużytkownikiem lub współposiadaczem.

- W przypadku spółki cywilnej odpowiednie formularze wypełnia każdy ze wspólników spółki.

- Identyfikator REGON powinien podać również podatnik, który jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, także gdy działalność ta jest prowadzona
w formie spółki cywilnej.

- Podatnik, który posiada numer PESEL nie musi podawać danych dotyczących daty urodzenia i imion rodziców.

- Należy zwrócić uwagę na podanie danych o powierzchni użytków rolnych z wymaganą dokładnością do 1m2.

- W części C.1. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik powinien podać adres nieruchomości: nazwę miejscowości, kod pocztowy, ulicę, a także numer domu
i numer lokalu, jeśli nieruchomość posiada taką numerację. W przypadku, gdy nieruchomość nie posiada numeracji (np. nieruchomość nieprzeznaczona pod zabudowę) informacja o położeniu będzie ograniczona do nazwy miejscowości, kodu pocztowego oraz, w przypadku gdy miejscowość posiada ulice, nazwy ulicy.

- Należy wyjaśnić pojęcie identyfikatora działki, budynku i lokalu oraz zwrócić uwagę na prawidłowy zapis identyfikatorów (zgodny z ewidencją gruntów i budynków).

W przypadku korekty deklaracji w formularzu należy podać skorygowaną kwotę podatku, zarówno łączną, jak i od danego rodzaju przedmiotu opodatkowania, odpowiadającą wysokości pełnej rocznej kwoty podatku z uwzględnieniem zmiany będącej przyczyną złożenia korekty.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA