REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzory deklaracji i informacji podatkowych w podatku od nieruchomości, podatku rolnym i podatku leśnym

podatek od nieruchomości, leśny i rolny 2012 / 2013
podatek od nieruchomości, leśny i rolny 2012 / 2013

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało dla organów podatkowych projekty wzorów formularzy podatkowych w związku z wydaniem rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji podatkowej nieruchomości (Dz. U. Nr 107, poz. 1138). Wzory te nie są obligatoryjne ale z pewnością zostaną wykorzystane przez większość gmin.

Zasadniczo wzory formularzy, zgodnie z art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, art. 6a ust. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym oraz art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym określa w drodze uchwały rada gminy.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów informuje, że zamieszczone poniżej formularze deklaracji oraz informacji na podatki: od nieruchomości, rolny i leśny nie są zatem obligatoryjne. Jest to jedynie jeden z możliwych do wykorzystania wzór zeznań podatkowych zaproponowany przez Ministerstwo Finansów.

W przypadku podjęcia decyzji o przyjęciu na terenie gminy zamieszczonych poniżej wzorów, konieczne jest ich zatwierdzenie przez radę gminy w drodze uchwały i opublikowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Zobacz również: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzory formularzy

Podatek od nieruchomości

• Deklaracja na podatek od nieruchomości (DN-1)
• Informacja w sprawie podatku od nieruchomości (IN-1)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o nieruchomościach (ZN-1/A)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o zwolnieniach podatkowych (ZN-1/B)

Podatek rolny

• Deklaracja na podatek rolny (DR-1)
• Informacja w sprawie podatku rolnego (IR-1)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o nieruchomościach (ZR-1/A)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o zwolnieniach podatkowych (ZR-1/B)

Podatek leśny

• Deklaracja na podatek leśny (DL-1)
• Informacja w sprawie podatku leśnego (IL-1)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o nieruchomościach leśnych (ZL-1/A)
• Załącznik do deklaracji i informacji: Dane o zwolnieniach podatkowych (ZL-1/B)

Objaśnienia

Ministerstwo Finansów zastrzega, że zaprezentowane wzory formularzy wymagają uzupełnienia i dostosowania do potrzeb konkretnego urzędu w następujący sposób:

1. W części A w poz. 4 wszystkich formularzy deklaracji i informacji należy wpisać nazwę i adres siedziby organu podatkowego.

2. Formularze: DN-1 część E. kolumna Stawka podatku, DR-1 część F., poz. 124, DL-1 część E. kolumna Stawka podatku należy uzupełnić wstawiając w odpowiednich polach stawki podatkowe obowiązujące na terenie gminy na dany rok.

3. W formularzu DR-1 należy ponadto w części E. w kolumnie Przelicznik wpisać właściwe ze względu na okręg podatkowy wartości przeliczników.

REKLAMA

W przypadku, gdy na terenie danej gminy występuje więcej niż jeden okręg podatkowy, można zwielokrotnić część E. w formularzu DR-1 oraz IR-1 lub zobowiązać podatnika, który posiada użytki rolne zlokalizowane w różnych okręgach podatkowych na terenie gminy do wypełnienia dwóch formularzy DR-1 lub IR-1.

4. W przypadku, gdy rada gminy korzysta z uprawnienia do różnicowania stawek podatku od nieruchomości, w deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości w części E. należy odpowiednio dostosować i uzupełnić katalog rodzajów nieruchomości.

5. W przypadku, gdy na mocy uchwały rada gminy wprowadziła dodatkowe, poza ustawowymi, zwolnienia lub ulgi w podatkach, w załącznikach ZN-1/B, ZR-1/B oraz ZL-1/B (Dane o zwolnieniach podatkowych) należy uzupełnić katalog o tytuły prawne tych zwolnień lub ulg podatkowych.

6. W załącznikach ZN-1/A, ZR-1A, ZL-1/A (Dane o nieruchomościach) znajdują się części C.3. i C.4., w których podatnik powinien wykazać identyfikatory działek, budynków i lokali oraz dane dotyczące księgi wieczystej nieruchomości.

Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji podatkowej nieruchomości obowiązek wykazania tych danych w ewidencji podatkowej powstaje w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku udostępnienia gminie danych z ewidencji gruntów i budynków w formacie określonym przepisami prawa geodezyjno-kartograficznego. Z tego względu gmina może podjąć decyzję o niezamieszczaniu ww. pól w formularzach do momentu powstania obowiązku, jednak wydaje się celowe jak najwcześniejsze rozpoczęcie pozyskiwania tych danych.

7. W załącznikach ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A należy przystosować wielkość pola przeznaczonego do wpisywania przez podatników identyfikatorów działek ewidencyjnych, stosownie do posiadanych informacji o możliwej maksymalnej liczbie działek znajdujących się w posiadaniu podatnika na terenie danej gminy.

8. W załącznikach ZN-1/B, ZR-1/B, ZL-1/B można przewidzieć zamieszczenie dodatkowego pola w kolumnie Tytuł prawny zwolnienia (ulgi), przykładowo pod nazwą Inne, co pozwoli na wpisanie dodatkowego tytułu prawnego zwolnienia (ulgi), które ewentualnie może zostać wprowadzone w trakcie roku podatkowego, bez konieczności podejmowania uchwały w sprawie nowego formularza podatkowego.

Formularze mogą zostać uzupełnione o dodatkowe dane potrzebne dla wymiaru i poboru podatków, takie jak przykładowo:

- adres podatnika do korespondencji,
- dane o organie rejestrowym (w przypadku osoby prawnej),
- informacja o posiadaniu użytków rolnych na terenie innej gminy (podatek rolny),
- dane o długości budowli liniowych na terenie gminy,
- informacja o numerze konta bankowego, na które można dokonywać wpłaty podatku,
- informacja o pozostałych współwłaścicielach (współposiadaczach) nieruchomości.


Objaśnienia szczegółowe:

- Podatnik powinien złożyć deklarację lub informację wraz z wymaganym kompletem załączników, w tym co najmniej jeden lub więcej załącznik Dane o nieruchomościach, w zależności od liczby posiadanych na terenie gminy nieruchomości. Załącznika Dane o zwolnieniach podatkowych podatnik nie wypełnia, jeśli nie korzysta ze zwolnień lub ulg podatkowych.

- W przypadku spółki cywilnej odpowiednie formularze wypełnia każdy ze wspólników spółki (spółka cywilna nie jest właścicielem nieruchomości).

- W polu C formularza deklaracji lub informacji podatnik określa czy wypełnia formularz jako właściciel, użytkownik, posiadacz, czy jako współwłaściciel, współużytkownik lub współposiadacz. Poza przypadkiem określonym w art. 3 ust. 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dotyczącym odrębnej własności lokali, z którą związany jest udział we współwłasności gruntów oraz części wspólnych budynku określony ułamkowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie jest dopuszczalne zaznaczenie przez podatnika obydwu opcji na jednym formularzu.

Przykładowo, jeśli podatnik ma dwie nieruchomości, przy czym jest właścicielem jednej nieruchomości, a drugą nieruchomość ma we współwłasności, powinien wypełnić dwa formularze deklaracji (informacji): odrębnie dla nieruchomości będącej przedmiotem własności oraz odrębnie dla nieruchomości pozostającej we współwłasności.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

- W części D.1 deklaracji i informacji przez oznaczenie jedną lub dwoma gwiazdkami wskazano, które dane identyfikacyjne wypełnia podatnik niebędący osobą fizyczną,
a które podatnik będący osobą fizyczną. W polu dotyczącym identyfikatora REGON oznaczenie nie występuje, ponieważ powinien je wypełnić każdy podatnik posiadający taki identyfikator, zarówno osoba fizyczna, osoba prawna, jak i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

- W części D.1 deklaracji i informacji dane dotyczące daty urodzenia i imion rodziców podaje podatnik, któremu zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, ze zm.) nie nadano numeru PESEL.

- We wszystkich polach formularzy, w których podatnik wpisuje powierzchnię, ze względu na poprawność porównania danych ewidencji podatkowej nieruchomości z danymi ewidencji gruntów i budynków, a także prawidłową weryfikację powierzchni użytków rolnych spełniającej definicję gospodarstwa rolnego, należy zwrócić uwagę na wpisanie danych z wymaganą dokładnością: w przypadku powierzchni gruntów powinna być to dokładność do 1 m2, a zatem jeśli powierzchnia podawana jest w ha - podatnik powinien wykazać ją z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

- Załącznik ZN-1A, ZR-1/A, ZL-1/A (Dane o nieruchomościach) powinien zawierać informacje o jednej nieruchomości, a zatem podatnik powinien wypełnić tyle załączników ile posiada nieruchomości. Za odrębną nieruchomość należy rozumieć nie tylko nieruchomość posiadającą odrębną księgę wieczystą, ale także nieruchomość posiadającą odrębny adres (miejsce położenia).

- W części C.1. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik podaje pełny adres nieruchomości składający się z nazwy miejscowości, kodu pocztowego, nazwy ulicy, numeru budynku, numeru lokalu lub wskazuje miejsce położenia nieruchomości (nazwa miejscowości, kod pocztowy) w przypadku, gdy pozostałe dane adresowe nie występują.

- W części C.2. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik podaje tytuł prawny do nieruchomości: własność (współwłasność), użytkowanie wieczyste (współużytkowanie), posiadanie samoistne (współposiadanie), posiadanie zależne (współposiadanie). Pod pojęciem posiadacza zależnego należy rozumieć osoby, które posiadają nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie to wynika z umowy lub z innego tytułu prawnego, a także jest bez tytułu prawnego (z wyłączeniem posiadania samoistnego).

- W części C.3. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik powinien podać identyfikatory działek, budynków lub lokali nadane dla celów ewidencji gruntów i budynków zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r., Nr 38, poz. 454).

- Identyfikatory składają się z kilku części.

Przykładowo: identyfikator działki ewidencyjnej składa się z kodu województwa, kodu powiatu, kodu gminy, oznaczenia typu gminy, numeru ewidencyjnego obrębu, w szczególnych przypadkach - oznaczenia arkusza mapy ewidencyjnej oraz numeru ewidencyjnego działki.

Ponieważ dla podatnika podanie pełnej postaci identyfikatora może okazać się w praktyce trudne, uzasadnione jest zrezygnowanie z wymogu zamieszczenia przez podatnika danych dotyczących kodu województwa, kodu powiatu, kodu gminy i oznaczenia typu gminy, które są znane urzędowi i mogą być uzupełnione w ewidencji.

Możliwe jest również uzupełnienie przez gminę formularzy o te początkowe części identyfikatorów, podobnie jak w przypadku stawek podatków oraz przeliczników stosowanych w podatku rolnym.

W przypadku, gdy podatnik powinien podać tylko numer ewidencyjny obrębu, oznaczenie arkusza mapy ewidencyjnej oraz numer ewidencyjny działki, należy zamieścić odpowiednią instrukcję dla podatnika na formularzu.

- Załączniki ZN-1/B, ZR-1/B, ZL-1/B zawierają dane dotyczące zwolnień podatkowych (ulg), których podstawą prawną jest ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, ustawa o podatku rolnym oraz ustawa o podatku leśnym, a także zwolnienia (ulgi) podatkowe wprowadzone na mocy uchwały rady gminy.

Podatnicy nie wykazują natomiast danych o przedmiotach opodatkowania podlegających wyłączeniu z opodatkowania oraz zwolnionych z podatków na mocy odrębnych ustaw ("pozapodatkowych"), jak np. ulgi i zwolnienia przyznane na mocy odrębnych ustaw kościołom i związkom wyznaniowym lub zwolnienie z podatku od nieruchomości obejmujące grunty, budowle i budynki, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy ekonomicznej.

Zagadnienia, na które należy szczególnie zwrócić uwagę podatnikowi:

- Podatnik powinien dostarczyć komplet wypełnionych formularzy, tzn. wraz
z formularzem deklaracji (informacji) także załącznik ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A (jeden załącznik dla jednej nieruchomości) oraz, jeśli korzysta ze zwolnień lub ulg podatkowych, załącznik ZN-1/B, ZR-1/B lub ZL-1/B. Należy poinformować podatnika, że pod pojęciem nieruchomości rozumie się nieruchomość o odrębnym miejscu położenia (adresie) lub odrębnym numerze księgi wieczystej.

- Podatnik powinien składać odrębne formularze deklaracji (informacji) w przypadku, gdy jest właścicielem, użytkownikiem, posiadaczem i jednocześnie współwłaścicielem, współużytkownikiem lub współposiadaczem.

- W przypadku spółki cywilnej odpowiednie formularze wypełnia każdy ze wspólników spółki.

- Identyfikator REGON powinien podać również podatnik, który jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, także gdy działalność ta jest prowadzona
w formie spółki cywilnej.

- Podatnik, który posiada numer PESEL nie musi podawać danych dotyczących daty urodzenia i imion rodziców.

- Należy zwrócić uwagę na podanie danych o powierzchni użytków rolnych z wymaganą dokładnością do 1m2.

- W części C.1. załączników ZN-1/A, ZR-1/A, ZL-1/A podatnik powinien podać adres nieruchomości: nazwę miejscowości, kod pocztowy, ulicę, a także numer domu
i numer lokalu, jeśli nieruchomość posiada taką numerację. W przypadku, gdy nieruchomość nie posiada numeracji (np. nieruchomość nieprzeznaczona pod zabudowę) informacja o położeniu będzie ograniczona do nazwy miejscowości, kodu pocztowego oraz, w przypadku gdy miejscowość posiada ulice, nazwy ulicy.

- Należy wyjaśnić pojęcie identyfikatora działki, budynku i lokalu oraz zwrócić uwagę na prawidłowy zapis identyfikatorów (zgodny z ewidencją gruntów i budynków).

W przypadku korekty deklaracji w formularzu należy podać skorygowaną kwotę podatku, zarówno łączną, jak i od danego rodzaju przedmiotu opodatkowania, odpowiadającą wysokości pełnej rocznej kwoty podatku z uwzględnieniem zmiany będącej przyczyną złożenia korekty.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

QUIZ. Zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty? Zdobędziesz 15/15?
Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?
Darowizna od teściów po rozwodzie. Czy jest zwolnienie jak dla najbliższej rodziny z I grupy podatkowej?

Otrzymanie darowizny pieniężnej od teściów po rozwodzie - czy nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od darowizn dla najbliższej rodziny? Sprawdźmy, jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z darowizną od byłych teściów i czy wciąż można skorzystać z preferencji podatkowych po rozwodzie.

REKLAMA

Raportowanie JPK CIT od 2025 roku - co czeka przedsiębiorców?

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące raportowania podatkowego JPK CIT. Nowe regulacje wprowadzą obowiązek dostarczania bardziej szczegółowych danych finansowych, co ma na celu usprawnienie nadzoru podatkowego. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy księgowe, aby spełniać wymagania. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać oraz jak się do nich przygotować.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – zmiany 2025/2026. Wszystko już wiadomo

Od 2025 roku zasady naliczania składki zdrowotnej zmienią się w porównaniu do 2024 roku. Nastąpi ograniczenie podstawy naliczania składki do 75% minimalnego wynagrodzenia oraz likwidacja naliczania składki od środków trwałych. Natomiast od 1 stycznia 2026 r. zmiany będą już większe. W dniu 19 listopada 2024 r. Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk sejmowy nr 764), przedłożoną przez Ministra Finansów. Tego samego dnia rząd przyjął projekt kolejnej nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw dotyczący zmian w składce zdrowotnej od 2026 roku.

REKLAMA