Kategorie

Podatek od nieruchomości

Podatek od nieruchomości. W dniu 24 lutego 2021 r. Trybunał Konstytucyjny wydał ważny dla przedsiębiorców wyrok (sygn. SK 39/19) w sprawie podatku od nieruchomości. Termin na wznowienie postępowania podatkowego już upłynął Pozostają jednak inne możliwości odzyskania zapłaconego podatku od nieruchomości w związku z tym orzeczeniem. Kogo dotyczy wyrok? Wprost: osób fizycznych i przedsiębiorców. Jednak ze względu na treść jego uzasadnienia i użyte przez sąd sformułowanie ma również zastosowanie do „innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.”
Zwolnienie z podatku od nieruchomości. Czy rada gminy może uzależnić zwolnienia z podatku od nieruchomości od braku zaległości publicznoprawnych?
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie podatku od nieruchomości w świetle pierwszych orzeczeń sądów administracyjnych w tym zakresie. Kontrowersji ciąg dalszy…
Ulgi w podatku od nieruchomości dla innowacyjnych firm. Przedsiębiorstwa wdrażające nowe technologie oraz prowadzące w Częstochowie tzw. badania aplikacyjne lub rozwojowe, nadal będą mogły starać się o zwolnienie z podatku od nieruchomości, nawet do 0,5 mln złotych w ciągu maksymalnie pięciu lat – zdecydowali miejscy radni.
DN-1 - deklaracja na podatek od nieruchomości. Kto i kiedy składa deklarację DN-1? Gdzie i jak złożyć? Jak wypełnić deklarację DN-1?
Podatek od nieruchomości. Rzecznik MSP wnosi o rozkładanie ma raty i umarzanie zaległych podatków od nieruchomości mikro, małym i średnim firmom poszkodowanym przez Covid - poinformowało biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Podatek od nieruchomości. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niekonstytucyjne są przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które automatycznie kwalifikują nieruchomości przedsiębiorcy do wyższej stawki opodatkowania niezależnie od faktycznego wykorzystania tej nieruchomości.
Podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli całkowicie zamortyzowanych była przedmiotem rozstrzygnięcia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Z wydanego przez ten sąd wyroku wynika, że podstawą opodatkowania budowli amortyzowanych czy całkowicie zamortyzowanych, jest przyjęta dla celów amortyzacji wartość, która w obu wariantach jest niepomniejszana o odpisy amortyzacyjne – czyli co do zasady, podstawa opodatkowania budowli nie zmienia się w czasie.
Od 2021 roku obowiązywać będą korzystne dla podatników zmiany w zakresie podatku od nieruchomości i opłaty targowej. Gminy będą mogły nadal stosować zwolnienia z podatku od nieruchomości i przedłużać terminy płatności jego rat. Mogą też wprowadzić preferencje dla organizacji pozarządowych. W 2021 roku nie będzie pobierana opłata targowa. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają rekompensatę za brak wpływów z tej opłaty.
Nowelizacja przepisów prawa budowlanego z września 2020 r. wprowadziła zmiany, które mogą wywrzeć wpływ na rozliczenia podatkowe z tytułu podatku od nieruchomości. Nie jest to pierwszy przypadek, gdy istniejące powiązanie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz prawa budowlanego powoduje, że nawet drobne modyfikacje w zakresie tego ostatniego powodują niezamierzone wątpliwości podatkowe.
Zastąpienie jednym podatkiem gruntowym podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego - to postulat zawarty w raporcie „Państwo i My. Osiem grzechów głównych Rzeczpospolitej – 5 lat później”. W raporcie proponuje się także wprowadzenie jednolitej opłaty urbanistycznej w miejsce dotychczas istniejących opłat, zmiany dotyczące opłaty skarbowej oraz dochodów samorządów z podatku PIT.
Specjalny podatek od morskich farm wiatrowych ma się pojawić za sprawą ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, by ustawa weszła w życie w styczniu 2021 r.
Określenie podatnika podatku od nieruchomości może nastręczać trudności porównywalne do tych, które wiążą się ze wskazaniem przedmiotu opodatkowania tym podatkiem. Sytuacja jest szczególnie nieprzejrzysta, gdy mówimy o podmiotach, które łączy umowa o ustanowienie służebności przesyłu.
Punktem wyjścia rozważań o podatku od nieruchomości z całą pewnością jest definicja budynku. Skonstruowanie jej poprzez pozytywne wyliczenie cech tego obiektu budowlanego (trwałe związanie z gruntem, wydzielenie z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, fundament, dach), stanowi podstawę negatywnej definicji budowli (zgodnie z którą – w dużym uproszczeniu – budowlą jest to, co nie jest budynkiem lub obiektem małej architektury). W ocenie autora tekstu, w przypadku potencjalnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości kontenerów, przytoczyć należy także definicję obiektu budowlanego i tymczasowego obiektu budowlanego. Pomocna (albo nawet kluczowa) przy ocenie prawidłowości ich kwalifikacji, może okazać się nawet istota podatku od nieruchomości.
Z najnowszego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego wynika, że służebność przesyłu nie jest rozumiana jako posiadanie samoistne, dlatego przedsiębiorca przesyłowy nie jest uznawany za podatnika podatku od nieruchomości, w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Właściciel gruntu, na którym znajduje się taka infrastruktura, będzie więc w większości przypadków musiał uiszczać cały podatek od nieruchomości.
NSA rok temu uznał, że podatek od nieruchomości w przypadku m.in. posadowienia budowli (np. reklamy lub wiatraka) na cudzej działce musi uiścić właściciel gruntu, ale w praktyce co gmina, to inne podejście. Chodzi o sytuacje, gdy kto inny jest właścicielem działki, a kto inny właścicielem budowli czy budynku, np. podatnicy dzierżawią lub wynajmują działkę i stawiają na niej tzw. totemy reklamowe (pylony z banerem reklamowym), lub innego rodzaju budowle (np. wiatraki) i budynki. Spory o to, kto jest podatnikiem i musi zapłacić gminie lub miastu podatek od nieruchomości, ciągną się od lat.
Sąd pierwszej instancji błędnie przyjął, że organy podatkowe powinny - niezależnie od zapisów ewidencji gruntów i budynków - ustalić rzeczywistą funkcję budynku letniskowego. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, organ podatkowy nie miał prawa dokonywać samodzielnej klasyfikacji funkcji budynku, tj. analizować jego faktycznego wykorzystania, tylko powinien odwołać się do odpowiednich zapisów ewidencji gruntów i budynków, co też uczynił, zgodnie z przepisami obowiązującego prawa. Maksymalna stawka ustawowa podatku od nieruchomości od "pozostałych budynków" (w tym również domu letniskowego) jest 10 razy wyższa od stawki mającej zastosowanie do budynków mieszkalnych.
Wójt planuje wprowadzenie nowego zwolnienia w podatku od nieruchomości dla mieszkańców budynków, którzy zainstalowali podłączenie do sieci fotowoltaicznych lub mają kolektory słoneczne. Ale uzyskali oni wcześniej dotację z gminy na wymianę źródeł energii. Czy w tej sytuacji działanie wójta będzie zgodne z prawem?
Sąd administracyjny uznał, że sam brak decyzji administracyjnej o zakończeniu przez firmę prac rekultywacyjnych nie może stanowić podstawy do niekorzystnego dla niej opodatkowywania ją podatkiem od nieruchomości. To bowiem fakt zaprzestania wykorzystywania gruntu dla celów gospodarczych ma znaczenie na gruncie ustawy podatkowej, a nie formalne zakończenie postępowania administracyjnego w przedmiocie rekultywacji.
W stosunku do obecnego roku podatek od nieruchomości w 2021 roku może zostać podniesiony o maksymalnie 3,9%. Decyzję o ewentualnej podwyżce podejmą poszczególne gminy, na co będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Przyjrzyjmy się także temu, jak podatek o nieruchomości w 2021 roku będzie formalnie uiszczany, tj. kto będzie zobowiązany, kto będzie zwolniony, jakie dokumenty będą niezbędne, w jakich terminach podatek powinny opłacać osoby fizyczne oraz osoby prawne. Oczywiście sytuacja wywołana przez COVID-19 może doprowadzić do zmian w zakresie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości, o czym na pewno będziemy informować na naszym portalu.
22 lipca 2020 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, w którym wskazał, że przepisy, które w 2018 roku z mocą wsteczną wprowadziły zmiany w opodatkowaniu elektrowni wiatrowych, są niezgodne z wywodzoną z art. 2 Konstytucji zasadą nieretroaktywności prawa (lex retro non agit).
Od 1 stycznia 2021 r. czwarty rok z rzędu rosną o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 3,9%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2021 r. możemy liczyć się z wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - o ile rady gmin podejmą stosowne uchwały do końca 2020 roku.
Jeżeli spółka zobowiąże się do utworzenia nowych miejsc pracy, to nie zrealizuje tego zobowiązania, przejmując pracowników od innej firmy. Od tego zatrudnienie nie wzrośnie. To wniosek z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Łd 717/19). Orzeczenie to właśnie się uprawomocniło. Dotyczyło spółki, która korzystała ze zwolnienia z podatku od nieruchomości i zamierzała połączyć się z inną firmą. Sąd uznał, że spółka powstała wskutek połączenia nie będzie mogła korzystać z preferencji.
Skumulowany podatek od nieruchomości do 30 września 2020 r. zobowiązani są zapłacić przedsiębiorcy, którzy skorzystali z instytucji fakultatywnego zwolnienia z tego podatku. Jak przekonuje Adam Ziębicki, aplikant adwokacki z Kancelarii Chałas i Wspólnicy, zapłata skumulowanego podatku łącznie za cztery miesiące dla części przedsiębiorców może okazać się poważnym utrudnieniem w funkcjonowaniu.
Ministerstwo Finansów przypomina o obowiązujących w 2020 roku przesunięciach terminów na realizację obowiązków podatników (w tym dot. zapłaty podatków czy złożenia różnych informacji). Te zmiany to odpowiedź na oczekiwania podatników, które wynikają m.in. z utrudnień w prowadzeniu działalności gospodarczej w związku z pandemią COVID-19. Ułatwienia te dotyczą w szczególności podatników PIT, CIT, VAT i akcyzy. MF przypomina też do kiedy gminy mogą przesunąć zapłatę rat podatku od nieruchomości.
Wydany niedawno wyrok NSA wydaje się rozstrzygać spór w zakresie kwalifikacji parkingów pod galeriami handlowymi. Zarówno organy podatkowe, jak również sądy administracyjne są zdania, że powierzchnia takich parkingów powinna być traktowana jak powierzchnia budynków na potrzeby podatku od nieruchomości.
Czy podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości?
Na podstawie specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, gmina, w drodze uchwały, może wprowadzić zwolnienie oraz przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości. Ministerstwo Finansów przedstawiło szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie.
Tarcza antykryzysowa zawiera również rozwiązania w zakresie podatku od nieruchomości. Możliwe jest m.in. przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało zestawienie rozwiązań zawartych w przyjętej przez Sejm tarczy antykryzysowej, które dotyczą rolników i ich domowników. Wprowadzone środki pomocowe obejmują również prowadzących działalność rolniczą w formie spółki osobowej, spółki kapitałowej, spółdzielni rolników lub w innej formie, a także prowadzących działalność gospodarczą związaną z sektorem rolnym, w szczególności w zakresie przetwórstwa produktów rolnych, lub zatrudnianych przez nich pracowników.
W ramach "tarczy antykryzysowej" dajemy m.in. samorządom możliwość odroczenia poboru podatków od nieruchomości - mówiła w piątek 27 marca 2020 r. w Sejmie minister rozwoju Jadwiga Emilewicz, przedstawiając pakiet rozwiązań mających przeciwdziałać skutkom pandemii koronawirusa.
Podatnicy podatku od nieruchomości, u których w ciągu roku wystąpiły okoliczności wpływające na wysokość opodatkowania, mają szereg obowiązków związanych z prawidłowym zadeklarowaniem i rozliczeniem podatku. Informacje przekazywane czy deklarowane organom podatkowym powinny być pełne i zgodne ze stanem faktycznym. W przypadku braku informacji grożą surowe kary.
W piątek samorząd doradców podatkowych powołał specjalny zespół, który ma pomóc rządowi w pracach nad specustawą wprowadzającą pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. Chodzi m.in. o przesunięcie terminów podatkowych, zaniechanie poboru niektórych podatków oraz rezygnację z kar dla biznesu, który może mieć problemy z terminowym rozliczeniem podatków, ze względu na trudną sytuację w kraju. Prace są na finiszu – w poniedziałek rekomendacje doradców podatkowych, w formie raportu, zostaną przekazane do Ministerstwa Finansów, z którym Krajowa Rada Doradców Podatkowych nawiązała współpracę.
Sądy administracyjne w dalszym ciągu orzekają, że o tym, czy dany obiekt należy opodatkować jako budowlę, decyduje jego funkcja. Co innego wynikało z wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z 13 grudnia 2017 r.
Morskie farmy wiatrowe mają zostać opodatkowane odrębnym podatkiem. Podstawą opodatkowania będzie moc zainstalowana danej farmy, stawka opodatkowania będzie iloczynem tej mocy w MW i kwoty 23 tys. zł. Wynika z projektu ustawy o offshore.
To nie spółka cywilna, ale jej wspólnicy są podatnikami podatku od nieruchomości. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie orzekł, że zaniedbania procesowe organu w postępowaniu podatkowym nie mogą być prostowane przez inny organ w trybie nadzwyczajnym.
Przedsiębiorca przesyłowy, który ma z Lasami Państwowymi umowę o służebność przesyłu, nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości od gruntów, których dotyczy ta umowa - orzekł 9 grudnia 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny.
Konieczna jest reforma opodatkowania nieruchomości i budowa systemu podatku zależnego od wartości nieruchomości. Przy czym zmiany powinny być oparte na regulacjach, do których podatnicy są przyzwyczajeni. Tak wynika z raportu Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH.
Od 2020 r. ogrzewane w sposób ekologiczny domy jednorodzinne w Rybniku (Śląskie) przez dwa lata będą zwolnione z podatku od nieruchomości. Wnioski o skorzystanie ze zwolnienia podatkowego złożyło już 425 mieszkańców miasta - wynika z informacji miejscowego samorządu. Ze zwolnienia będą mogli skorzystać właściciele domów, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza, ogrzewanych energią elektryczną, gazem czy olejem opałowym, a także budynków podłączonych do sieci ciepłowniczej lub korzystających z pomp ciepła.
Potrzebę stworzenia nowej, klarownej definicji "budowli" w podatku od nieruchomości dostrzegł Trybunał Konstytucyjny już w 2011 roku. Od tego czasu nadal ta definicja nie uległa zmianie. Zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mają ciągłe wątpliwości co należy opodatkować. Efektem są liczne spory podatników - przedsiębiorców różnych branż - z fiskusem o to, jakie obiekty mogą być uznane za „budowle”. Chodzi m.in. o opodatkowanie stacji transformatorowych, stacji telefonii komórkowej, sieci telekomunikacyjnych i energetycznych, elektrowni wiatrowych i wyrobisk górniczych. Rzecznik Praw Obywatelskich po raz PIĄTY pyta o to ministra finansów.
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości lub obiekty budowlane, tj. grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Znane są już górne stawki tego podatku, które będą obowiązywały w 2020 r. W tym roku wprowadzone zostały również jednolite wzory formularzy w zakresie podatku od nieruchomości, które obowiązują we wszystkich gminach. Ile wyniesie podatek od nieruchomości w 2021 roku?
Ministerstwo Finansów określiło wysokość stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych jakie będą obowiązywać w 2020 roku. Nowe stawki dotyczą podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty targowej, opłaty miejscowej, opłaty uzdrowiskowej, opłaty od posiadania psów oraz opłaty reklamowej. Z uwagi na wzrost cen towarów i usług stawki maksymalne w 2020 roku będą wyższe w porównaniu z 2019 rokiem o 1,8 proc.
Ministerstwo Finansów przygotowało rozporządzenie wprowadzające wzory formularzy w zakresie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, które wchodzi w życie 1 lipca 2019 r. Określone w rozporządzeniu jednolite wzory formularzy będą obowiązywały w całej Polsce, tj. we wszystkich gminach, w tym również w gminach stosujących zwolnienia od tego podatku i różnicujących stawki.
Co do zasady opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budynki od kolejnego roku po zakończeniu budowy. Oznacza to, że przy opodatkowaniu nieruchomości istotne jest prawidłowe ustalenie daty zakończenia budowy.
PiS gwarantuje, że w Polsce nie będzie podatku katastralnego, wprowadzenie go doprowadziłoby do wywłaszczenia ogromnej części Polaków z wszelkiego rodzaju własności odnoszących się do nieruchomości - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.
Nowy kierunek interpretacyjny w tym temacie został zapoczątkowany w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 13 lutego 2019 r. (sygn. I SA/Ke 3/19), w którym to WSA wskazuje, że podatnik ustalając podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości dla budowli całkowicie zamortyzowanych – powinien uwzględnić dokonane odpisy amortyzacyjne. Wyrok WSA oznaczać może niezwykle wysokie oszczędności dla podatników.
Tytuł tego artykułu mógłby brzmieć: "Uważaj komu wynajmujesz mieszkanie!" Dlaczego? Ponieważ od tego komu wynajmuje się lokal mieszkalny zależy stawka podatku od nieruchomości. Wynajęcie lokalu podmiotowi prowadzącemu w nim działalność gospodarczą może doprowadzić do „wskoczenia” w najwyższą z możliwych stawek, przewidzianą dla podmiotów prowadzących działalność.
Od 2020 roku domy jednorodzinne w Rybniku (Śląskie) ogrzewane w sposób ekologiczny, przez dwa lata będą zwolnione z podatku od nieruchomości. Zwolnienie przysługiwać będzie właścicielom domów ogrzewanych energią elektryczną, gazem czy olejem opałowym, a także budynków podłączonych do sieci ciepłowniczej lub korzystających z pomp ciepła. Taką decyzję podjęli 21 marca 2019 r. miejscy radni. Aktualnie warunki takiego zwolnienia podatkowego spełnia jedynie 20% budynków w Rybniku.
W zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych powstały liczne spory interpretacyjne na linii podatnicy – fiskus. W jednym z ostatnich wyroków w tej sprawie sąd wskazał, że wydający indywidualną interpretację podatkową organ związany jest przedstawionym we wniosku o jej wydanie stanem faktycznym i nie może go sam modyfikować, a w przypadku negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy zobligowany jest wskazać stanowisko prawidłowe, łącznie z jego prawnym uzasadnieniem.