REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem nieruchomości mieszkalnej przez przedsiębiorcę nie oznacza jej zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wynajem nieruchomości mieszkalnej przez przedsiębiorcę nie oznacza jej zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu podatku od nieruchomości
Wynajem nieruchomości mieszkalnej przez przedsiębiorcę nie oznacza jej zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu podatku od nieruchomości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kto jest właścicielem nieruchomości mieszkalnej musi płacić podatek od nieruchomości. Stawka podatku jest jednak znacznie wyższa, gdy dana nieruchomość jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej. Kiedy dochodzi do takiego zajęcia i jaką wysokość podatku powinni płacić przedsiębiorcy wynajmujący te nieruchomości. O tym opowie Pan Dawid Kurach, ekspert m.in. od podatku od nieruchomości w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy. 

Podatek od nieruchomości mieszkalnych

Jak nieruchomości mieszkalne są opodatkowane podatkiem od nieruchomości?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2023.70) - zwanej dalej „u.p.o.l.” - opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości takie jak budynki lub ich części. Stawka podatku dla budynków i ich części jest jednak determinowana przez charakter przeznaczenia nieruchomości. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i b u.p.o.l. budynki i ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynki mieszkalne lub ich części (np. lokale) zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej są opodatkowane stawką znacznie wyższą niż budynki lub ich części stricte mieszkalne. Co przy tym istotne, według art. 1a ust. 2a pkt 1 u.p.o.l. do budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zaliczają się budynki mieszkalne, jak i grunty związane z tymi budynkami. A zatem budynki mieszkalne lub ich części tylko mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. 

Związek nieruchomości z działalnością gospodarczą to nie to samo co zajęcie jej na tę działalność

Czym się różni związek z prowadzeniem działalności gospodarczej od zajęcia na ten cel?

Choć w praktyce wielu często posługuje się poszczególnymi określeniami zamiennie, „związek z” to pojęcie znacznie szersze niż „zajęcie na”, na co wskazuje wspomniane wyłączenie, jak i brzmienie przepisu. Danego „związku” nie da się jednoznacznie zdefiniować, ale o jego istnieniu decydują pewne okoliczności, np. ujęcie w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakwalifikowanie wydatków na nabycie, wytworzenie lub utrzymanie jako koszty uzyskania przychodu, czy charakter, który wskazuje na gospodarcze przeznaczenie. Z kolei do „zajęcia” dochodzi, gdy nieruchomość jest bezpośrednio wykorzystana przy czynnościach związanych z działalnością gospodarczą. Jeżeli lokal mieszkalny jest bezpośrednio wykorzystywany w danym celu gospodarczym - przez wynajmującego lub najemcę - wtedy lokal ten jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie ma przy tym znaczenia sposób ujęcia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub innych księgach podatkowych, ponieważ to może determinować najwyżej związek.  

REKLAMA

A co z nieruchomościami mieszkalnymi wynajmowanymi w ramach działalności gospodarczej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak jak wspomniałem, zajęcie na prowadzenie działalności gospodarczej następuje, gdy nieruchomość jest wykorzystywana bezpośrednio do wykonywania działalności gospodarczej. Jeżeli właściciel nieruchomości mieszkalnej prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie wynajmu nieruchomości służących zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych najemców, on wykorzystuje te nieruchomości tylko pośrednio. Poza tym proszę pamiętać, że podatek od nieruchomości to podatek majątkowy, czyli jego założeniem jest opodatkowanie określonego mienia, przy czym ustawodawca zdecydował się łagodniej opodatkować mienie służące zaspokajaniu potrzeb życiowych, co łączy się z funkcją społeczną podatku. W świetle tego wydawałoby się dziwnym twierdzenie, że to samo mienie w postaci nieruchomości mieszkalnej, która zaspokaja potrzeby mieszkaniowe, może być opodatkowane według różnych stawek, tylko dlatego że udostępnienie odbywa się na odmiennych warunkach, nieznanych przepisom o podatku od nieruchomości. 

Organy podatkowe chyba prezentują inne podejście…

W dniu 12 stycznia 2023 r. Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 37882 (DSP13.844.59.2022) stwierdzając, że budynki mieszkalne lub ich części, które są wynajmowane w ramach działalności gospodarczej należy uznać za zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, nawet gdy tylko służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych najemców. Mimo, że odpowiedź nie stanowi interpretacji ogólnej, ani objaśnień podatkowych, pogląd ten niestety powieliły samorządowe organy podatkowe, czego konsekwencją są postępowania podatkowe wszczynane wobec właścicieli nieruchomości mieszkalnych wynajmowanych w ramach działalności gospodarczej celem ich opodatkowania według wyższej stawki podatku od nieruchomości. Swoją drogą muszę przyznać, że to bardzo ciekawy zbieg okoliczności. 

Co mogą z tym zrobić podatnicy?

W tej sytuacji są tylko dwa wyjścia, czyli zapłacić wyższy podatek albo walczyć o swoją rację na własną rękę, bądź przy wsparciu specjalistów. 

Rozumiem, że macie Państwo jakieś sukcesy na tym polu?

Tak. Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy ma wielu klientów z tym problemem. Ostatnio razem z Panem Jackiem Aninowskim wygraliśmy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach sprawę właściciela kamienicy wynajmującego jako przedsiębiorca znajdujące się w niej mieszkania. Miejmy nadzieję, że będzie to stanowić asumpt do zakończenia profiskalnej wykładni danych przepisów, gdyż spory dotyczące podatku od nieruchomości nie należą do prostych. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA