REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem nieruchomości mieszkalnej przez przedsiębiorcę nie oznacza jej zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wynajem nieruchomości mieszkalnej przez przedsiębiorcę nie oznacza jej zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu podatku od nieruchomości
Wynajem nieruchomości mieszkalnej przez przedsiębiorcę nie oznacza jej zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu podatku od nieruchomości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kto jest właścicielem nieruchomości mieszkalnej musi płacić podatek od nieruchomości. Stawka podatku jest jednak znacznie wyższa, gdy dana nieruchomość jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej. Kiedy dochodzi do takiego zajęcia i jaką wysokość podatku powinni płacić przedsiębiorcy wynajmujący te nieruchomości. O tym opowie Pan Dawid Kurach, ekspert m.in. od podatku od nieruchomości w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy. 

Podatek od nieruchomości mieszkalnych

Jak nieruchomości mieszkalne są opodatkowane podatkiem od nieruchomości?

REKLAMA

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.2023.70) - zwanej dalej „u.p.o.l.” - opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości takie jak budynki lub ich części. Stawka podatku dla budynków i ich części jest jednak determinowana przez charakter przeznaczenia nieruchomości. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i b u.p.o.l. budynki i ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynki mieszkalne lub ich części (np. lokale) zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej są opodatkowane stawką znacznie wyższą niż budynki lub ich części stricte mieszkalne. Co przy tym istotne, według art. 1a ust. 2a pkt 1 u.p.o.l. do budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zaliczają się budynki mieszkalne, jak i grunty związane z tymi budynkami. A zatem budynki mieszkalne lub ich części tylko mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. 

Związek nieruchomości z działalnością gospodarczą to nie to samo co zajęcie jej na tę działalność

Czym się różni związek z prowadzeniem działalności gospodarczej od zajęcia na ten cel?

Choć w praktyce wielu często posługuje się poszczególnymi określeniami zamiennie, „związek z” to pojęcie znacznie szersze niż „zajęcie na”, na co wskazuje wspomniane wyłączenie, jak i brzmienie przepisu. Danego „związku” nie da się jednoznacznie zdefiniować, ale o jego istnieniu decydują pewne okoliczności, np. ujęcie w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zakwalifikowanie wydatków na nabycie, wytworzenie lub utrzymanie jako koszty uzyskania przychodu, czy charakter, który wskazuje na gospodarcze przeznaczenie. Z kolei do „zajęcia” dochodzi, gdy nieruchomość jest bezpośrednio wykorzystana przy czynnościach związanych z działalnością gospodarczą. Jeżeli lokal mieszkalny jest bezpośrednio wykorzystywany w danym celu gospodarczym - przez wynajmującego lub najemcę - wtedy lokal ten jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie ma przy tym znaczenia sposób ujęcia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub innych księgach podatkowych, ponieważ to może determinować najwyżej związek.  

A co z nieruchomościami mieszkalnymi wynajmowanymi w ramach działalności gospodarczej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak jak wspomniałem, zajęcie na prowadzenie działalności gospodarczej następuje, gdy nieruchomość jest wykorzystywana bezpośrednio do wykonywania działalności gospodarczej. Jeżeli właściciel nieruchomości mieszkalnej prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie wynajmu nieruchomości służących zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych najemców, on wykorzystuje te nieruchomości tylko pośrednio. Poza tym proszę pamiętać, że podatek od nieruchomości to podatek majątkowy, czyli jego założeniem jest opodatkowanie określonego mienia, przy czym ustawodawca zdecydował się łagodniej opodatkować mienie służące zaspokajaniu potrzeb życiowych, co łączy się z funkcją społeczną podatku. W świetle tego wydawałoby się dziwnym twierdzenie, że to samo mienie w postaci nieruchomości mieszkalnej, która zaspokaja potrzeby mieszkaniowe, może być opodatkowane według różnych stawek, tylko dlatego że udostępnienie odbywa się na odmiennych warunkach, nieznanych przepisom o podatku od nieruchomości. 

Organy podatkowe chyba prezentują inne podejście…

W dniu 12 stycznia 2023 r. Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 37882 (DSP13.844.59.2022) stwierdzając, że budynki mieszkalne lub ich części, które są wynajmowane w ramach działalności gospodarczej należy uznać za zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, nawet gdy tylko służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych najemców. Mimo, że odpowiedź nie stanowi interpretacji ogólnej, ani objaśnień podatkowych, pogląd ten niestety powieliły samorządowe organy podatkowe, czego konsekwencją są postępowania podatkowe wszczynane wobec właścicieli nieruchomości mieszkalnych wynajmowanych w ramach działalności gospodarczej celem ich opodatkowania według wyższej stawki podatku od nieruchomości. Swoją drogą muszę przyznać, że to bardzo ciekawy zbieg okoliczności. 

Co mogą z tym zrobić podatnicy?

W tej sytuacji są tylko dwa wyjścia, czyli zapłacić wyższy podatek albo walczyć o swoją rację na własną rękę, bądź przy wsparciu specjalistów. 

Rozumiem, że macie Państwo jakieś sukcesy na tym polu?

Tak. Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy ma wielu klientów z tym problemem. Ostatnio razem z Panem Jackiem Aninowskim wygraliśmy przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach sprawę właściciela kamienicy wynajmującego jako przedsiębiorca znajdujące się w niej mieszkania. Miejmy nadzieję, że będzie to stanowić asumpt do zakończenia profiskalnej wykładni danych przepisów, gdyż spory dotyczące podatku od nieruchomości nie należą do prostych. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA