REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2024. Jak opodatkować magazyn energii elektrycznej?

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Podatek od nieruchomości 2024. Jak opodatkować magazyn energii elektrycznej?
Podatek od nieruchomości 2024. Jak opodatkować magazyn energii elektrycznej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 będzie z pewnością bardzo ciekawy zarówno dla doradców podatkowych, jak i przedsiębiorców, którzy będą chcieli ustalić wysokość podatku od nieruchomości w przypadku planowanych inwestycji. Szczególne wątpliwości dotyczą opodatkowania magazynów energii elektrycznej.

Podatek od nieruchomości. Co nas czeka w 2024 roku?

Przede wszystkim należy przypomnieć o wyroku z 4 lipca 2023 roku o sygn. akt SK 14/21, w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że konieczne jest ponowne sformułowanie definicji budowli i budynku, na co ustawodawca ma czas do grudnia 2024 r. Czy oznacza to więc, że do końca roku inwestorzy wstrzymają zaplanowane inwestycje, tak aby móc uwzględnić w ich kosztach podatek od nieruchomości (dalej: PON) obliczony przy uwzględnieniu nowych definicji? I tak i nie, z jeden strony bowiem byłoby to bezpieczniejsze rozwiązanie, w szczególności mając na uwadze, że po zmianie dwóch kluczowych dla PON definicji, wydane wcześniej interpretacje podatkowe wygasną z mocy prawa. Z drugiej jednak strony, mając na uwadze m.in. możliwość uzyskania dofinansowania na realizację inwestycji w tym ze środków unijnych, część przedsiębiorców pomimo zwiększonego poziomu niepewności zdecyduje się rozpocząć inwestycje jeszcze przed końcem 2024 r. 

REKLAMA

Autopromocja

Rozwój magazynów energii w Polsce

Przykładem inwestycji, których obciążenie podatkiem od nieruchomości będzie budziło dużo kontrowersji w 2024 r. będą niewątpliwie magazyny energii elektrycznej. Obecnie w Polsce istnieje bardzo mało tego typu konstrukcji, niemniej w związku ze spadającymi kosztami budowy oraz wzrastającym na nie zapotrzebowaniem, należy spodziewać się wzrostu ich znaczenia. Istotne znaczenie ma tu również potrzeba efektywnego korzystania z instalacji OZE, które zależy zarówno od dostępności wiatru i słońca, ale również możliwości przesyłowych sieci elektroenergetycznej. 

Jest kilka technologii pozwalających na magazynowanie energii. Do najpowszechniejszych należą elektrownie szczytowo pompowe oraz baterie litowo-jonowe. Elektrownie szczytowo-pompowe zbudowane są pomiędzy dwoma zbiornikami wodnymi – górnym i dolnym. W okresie niskiego zapotrzebowania na energię elektryczną, np. w nocy lub latem woda pompowana jest ze zbiornika dolnego do górnego. W godzinach szczytu następuje odwrócenie procesu. Baterie litowo-jonowe wykorzystują natomiast co do zasady tą samą technologię jak w przypadku popularnych baterii wykorzystywanych w elektronice, ale na większą skalę. Minusem elektrowni szczytowo pompowych jest możliwość ich budowy jedynie w specyficznych uwarunkowaniach geograficznych, tj. na zróżnicowanych wysokościach i z dostępem do dużych zbiorników wodnych. Magazyny wykorzystujące baterie pozwalają natomiast na ich wysoką skalowalność i wszechstronne zastosowanie.

Magazyny bateryjne BESS (battery energy storage system)

Każdy bateryjny magazyn energii jest projektowany indywidualnie do potrzeb, zatem poszczególne konstrukcje różnią się między sobą wykonaniem. Niemniej jednak poszczególne elementy tego rodzaju magazynu możemy podzielić na kilka kluczowych kategorii istotnych z punktu widzenia podatku od nieruchomości, tj.:

  • betonowy fundament na których posadowione są urządzenia techniczne,
  • kontenery, w których znajduje się część urządzeń technicznych,
  • urządzenia techniczne, takie jak inwertery, stacje transformatorowe i kable,
  • baterie,
  • ogrodzenie, bramy, drogi.

Podatek od nieruchomości od magazynów energii stosujących baterie litowo-jonowe

Kwestią najprostszą jest opodatkowanie fundamentów, na których posadowione są urządzenia techniczne. Podatkowi od nieruchomości podlegają bowiem części budowlane urządzeń technicznych. Oznacza to, że urządzenia z częściami budowlanymi (np. fundamentami) są opodatkowane tylko w zakresie tych części budowlanych. Fundamenty są budowlą opodatkowaną 2% stawką podatku od ich wartości, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych.

Kwestią bardziej skomplikowaną jest opodatkowanie kontenerów, w których usytuowane będzie cześć urządzeń technicznych tworzących BESS oraz baterie. W zależności bowiem od ich cech konstrukcyjnych (ich związania z gruntem) będą one uznawane bądź za budynki (w przypadku trwałego związania z gruntem, bądź budowle (w przypadku braku takiego związania).

Magazyn energii musi być połączony ze źródłem jej wytwarzania i sieciom, do których energia jest odprowadzana. Dodatkowo, każdy z jego elementów musi być połączony, aby magazyn mógł prawidłowo funkcjonować. Opodatkowanie kabli będzie zależało od ich umiejscowienia. Trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna oraz kanalizacja kablowa są opodatkowane podatkiem od nieruchomości, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej, nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego i nie powinny być opodatkowane.

Nie ma jednolitego stanowiska organów podatkowych (wójtów, burmistrzów prezydentów miast) odnośnie opodatkowania inwerterów (urządzeń służących do zmiany prądu stałego na prąd zmienny co  umożliwia zasilanie urządzeń elektrycznych). Część organów podatkowych uważa, że inwertery są urządzeniami technicznymi stanowiącymi element sieci przesyłowej, opodatkowanej podatkiem od nieruchomości, i jako takie również podlegają opodatkowaniu. Zgodnie natomiast z drugim podejściem, w którym inwertery nie są łączone z siecią przesyłową, nie podlegają one opodatkowaniu.

W przypadku stacji transformatorowej pojawiają się dwie kwestie: opodatkowanie obiektu stacji oraz opodatkowanie wyposażenia stacji transformatorowej. Stanowisko organów podatkowych w tym zakresie jest niejednoznaczne, ale skłaniają się one do uznania, że stacja transformatorowa jest budowlą (o ile nie znajduje się wewnątrz budynku). W przypadku wyposażenia stacji transformatorowej niektóre organy podatkowe stoją na stanowisku, że wyposażenie stacji transformatorowej jest częścią sieci energetycznej, która podlega opodatkowaniu. To stanowisko nie może być jednak jeden do jednego stosowane w przypadku transformatorów będących częścią BESS. Magazyny energii nie stanowią bowiem elementu sieci elektroenergetycznej, ale niezależny obiekt, który choć z nią połączony może zostać odłączony bez uszczerbku dla jej funkcjonowania.

Najmniej wskazówek mamy odnośnie tego, jakie podejście będą miały organy podatkowe do opodatkowania najbardziej istotnego elementu magazynów energii jakimi będą baterie litowo-jonowe. W naszej ocenie jednak prawidłowe będzie podejście do nich w sposób analogiczny, jak do części technicznych farmy wiatrowej czy fotowoltaicznej i ich nieopodatkowanie.

Na końcu warto jeszcze wskazać na opodatkowanie innych niezbędnych elementów wielkopowierzchniowych magazynów energii, tj. dróg dojazdowych i ogrodzenia z bramą. W przypadku tych pierwszych opodatkowanie zależy co do zasady od nich trwałości. Przeważnie drogi tymczasowe nie podlegają opodatkowaniu.

Ogrodzenia są urządzeniami budowlanymi w rozumieniu ustawy Prawa budowlane, a zatem są uznawane za budowle, brama jest natomiast uznawana za część ogrodzenia, a więc podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Jak zabezpieczyć się przed niewiadomym

W Polsce jest ok. 2 500 gmin, w których organami podatkowymi w zakresie podatku od nieruchomości są ich wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast. Każdy z nich uprawniony jest do samodzielnego wydawania interpretacji podatkowych w zakresie stosowania PON na terenie ich gminy. Dodatkowo interpretacje te nie są publikowane w jednym miejscu, tak jak w przypadku innych podatków. Istotnym źródłem interpretacyjnym w zakresie stosowania tego podatku są więc wyroki sądów administracyjnych. Na takie jednak w zakresie opodatkowania BESS będziemy musieli jeszcze zaczekać. Niezależnie jednak, zwrócenie się do właściwego organu podatkowego, również przed zmianą definicji budowli i budynku w wyniku wyroku TK, wydaje się najlepszą formą, aby poznać skutki podatkowe planowanej inwestycji i o ile kwestie biznesowe na to pozwalają na tej podstawie wybrać lokalizację magazynu energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piotr Popiel, manager – Advicero Nexia

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA