REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2024. Jak opodatkować magazyn energii elektrycznej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Podatek od nieruchomości 2024. Jak opodatkować magazyn energii elektrycznej?
Podatek od nieruchomości 2024. Jak opodatkować magazyn energii elektrycznej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 będzie z pewnością bardzo ciekawy zarówno dla doradców podatkowych, jak i przedsiębiorców, którzy będą chcieli ustalić wysokość podatku od nieruchomości w przypadku planowanych inwestycji. Szczególne wątpliwości dotyczą opodatkowania magazynów energii elektrycznej.

Podatek od nieruchomości. Co nas czeka w 2024 roku?

Przede wszystkim należy przypomnieć o wyroku z 4 lipca 2023 roku o sygn. akt SK 14/21, w którym Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że konieczne jest ponowne sformułowanie definicji budowli i budynku, na co ustawodawca ma czas do grudnia 2024 r. Czy oznacza to więc, że do końca roku inwestorzy wstrzymają zaplanowane inwestycje, tak aby móc uwzględnić w ich kosztach podatek od nieruchomości (dalej: PON) obliczony przy uwzględnieniu nowych definicji? I tak i nie, z jeden strony bowiem byłoby to bezpieczniejsze rozwiązanie, w szczególności mając na uwadze, że po zmianie dwóch kluczowych dla PON definicji, wydane wcześniej interpretacje podatkowe wygasną z mocy prawa. Z drugiej jednak strony, mając na uwadze m.in. możliwość uzyskania dofinansowania na realizację inwestycji w tym ze środków unijnych, część przedsiębiorców pomimo zwiększonego poziomu niepewności zdecyduje się rozpocząć inwestycje jeszcze przed końcem 2024 r. 

REKLAMA

Rozwój magazynów energii w Polsce

Przykładem inwestycji, których obciążenie podatkiem od nieruchomości będzie budziło dużo kontrowersji w 2024 r. będą niewątpliwie magazyny energii elektrycznej. Obecnie w Polsce istnieje bardzo mało tego typu konstrukcji, niemniej w związku ze spadającymi kosztami budowy oraz wzrastającym na nie zapotrzebowaniem, należy spodziewać się wzrostu ich znaczenia. Istotne znaczenie ma tu również potrzeba efektywnego korzystania z instalacji OZE, które zależy zarówno od dostępności wiatru i słońca, ale również możliwości przesyłowych sieci elektroenergetycznej. 

Jest kilka technologii pozwalających na magazynowanie energii. Do najpowszechniejszych należą elektrownie szczytowo pompowe oraz baterie litowo-jonowe. Elektrownie szczytowo-pompowe zbudowane są pomiędzy dwoma zbiornikami wodnymi – górnym i dolnym. W okresie niskiego zapotrzebowania na energię elektryczną, np. w nocy lub latem woda pompowana jest ze zbiornika dolnego do górnego. W godzinach szczytu następuje odwrócenie procesu. Baterie litowo-jonowe wykorzystują natomiast co do zasady tą samą technologię jak w przypadku popularnych baterii wykorzystywanych w elektronice, ale na większą skalę. Minusem elektrowni szczytowo pompowych jest możliwość ich budowy jedynie w specyficznych uwarunkowaniach geograficznych, tj. na zróżnicowanych wysokościach i z dostępem do dużych zbiorników wodnych. Magazyny wykorzystujące baterie pozwalają natomiast na ich wysoką skalowalność i wszechstronne zastosowanie.

Magazyny bateryjne BESS (battery energy storage system)

Każdy bateryjny magazyn energii jest projektowany indywidualnie do potrzeb, zatem poszczególne konstrukcje różnią się między sobą wykonaniem. Niemniej jednak poszczególne elementy tego rodzaju magazynu możemy podzielić na kilka kluczowych kategorii istotnych z punktu widzenia podatku od nieruchomości, tj.:

  • betonowy fundament na których posadowione są urządzenia techniczne,
  • kontenery, w których znajduje się część urządzeń technicznych,
  • urządzenia techniczne, takie jak inwertery, stacje transformatorowe i kable,
  • baterie,
  • ogrodzenie, bramy, drogi.

Podatek od nieruchomości od magazynów energii stosujących baterie litowo-jonowe

Kwestią najprostszą jest opodatkowanie fundamentów, na których posadowione są urządzenia techniczne. Podatkowi od nieruchomości podlegają bowiem części budowlane urządzeń technicznych. Oznacza to, że urządzenia z częściami budowlanymi (np. fundamentami) są opodatkowane tylko w zakresie tych części budowlanych. Fundamenty są budowlą opodatkowaną 2% stawką podatku od ich wartości, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych.

Kwestią bardziej skomplikowaną jest opodatkowanie kontenerów, w których usytuowane będzie cześć urządzeń technicznych tworzących BESS oraz baterie. W zależności bowiem od ich cech konstrukcyjnych (ich związania z gruntem) będą one uznawane bądź za budynki (w przypadku trwałego związania z gruntem, bądź budowle (w przypadku braku takiego związania).

Magazyn energii musi być połączony ze źródłem jej wytwarzania i sieciom, do których energia jest odprowadzana. Dodatkowo, każdy z jego elementów musi być połączony, aby magazyn mógł prawidłowo funkcjonować. Opodatkowanie kabli będzie zależało od ich umiejscowienia. Trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna oraz kanalizacja kablowa są opodatkowane podatkiem od nieruchomości, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej, nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego i nie powinny być opodatkowane.

Nie ma jednolitego stanowiska organów podatkowych (wójtów, burmistrzów prezydentów miast) odnośnie opodatkowania inwerterów (urządzeń służących do zmiany prądu stałego na prąd zmienny co  umożliwia zasilanie urządzeń elektrycznych). Część organów podatkowych uważa, że inwertery są urządzeniami technicznymi stanowiącymi element sieci przesyłowej, opodatkowanej podatkiem od nieruchomości, i jako takie również podlegają opodatkowaniu. Zgodnie natomiast z drugim podejściem, w którym inwertery nie są łączone z siecią przesyłową, nie podlegają one opodatkowaniu.

W przypadku stacji transformatorowej pojawiają się dwie kwestie: opodatkowanie obiektu stacji oraz opodatkowanie wyposażenia stacji transformatorowej. Stanowisko organów podatkowych w tym zakresie jest niejednoznaczne, ale skłaniają się one do uznania, że stacja transformatorowa jest budowlą (o ile nie znajduje się wewnątrz budynku). W przypadku wyposażenia stacji transformatorowej niektóre organy podatkowe stoją na stanowisku, że wyposażenie stacji transformatorowej jest częścią sieci energetycznej, która podlega opodatkowaniu. To stanowisko nie może być jednak jeden do jednego stosowane w przypadku transformatorów będących częścią BESS. Magazyny energii nie stanowią bowiem elementu sieci elektroenergetycznej, ale niezależny obiekt, który choć z nią połączony może zostać odłączony bez uszczerbku dla jej funkcjonowania.

Najmniej wskazówek mamy odnośnie tego, jakie podejście będą miały organy podatkowe do opodatkowania najbardziej istotnego elementu magazynów energii jakimi będą baterie litowo-jonowe. W naszej ocenie jednak prawidłowe będzie podejście do nich w sposób analogiczny, jak do części technicznych farmy wiatrowej czy fotowoltaicznej i ich nieopodatkowanie.

Na końcu warto jeszcze wskazać na opodatkowanie innych niezbędnych elementów wielkopowierzchniowych magazynów energii, tj. dróg dojazdowych i ogrodzenia z bramą. W przypadku tych pierwszych opodatkowanie zależy co do zasady od nich trwałości. Przeważnie drogi tymczasowe nie podlegają opodatkowaniu.

Ogrodzenia są urządzeniami budowlanymi w rozumieniu ustawy Prawa budowlane, a zatem są uznawane za budowle, brama jest natomiast uznawana za część ogrodzenia, a więc podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Jak zabezpieczyć się przed niewiadomym

W Polsce jest ok. 2 500 gmin, w których organami podatkowymi w zakresie podatku od nieruchomości są ich wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast. Każdy z nich uprawniony jest do samodzielnego wydawania interpretacji podatkowych w zakresie stosowania PON na terenie ich gminy. Dodatkowo interpretacje te nie są publikowane w jednym miejscu, tak jak w przypadku innych podatków. Istotnym źródłem interpretacyjnym w zakresie stosowania tego podatku są więc wyroki sądów administracyjnych. Na takie jednak w zakresie opodatkowania BESS będziemy musieli jeszcze zaczekać. Niezależnie jednak, zwrócenie się do właściwego organu podatkowego, również przed zmianą definicji budowli i budynku w wyniku wyroku TK, wydaje się najlepszą formą, aby poznać skutki podatkowe planowanej inwestycji i o ile kwestie biznesowe na to pozwalają na tej podstawie wybrać lokalizację magazynu energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Piotr Popiel, manager – Advicero Nexia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA