REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata podatku od nieruchomości po terminie - skutki dla podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zapłata podatku od nieruchomości po terminie - skutki dla podatnika
Zapłata podatku od nieruchomości po terminie - skutki dla podatnika
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie skutki wywołuje zapłata podatku od nieruchomości po terminie? Co grozi podatnikowi za spóźnioną zapłatę podatku?

Podatnicy podatku od nieruchomości

Zgodnie z Ustawą z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej zwana „u.p.o.l.” lub „Ustawą”) przyjmuje się, że podatnikami podatku od nieruchomości mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które mają określony w art. 3 ust. 1 pkt 1-4 u.p.o.l. tytuł prawny do korzystania z tych nieruchomości (obiektów budowlanych) lub w przypadku nieruchomości oraz obiektów budowlanych stanowiących własność Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego - posiadają takie nieruchomości bez tytułu prawnego. 

REKLAMA

Autopromocja

Moment powstania obowiązku podatkowego 

W art. 6 ust. 1 Ustawy został uregulowany moment powstania obowiązku podatkowego, który rozpoczyna się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Zatem obowiązek podatkowy uaktualnia się w związku z zaistnieniem przyczyn uzasadniających jego powstanie, np. przez sprzedaż nieruchomości bądź budowli lub ustanowienie prawa wieczystego użytkowania. 

Obowiązki podatników podatku od nieruchomości – deklaracja podatkowa 

Na podatnikach podatku od nieruchomości ciąży obowiązek złożenia właściwemu organowi podatkowemu informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzonej na odpowiednim formularzu w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości. Obowiązek ten  spoczywa  również na podatnikach  korzystających ze zwolnień określonych w przepisach u.p.o.l. 
Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnych, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe mają obowiązek złożenia do dnia 31  stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania -  deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy  sporządzoną na formularzu DN-1.

W przypadku, gdy obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Do deklaracji DN-1 należy złożyć załączniki: ZDN-1 -załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości (dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu), ZDN-2 załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości (dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania). 

Dla osób fizycznych termin na złożenie deklaracji podatkowej przypada w ciągu 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego. Osoby fizyczne mają obowiązek złożyć do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych (IN-1). 

Wysokość podatku od nieruchomości 

Przepis art. 5 ust. 1 u.p.o.l. nakłada na radę gminy obowiązek określania wysokości stawek podatku od nieruchomości, które nie mogą przekraczać stawek maksymalnych, waloryzowanych każdego roku przez Ministra Finansów na podstawie art. 20 u.p.o.l. i ogłaszanych w drodze obwieszczenia. Warto dodać, że wysokość podatku zależy od powierzchni gruntów i budynków lub ich części, a także stawki podatku obowiązującej w gminie. Lokalne stawki podatku są dostępne w urzędzie gminy lub na jej stronie internetowej. 

Tryb i warunki płatności podatku od nieruchomości

Zasady opłacania podatku od nieruchomości są zależne od tego, czy podatnikiem jest osoba fizyczna, czy też inne podmioty wymienione w Ustawie.  

Jeśli chodzi o osoby fizyczne, to ich zobowiązanie powstaje z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości lub obiektów budowlanych, ustalającej wysokość tego zobowiązania na rok podatkowy. Zatem doręczenie decyzji podatnikowi warunkuje powstanie zobowiązania w tym przypadku. Na podstawie danych wynikających z informacji, składanych przez podatników będących osobami fizycznymi w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub po zaistnieniu zmian mających wpływ na wysokość zobowiązania w tym podatku – organ podatkowy ustala wysokość podatku od nieruchomości.  

W związku z tym, w pierwszej kolejności osoba fizyczna uzupełnia druk IN-1 czyli Informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych wraz z odpowiednim załącznikiem, dostępnym w urzędzie gminy lub na stronie internetowej: https://www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze/. Następnie składa deklarację podatkową w urzędzie gminy. Może to zrobić na trzy sposoby: osobiście zanieść do gminy, wysłać pocztą lub przez Internet (np. przez ePUAP). Następnie należy poczekać na decyzję o wysokości podatku i opłacić podatek przelewem na konto gminy, w kasie gminy lub u osoby, którą wyznaczyła gmina (inkasenta) w ciągu 14 dni od odebrania decyzji. Termin płatności podatku od nieruchomości w przypadku osób fizycznych 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy zapłaty podatku od nieruchomości

Podatek od nieruchomości jest płatny w przypadku osób fizycznych w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Natomiast od dnia pierwszego stycznia 2016 r., na podstawie art. 6 ust. 11a u.p.o.l. obowiązuje wyjątek od wyżej wskazanej zasady opłacania podatku od nieruchomości, zgodnie z którym w przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, należy zapłacić podatek jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. 
Jeżeli terminy płatności raty podatku są określane kalendarzowo przez przepisy prawa podatkowego, a decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego nie została doręczona co najmniej na 14 dni przed terminem płatności pierwszej raty, to wówczas obowiązuje termin określony w § 1 tego artykułu, tj. termin 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. W związku z tym decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości musi być doręczona co najmniej na 14 dni przed terminem płatności pierwszej raty podatku, inaczej termin płatności tej raty podatku wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.

Z kolei osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej opłacają podatek w dwunastu proporcjonalnych ratach do 15. każdego miesiąca. Podatnik, który otrzyma decyzję po terminie płatności raty ma obowiązek zapłaty raty w ciągu 14 dni od odebrania decyzji.  

Podatek od nieruchomości można zapłacić w kasie gminy, przelewem na konto gminy lub u osoby, którą wyznaczyła gmina (inkasenta). 

Skutki zapłaty podatku od nieruchomości po terminie 

Nieopłacenie podatku od nieruchomości w terminie rodzi po stronie podatnika zaległości podatkowe i sankcje w postaci odsetek za zwłokę o charakterze akcesoryjnym w stosunku do należności głównej. Podstawę prawną naliczania odsetek za zwłokę za zaległości podatkowe stanowi art. 53 Ordynacji Podatkowej. Odsetki za zwłokę są zaokrąglane do pełnych złotych. Wysokość odsetek od zaległości podatkowych można obliczyć korzystając z kalkulatora odsetek dostępnego na stronie rządowej:  https://www.podatki.gov.pl/kalkulatory-podatkowe/kalkulator-odsetek-za-zwloke-od-zaleglosci-podatkowych-oraz-oplaty-prolongacyjnej/

Odsetki za zwłokę liczy od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku aż do dnia zapłaty całości zaległości podatkowej na rachunek organu podatkowego. Stawka odsetek za zwłokę wynosi 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim i 2%, jednak stawka ta nie może być niższa niż 8%. Od 8 września 2022 r. stopa lombardowa wynosi 7,25 % w skali roku, w związku z czym stawka odsetek za zwłokę w 2023 r. wynosi 16,5%.

Skutki prawne uchylenia się od opodatkowania 

REKLAMA

Zgodnie z art. 54 Ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy, podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. Jeżeli kwota niezapłaconego podatku jest małej wartości, to wówczas sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Natomiast, gdy kwota niezapłaconego podatku nie przekracza ustawowego progu, to wówczas sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Ponadto, jeżeli przed wszczęciem postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe wpłacono w całości pobrany podatek na rzecz właściwego organu, to Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od wymierzenia kary lub środka karnego. Zgodnie z kks dolną granicą ustawowego zagrożenia kary grzywny stanowi jedna dziesiąta wysokości minimalnego wynagrodzenia, zaś górną granicę - dwudziestokrotność wysokości minimalnego wynagrodzenia. 

Obowiązek uiszczania odsetek za zwłokę bez wezwania organu podatkowego ciąży na podatniku i innych podmiotach do tego zobowiązanych. Odsetki są naliczane z mocy prawa za każdy dzień zwłoki. W związku z tym, organ podatkowy nie ma obowiązku ponaglania podatnika w formie wezwania do zapłaty zaległości i odsetek za zwłokę. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy egzekucja należności może być przeprowadzona na podstawie deklaracji, która stanowi podstawę wystawienia tytułu wykonawczego (art. 3a u.p.e.a.).Zgodnie z art. 15 Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji powoduje to obowiązek po stronie organu podatkowego do przesłania pisemnego upomnienia dłużnikowi przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego. W upomnieniu znajduje się wezwanie do zapłacenia zaległości z odsetkami zagrożone skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego. Postępowanie egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego upomnienia. 

Dodatkowo, ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji reguluje zasady egzekucji zaległości z tytułu podatku od nieruchomości, zgodnie z którą organem egzekucyjnym jest naczelnik urzędu skarbowego lub prezydent miasta. W ustawie tej został przewidziany katalog środków egzekucyjnych w stosunku do dłużnika.  Zgodnie z art. 1a pkt 12 lit. a ustawy środkami egzekucji administracyjnej należności pieniężnych są: egzekucja z pieniędzy, egzekucja ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego oraz ubezpieczenia społecznego, a także z renty socjalnej, egzekucja z wynagrodzenia za pracę, egzekucja z innych wierzytelności pieniężnych, egzekucja z rachunków bankowych, egzekucja z praw z instrumentów finansowych w rozumieniu przepisów o obrocie instrumentami finansowymi, zapisanych na rachunku papierów wartościowych lub innym rachunku, oraz z wierzytelności z rachunku pieniężnego służącego do obsługi takich rachunków, egzekucja z weksla, egzekucja z papierów wartościowych niezapisanych na rachunku papierów wartościowych, egzekucja z autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz z praw własności przemysłowej, egzekucja z praw majątkowych zarejestrowanych w rejestrze akcjonariuszy, egzekucja z udziału w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, egzekucja z ruchomości, egzekucja z pozostałych praw majątkowych, egzekucja z nieruchomości.

Skutki uporczywego uchylania się od opodatkowania 

Zgodnie z art. 57 kks wykroczenie skarbowe popełnia podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku. Sankcją za uporczywe niewpłacanie podatku w terminie jest kara grzywny za wykroczenie skarbowe określana kwotowo, tzn. w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Problematykę w praktyce stanowi spór w zakresie wykładni znamienia uporczywości, który nie do tej pory nie został rozwiązany na drodze legislacyjnej. Zgodnie ze stanowiskiem doktryny: „Uporczywość może polegać na długotrwałym, lecz jednorazowym opóźnieniu się we wpłaceniu podatku.” I. Zgoliński [w:] A. Bułat, V. Konarska-Wrzosek, T. Oczkowski, I. Zgoliński, Kodeks karny skarbowy. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2021, art. 57.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

REKLAMA

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

REKLAMA

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA