REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku
Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć powierzchnię użytkową pomieszczeń w budynku do celów podatku od nieruchomości? Jak rozumieć pojęcie kondygnacji o wysokości w świetle? Korzystne dla podatników wskazówki w tym zakresie wynikają z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2022 r.

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości w 2023 roku

W niedawnym obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2022 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2023 ogłoszono m.in. maksymalne stawki podatku od nieruchomości na rok 2023.
Podatnicy ze zmiany tej zadowoleni być nie mogą, ponieważ wysokość daniny wzrośnie. W przypadku budynków mieszkalnych cena za jeden metr kwadratowy wzrośnie o 11 groszy, zaś w przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej cena za metr kwadratowy wzrośnie o 3, 04 zł. Co prawda obwieszczenie statuuje stawki maksymalne i organy samorządowe mogą stosować niższe stawki podatku od nieruchomości. Wydaje się jednak, że duża część gmin zdecyduje się na podwyżkę stawek z uwagi choćby na panującą inflację. Ewentualna zmiana stawek będzie odczuwalna najbardziej dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Jakie znaczenie ma w tym kontekście wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2022 r., sygn. III FSK 590/21?

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości?

Wyżej wskazany wyrok NSA może dać szansę na częściowe odzyskanie już zapłaconego podatku od nieruchomości oraz pozwolić obniżyć zobowiązanie na przyszłe lata, gdzie prawdopodobnie w wielu gminach nastąpi podniesienie stawek podatku od nieruchomości.

W jaki sposób?

Zasadniczą kwestią jest tutaj prawidłowe ustalenie powierzchni użytkowej budynku, od której naliczany był podatek od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiegała sprawa?

REKLAMA

Spółka wniosła skargę kasacyjną, bowiem pierwotnie został złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty w łącznej kwocie 281.677,00 z tytułu podatku od nieruchomości. Spółka wskazała, że w jej budynkach znajdują się pomieszczenia, które co kilka metrów ograniczone są belkami konstrukcyjnymi. Wysokość pomieszczeń pod belkami jest mniejsza niż 2,20 m., stąd jej zdaniem, należało powierzchnię użytkową całego pomieszczenia wliczyć do podstawy opodatkowania w 50 proc., co wynika wprost z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z takim stanem rzeczy nie zgodził się jednak organ podatkowy pierwszej instancji i odmówił stwierdzenia nadpłaty. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało decyzję tę w mocy. Wobec czego spółka weszła na drogę sądową, ale sąd wojewódzki również nie podzielił stanowiska spółki. Dlatego też spółka wywiodła skargę kasacyjną.

Pojęcie „wysokości w świetle” a faktyczna możliwość wykorzystania powierzchni - tezy NSA

REKLAMA

NSA, nie podzielił stanowiska sądu pierwszej instancji, który przy wykładni art. 4 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uwzględnił taki sposób rozumienia pojęcia kondygnacji o wysokości w świetle, że zdaniem WSA należy brać pod uwagę odległość od podłoża do najwyższego punktu pomieszczenia, co powoduje de facto podział na części podstawy opodatkowania pod belkami konstrukcyjnymi i pomiędzy nimi.

Jak wskazał sąd kasacyjny, „posłużenie się bowiem przez ustawodawcę sformułowaniem części kondygnacji o wysokości w świetle nie daje podstawy do rozszerzającego sposobu jego zastosowania, a zatem z pominięciem tego w jaki sposób określa się wysokość kondygnacji w świetle. Nie można bowiem pominąć tego, że chodzi o powierzchnię użytkową. Akcentowanie bowiem przez sąd pierwszej instancji, w oparciu o orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych, konieczności uwzględnienia powierzchni poszczególnych części kondygnacji z zastosowaniem wysokość tychże części może prowadzić do pominięcia istoty zaliczenia procentowego do powierzchni użytkowej budynku”.

W ocenia NSA, wysokość w świetle powinna być mierzona w następujący sposób:

Przy określeniu wysokości kondygnacji w świetle należy zatem uwzględnić odległość mierzoną od podłoża do najniższego trwałego elementu konstrukcyjnego stropu.”

Zatem sąd kasacyjny przychylił się do zarzutów spółki i stwierdził, że ta właściwie ustalała sposób powierzchni użytkowej budynku w oparciu o badanie możliwości faktycznego wykorzystania tej powierzchni. W konsekwencji wyrok WSA w Białymstoku został częściowo uchylony i przekazany do ponownego rozpoznania z nakazem uwzględnienia wykładni przyjętej w wyroku kasacyjnym.

Szansa na odzyskanie nadpłaconego podatku od nieruchomości

Mając na względzie treść wyroku podatnicy mogą zweryfikować czy prawidłowo obliczają powierzchnię użytkową, a co za tym idzie czy prawidłowo określają wartość podatku od nieruchomości. Następnie mogą przejść tę samą drogę jaka została przedstawiona w omówionym wyżej wyroku i odzyskać nadpłacony podatek, a także zagwarantować sobie płacenie w przyszłości niższej daniny. I jak już wspomniano na początku, fakt ten zyskuje na znaczeniu z uwagi na stawki podatku od nieruchomości, które najprawdopodobniej zostaną przez gminy podniesione od 2023 roku.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA