REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku
Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć powierzchnię użytkową pomieszczeń w budynku do celów podatku od nieruchomości? Jak rozumieć pojęcie kondygnacji o wysokości w świetle? Korzystne dla podatników wskazówki w tym zakresie wynikają z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2022 r.

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości w 2023 roku

W niedawnym obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2022 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2023 ogłoszono m.in. maksymalne stawki podatku od nieruchomości na rok 2023.
Podatnicy ze zmiany tej zadowoleni być nie mogą, ponieważ wysokość daniny wzrośnie. W przypadku budynków mieszkalnych cena za jeden metr kwadratowy wzrośnie o 11 groszy, zaś w przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej cena za metr kwadratowy wzrośnie o 3, 04 zł. Co prawda obwieszczenie statuuje stawki maksymalne i organy samorządowe mogą stosować niższe stawki podatku od nieruchomości. Wydaje się jednak, że duża część gmin zdecyduje się na podwyżkę stawek z uwagi choćby na panującą inflację. Ewentualna zmiana stawek będzie odczuwalna najbardziej dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Jakie znaczenie ma w tym kontekście wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2022 r., sygn. III FSK 590/21?

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości?

Wyżej wskazany wyrok NSA może dać szansę na częściowe odzyskanie już zapłaconego podatku od nieruchomości oraz pozwolić obniżyć zobowiązanie na przyszłe lata, gdzie prawdopodobnie w wielu gminach nastąpi podniesienie stawek podatku od nieruchomości.

W jaki sposób?

Zasadniczą kwestią jest tutaj prawidłowe ustalenie powierzchni użytkowej budynku, od której naliczany był podatek od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiegała sprawa?

Spółka wniosła skargę kasacyjną, bowiem pierwotnie został złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty w łącznej kwocie 281.677,00 z tytułu podatku od nieruchomości. Spółka wskazała, że w jej budynkach znajdują się pomieszczenia, które co kilka metrów ograniczone są belkami konstrukcyjnymi. Wysokość pomieszczeń pod belkami jest mniejsza niż 2,20 m., stąd jej zdaniem, należało powierzchnię użytkową całego pomieszczenia wliczyć do podstawy opodatkowania w 50 proc., co wynika wprost z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z takim stanem rzeczy nie zgodził się jednak organ podatkowy pierwszej instancji i odmówił stwierdzenia nadpłaty. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało decyzję tę w mocy. Wobec czego spółka weszła na drogę sądową, ale sąd wojewódzki również nie podzielił stanowiska spółki. Dlatego też spółka wywiodła skargę kasacyjną.

Pojęcie „wysokości w świetle” a faktyczna możliwość wykorzystania powierzchni - tezy NSA

NSA, nie podzielił stanowiska sądu pierwszej instancji, który przy wykładni art. 4 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uwzględnił taki sposób rozumienia pojęcia kondygnacji o wysokości w świetle, że zdaniem WSA należy brać pod uwagę odległość od podłoża do najwyższego punktu pomieszczenia, co powoduje de facto podział na części podstawy opodatkowania pod belkami konstrukcyjnymi i pomiędzy nimi.

Jak wskazał sąd kasacyjny, „posłużenie się bowiem przez ustawodawcę sformułowaniem części kondygnacji o wysokości w świetle nie daje podstawy do rozszerzającego sposobu jego zastosowania, a zatem z pominięciem tego w jaki sposób określa się wysokość kondygnacji w świetle. Nie można bowiem pominąć tego, że chodzi o powierzchnię użytkową. Akcentowanie bowiem przez sąd pierwszej instancji, w oparciu o orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych, konieczności uwzględnienia powierzchni poszczególnych części kondygnacji z zastosowaniem wysokość tychże części może prowadzić do pominięcia istoty zaliczenia procentowego do powierzchni użytkowej budynku”.

W ocenia NSA, wysokość w świetle powinna być mierzona w następujący sposób:

Przy określeniu wysokości kondygnacji w świetle należy zatem uwzględnić odległość mierzoną od podłoża do najniższego trwałego elementu konstrukcyjnego stropu.”

Zatem sąd kasacyjny przychylił się do zarzutów spółki i stwierdził, że ta właściwie ustalała sposób powierzchni użytkowej budynku w oparciu o badanie możliwości faktycznego wykorzystania tej powierzchni. W konsekwencji wyrok WSA w Białymstoku został częściowo uchylony i przekazany do ponownego rozpoznania z nakazem uwzględnienia wykładni przyjętej w wyroku kasacyjnym.

Szansa na odzyskanie nadpłaconego podatku od nieruchomości

Mając na względzie treść wyroku podatnicy mogą zweryfikować czy prawidłowo obliczają powierzchnię użytkową, a co za tym idzie czy prawidłowo określają wartość podatku od nieruchomości. Następnie mogą przejść tę samą drogę jaka została przedstawiona w omówionym wyżej wyroku i odzyskać nadpłacony podatek, a także zagwarantować sobie płacenie w przyszłości niższej daniny. I jak już wspomniano na początku, fakt ten zyskuje na znaczeniu z uwagi na stawki podatku od nieruchomości, które najprawdopodobniej zostaną przez gminy podniesione od 2023 roku.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA