REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku
Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć powierzchnię użytkową pomieszczeń w budynku do celów podatku od nieruchomości? Jak rozumieć pojęcie kondygnacji o wysokości w świetle? Korzystne dla podatników wskazówki w tym zakresie wynikają z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2022 r.

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości w 2023 roku

W niedawnym obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2022 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2023 ogłoszono m.in. maksymalne stawki podatku od nieruchomości na rok 2023.
Podatnicy ze zmiany tej zadowoleni być nie mogą, ponieważ wysokość daniny wzrośnie. W przypadku budynków mieszkalnych cena za jeden metr kwadratowy wzrośnie o 11 groszy, zaś w przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej cena za metr kwadratowy wzrośnie o 3, 04 zł. Co prawda obwieszczenie statuuje stawki maksymalne i organy samorządowe mogą stosować niższe stawki podatku od nieruchomości. Wydaje się jednak, że duża część gmin zdecyduje się na podwyżkę stawek z uwagi choćby na panującą inflację. Ewentualna zmiana stawek będzie odczuwalna najbardziej dla przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie znaczenie ma w tym kontekście wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2022 r., sygn. III FSK 590/21?

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości?

Wyżej wskazany wyrok NSA może dać szansę na częściowe odzyskanie już zapłaconego podatku od nieruchomości oraz pozwolić obniżyć zobowiązanie na przyszłe lata, gdzie prawdopodobnie w wielu gminach nastąpi podniesienie stawek podatku od nieruchomości.

W jaki sposób?

REKLAMA

Zasadniczą kwestią jest tutaj prawidłowe ustalenie powierzchni użytkowej budynku, od której naliczany był podatek od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiegała sprawa?

Spółka wniosła skargę kasacyjną, bowiem pierwotnie został złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty w łącznej kwocie 281.677,00 z tytułu podatku od nieruchomości. Spółka wskazała, że w jej budynkach znajdują się pomieszczenia, które co kilka metrów ograniczone są belkami konstrukcyjnymi. Wysokość pomieszczeń pod belkami jest mniejsza niż 2,20 m., stąd jej zdaniem, należało powierzchnię użytkową całego pomieszczenia wliczyć do podstawy opodatkowania w 50 proc., co wynika wprost z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z takim stanem rzeczy nie zgodził się jednak organ podatkowy pierwszej instancji i odmówił stwierdzenia nadpłaty. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało decyzję tę w mocy. Wobec czego spółka weszła na drogę sądową, ale sąd wojewódzki również nie podzielił stanowiska spółki. Dlatego też spółka wywiodła skargę kasacyjną.

Pojęcie „wysokości w świetle” a faktyczna możliwość wykorzystania powierzchni - tezy NSA

NSA, nie podzielił stanowiska sądu pierwszej instancji, który przy wykładni art. 4 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uwzględnił taki sposób rozumienia pojęcia kondygnacji o wysokości w świetle, że zdaniem WSA należy brać pod uwagę odległość od podłoża do najwyższego punktu pomieszczenia, co powoduje de facto podział na części podstawy opodatkowania pod belkami konstrukcyjnymi i pomiędzy nimi.

Jak wskazał sąd kasacyjny, „posłużenie się bowiem przez ustawodawcę sformułowaniem części kondygnacji o wysokości w świetle nie daje podstawy do rozszerzającego sposobu jego zastosowania, a zatem z pominięciem tego w jaki sposób określa się wysokość kondygnacji w świetle. Nie można bowiem pominąć tego, że chodzi o powierzchnię użytkową. Akcentowanie bowiem przez sąd pierwszej instancji, w oparciu o orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych, konieczności uwzględnienia powierzchni poszczególnych części kondygnacji z zastosowaniem wysokość tychże części może prowadzić do pominięcia istoty zaliczenia procentowego do powierzchni użytkowej budynku”.

W ocenia NSA, wysokość w świetle powinna być mierzona w następujący sposób:

Przy określeniu wysokości kondygnacji w świetle należy zatem uwzględnić odległość mierzoną od podłoża do najniższego trwałego elementu konstrukcyjnego stropu.”

Zatem sąd kasacyjny przychylił się do zarzutów spółki i stwierdził, że ta właściwie ustalała sposób powierzchni użytkowej budynku w oparciu o badanie możliwości faktycznego wykorzystania tej powierzchni. W konsekwencji wyrok WSA w Białymstoku został częściowo uchylony i przekazany do ponownego rozpoznania z nakazem uwzględnienia wykładni przyjętej w wyroku kasacyjnym.

Szansa na odzyskanie nadpłaconego podatku od nieruchomości

Mając na względzie treść wyroku podatnicy mogą zweryfikować czy prawidłowo obliczają powierzchnię użytkową, a co za tym idzie czy prawidłowo określają wartość podatku od nieruchomości. Następnie mogą przejść tę samą drogę jaka została przedstawiona w omówionym wyżej wyroku i odzyskać nadpłacony podatek, a także zagwarantować sobie płacenie w przyszłości niższej daniny. I jak już wspomniano na początku, fakt ten zyskuje na znaczeniu z uwagi na stawki podatku od nieruchomości, które najprawdopodobniej zostaną przez gminy podniesione od 2023 roku.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA