REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku
Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości? Sprawdź, czy nie płacisz zbyt dużego podatku

REKLAMA

REKLAMA

Jak obliczyć powierzchnię użytkową pomieszczeń w budynku do celów podatku od nieruchomości? Jak rozumieć pojęcie kondygnacji o wysokości w świetle? Korzystne dla podatników wskazówki w tym zakresie wynikają z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2022 r.

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości w 2023 roku

W niedawnym obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2022 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2023 ogłoszono m.in. maksymalne stawki podatku od nieruchomości na rok 2023.
Podatnicy ze zmiany tej zadowoleni być nie mogą, ponieważ wysokość daniny wzrośnie. W przypadku budynków mieszkalnych cena za jeden metr kwadratowy wzrośnie o 11 groszy, zaś w przypadku budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej cena za metr kwadratowy wzrośnie o 3, 04 zł. Co prawda obwieszczenie statuuje stawki maksymalne i organy samorządowe mogą stosować niższe stawki podatku od nieruchomości. Wydaje się jednak, że duża część gmin zdecyduje się na podwyżkę stawek z uwagi choćby na panującą inflację. Ewentualna zmiana stawek będzie odczuwalna najbardziej dla przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie znaczenie ma w tym kontekście wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2022 r., sygn. III FSK 590/21?

Jak obliczyć powierzchnię użytkową do celów podatku od nieruchomości?

Wyżej wskazany wyrok NSA może dać szansę na częściowe odzyskanie już zapłaconego podatku od nieruchomości oraz pozwolić obniżyć zobowiązanie na przyszłe lata, gdzie prawdopodobnie w wielu gminach nastąpi podniesienie stawek podatku od nieruchomości.

W jaki sposób?

REKLAMA

Zasadniczą kwestią jest tutaj prawidłowe ustalenie powierzchni użytkowej budynku, od której naliczany był podatek od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiegała sprawa?

Spółka wniosła skargę kasacyjną, bowiem pierwotnie został złożony wniosek o stwierdzenie nadpłaty w łącznej kwocie 281.677,00 z tytułu podatku od nieruchomości. Spółka wskazała, że w jej budynkach znajdują się pomieszczenia, które co kilka metrów ograniczone są belkami konstrukcyjnymi. Wysokość pomieszczeń pod belkami jest mniejsza niż 2,20 m., stąd jej zdaniem, należało powierzchnię użytkową całego pomieszczenia wliczyć do podstawy opodatkowania w 50 proc., co wynika wprost z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Z takim stanem rzeczy nie zgodził się jednak organ podatkowy pierwszej instancji i odmówił stwierdzenia nadpłaty. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało decyzję tę w mocy. Wobec czego spółka weszła na drogę sądową, ale sąd wojewódzki również nie podzielił stanowiska spółki. Dlatego też spółka wywiodła skargę kasacyjną.

Pojęcie „wysokości w świetle” a faktyczna możliwość wykorzystania powierzchni - tezy NSA

NSA, nie podzielił stanowiska sądu pierwszej instancji, który przy wykładni art. 4 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uwzględnił taki sposób rozumienia pojęcia kondygnacji o wysokości w świetle, że zdaniem WSA należy brać pod uwagę odległość od podłoża do najwyższego punktu pomieszczenia, co powoduje de facto podział na części podstawy opodatkowania pod belkami konstrukcyjnymi i pomiędzy nimi.

Jak wskazał sąd kasacyjny, „posłużenie się bowiem przez ustawodawcę sformułowaniem części kondygnacji o wysokości w świetle nie daje podstawy do rozszerzającego sposobu jego zastosowania, a zatem z pominięciem tego w jaki sposób określa się wysokość kondygnacji w świetle. Nie można bowiem pominąć tego, że chodzi o powierzchnię użytkową. Akcentowanie bowiem przez sąd pierwszej instancji, w oparciu o orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych, konieczności uwzględnienia powierzchni poszczególnych części kondygnacji z zastosowaniem wysokość tychże części może prowadzić do pominięcia istoty zaliczenia procentowego do powierzchni użytkowej budynku”.

W ocenia NSA, wysokość w świetle powinna być mierzona w następujący sposób:

Przy określeniu wysokości kondygnacji w świetle należy zatem uwzględnić odległość mierzoną od podłoża do najniższego trwałego elementu konstrukcyjnego stropu.”

Zatem sąd kasacyjny przychylił się do zarzutów spółki i stwierdził, że ta właściwie ustalała sposób powierzchni użytkowej budynku w oparciu o badanie możliwości faktycznego wykorzystania tej powierzchni. W konsekwencji wyrok WSA w Białymstoku został częściowo uchylony i przekazany do ponownego rozpoznania z nakazem uwzględnienia wykładni przyjętej w wyroku kasacyjnym.

Szansa na odzyskanie nadpłaconego podatku od nieruchomości

Mając na względzie treść wyroku podatnicy mogą zweryfikować czy prawidłowo obliczają powierzchnię użytkową, a co za tym idzie czy prawidłowo określają wartość podatku od nieruchomości. Następnie mogą przejść tę samą drogę jaka została przedstawiona w omówionym wyżej wyroku i odzyskać nadpłacony podatek, a także zagwarantować sobie płacenie w przyszłości niższej daniny. I jak już wspomniano na początku, fakt ten zyskuje na znaczeniu z uwagi na stawki podatku od nieruchomości, które najprawdopodobniej zostaną przez gminy podniesione od 2023 roku.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA