REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
podatki 2025, podatek od nieruchomości, interpretacje podatkowe
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Nowa definicja budowli

Proces uchwalenia zmian do przepisów o podatku od nieruchomości trwa od wielu miesięcy. Odbyły się konsultacje publiczne, w których do projektu zgłoszono bardzo dużo uwag. Większość uwag dotyczyła nowej definicji budowli. Definicja budowli w projekcie przepisów jest nowa, autonomiczna, nie odwołuje się już do przepisów prawa budowlanego

Zgodnie z intencją ustawodawcy, wprowadzenie nowej definicji budowli ma w założeniu zapewnić status quo, to znaczy ustawodawca teoretycznie tak skonstruował nową definicję budowli, żeby zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości się nie zmienił względem obecnie obowiązujących przepisów.

Ilość uwag z konsultacji publicznych i ich koncentracja właśnie na nowej definicji budowli (raport z konsultacji dołączony do sejmowego druku liczy ok. 400 stron), pokazuje, że nowa definicja budowli budzi jednak wiele pytań i obaw

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niejasna definicja budowli

Definicja budowli zawsze budziła dużo wątpliwości podatników. Spory dotyczyły np. opodatkowania jako budowli urządzeń technicznych, czy kwalifikacji jako budowli obiektów budowlanych spełniających przesłanki uznania za budynki, takich jak kontenery telekomunikacyjne. W samym uzasadnieniu do projektu zmian przepisów ustawodawca wskazuje: „Kwestia ustalenia, do której z kategorii: budynku czy budowli należy zaliczyć określony obiekt w takich przypadkach, jest obecnie jednym z najczęściej rozstrzyganych sporów podatkowych”.

Wobec dużej niepewności prawnej, podatnicy zabezpieczali się interpretacjami indywidualnymi. Często te interpretacje wykuwały się właśnie w trakcie sporu z organem podatkowym, kończącym się nierzadko wyrokiem sądu administracyjnego. 

Zmiana przepisów a utrata mocy ochronnej indywidualnej interpretacji podatkowej

Skoro mają się zmienić przepisy dotyczące pojęcia budowli, a tego właśnie przedmiotu dotyczyły interpretacje indywidualne, to czy te interpretacje zachowają moc ochronną? 

Sytuacja będzie trudna. Zgodnie z przyjętym stanowiskiem, zmiana przepisów na podstawie których wydana została interpretacja prowadzi do utraty mocy ochronnej wydanej interpretacji. Interpretacja jest bowiem wydawana z konkretnym stanie faktycznym w oparciu o konkretny stan prawny. Zasada ta nie wynika z przepisów, ale znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów i stanowisku Dyrektora KIS. 

Jak stwierdził Dyrektor KIS w interpretacji z 16 sierpnia 2023, sygn. 0112-KDIL3.4012.306.2023.1.KFK:
Zmiana przepisów, których dotyczy wydana interpretacja indywidualna skutkuje wygaśnięciem mocy ochronnej interpretacji indywidualnej od momentu, w którym przedmiotowa zmiana nastąpiła. Nie wynika to z przepisów Ordynacji podatkowej, jednakże taki właśnie skutek następuje.
Nie każda zmiana normatywna powoduje utratę mocy ochronnej interpretacji. Skutku takiego nie wywołuje zmiana, która nie wpływa na dokonaną w niej wykładnię. Zatem, aby nowelizacja skutkowała wygaśnięciem mocy ochronnej interpretacji, powinna ona być istotna i faktycznie zmieniać stan prawny, na kanwie którego interpretacja ta została wydana.”

Stanowisko takie jest akceptowane przez sądy. W wyroku z 8 listopada 2023 r., sygn. I SA/Bk 374/23, WSA w Białymstoku orzekł:
Jak słusznie zauważył skarżący, a co de facto potwierdził też organ, przepisy o.p. nie wskazują wprost, jaki jest los prawny interpretacji indywidualnej w sytuacji, kiedy zmienił się przepis wpływający na kształt zobowiązania podatkowego ukształtowanego w oparciu o tę interpretację. Niemniej jednak, patrząc na tę kwestię systemowo, uzasadnione wydaje się być stwierdzenie, że moc ochronna interpretacji indywidualnej w takim wypadku wygasa.”

Komplet Podatki 2025

REKLAMA

Kiedy interpretacja wygaśnie?

Interpretacja indywidualna wygasa po zmianie przepisów, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zmiana przepisów jest istotna oraz
  • zmiana powoduje faktyczną zmianę stanu prawnego na podstawie którego wydano interpretację

Przykładając te stanowisko do interpretacji dotyczących podatku od nieruchomości od budowli, zadajmy sobie pytania: czy zmiana przepisów, w której dochodzi do wprowadzenia nowej definicji budowli, jest istotna? Z całą pewnością

Czy zmiana ta powoduje faktyczną zmianę stanu prawnego na podstawie którego wydano interpretację? Tutaj możliwe są dwie odpowiedzi, zależnie jak to rozumieć. 

Można to rozumieć dosłownie: skoro interpretacja indywidualna była wydana w oparciu o pewną definicję budowli i ta definicja całkowicie się zmieniła, to tak, warunek ten jest spełniony. Co oznacza, że wszystkie interpretacje dotyczące budowli tracą moc ochronną od momentu wejścia w życie nowych przepisów.

Można spróbować jednak podejść do tego od strony funkcjonalnej: czy zmiana definicji budowli faktycznie wpływa na zakres opodatkowania budowli, której dotyczyła interpretacja indywidualna? Może okazać się, że nie i w takiej sytuacji być może interpretacja powinna zachować moc ochronną, bo wprawdzie przepisy się zmieniły, ale na podstawie starej, jak i nowej definicji dana budowla jest budowlą. Jeśli tak, wówczas część interpretacji mogłaby się uchować. 

Tylko, że wobec dużej liczby wątpliwości co do zakresu definicji budowli, zarówno na kanwie obecnie obowiązujących, jak i projektowanych przepisów, takie podejście funkcjonalne może się nie obronić. 

Ministrze Finansów – może objaśnienia podatkowe?

W mojej ocenie dobrze by było, żeby w tę sprawę zaangażował się Minister Finansów. Minister Finansów ma narzędzia do tego, żeby wyjaśniać wątpliwości dotyczące podatku od nieruchomości, dążąc do zapewnienia spójności interpretacyjnej organów podatkowych. Minister Finansów może wydawać interpretacje ogólne dotyczące podatku od nieruchomości.

Minister Finansów może wydać również wydawać objaśnienia podatkowe dotyczące tego podatku. 

Przy poprzednich dużych nowelizacjach przepisów podatkowych utarła się praktyka, że mniej więcej wraz z wejściem w życie nowelizacji Minister Finansów wydawał objaśnienia podatkowe, w których poruszał najważniejsze wątpliwości dotyczące nowych przepisów. Moim zdaniem to była dobra praktyka. 

Nie widzę powodów, dla których Minister Finansów, wobec tak licznych wątpliwości co do brzmienia nowych przepisów i ryzyka upadku interpretacji indywidualnych opartych na obecnych przepisach, nie miałby wydać objaśnień podatkowych.   

W objaśnieniach mógłby zaadresować problem mocy ochronnej interpretacji, jak i odnieść się do wątpliwości merytorycznych zgłaszanych w trakcie konsultacji publicznych. 

Jeśli Minister Finansów pozostanie bierny przy tej nowelizacji, to podatnicy i gminy zostaną pozostawienia z dużym problemem. 

Zbigniew Makowski, Doradca podatkowy
tel. 791 344 564

Źródło: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej - druk nr 741

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA