REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
podatki 2025, podatek od nieruchomości, interpretacje podatkowe
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Nowa definicja budowli

Proces uchwalenia zmian do przepisów o podatku od nieruchomości trwa od wielu miesięcy. Odbyły się konsultacje publiczne, w których do projektu zgłoszono bardzo dużo uwag. Większość uwag dotyczyła nowej definicji budowli. Definicja budowli w projekcie przepisów jest nowa, autonomiczna, nie odwołuje się już do przepisów prawa budowlanego

Zgodnie z intencją ustawodawcy, wprowadzenie nowej definicji budowli ma w założeniu zapewnić status quo, to znaczy ustawodawca teoretycznie tak skonstruował nową definicję budowli, żeby zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości się nie zmienił względem obecnie obowiązujących przepisów.

Ilość uwag z konsultacji publicznych i ich koncentracja właśnie na nowej definicji budowli (raport z konsultacji dołączony do sejmowego druku liczy ok. 400 stron), pokazuje, że nowa definicja budowli budzi jednak wiele pytań i obaw

REKLAMA

Autopromocja

Niejasna definicja budowli

Definicja budowli zawsze budziła dużo wątpliwości podatników. Spory dotyczyły np. opodatkowania jako budowli urządzeń technicznych, czy kwalifikacji jako budowli obiektów budowlanych spełniających przesłanki uznania za budynki, takich jak kontenery telekomunikacyjne. W samym uzasadnieniu do projektu zmian przepisów ustawodawca wskazuje: „Kwestia ustalenia, do której z kategorii: budynku czy budowli należy zaliczyć określony obiekt w takich przypadkach, jest obecnie jednym z najczęściej rozstrzyganych sporów podatkowych”.

Wobec dużej niepewności prawnej, podatnicy zabezpieczali się interpretacjami indywidualnymi. Często te interpretacje wykuwały się właśnie w trakcie sporu z organem podatkowym, kończącym się nierzadko wyrokiem sądu administracyjnego. 

Zmiana przepisów a utrata mocy ochronnej indywidualnej interpretacji podatkowej

Skoro mają się zmienić przepisy dotyczące pojęcia budowli, a tego właśnie przedmiotu dotyczyły interpretacje indywidualne, to czy te interpretacje zachowają moc ochronną? 

Sytuacja będzie trudna. Zgodnie z przyjętym stanowiskiem, zmiana przepisów na podstawie których wydana została interpretacja prowadzi do utraty mocy ochronnej wydanej interpretacji. Interpretacja jest bowiem wydawana z konkretnym stanie faktycznym w oparciu o konkretny stan prawny. Zasada ta nie wynika z przepisów, ale znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów i stanowisku Dyrektora KIS. 

Jak stwierdził Dyrektor KIS w interpretacji z 16 sierpnia 2023, sygn. 0112-KDIL3.4012.306.2023.1.KFK:
Zmiana przepisów, których dotyczy wydana interpretacja indywidualna skutkuje wygaśnięciem mocy ochronnej interpretacji indywidualnej od momentu, w którym przedmiotowa zmiana nastąpiła. Nie wynika to z przepisów Ordynacji podatkowej, jednakże taki właśnie skutek następuje.
Nie każda zmiana normatywna powoduje utratę mocy ochronnej interpretacji. Skutku takiego nie wywołuje zmiana, która nie wpływa na dokonaną w niej wykładnię. Zatem, aby nowelizacja skutkowała wygaśnięciem mocy ochronnej interpretacji, powinna ona być istotna i faktycznie zmieniać stan prawny, na kanwie którego interpretacja ta została wydana.”

Stanowisko takie jest akceptowane przez sądy. W wyroku z 8 listopada 2023 r., sygn. I SA/Bk 374/23, WSA w Białymstoku orzekł:
Jak słusznie zauważył skarżący, a co de facto potwierdził też organ, przepisy o.p. nie wskazują wprost, jaki jest los prawny interpretacji indywidualnej w sytuacji, kiedy zmienił się przepis wpływający na kształt zobowiązania podatkowego ukształtowanego w oparciu o tę interpretację. Niemniej jednak, patrząc na tę kwestię systemowo, uzasadnione wydaje się być stwierdzenie, że moc ochronna interpretacji indywidualnej w takim wypadku wygasa.”

Komplet Podatki 2025

Kiedy interpretacja wygaśnie?

Interpretacja indywidualna wygasa po zmianie przepisów, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zmiana przepisów jest istotna oraz
  • zmiana powoduje faktyczną zmianę stanu prawnego na podstawie którego wydano interpretację

Przykładając te stanowisko do interpretacji dotyczących podatku od nieruchomości od budowli, zadajmy sobie pytania: czy zmiana przepisów, w której dochodzi do wprowadzenia nowej definicji budowli, jest istotna? Z całą pewnością

Czy zmiana ta powoduje faktyczną zmianę stanu prawnego na podstawie którego wydano interpretację? Tutaj możliwe są dwie odpowiedzi, zależnie jak to rozumieć. 

Można to rozumieć dosłownie: skoro interpretacja indywidualna była wydana w oparciu o pewną definicję budowli i ta definicja całkowicie się zmieniła, to tak, warunek ten jest spełniony. Co oznacza, że wszystkie interpretacje dotyczące budowli tracą moc ochronną od momentu wejścia w życie nowych przepisów.

Można spróbować jednak podejść do tego od strony funkcjonalnej: czy zmiana definicji budowli faktycznie wpływa na zakres opodatkowania budowli, której dotyczyła interpretacja indywidualna? Może okazać się, że nie i w takiej sytuacji być może interpretacja powinna zachować moc ochronną, bo wprawdzie przepisy się zmieniły, ale na podstawie starej, jak i nowej definicji dana budowla jest budowlą. Jeśli tak, wówczas część interpretacji mogłaby się uchować. 

Tylko, że wobec dużej liczby wątpliwości co do zakresu definicji budowli, zarówno na kanwie obecnie obowiązujących, jak i projektowanych przepisów, takie podejście funkcjonalne może się nie obronić. 

Ministrze Finansów – może objaśnienia podatkowe?

W mojej ocenie dobrze by było, żeby w tę sprawę zaangażował się Minister Finansów. Minister Finansów ma narzędzia do tego, żeby wyjaśniać wątpliwości dotyczące podatku od nieruchomości, dążąc do zapewnienia spójności interpretacyjnej organów podatkowych. Minister Finansów może wydawać interpretacje ogólne dotyczące podatku od nieruchomości.

Minister Finansów może wydać również wydawać objaśnienia podatkowe dotyczące tego podatku. 

Przy poprzednich dużych nowelizacjach przepisów podatkowych utarła się praktyka, że mniej więcej wraz z wejściem w życie nowelizacji Minister Finansów wydawał objaśnienia podatkowe, w których poruszał najważniejsze wątpliwości dotyczące nowych przepisów. Moim zdaniem to była dobra praktyka. 

Nie widzę powodów, dla których Minister Finansów, wobec tak licznych wątpliwości co do brzmienia nowych przepisów i ryzyka upadku interpretacji indywidualnych opartych na obecnych przepisach, nie miałby wydać objaśnień podatkowych.   

W objaśnieniach mógłby zaadresować problem mocy ochronnej interpretacji, jak i odnieść się do wątpliwości merytorycznych zgłaszanych w trakcie konsultacji publicznych. 

Jeśli Minister Finansów pozostanie bierny przy tej nowelizacji, to podatnicy i gminy zostaną pozostawienia z dużym problemem. 

Zbigniew Makowski, Doradca podatkowy
tel. 791 344 564

Źródło: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej - druk nr 741

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA