REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradca podatkowy
podatki 2025, podatek od nieruchomości, interpretacje podatkowe
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Nowa definicja budowli

Proces uchwalenia zmian do przepisów o podatku od nieruchomości trwa od wielu miesięcy. Odbyły się konsultacje publiczne, w których do projektu zgłoszono bardzo dużo uwag. Większość uwag dotyczyła nowej definicji budowli. Definicja budowli w projekcie przepisów jest nowa, autonomiczna, nie odwołuje się już do przepisów prawa budowlanego

Zgodnie z intencją ustawodawcy, wprowadzenie nowej definicji budowli ma w założeniu zapewnić status quo, to znaczy ustawodawca teoretycznie tak skonstruował nową definicję budowli, żeby zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości się nie zmienił względem obecnie obowiązujących przepisów.

Ilość uwag z konsultacji publicznych i ich koncentracja właśnie na nowej definicji budowli (raport z konsultacji dołączony do sejmowego druku liczy ok. 400 stron), pokazuje, że nowa definicja budowli budzi jednak wiele pytań i obaw

REKLAMA

Niejasna definicja budowli

Definicja budowli zawsze budziła dużo wątpliwości podatników. Spory dotyczyły np. opodatkowania jako budowli urządzeń technicznych, czy kwalifikacji jako budowli obiektów budowlanych spełniających przesłanki uznania za budynki, takich jak kontenery telekomunikacyjne. W samym uzasadnieniu do projektu zmian przepisów ustawodawca wskazuje: „Kwestia ustalenia, do której z kategorii: budynku czy budowli należy zaliczyć określony obiekt w takich przypadkach, jest obecnie jednym z najczęściej rozstrzyganych sporów podatkowych”.

Wobec dużej niepewności prawnej, podatnicy zabezpieczali się interpretacjami indywidualnymi. Często te interpretacje wykuwały się właśnie w trakcie sporu z organem podatkowym, kończącym się nierzadko wyrokiem sądu administracyjnego. 

Zmiana przepisów a utrata mocy ochronnej indywidualnej interpretacji podatkowej

Skoro mają się zmienić przepisy dotyczące pojęcia budowli, a tego właśnie przedmiotu dotyczyły interpretacje indywidualne, to czy te interpretacje zachowają moc ochronną? 

Sytuacja będzie trudna. Zgodnie z przyjętym stanowiskiem, zmiana przepisów na podstawie których wydana została interpretacja prowadzi do utraty mocy ochronnej wydanej interpretacji. Interpretacja jest bowiem wydawana z konkretnym stanie faktycznym w oparciu o konkretny stan prawny. Zasada ta nie wynika z przepisów, ale znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów i stanowisku Dyrektora KIS. 

Jak stwierdził Dyrektor KIS w interpretacji z 16 sierpnia 2023, sygn. 0112-KDIL3.4012.306.2023.1.KFK:
Zmiana przepisów, których dotyczy wydana interpretacja indywidualna skutkuje wygaśnięciem mocy ochronnej interpretacji indywidualnej od momentu, w którym przedmiotowa zmiana nastąpiła. Nie wynika to z przepisów Ordynacji podatkowej, jednakże taki właśnie skutek następuje.
Nie każda zmiana normatywna powoduje utratę mocy ochronnej interpretacji. Skutku takiego nie wywołuje zmiana, która nie wpływa na dokonaną w niej wykładnię. Zatem, aby nowelizacja skutkowała wygaśnięciem mocy ochronnej interpretacji, powinna ona być istotna i faktycznie zmieniać stan prawny, na kanwie którego interpretacja ta została wydana.”

Stanowisko takie jest akceptowane przez sądy. W wyroku z 8 listopada 2023 r., sygn. I SA/Bk 374/23, WSA w Białymstoku orzekł:
Jak słusznie zauważył skarżący, a co de facto potwierdził też organ, przepisy o.p. nie wskazują wprost, jaki jest los prawny interpretacji indywidualnej w sytuacji, kiedy zmienił się przepis wpływający na kształt zobowiązania podatkowego ukształtowanego w oparciu o tę interpretację. Niemniej jednak, patrząc na tę kwestię systemowo, uzasadnione wydaje się być stwierdzenie, że moc ochronna interpretacji indywidualnej w takim wypadku wygasa.”

Komplet Podatki 2025

Kiedy interpretacja wygaśnie?

Interpretacja indywidualna wygasa po zmianie przepisów, jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zmiana przepisów jest istotna oraz
  • zmiana powoduje faktyczną zmianę stanu prawnego na podstawie którego wydano interpretację

Przykładając te stanowisko do interpretacji dotyczących podatku od nieruchomości od budowli, zadajmy sobie pytania: czy zmiana przepisów, w której dochodzi do wprowadzenia nowej definicji budowli, jest istotna? Z całą pewnością

Czy zmiana ta powoduje faktyczną zmianę stanu prawnego na podstawie którego wydano interpretację? Tutaj możliwe są dwie odpowiedzi, zależnie jak to rozumieć. 

Można to rozumieć dosłownie: skoro interpretacja indywidualna była wydana w oparciu o pewną definicję budowli i ta definicja całkowicie się zmieniła, to tak, warunek ten jest spełniony. Co oznacza, że wszystkie interpretacje dotyczące budowli tracą moc ochronną od momentu wejścia w życie nowych przepisów.

Można spróbować jednak podejść do tego od strony funkcjonalnej: czy zmiana definicji budowli faktycznie wpływa na zakres opodatkowania budowli, której dotyczyła interpretacja indywidualna? Może okazać się, że nie i w takiej sytuacji być może interpretacja powinna zachować moc ochronną, bo wprawdzie przepisy się zmieniły, ale na podstawie starej, jak i nowej definicji dana budowla jest budowlą. Jeśli tak, wówczas część interpretacji mogłaby się uchować. 

Tylko, że wobec dużej liczby wątpliwości co do zakresu definicji budowli, zarówno na kanwie obecnie obowiązujących, jak i projektowanych przepisów, takie podejście funkcjonalne może się nie obronić. 

Ministrze Finansów – może objaśnienia podatkowe?

W mojej ocenie dobrze by było, żeby w tę sprawę zaangażował się Minister Finansów. Minister Finansów ma narzędzia do tego, żeby wyjaśniać wątpliwości dotyczące podatku od nieruchomości, dążąc do zapewnienia spójności interpretacyjnej organów podatkowych. Minister Finansów może wydawać interpretacje ogólne dotyczące podatku od nieruchomości.

Minister Finansów może wydać również wydawać objaśnienia podatkowe dotyczące tego podatku. 

Przy poprzednich dużych nowelizacjach przepisów podatkowych utarła się praktyka, że mniej więcej wraz z wejściem w życie nowelizacji Minister Finansów wydawał objaśnienia podatkowe, w których poruszał najważniejsze wątpliwości dotyczące nowych przepisów. Moim zdaniem to była dobra praktyka. 

Nie widzę powodów, dla których Minister Finansów, wobec tak licznych wątpliwości co do brzmienia nowych przepisów i ryzyka upadku interpretacji indywidualnych opartych na obecnych przepisach, nie miałby wydać objaśnień podatkowych.   

W objaśnieniach mógłby zaadresować problem mocy ochronnej interpretacji, jak i odnieść się do wątpliwości merytorycznych zgłaszanych w trakcie konsultacji publicznych. 

Jeśli Minister Finansów pozostanie bierny przy tej nowelizacji, to podatnicy i gminy zostaną pozostawienia z dużym problemem. 

Zbigniew Makowski, Doradca podatkowy
tel. 791 344 564

Źródło: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej - druk nr 741

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA