REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia. Budynki, budowle, garaże

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
prawo, przepisy, zmiany prawa od 2025 r., podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Głównym powodem planowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w podatku od nieruchomości (mają wejść w życie z początkiem 2025 r.) jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. (sygn. akt: SK 14/21). W wyroku uznano za niekonstytucyjne rozwiązanie polegające na definiowaniu obiektów będących przedmiotem opodatkowania poprzez odesłanie do przepisów prawa budowlanego (czyli nie tylko samej ustawy – Prawo budowlane). O ile orzecznictwo sądów administracyjnych zasadniczo akceptowało dotychczasową konstrukcję, to jednak Trybunał dostrzegł argumenty podatników i nakazał zmienić przedmiotową regulację. Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (to w niej znajdują się przepisy dotyczące podatku od nieuchronności) zakłada przede wszystkim wprowadzenie autonomicznych definicji na potrzeby opodatkowania tym podatkiem. 

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Co ma się zmienić?

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie pojęcia obiektów budowlanych (do tej pory definicja zawarta była w ustawie – Prawo budowalne). Są nimi budynki lub budowle, z wyłączeniem szeregu obiektów zaliczanych do trzech kategorii: 
- obiektów kultu religijnego, 
- obiektów architektury ogrodowej 
- obiektów użytkowych służących rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku. 

Przepisy wymieniać będą przykładowy katalog tych obiektów, jednakże wyliczenie nie będzie mieć charakteru zamkniętego. Planowane jest także wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem.

Zarówno budynek i budowla zostały określone jako obiekty wzniesione w wyniku prac budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane i jest to jedyne odesłanie do innej regulacji.

Budynek został zdefiniowany w następujący sposób:
„obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność”.

Zachowano zatem kluczowe elementy definicji, takie jak trwałe związanie z budynkiem, posiadanie fundamentów, dachu i wydzielenie z przestrzeni. 

Nowością jest wskazanie wyłączeń dotyczących obiektów służących do magazynowania materiałów sypkich, gazów czy cieczy, czyli silosów i różnego rodzaju zbiorników. Po wejściu w życie zmian obiekty te nie będą uznawane za budynki. 

Jest to istotna zmiana, gdyż dotychczas podatnicy starali się forsować stanowisko, iż tego typu obiekty należy uznawać za budynki - zgodnie z ustawową definicją – ze względu na ich wyodrębnienie z przestrzeni, posiadanie fundamentu i dachu. Z kolei organy podatkowe uznawały je za budowle, gdyż tak wskazywały przepisy ustawy Prawo budowlane. Spór miał wymiar praktyczny, ponieważ uznanie silosu za budowlę znacząco mogło zwiększać wysokość podatku.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu celem ustawodawcy było prawidłowe uregulowanie pojęcia budowli, jednocześnie z jak najmniejszym wpływem na wysokość dotychczasowego opodatkowania. W efekcie podatnicy i organy podatkowe otrzymają bardzo rozbudowaną definicję. Niestety już na tym etapie pojawiają się pewne wątpliwości, czy rzeczywiście nowelizacja będzie miała neutralny charakter.

REKLAMA

Autopromocja

Obiekty uznawane za budowle

REKLAMA

Definicja zawiera kilka kategorii obiektów uznawanych za budowle. Pierwsza z nich to obiekty niebędące budynkami, a zawarte w załączniku do ustawy, np. amfiteatry, podziemne przejścia dla pieszych obiekty hydrotechniczne jak  zapora, próg, stopień wodny czy też jaz, wodociąg, gazociąg, ciepłociąg, tunel, ogrodzenie (są to jedynie przykłady, gdyż zakres wskazany w załączniku jest znacznie szerszy).

Drugą kategorię stanowią następujące obiekty: elektrownie wiatrowe, elektrownie jądrowe i elektrownie fotowoltaiczne, biogazownie rolnicze, magazyny energii, kotły, piece przemysłowe, koleje linowe, wyciągi narciarskie oraz skocznie. Będą zaliczane do budowli, ale jedynie w zakresie ich części budowlanych i pod warunkiem, że nie będą stanowić budynków

Warto zatem zwrócić uwagę na to, iż konstrukcja nowych (projektowanych) przepisów w kilku miejscach zakłada pierwszeństwo weryfikacji, czy dany obiekt stanowi budynek. Uznanie, że tak jest, wykluczać będzie identyfikację budowli.

Trzecią kategorią budowli są urządzenia budowlane definiowane jako przyłącza oraz urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenia techniczne bezpośrednio związane z budynkiem lub inną budowlą, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. I w efekcie wskazania na urządzenia instalacyjnie techniczne wróciła obawa o konieczność opodatkowania m. in. całości elektrowni wiatrowych, a nie tylko ich części budowlanych. Z zapowiedzi rządu wynikało, że nie taka była intencja zmian, zatem można mieć nadzieję, że kwestia ta zostanie jeszcze doprecyzowana w toku prac legislacyjnych.

Pozostałymi kategoriami budowli mają być inne urządzenia techniczne (w zakresie ich części budowlanych) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia techniczne.

Garaże w budynkach mieszkalnych a podatek od nieruchomości 

Powyższe nie wyczerpuje wszystkich proponowanych zmian, m. in. rozwiązany ma zostać jeszcze inny, sygnalizowany od wielu lat problem dotyczący opodatkowania garaży w budynkach mieszkalnych. Do tej pory, w przypadku, gdy poszczególne miejsca parkingowe, czy też hala garażowa stanowiły odrębną własność (czyli miały odrębną księgę wieczystą), to organy podatkowe uznawały konieczność zastosowania wyższej stawki podatku uznając, że należy je opodatkować jako odrębny obiekt. Z kolei, w przypadku garaży stanowiących części wspólne budynku, dopuszczano niższe opodatkowanie, co oznaczało nierówne obciążenie w praktyce dość podobnych do siebie przypadków. Proponowana zmiana zakłada uznanie, że za część mieszkalną budynku uznawać będzie się również pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów. W efekcie czego wyeliminowane mają zostać różnice w opodatkowaniu wynikające ze statusu pomieszczeń przeznaczonych na miejsca postojowe. Co istotne projektodawca posłużył się pojęciem „pojazdu”, zatem nie zawęził go jedynie do samochodów, i nowy przepis dotyczyć będzie również pomieszczeń do przechowywania rowerów czy tez motocykli. Jednocześnie należy pamiętać, iż zmianie nie ulegnie opodatkowanie garaży wolnostojących, zatem będących odrębnymi budynkami.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej, zawierający omawiane zmiany w podatku od nieruchomości, obecnie procedowany jest w Sejmie, zatem nie można wykluczyć jego modyfikacji w toku dalszych prac legislacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paweł Podlasiński, doradca podatkowy nr wpisu 12981
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Webinarium: Podatek od nieruchomości 2025 – czy firmy czeka rewolucja? + certyfikat gwarantowany

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA