REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia. Budynki, budowle, garaże

Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.
Doradztwo podatkowe, przeglądy i szkolenia podatkowe, ceny transferowe
prawo, przepisy, zmiany prawa od 2025 r., podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Głównym powodem planowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w podatku od nieruchomości (mają wejść w życie z początkiem 2025 r.) jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. (sygn. akt: SK 14/21). W wyroku uznano za niekonstytucyjne rozwiązanie polegające na definiowaniu obiektów będących przedmiotem opodatkowania poprzez odesłanie do przepisów prawa budowlanego (czyli nie tylko samej ustawy – Prawo budowlane). O ile orzecznictwo sądów administracyjnych zasadniczo akceptowało dotychczasową konstrukcję, to jednak Trybunał dostrzegł argumenty podatników i nakazał zmienić przedmiotową regulację. Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (to w niej znajdują się przepisy dotyczące podatku od nieuchronności) zakłada przede wszystkim wprowadzenie autonomicznych definicji na potrzeby opodatkowania tym podatkiem. 

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Co ma się zmienić?

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie pojęcia obiektów budowlanych (do tej pory definicja zawarta była w ustawie – Prawo budowalne). Są nimi budynki lub budowle, z wyłączeniem szeregu obiektów zaliczanych do trzech kategorii: 
- obiektów kultu religijnego, 
- obiektów architektury ogrodowej 
- obiektów użytkowych służących rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku. 

Przepisy wymieniać będą przykładowy katalog tych obiektów, jednakże wyliczenie nie będzie mieć charakteru zamkniętego. Planowane jest także wprowadzenie definicji trwałego związania obiektu z gruntem.

Zarówno budynek i budowla zostały określone jako obiekty wzniesione w wyniku prac budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane i jest to jedyne odesłanie do innej regulacji.

Budynek został zdefiniowany w następujący sposób:
„obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność”.

Zachowano zatem kluczowe elementy definicji, takie jak trwałe związanie z budynkiem, posiadanie fundamentów, dachu i wydzielenie z przestrzeni. 

Nowością jest wskazanie wyłączeń dotyczących obiektów służących do magazynowania materiałów sypkich, gazów czy cieczy, czyli silosów i różnego rodzaju zbiorników. Po wejściu w życie zmian obiekty te nie będą uznawane za budynki. 

Jest to istotna zmiana, gdyż dotychczas podatnicy starali się forsować stanowisko, iż tego typu obiekty należy uznawać za budynki - zgodnie z ustawową definicją – ze względu na ich wyodrębnienie z przestrzeni, posiadanie fundamentu i dachu. Z kolei organy podatkowe uznawały je za budowle, gdyż tak wskazywały przepisy ustawy Prawo budowlane. Spór miał wymiar praktyczny, ponieważ uznanie silosu za budowlę znacząco mogło zwiększać wysokość podatku.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu celem ustawodawcy było prawidłowe uregulowanie pojęcia budowli, jednocześnie z jak najmniejszym wpływem na wysokość dotychczasowego opodatkowania. W efekcie podatnicy i organy podatkowe otrzymają bardzo rozbudowaną definicję. Niestety już na tym etapie pojawiają się pewne wątpliwości, czy rzeczywiście nowelizacja będzie miała neutralny charakter.

REKLAMA

Autopromocja

Obiekty uznawane za budowle

Definicja zawiera kilka kategorii obiektów uznawanych za budowle. Pierwsza z nich to obiekty niebędące budynkami, a zawarte w załączniku do ustawy, np. amfiteatry, podziemne przejścia dla pieszych obiekty hydrotechniczne jak  zapora, próg, stopień wodny czy też jaz, wodociąg, gazociąg, ciepłociąg, tunel, ogrodzenie (są to jedynie przykłady, gdyż zakres wskazany w załączniku jest znacznie szerszy).

Drugą kategorię stanowią następujące obiekty: elektrownie wiatrowe, elektrownie jądrowe i elektrownie fotowoltaiczne, biogazownie rolnicze, magazyny energii, kotły, piece przemysłowe, koleje linowe, wyciągi narciarskie oraz skocznie. Będą zaliczane do budowli, ale jedynie w zakresie ich części budowlanych i pod warunkiem, że nie będą stanowić budynków

Warto zatem zwrócić uwagę na to, iż konstrukcja nowych (projektowanych) przepisów w kilku miejscach zakłada pierwszeństwo weryfikacji, czy dany obiekt stanowi budynek. Uznanie, że tak jest, wykluczać będzie identyfikację budowli.

Trzecią kategorią budowli są urządzenia budowlane definiowane jako przyłącza oraz urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenia techniczne bezpośrednio związane z budynkiem lub inną budowlą, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. I w efekcie wskazania na urządzenia instalacyjnie techniczne wróciła obawa o konieczność opodatkowania m. in. całości elektrowni wiatrowych, a nie tylko ich części budowlanych. Z zapowiedzi rządu wynikało, że nie taka była intencja zmian, zatem można mieć nadzieję, że kwestia ta zostanie jeszcze doprecyzowana w toku prac legislacyjnych.

Pozostałymi kategoriami budowli mają być inne urządzenia techniczne (w zakresie ich części budowlanych) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia techniczne.

Garaże w budynkach mieszkalnych a podatek od nieruchomości 

Powyższe nie wyczerpuje wszystkich proponowanych zmian, m. in. rozwiązany ma zostać jeszcze inny, sygnalizowany od wielu lat problem dotyczący opodatkowania garaży w budynkach mieszkalnych. Do tej pory, w przypadku, gdy poszczególne miejsca parkingowe, czy też hala garażowa stanowiły odrębną własność (czyli miały odrębną księgę wieczystą), to organy podatkowe uznawały konieczność zastosowania wyższej stawki podatku uznając, że należy je opodatkować jako odrębny obiekt. Z kolei, w przypadku garaży stanowiących części wspólne budynku, dopuszczano niższe opodatkowanie, co oznaczało nierówne obciążenie w praktyce dość podobnych do siebie przypadków. Proponowana zmiana zakłada uznanie, że za część mieszkalną budynku uznawać będzie się również pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów. W efekcie czego wyeliminowane mają zostać różnice w opodatkowaniu wynikające ze statusu pomieszczeń przeznaczonych na miejsca postojowe. Co istotne projektodawca posłużył się pojęciem „pojazdu”, zatem nie zawęził go jedynie do samochodów, i nowy przepis dotyczyć będzie również pomieszczeń do przechowywania rowerów czy tez motocykli. Jednocześnie należy pamiętać, iż zmianie nie ulegnie opodatkowanie garaży wolnostojących, zatem będących odrębnymi budynkami.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej, zawierający omawiane zmiany w podatku od nieruchomości, obecnie procedowany jest w Sejmie, zatem nie można wykluczyć jego modyfikacji w toku dalszych prac legislacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paweł Podlasiński, doradca podatkowy nr wpisu 12981
Business Tax Professionals Sp. z o.o. sp. k.

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Webinarium: Podatek od nieruchomości 2025 – czy firmy czeka rewolucja? + certyfikat gwarantowany

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA