REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Ogólne założenia Projektu 3.0

To się w ramach Projektu 3.0 nie zmieniło – sercem nowelizacji jest załącznik do ustawy, w którym będą wymienione obiekty mogące być budowlą. Choć nie będą nią automatycznie, bo inaczej niż w wersji 1.0, ale tak samo jak w wersji 2.0, MF zdecydowało się na przywrócenie aktualnie obowiązującej zasady pierwszeństwa kwalifikacji obiektu jako budynku.

Powyższa zasada ma jednak ,,gwiazdkę”. Budynkiem nigdy nie będą obiekty, w których są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność. Chciałoby się zatem powiedzieć, że budynkiem nie będą zbiorniki, ale jak widać – nie zostało to w ten sposób sformułowane, co tylko wprowadza ryzyko dla wszelkich obiektów magazynujących (regały?). 

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy realny minus – właściciele zbiorników nie mają powodu do radości. 

Z ogólnych uwag należy także wskazać, że nowa definicja budynku i budowli jest autonomiczna w tym sensie, że nie odwołuje się bezpośrednio do Prawa budowlanego. Jednak nie jest tak, że utraciliśmy wszelkie powiązania z tą ustawą. Mianowicie, budynkiem lub budowlą będą tylko takie obiekty, które zostały wzniesione w wyniku robót budowlanych. Problem polega na tym, że te nie są przez administrację klarownie interpretowane, a prawo podatkowe powinno być przecież precyzyjne i dookreślone. Takie było też oczekiwanie Trybunału Konstytucyjnego. 

Co się zmieniło względem poprzednich wersji projektu?

Trzeba przyznać, że projekt 3.0, to niemiłe zaskoczenie. W efekcie drugich konsultacji publicznych uwzględniono bowiem szereg postulatów, aczkolwiek głównie tych, których autorami były samorządy. 

Do załącznika dodano w szczególności:

  • wagi samochodowe, wagi kolejowe, konstrukcje wsporcze, 
  • kioski czy pawilony – nowości.

Dodatkowo, wróciły obiekty, których nie było w projekcie 2.0, tj.: przekrycia namiotowe, powłoki pneumatyczne i wolno stojące instalacje przemysłowe (niestety bez zdefiniowania tych ostatnich). Inne obiekty zostały kazuistyczne rozbudowane (np. stacje uzdatniania wody). 

Szanse i zagrożenia: urządzenia budowlane, garaże

Mówiąc o nowelizacji nie można pominąć zagadnienia i zagrożenia opodatkowania urządzeń budowlanych. Zgodnie z nową definicją – w całości (czyli nie tylko od elementów budowlanych) – będzie można opodatkować takie urządzenie techniczne, które łącznie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jest związane z budynkiem lub budowlą (tu pewne uproszczenie) oraz
  • jest niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. 

REKLAMA

Powyższe parametry z pewnością będą przedmiotem licznych sporów interpretacyjnych, a na dziś należy wskazać, że przed służbami technicznymi duże wyzwanie, tj. weryfikacja z czym łączy się dane urządzenie i co kluczowe – czy jest dla tej rzeczy niezbędne. 

Tytułem przykładu: w dzisiejszym orzecznictwie sporne w tym obszarze są np. transformatory czy elektrofiltry. 

Odnośnie szans, to z pewnością będą ich szukać przedsiębiorcy przesyłowi – jako że problematyka sieci została w załączniku doprecyzowana. Aczkolwiek (niestety) i tu wyzwaniem będzie nowa definicja urządzenia budowlanego. Innymi słowy, w załączniku nie wymieniono urządzeń będących elementem sieci (to dobrze), ale nadal zostaje zasada ogólna, czyli opcja opodatkowania urządzenia jako urządzenie budowlane.

Dobre wiadomości, tak jak przy poprzednich wersjach projektu, płyną dla właścicieli garaży. Zgodnie projektem 3.0: za część mieszkalną budynku mieszkalnego uznaje się także pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku. Co to oznacza w praktyce? Niższą stawkę podatku, tj. właściwą dla budynku mieszkalnego. 

MF przychylnie rozpatrzyło również postulaty branży lotniczej – cofnięto zaproponowane pierwotnie ograniczenie zwolnienia z podatku od nieruchomości. 

Co dalej?

Zgodnie ze wstępem – projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został skierowany do sejmu. Chcąc i musząc zachować ,,podatkowe” vacatio legis (tj. 1 miesiąc), ostateczne przepisy muszą zostać opublikowane do końca listopada. 

Paula Kołodziejska, Radca prawny, manager LTCA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA