REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?

Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Ogólne założenia Projektu 3.0

To się w ramach Projektu 3.0 nie zmieniło – sercem nowelizacji jest załącznik do ustawy, w którym będą wymienione obiekty mogące być budowlą. Choć nie będą nią automatycznie, bo inaczej niż w wersji 1.0, ale tak samo jak w wersji 2.0, MF zdecydowało się na przywrócenie aktualnie obowiązującej zasady pierwszeństwa kwalifikacji obiektu jako budynku.

Powyższa zasada ma jednak ,,gwiazdkę”. Budynkiem nigdy nie będą obiekty, w których są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność. Chciałoby się zatem powiedzieć, że budynkiem nie będą zbiorniki, ale jak widać – nie zostało to w ten sposób sformułowane, co tylko wprowadza ryzyko dla wszelkich obiektów magazynujących (regały?). 

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy realny minus – właściciele zbiorników nie mają powodu do radości. 

Z ogólnych uwag należy także wskazać, że nowa definicja budynku i budowli jest autonomiczna w tym sensie, że nie odwołuje się bezpośrednio do Prawa budowlanego. Jednak nie jest tak, że utraciliśmy wszelkie powiązania z tą ustawą. Mianowicie, budynkiem lub budowlą będą tylko takie obiekty, które zostały wzniesione w wyniku robót budowlanych. Problem polega na tym, że te nie są przez administrację klarownie interpretowane, a prawo podatkowe powinno być przecież precyzyjne i dookreślone. Takie było też oczekiwanie Trybunału Konstytucyjnego. 

Co się zmieniło względem poprzednich wersji projektu?

Trzeba przyznać, że projekt 3.0, to niemiłe zaskoczenie. W efekcie drugich konsultacji publicznych uwzględniono bowiem szereg postulatów, aczkolwiek głównie tych, których autorami były samorządy. 

Do załącznika dodano w szczególności:

  • wagi samochodowe, wagi kolejowe, konstrukcje wsporcze, 
  • kioski czy pawilony – nowości.

Dodatkowo, wróciły obiekty, których nie było w projekcie 2.0, tj.: przekrycia namiotowe, powłoki pneumatyczne i wolno stojące instalacje przemysłowe (niestety bez zdefiniowania tych ostatnich). Inne obiekty zostały kazuistyczne rozbudowane (np. stacje uzdatniania wody). 

Szanse i zagrożenia: urządzenia budowlane, garaże

Mówiąc o nowelizacji nie można pominąć zagadnienia i zagrożenia opodatkowania urządzeń budowlanych. Zgodnie z nową definicją – w całości (czyli nie tylko od elementów budowlanych) – będzie można opodatkować takie urządzenie techniczne, które łącznie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jest związane z budynkiem lub budowlą (tu pewne uproszczenie) oraz
  • jest niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. 

Powyższe parametry z pewnością będą przedmiotem licznych sporów interpretacyjnych, a na dziś należy wskazać, że przed służbami technicznymi duże wyzwanie, tj. weryfikacja z czym łączy się dane urządzenie i co kluczowe – czy jest dla tej rzeczy niezbędne. 

Tytułem przykładu: w dzisiejszym orzecznictwie sporne w tym obszarze są np. transformatory czy elektrofiltry. 

Odnośnie szans, to z pewnością będą ich szukać przedsiębiorcy przesyłowi – jako że problematyka sieci została w załączniku doprecyzowana. Aczkolwiek (niestety) i tu wyzwaniem będzie nowa definicja urządzenia budowlanego. Innymi słowy, w załączniku nie wymieniono urządzeń będących elementem sieci (to dobrze), ale nadal zostaje zasada ogólna, czyli opcja opodatkowania urządzenia jako urządzenie budowlane.

Dobre wiadomości, tak jak przy poprzednich wersjach projektu, płyną dla właścicieli garaży. Zgodnie projektem 3.0: za część mieszkalną budynku mieszkalnego uznaje się także pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku. Co to oznacza w praktyce? Niższą stawkę podatku, tj. właściwą dla budynku mieszkalnego. 

MF przychylnie rozpatrzyło również postulaty branży lotniczej – cofnięto zaproponowane pierwotnie ograniczenie zwolnienia z podatku od nieruchomości. 

Co dalej?

Zgodnie ze wstępem – projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został skierowany do sejmu. Chcąc i musząc zachować ,,podatkowe” vacatio legis (tj. 1 miesiąc), ostateczne przepisy muszą zostać opublikowane do końca listopada. 

Paula Kołodziejska, Radca prawny, manager LTCA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA