REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
Podatek od nieruchomości 2025: Zmiany już niemal pewne. Czego możemy się spodziewać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został 14 października 2024 r. przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu – w kształcie odpowiadającym tzw. wersji projektu 3.0. Z pewną rezerwą można przyjąć, że w tej właśnie formie podatnicy będą mierzyć się z tym podatkiem w nowym roku. Na jakie zmiany trzeba się przygotować?

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Ogólne założenia Projektu 3.0

To się w ramach Projektu 3.0 nie zmieniło – sercem nowelizacji jest załącznik do ustawy, w którym będą wymienione obiekty mogące być budowlą. Choć nie będą nią automatycznie, bo inaczej niż w wersji 1.0, ale tak samo jak w wersji 2.0, MF zdecydowało się na przywrócenie aktualnie obowiązującej zasady pierwszeństwa kwalifikacji obiektu jako budynku.

Powyższa zasada ma jednak ,,gwiazdkę”. Budynkiem nigdy nie będą obiekty, w których są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność. Chciałoby się zatem powiedzieć, że budynkiem nie będą zbiorniki, ale jak widać – nie zostało to w ten sposób sformułowane, co tylko wprowadza ryzyko dla wszelkich obiektów magazynujących (regały?). 

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy realny minus – właściciele zbiorników nie mają powodu do radości. 

Z ogólnych uwag należy także wskazać, że nowa definicja budynku i budowli jest autonomiczna w tym sensie, że nie odwołuje się bezpośrednio do Prawa budowlanego. Jednak nie jest tak, że utraciliśmy wszelkie powiązania z tą ustawą. Mianowicie, budynkiem lub budowlą będą tylko takie obiekty, które zostały wzniesione w wyniku robót budowlanych. Problem polega na tym, że te nie są przez administrację klarownie interpretowane, a prawo podatkowe powinno być przecież precyzyjne i dookreślone. Takie było też oczekiwanie Trybunału Konstytucyjnego. 

Co się zmieniło względem poprzednich wersji projektu?

Trzeba przyznać, że projekt 3.0, to niemiłe zaskoczenie. W efekcie drugich konsultacji publicznych uwzględniono bowiem szereg postulatów, aczkolwiek głównie tych, których autorami były samorządy. 

Do załącznika dodano w szczególności:

  • wagi samochodowe, wagi kolejowe, konstrukcje wsporcze, 
  • kioski czy pawilony – nowości.

Dodatkowo, wróciły obiekty, których nie było w projekcie 2.0, tj.: przekrycia namiotowe, powłoki pneumatyczne i wolno stojące instalacje przemysłowe (niestety bez zdefiniowania tych ostatnich). Inne obiekty zostały kazuistyczne rozbudowane (np. stacje uzdatniania wody). 

Szanse i zagrożenia: urządzenia budowlane, garaże

Mówiąc o nowelizacji nie można pominąć zagadnienia i zagrożenia opodatkowania urządzeń budowlanych. Zgodnie z nową definicją – w całości (czyli nie tylko od elementów budowlanych) – będzie można opodatkować takie urządzenie techniczne, które łącznie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jest związane z budynkiem lub budowlą (tu pewne uproszczenie) oraz
  • jest niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. 

REKLAMA

Powyższe parametry z pewnością będą przedmiotem licznych sporów interpretacyjnych, a na dziś należy wskazać, że przed służbami technicznymi duże wyzwanie, tj. weryfikacja z czym łączy się dane urządzenie i co kluczowe – czy jest dla tej rzeczy niezbędne. 

Tytułem przykładu: w dzisiejszym orzecznictwie sporne w tym obszarze są np. transformatory czy elektrofiltry. 

Odnośnie szans, to z pewnością będą ich szukać przedsiębiorcy przesyłowi – jako że problematyka sieci została w załączniku doprecyzowana. Aczkolwiek (niestety) i tu wyzwaniem będzie nowa definicja urządzenia budowlanego. Innymi słowy, w załączniku nie wymieniono urządzeń będących elementem sieci (to dobrze), ale nadal zostaje zasada ogólna, czyli opcja opodatkowania urządzenia jako urządzenie budowlane.

Dobre wiadomości, tak jak przy poprzednich wersjach projektu, płyną dla właścicieli garaży. Zgodnie projektem 3.0: za część mieszkalną budynku mieszkalnego uznaje się także pomieszczenie przeznaczone do przechowywania pojazdów w tym budynku. Co to oznacza w praktyce? Niższą stawkę podatku, tj. właściwą dla budynku mieszkalnego. 

MF przychylnie rozpatrzyło również postulaty branży lotniczej – cofnięto zaproponowane pierwotnie ograniczenie zwolnienia z podatku od nieruchomości. 

Co dalej?

Zgodnie ze wstępem – projekt zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., został skierowany do sejmu. Chcąc i musząc zachować ,,podatkowe” vacatio legis (tj. 1 miesiąc), ostateczne przepisy muszą zostać opublikowane do końca listopada. 

Paula Kołodziejska, Radca prawny, manager LTCA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA