REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości: zmiany od 2025 r. największe od ponad 20 lat. Co nowe przepisy przyniosą podatnikom, w tym przedsiębiorcom?

Podatek od nieruchomości: zmiany od 2025 r. największe od ponad 20 lat. Co nowe przepisy przyniosą podatnikom, w tym przedsiębiorcom?
Podatek od nieruchomości: zmiany od 2025 r. największe od ponad 20 lat. Co nowe przepisy przyniosą podatnikom, w tym przedsiębiorcom?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przez ostatnie miesiące podatnicy i samorządy byli świadkami długich, trudnych i nieraz burzliwych prac nad ustawą, która ma wprowadzić największe zmiany w podatku od nieruchomości od ponad 20 lat. Projekt ustawy nowelizującej w końcu trafił w ostatnich dniach do Sejmu – a zatem już od stycznia 2025 r. obowiązywać będą nowe przepisy. Co to oznacza dla podatników i samorządów?

Początki nowych przepisów

Pierwszy projekt nowelizacji opublikowany został w lipcu 2024 roku i niemal z marszu wzbudził wiele kontrowersji. Uwagi do jego treści zgłosiło niemal 200 podmiotów, zebranie i ustosunkowanie się do nich przez MF zajęło niemal 500 stronnicowy dokument.

W kolejnych miesiącach pojawiły się kolejne wersje projektu, a w toku prac nad nimi w prasie pojawiały się głosy wskazujące na kontrowersyjne zapisy proponowane przez MF. Moglibyśmy przeczytać, że wśród przedsiębiorców pojawiały się wątpliwości czy opodatkowaniem nie zostanie objęta niemal w całości infrastruktura przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, elektroenergetycznych czy gazowych, czy proponowane brzmienie przepisów nie będzie skutkowało opodatkowaniem samochodów, złożonych namiotów przechowywanych w szafie przedsiębiorcy czy krasnali ogrodowych.

Oczywiście, celem konsultacji publicznych było w założeniu skorygowanie niejasności czy wątpliwości w projektowanych przepisach więc naturalnym jest, że projekt nie był doskonały od razu – wspomniane problemy zostały więc stopniowo wyeliminowane. Obecne, po ponad 3 miesiącach konsultacji publicznych i 3 wersjach projektu nowelizacji, Ministerstwo Finansów sfinalizowało wreszcie swoje prace i przesłało projekt do Sejmu. 

Wydaje się, że nie ma już odwrotu - tak podatnicy, jak i samorządy, od 1 stycznia czeka zatem swoista rewolucja w podatku od nieruchomości, A co dokładnie się zmieni? 

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Webinarium: Podatek od nieruchomości 2025 – czy firmy czeka rewolucja? + certyfikat gwarantowany

Są zmiany korzystne dla podatników

Oczywiście w projekcie można odnaleźć wiele zmian niekorzystnych dla podatników – informacje o tym fakcie dość szeroko dyskutowane były w prasie, pojawiały się w wypowiedziach wielu specjalistów zajmujących się podatkiem od nieruchomości. Nie można jednak pomijać, że finalna wersja projektu nowelizacji przewiduje też kilka zmian korzystnych dla podatników i warto o nich wspomnieć.

I tak przede wszystkim wprojekcie rozwiązano kilka problemów związanych z opodatkowaniem niektórych budowli. Przykładowo, wiele wątpliwości budziło opodatkowanie kontenerów czy przekryć namiotowych o charakterze mobilnym. Organy podatkowe uznawały takie obiekty za budowle, sądy natomiast podchodziły do tej kwestii niejednolicie. W projekcie przewidziano natomiast, że jako budowla opodatkowane będą jedynie kontenery czy namioty trwale związane z gruntem, co uniemożliwi opodatkowanie obiektów mobilnych.

Budowlą zgodnie z projektem nie będą już „budowle ziemne” – ta kategoria obiektów również budziła wiele wątpliwości (np. czy ozdobne kopce usypane na terenach biurowych lub przed galeriami handlowymi stanowią budowle).

Dla właścicieli miejsc postojowych w garażach, mieszczących się w budynkach mieszkalnych, którzy posiadają wyodrębnione prawnie lokale użytkowe, przewidziano niższą stawkę podatku od nieruchomości – od stycznia 2025 r. będą mogli korzystać ze stawki analogicznej jak dla mieszkań (obecnie stawka dla tzw. budynków pozostałych, która jest znacznie wyższa).

Co ważne, w przypadku garaży podatnicy, którzy składali już odpowiednie informacje na podatek od nieruchomości we właściwych samorządach (formularz IN-1) nie będą musieli składać żadnych dodatkowych dokumentów w związku ze zmianami w przepisach. Niższy podatek zostanie im wymierzony za kolejny rok w niższej kwocie przez samą gminę. Ci, którzy takiego formularza nie złożyli muszą jednak pamiętać by to zrobić. 

I druga strona medalu - zmiany niekorzystne dla podatników

Czy zmiany negatywne przeważają nad pozytywnymi? Dla wielu przedsiębiorców – szczególnie działających w przemyśle - niestety tak.

Przede wszystkim w ustawie za budowle uznano cały szereg obiektów, które dotychczas nie były opodatkowane w ogóle lub były opodatkowane jedynie w części. Przykładowo, budowlą od 2025 r. będą różnego rodzaju urządzenia wchodzące w skład stacji uzdatniania wody czy oczyszczalni ścieków, oświetlenie zewnętrzne czy wagi samochodowe.

Innym problemem dla przedsiębiorców będzie kategoria budowli określona w ustawie jako „urządzenia budowlane”. Takim obiektem może być każde urządzenie techniczne, które jest „bezpośrednio związane” z budynkiem lub jednym z inną budowlą wymienioną w ustawie, a które to jest niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Zapis tego rodzaju jest dalece nieprecyzyjny i można rozważać, czy takim urządzenie budowlanym nie będzie np. piec gazowy czy pompa ciepła w budynku. W końcu są one bezpośrednio budynkiem związane i niezbędne by zapewnić mu odpowiednią temperaturę. Powstanie też problem dotyczący opodatkowania elektrowni wiatrowych czy paneli fotowoltaicznych – te również mogą bowiem być traktowane jako urządzenia związane bezpośrednio z budowlą (którą w tym wypadku będzie słup / fundament) zapewniającą możliwość użytkowania tej budowli zgodnie z przeznaczeniem (którym przecież jest stanowienie podpory dla urządzenia).

Inną niekorzystną zmianą – nie do końca zresztą zrozumiałą – jest zawężenie zwolnienia przewidzianego dla infrastruktury portowej. Aktualne brzmienie zwolnienia pozwalało w ocenie sądów administracyjnych korzystać z niego również portom rzecznym. Zaproponowany przez Ministerstwo zapis ogranicza zwolnienie tylko do portów morskich. Jednocześnie, w uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiana zwolnienia stanowi jedynie „doprecyzowanie” dotychczasowego przepisu, który budził wątpliwości.

REKLAMA

Ile czasu na przygotowanie mają przedsiębiorcy?

Przed nami oczywiście proces legislacyjny w Sejmie i Senacie – niewykluczone, że projekt może więc przejść jeszcze pewne zmiany. Niemniej, można racjonalnie zakładać, że nie będą one znaczne. Podatek od nieruchomości w nowym wydaniu czeka więc na nas już od stycznia 2025 r. 

Czy to oznacza, że przedsiębiorcy już w styczniu będą musieli złożyć deklaracje według nowych zasad? Nie zawsze. Warto wspomnieć, że w projekcie ustawy przewidziano możliwość wydłużenia terminu na złożenie deklaracji do końca marca 2025 r. W takim przypadku wystarczającym będzie jedynie przesłanie do właściwej gminy oświadczenia o chęci skorzystania z przedłużonego terminu na złożenie deklaracji i opłacanie podatku za styczeń-marzec w wysokości średniej raty za rok 2024.

Ostatecznie jednak najpóźniej w marcu 2025 r. przedsiębiorcy zaczną rozliczać się po nowemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Daniel Panek, starszy menedżer w CRIDO

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA