REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości: zmiany od 2025 r. największe od ponad 20 lat. Co nowe przepisy przyniosą podatnikom, w tym przedsiębiorcom?

Podatek od nieruchomości: zmiany od 2025 r. największe od ponad 20 lat. Co nowe przepisy przyniosą podatnikom, w tym przedsiębiorcom?
Podatek od nieruchomości: zmiany od 2025 r. największe od ponad 20 lat. Co nowe przepisy przyniosą podatnikom, w tym przedsiębiorcom?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przez ostatnie miesiące podatnicy i samorządy byli świadkami długich, trudnych i nieraz burzliwych prac nad ustawą, która ma wprowadzić największe zmiany w podatku od nieruchomości od ponad 20 lat. Projekt ustawy nowelizującej w końcu trafił w ostatnich dniach do Sejmu – a zatem już od stycznia 2025 r. obowiązywać będą nowe przepisy. Co to oznacza dla podatników i samorządów?

Początki nowych przepisów

Pierwszy projekt nowelizacji opublikowany został w lipcu 2024 roku i niemal z marszu wzbudził wiele kontrowersji. Uwagi do jego treści zgłosiło niemal 200 podmiotów, zebranie i ustosunkowanie się do nich przez MF zajęło niemal 500 stronnicowy dokument.

W kolejnych miesiącach pojawiły się kolejne wersje projektu, a w toku prac nad nimi w prasie pojawiały się głosy wskazujące na kontrowersyjne zapisy proponowane przez MF. Moglibyśmy przeczytać, że wśród przedsiębiorców pojawiały się wątpliwości czy opodatkowaniem nie zostanie objęta niemal w całości infrastruktura przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, elektroenergetycznych czy gazowych, czy proponowane brzmienie przepisów nie będzie skutkowało opodatkowaniem samochodów, złożonych namiotów przechowywanych w szafie przedsiębiorcy czy krasnali ogrodowych.

Oczywiście, celem konsultacji publicznych było w założeniu skorygowanie niejasności czy wątpliwości w projektowanych przepisach więc naturalnym jest, że projekt nie był doskonały od razu – wspomniane problemy zostały więc stopniowo wyeliminowane. Obecne, po ponad 3 miesiącach konsultacji publicznych i 3 wersjach projektu nowelizacji, Ministerstwo Finansów sfinalizowało wreszcie swoje prace i przesłało projekt do Sejmu. 

Wydaje się, że nie ma już odwrotu - tak podatnicy, jak i samorządy, od 1 stycznia czeka zatem swoista rewolucja w podatku od nieruchomości, A co dokładnie się zmieni? 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 
Polecamy: Webinarium: Podatek od nieruchomości 2025 – czy firmy czeka rewolucja? + certyfikat gwarantowany

Są zmiany korzystne dla podatników

Oczywiście w projekcie można odnaleźć wiele zmian niekorzystnych dla podatników – informacje o tym fakcie dość szeroko dyskutowane były w prasie, pojawiały się w wypowiedziach wielu specjalistów zajmujących się podatkiem od nieruchomości. Nie można jednak pomijać, że finalna wersja projektu nowelizacji przewiduje też kilka zmian korzystnych dla podatników i warto o nich wspomnieć.

I tak przede wszystkim wprojekcie rozwiązano kilka problemów związanych z opodatkowaniem niektórych budowli. Przykładowo, wiele wątpliwości budziło opodatkowanie kontenerów czy przekryć namiotowych o charakterze mobilnym. Organy podatkowe uznawały takie obiekty za budowle, sądy natomiast podchodziły do tej kwestii niejednolicie. W projekcie przewidziano natomiast, że jako budowla opodatkowane będą jedynie kontenery czy namioty trwale związane z gruntem, co uniemożliwi opodatkowanie obiektów mobilnych.

Budowlą zgodnie z projektem nie będą już „budowle ziemne” – ta kategoria obiektów również budziła wiele wątpliwości (np. czy ozdobne kopce usypane na terenach biurowych lub przed galeriami handlowymi stanowią budowle).

Dla właścicieli miejsc postojowych w garażach, mieszczących się w budynkach mieszkalnych, którzy posiadają wyodrębnione prawnie lokale użytkowe, przewidziano niższą stawkę podatku od nieruchomości – od stycznia 2025 r. będą mogli korzystać ze stawki analogicznej jak dla mieszkań (obecnie stawka dla tzw. budynków pozostałych, która jest znacznie wyższa).

Co ważne, w przypadku garaży podatnicy, którzy składali już odpowiednie informacje na podatek od nieruchomości we właściwych samorządach (formularz IN-1) nie będą musieli składać żadnych dodatkowych dokumentów w związku ze zmianami w przepisach. Niższy podatek zostanie im wymierzony za kolejny rok w niższej kwocie przez samą gminę. Ci, którzy takiego formularza nie złożyli muszą jednak pamiętać by to zrobić. 

I druga strona medalu - zmiany niekorzystne dla podatników

Czy zmiany negatywne przeważają nad pozytywnymi? Dla wielu przedsiębiorców – szczególnie działających w przemyśle - niestety tak.

Przede wszystkim w ustawie za budowle uznano cały szereg obiektów, które dotychczas nie były opodatkowane w ogóle lub były opodatkowane jedynie w części. Przykładowo, budowlą od 2025 r. będą różnego rodzaju urządzenia wchodzące w skład stacji uzdatniania wody czy oczyszczalni ścieków, oświetlenie zewnętrzne czy wagi samochodowe.

Innym problemem dla przedsiębiorców będzie kategoria budowli określona w ustawie jako „urządzenia budowlane”. Takim obiektem może być każde urządzenie techniczne, które jest „bezpośrednio związane” z budynkiem lub jednym z inną budowlą wymienioną w ustawie, a które to jest niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Zapis tego rodzaju jest dalece nieprecyzyjny i można rozważać, czy takim urządzenie budowlanym nie będzie np. piec gazowy czy pompa ciepła w budynku. W końcu są one bezpośrednio budynkiem związane i niezbędne by zapewnić mu odpowiednią temperaturę. Powstanie też problem dotyczący opodatkowania elektrowni wiatrowych czy paneli fotowoltaicznych – te również mogą bowiem być traktowane jako urządzenia związane bezpośrednio z budowlą (którą w tym wypadku będzie słup / fundament) zapewniającą możliwość użytkowania tej budowli zgodnie z przeznaczeniem (którym przecież jest stanowienie podpory dla urządzenia).

Inną niekorzystną zmianą – nie do końca zresztą zrozumiałą – jest zawężenie zwolnienia przewidzianego dla infrastruktury portowej. Aktualne brzmienie zwolnienia pozwalało w ocenie sądów administracyjnych korzystać z niego również portom rzecznym. Zaproponowany przez Ministerstwo zapis ogranicza zwolnienie tylko do portów morskich. Jednocześnie, w uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiana zwolnienia stanowi jedynie „doprecyzowanie” dotychczasowego przepisu, który budził wątpliwości.

REKLAMA

Ile czasu na przygotowanie mają przedsiębiorcy?

Przed nami oczywiście proces legislacyjny w Sejmie i Senacie – niewykluczone, że projekt może więc przejść jeszcze pewne zmiany. Niemniej, można racjonalnie zakładać, że nie będą one znaczne. Podatek od nieruchomości w nowym wydaniu czeka więc na nas już od stycznia 2025 r. 

Czy to oznacza, że przedsiębiorcy już w styczniu będą musieli złożyć deklaracje według nowych zasad? Nie zawsze. Warto wspomnieć, że w projekcie ustawy przewidziano możliwość wydłużenia terminu na złożenie deklaracji do końca marca 2025 r. W takim przypadku wystarczającym będzie jedynie przesłanie do właściwej gminy oświadczenia o chęci skorzystania z przedłużonego terminu na złożenie deklaracji i opłacanie podatku za styczeń-marzec w wysokości średniej raty za rok 2024.

Ostatecznie jednak najpóźniej w marcu 2025 r. przedsiębiorcy zaczną rozliczać się po nowemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Daniel Panek, starszy menedżer w CRIDO

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA