Kategorie

Podatek od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatnicy podatku od nieruchomości, u których w ciągu roku wystąpiły okoliczności wpływające na wysokość opodatkowania, mają szereg obowiązków związanych z prawidłowym zadeklarowaniem i rozliczeniem podatku. Informacje przekazywane czy deklarowane organom podatkowym powinny być pełne i zgodne ze stanem faktycznym. W przypadku braku informacji grożą surowe kary.
W piątek samorząd doradców podatkowych powołał specjalny zespół, który ma pomóc rządowi w pracach nad specustawą wprowadzającą pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. Chodzi m.in. o przesunięcie terminów podatkowych, zaniechanie poboru niektórych podatków oraz rezygnację z kar dla biznesu, który może mieć problemy z terminowym rozliczeniem podatków, ze względu na trudną sytuację w kraju. Prace są na finiszu – w poniedziałek rekomendacje doradców podatkowych, w formie raportu, zostaną przekazane do Ministerstwa Finansów, z którym Krajowa Rada Doradców Podatkowych nawiązała współpracę.
Sądy administracyjne w dalszym ciągu orzekają, że o tym, czy dany obiekt należy opodatkować jako budowlę, decyduje jego funkcja. Co innego wynikało z wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z 13 grudnia 2017 r.
Morskie farmy wiatrowe mają zostać opodatkowane odrębnym podatkiem. Podstawą opodatkowania będzie moc zainstalowana danej farmy, stawka opodatkowania będzie iloczynem tej mocy w MW i kwoty 23 tys. zł. Wynika z projektu ustawy o offshore.
To nie spółka cywilna, ale jej wspólnicy są podatnikami podatku od nieruchomości. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie orzekł, że zaniedbania procesowe organu w postępowaniu podatkowym nie mogą być prostowane przez inny organ w trybie nadzwyczajnym.
Przedsiębiorca przesyłowy, który ma z Lasami Państwowymi umowę o służebność przesyłu, nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości od gruntów, których dotyczy ta umowa - orzekł 9 grudnia 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny.
Konieczna jest reforma opodatkowania nieruchomości i budowa systemu podatku zależnego od wartości nieruchomości. Przy czym zmiany powinny być oparte na regulacjach, do których podatnicy są przyzwyczajeni. Tak wynika z raportu Centrum Analiz i Studiów Podatkowych SGH.
Od 2020 r. ogrzewane w sposób ekologiczny domy jednorodzinne w Rybniku (Śląskie) przez dwa lata będą zwolnione z podatku od nieruchomości. Wnioski o skorzystanie ze zwolnienia podatkowego złożyło już 425 mieszkańców miasta - wynika z informacji miejscowego samorządu. Ze zwolnienia będą mogli skorzystać właściciele domów, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza, ogrzewanych energią elektryczną, gazem czy olejem opałowym, a także budynków podłączonych do sieci ciepłowniczej lub korzystających z pomp ciepła.
Potrzebę stworzenia nowej, klarownej definicji "budowli" w podatku od nieruchomości dostrzegł Trybunał Konstytucyjny już w 2011 roku. Od tego czasu nadal ta definicja nie uległa zmianie. Zarówno podatnicy, jak i organy podatkowe mają ciągłe wątpliwości co należy opodatkować. Efektem są liczne spory podatników - przedsiębiorców różnych branż - z fiskusem o to, jakie obiekty mogą być uznane za „budowle”. Chodzi m.in. o opodatkowanie stacji transformatorowych, stacji telefonii komórkowej, sieci telekomunikacyjnych i energetycznych, elektrowni wiatrowych i wyrobisk górniczych. Rzecznik Praw Obywatelskich po raz PIĄTY pyta o to ministra finansów.
Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości lub obiekty budowlane, tj. grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Znane są już górne stawki tego podatku, które będą obowiązywały w 2020 r. W tym roku wprowadzone zostały również jednolite wzory formularzy w zakresie podatku od nieruchomości, które obowiązują we wszystkich gminach. Ile wyniesie podatek od nieruchomości w 2021 roku?
Ministerstwo Finansów określiło wysokość stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych jakie będą obowiązywać w 2020 roku. Nowe stawki dotyczą podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty targowej, opłaty miejscowej, opłaty uzdrowiskowej, opłaty od posiadania psów oraz opłaty reklamowej. Z uwagi na wzrost cen towarów i usług stawki maksymalne w 2020 roku będą wyższe w porównaniu z 2019 rokiem o 1,8 proc.
Ministerstwo Finansów przygotowało rozporządzenie wprowadzające wzory formularzy w zakresie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, które wchodzi w życie 1 lipca 2019 r. Określone w rozporządzeniu jednolite wzory formularzy będą obowiązywały w całej Polsce, tj. we wszystkich gminach, w tym również w gminach stosujących zwolnienia od tego podatku i różnicujących stawki.
Co do zasady opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budynki od kolejnego roku po zakończeniu budowy. Oznacza to, że przy opodatkowaniu nieruchomości istotne jest prawidłowe ustalenie daty zakończenia budowy.
PiS gwarantuje, że w Polsce nie będzie podatku katastralnego, wprowadzenie go doprowadziłoby do wywłaszczenia ogromnej części Polaków z wszelkiego rodzaju własności odnoszących się do nieruchomości - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.
Nowy kierunek interpretacyjny w tym temacie został zapoczątkowany w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 13 lutego 2019 r. (sygn. I SA/Ke 3/19), w którym to WSA wskazuje, że podatnik ustalając podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości dla budowli całkowicie zamortyzowanych – powinien uwzględnić dokonane odpisy amortyzacyjne. Wyrok WSA oznaczać może niezwykle wysokie oszczędności dla podatników.
Tytuł tego artykułu mógłby brzmieć: "Uważaj komu wynajmujesz mieszkanie!" Dlaczego? Ponieważ od tego komu wynajmuje się lokal mieszkalny zależy stawka podatku od nieruchomości. Wynajęcie lokalu podmiotowi prowadzącemu w nim działalność gospodarczą może doprowadzić do „wskoczenia” w najwyższą z możliwych stawek, przewidzianą dla podmiotów prowadzących działalność.
Od 2020 roku domy jednorodzinne w Rybniku (Śląskie) ogrzewane w sposób ekologiczny, przez dwa lata będą zwolnione z podatku od nieruchomości. Zwolnienie przysługiwać będzie właścicielom domów ogrzewanych energią elektryczną, gazem czy olejem opałowym, a także budynków podłączonych do sieci ciepłowniczej lub korzystających z pomp ciepła. Taką decyzję podjęli 21 marca 2019 r. miejscy radni. Aktualnie warunki takiego zwolnienia podatkowego spełnia jedynie 20% budynków w Rybniku.
W zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych powstały liczne spory interpretacyjne na linii podatnicy – fiskus. W jednym z ostatnich wyroków w tej sprawie sąd wskazał, że wydający indywidualną interpretację podatkową organ związany jest przedstawionym we wniosku o jej wydanie stanem faktycznym i nie może go sam modyfikować, a w przypadku negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy zobligowany jest wskazać stanowisko prawidłowe, łącznie z jego prawnym uzasadnieniem.
W przypadku wydzierżawienia lub wynajęcia rzeczy będącej w trwałym zarządzie, podatnikiem podatku od nieruchomości będzie dzierżawca (najemca) jako posiadacz zależny nieruchomości na podstawie umowy zawartej z właścicielem. Umowy tego typu powodują, że podatnikiem jest posiadacz zależny, a nie trwały zarządca.
Przedsiębiorcy odprowadzają za niski lub za wysoki podatek od nieruchomości. Okazuje się, że prawie połowa firm ma nadpłaty z tego tytułu. Złożenie korekty pozwala jednak odzyskać nadpłaty z tytułu tego podatku do 5 lat wstecz. Z końcem stycznia upływa termin składania deklaracji o wysokości podatku od nieruchomości, jest to zatem dobry moment, żeby zweryfikować poprawność rozliczeń.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej dopiero drugi raz zastosował przepisy klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania i uznał za niedozwolony schemat optymalizacyjny w podatku od nieruchomości. Schemat ten polegał na przeniesieniu własności nieruchomości ze spółki na inny podmiot z grupy kapitałowej, przez co spółka przestała być podatnikiem podatku od nieruchomości. Nowy właściciel nieruchomości uiszczał niższy podatek, bo od urynkowionej (częściowo zamortyzowanej) wartości budowli. Poprzednik zaś płacił go od historycznej wartości początkowej.
Na początku 2019 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym oraz o podatku leśnym, która doprecyzowuje zasady opodatkowania gruntów z urządzeniami przemysłowymi. Nowe regulacje spowodują, że przedsiębiorcy zapłacą dużo niższy podatek od posiadanych gruntów.
Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował 24 września 2018 r., że "niebanalny" problem opodatkowania podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych będzie rozstrzygnięty w uchwale składu siedmiu sędziów w "najszybszym możliwym" terminie.
Ustawa z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw weszły w życie pod koniec czerwca tego roku, z mocą od dnia 1 stycznia 2018 r. W związku z tym podatnicy, którzy zadeklarowali podatek od nieruchomości za 2018 r. od całej elektrowni wiatrowej, a nie tylko od części budowlanej, będą mogli wystąpić o zwrot nadpłaconego podatku.
Mniejsze obciążenia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie zakłada m. in. uchwalona w czwartek przez Sejm ustawa o spółdzielniach rolników. W czasach globalizacji i dominacji pośredników konsolidacja pozwoli rolnikom na konkurowanie - przekonuje resort rolnictwa.
Wśród zmian wprowadzonych lipcową nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii, jedną z najbardziej oczekiwanych była zmiana przepisów dotyczących sposobu opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości. Poprzednie rozwiązania pozwalały bowiem na obłożenie tym podatkiem zarówno części budowlanej, jak i technicznej wiatraka. Teraz podatkiem jest obłożona tylko część budowlana wiatraka.
25 lipca 2018 r. Minister Finansów obwieścił nowe stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2019 rok. Stawki maksymalne m.in. podatku od nieruchomości będą w 2019 roku wyższe o ok. 1,6% od obowiązujących w 2018 roku. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów. Nowością w podatku od nieruchomości w 2019 roku mają być też ujednolicone w całym kraju deklaracje (także dla podatków rolnego oraz leśnego). Taką zmianę zapowiedziała Minister Finansów Teresa Czerwińska. Obecnie każda gmina ma swoje wzory deklaracji.
Resort finansów określił wysokość stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych jakie będą obowiązywać w 2019 roku. Nowe stawki dotyczą podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty targowej, opłaty miejscowej, opłaty uzdrowiskowej, opłaty od posiadania psów oraz opłaty reklamowej. Z uwagi na wzrost cen towarów i usług stawki maksymalne w 2019 roku będą wyższe w porównaniu z 2018 rokiem o 1,6%.
Na początku 2019 r. zaczną obowiązywać ujednolicone zasady opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa. Zgodnie z nowymi przepisami, umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych takiej infrastruktury nie wpływa na sposób ich opodatkowania.
Zgodnie z nowymi przepisami, które wchodzą w życie 14 lipca br., opodatkowaniu podlegać będą wyłącznie „części budowlane” elektrowni wiatrowych (np. maszt, fundament). Pozostałe elementy, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, w praktyce decydujące o wartości całej elektrowni (np. gondola, generator prądotwórczy, układ sterowania, wirnik) będą wolne od obciążenia.
Uporządkowanie i ujednolicenie w skali kraju zasad opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa służąca do przesyłania albo dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej - to cel projektu nowelizacji ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z przywołanym przepisem, kosztami podatkowymi są wszelkie racjonalne ekonomicznie koszty, które wykazują związek z przychodami, a które jednoczenie nie zostały uwzględnione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych.
W przepisach dotyczących podatku od nieruchomości (w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych) a także w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku leśnym zostanie jednoznacznie określone, że posadowienie infrastruktury elektroenergetycznej służącej do przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej, nie zmienia sposobu opodatkowania tych gruntów, a samo umieszczenie linii elektroenergetycznej napowietrznej - nad gruntem i kablowej - w gruncie, nie stanowi zajęcia tego gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej. Taka zmiana znalazła się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a projekt nowelizacji ww. ustaw ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w II kwartale 2018 roku.
Osoby, które nie uiściły w całości podatku od nieruchomości za 2018 rok w marcu, będą musiały opłacić drugą ratę w terminie do 15 maja 2018 r. Chodzi o podatników, u których opłata ta przekracza 100 złotych i podzielona jest na 4 raty.
Umorzenie podatku od nieruchomości uzyskać może podatnik lub jego spadkobiercy na pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem złożony do organu podatkowego (gminy). Decyzja o umorzeniu jest uznaniowa i dotyczy sytuacji, gdy zaistniał i został udowodniony ważny interes podatnika (np. utrata zdolności zarobkowania, utrata pracy) lub interes publiczny.
Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego organy podatkowe w swoich interpretacjach wadliwie uznawały za budowle część obiektów budowlanych stanowiących w rzeczywistości budynki. Podmioty, które z powodu błędnego kwalifikowania kategorii nieruchomości uiściły zawyżony podatek od nieruchomości, mogą wystąpić o zwrot tej nadpłaty.
Najpóźniej 15 marca 2018 r. ponad 11 milionów właścicieli mieszkań ma obowiązek zapłacić podatek od nieruchomości za bieżący rok (a przynajmniej I ratę). Obowiązek ten dotyczy także posiadaczy działek i budynków. Zasadniczo podatek muszą zapłacić tylko te osoby fizyczne, które otrzymały decyzję z gminy ustalającą wysokość podatku. Pozostałe osoby – o ile poinformowały gminę o zakupie nieruchomości – mogą spokojnie czekać na wymiar podatku.
Jak opodatkować obiekt budowlany, który pomimo posiadania wszelkich cech budynku pełni funkcje budowli? W wyroku SK 48/15 z 13 grudnia 2017 r. Trybunał Konstytucyjny stanął po stronie podatników, oceniając za niezgodne z Konstytucją stanowisko, iż obiekt budowlany spełniający definicję budynku może być uznany za budowlę. W konsekwencji przedsiębiorstwa mają szansę na odzyskanie niesłusznie pobranego podatku od nieruchomości.
Można pobierać daninę zarówno od budynku, jak i od znajdujących się w nim budowli (urządzeń) – uważają niektóre gminy. Ich zdaniem niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego tego nie wykluczył. Potwierdza to minisonda przeprowadzona przez DGP w sześciu miastach. Co więcej, podobnego zdania jest również część doradców podatkowych.
Stawki podatku od nieruchomości uległy od 2018 roku podwyższeniu. Wzrosły o wskaźnik inflacji, czyli o 1,9 proc. Ile trzeba będzie zapłacić, kiedy mija termin płatności i kogo dotyczy ta opłata?
Od 2018 roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mają obowiązek corocznie składać sprawozdania podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego. Sprawozdania będą wysyłane elektronicznie za pomocą systemu BeSTi@.
Na rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego w 2018 roku czekają m.in. wynajmujący nieruchomości na doby, pracownicy jeżdżący prywatnie służbowymi autami oraz muzycy chcący odliczać 50-proc. koszty. TSUE natomiast zajmie się gminami, komornikami oraz VAT od noclegów i posiłków.
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjny w zakresie podatku od nieruchomości otwiera podatnikom drogę do dochodzenia nienależnie pobranego podatku. Podatnicy mogą składać wnioski o zwrot nadpłaty tego podatku lub wniosków o wznowienie w przypadku postępowań, które zostały już zakończone.
Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego nie można zakładać z góry, że skoro jedno z małżonków jest przedsiębiorcą, to będące przedmiotem współposiadania grunty należy zakwalifikować jako grunty związane z działalnością gospodarczą opodatkowane najwyższą stawką. Niezbędne jest każdorazowo ustalenie faktycznego sposobu wykorzystania opodatkowanego gruntu, którego współposiadaczem pozostaje osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. 12 grudnia 2017 roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis art. 1a ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozumiany w ten sposób, że wystarczającą przesłanką zakwalifikowania gruntu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości do kategorii gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną będącą jego współposiadaczem, jest niezgodny z Konstytucją RP.
Ordynacja podatkowa uwzględnia możliwość zaniechania w całości lub w części poboru podatków, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ministerstwo Finansów odpowiada, czy istnieje szansa na zastosowanie tej instytucji wobec osób poszkodowanych w sierpniowych nawałnicach.
Co do zasady, obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Jakie szczegółowe regulacje dotyczą obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości?
Ewidencja podatkowa nieruchomości powstała w celu usprawnienia procesów wymiaru i poboru podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego. Jakie dane zawarte są w ewidencji?
W związku z prowadzeniem działalności agroturystycznej wśród przedsiębiorców pojawiają się liczne wątpliwości dotyczące opodatkowania nieruchomości przeznaczonych na ten cel. Jak wyglądają kwestie związane z opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości gospodarstwa agroturystycznego?
Od 1 stycznia 2018 r. nieznacznie rosną (po dwóch latach niewielkich spadków) o wskaźnik inflacji (o ok. 1,9%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych - Minister Rozwoju i Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2018 r. możemy liczyć się z wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) - o ile rady gmin podejmą stosowne uchwały do końca 2017 roku.