REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości - budowla w kompleksowym środku trwałym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Podatek od nieruchomości - budowla w kompleksowym środku trwałym
Podatek od nieruchomości - budowla w kompleksowym środku trwałym

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - budowla w kompleksowym środku trwałym. 12 października 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny (w sprawach o sygn. III FSK 1755/21, III FSK 1261/21, III FSK 107/21) wydał kluczowe orzeczenia z punktu widzenia określenia podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli, których wartość została ujęta w tzw. kompleksowych środkach trwałych .

Kompleksowe środki trwałe - czym są?

Z kompleksowymi środkami trwałymi mamy do czynienia wówczas, gdy obejmują one swoim zakresem więcej niż jeden obiekt budowlany. Rozliczenie tego rodzaju środków trwałych na potrzeby PoN jest szczególnie problematyczne z uwagi na fakt, że wartość początkowa tego środka trwałego (stanowiąca co do zasady podstawę opodatkowania) obejmuje poza wartością budowli, również wartości innych obiektów, które nie powinny być uwzględnione w podstawie opodatkowania.

REKLAMA

REKLAMA

Wartość rynkowa budowli podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości

Istnieje już ukształtowana linia orzecznicza, zgodnie z którą w przypadku środka trwałego obejmującego kilka obiektów (np. budowli i obiektów małej architektury, które nie podlegają opodatkowaniu) podstawę opodatkowania PoN stanowi wartość rynkowa budowli. Sytuacja jest mniej oczywista, jeżeli chodzi o koszty pośrednie nienależnie skapitalizowane do wartości początkowej kompleksowego środka trwałego.

Seria wyroków NSA z 12 października 2021 r. dotyczyła właśnie sytuacji, kiedy to podatnik nienależnie zaliczył do wartości początkowej środka trwałego (obejmującego m.in. budowle dla celów PoN) koszty pośrednie inwestycji nieruchomościowej. Zdaniem organów i WSA w Rzeszowie: “skoro wartość budowli została ujęta w wartości początkowej kompleksowego środka trwałego, nie może budzić wątpliwości, że podatnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych także od wartości początkowej spornej budowli.” A co za tym idzie, podstawą opodatkowania powinna być wartość kompleksowego środka trwałego.

NSA: Z podstawy opodatkowania trzeba wyłączyć nienależnie skapitalizowane koszty pośrednie inwestycji

Innego zdania był NSA, który w ustnym uzasadnieniu ww wyroków wskazał, że w sytuacji, gdy do kompleksowego środka trwałego zostały nienależnie skapitalizowane koszty pośrednie inwestycji, należy wyłączyć z podstawy opodatkowania wydatki, które nie powinny być skapitalizowane w wartości początkowej środka trwałego. Z kolei ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (upol) nie przewiduje rekonstruowania wartości budowli poprzez operacje rachunkowe modyfikujące wartość początkową środków trwałych, w związku z czym należy w takiej sytuacji zastosować art. 4 ust. 5 upol nakazujący określenie podstawy opodatkowania PoN z uwzględnieniem wartości rynkowej budowli.

REKLAMA

Wyroki korzystne dla podatników - komentarz PwC

Wyroki należy ocenić jako pozytywne. Gdyby bowiem za słuszne przyjąć stanowisko WSA, w podstawie opodatkowania należałoby uwzględnić całą wartość kompleksowego środka trwałego. Innymi słowy, oprócz wartości budowli do podstawy opodatkowania powinny być wówczas zaliczone także skapitalizowane wydatki na zieleń czy prace przygotowawcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zatem dokonać przeglądu podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości aby zweryfikować, czy nie jest ona zawyżona.     

Andrzej Jarosz, Partner
Anna Bartkowska-Ratajczak, Senior Manager
Krzysztof Suchorab, Manager
PwC Polska

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA