REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służebność przesyłu. Opodatkowanie gruntu – krok po kroku

Paula Kołodziejska, aplikant radcowski, BG Tax & Legal
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Służebność przesyłu. Opodatkowanie gruntu – krok po kroku
Służebność przesyłu. Opodatkowanie gruntu – krok po kroku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, że nieczęsto można spotkać się z sytuacją, w której to na gruncie zostały posadowione urządzenia przesyłowe. Praktyka pokazuje jednak, że ich opodatkowanie – w takim stanie faktycznym – jest zagwozdką wielu podmiotów. Wychodząc naprzeciw wątpliwościom w tym zakresie, poniżej przedstawiamy poradnik, który ma ułatwić identyfikację obowiązków podatkowych w obszarze podatków loklanych.

1. Ustalenie podatnika

Do najczęstszych stanów faktycznych należą te, w których:

REKLAMA

Autopromocja
  • przedsiębiorca przesyłowy zawiera umowę służebności przesyłu na gruncie oddanym w zarząd Lasów Państwowych;
  • przedsiębiorca przesyłowy zawiera tę samą umowę, niemniej z ,,klasycznym” właścicielem gruntu (albo posiadaczem samoistnym czy użytkownikiem wieczystym).

W obu przypadkach, przedsiębiorca przesyłowy nie wystąpi jako podatnik. W pierwszej sytuacji potwierdza to (niejako) uchwała 7 sędziów NSA z dnia 9 grudnia 2019 r. o sygn. II FPS 3/19. W drugiej nie dojdzie do tego z uwagi na fakt, że służebność nie przenosi posiadania, więc kategoria posiadacza zależnego w tym przypadku nie wystąpi. A nawet gdyby przyjąć, że jest inaczej, to posiadacz zależny jest podatnikiem podatku od nieruchomości/leśnego/rolnego/ tylko wtedy, gdy zawarł umowę ze Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego – co nie ma miejsca w tym kazusie.

Wniosek: podatnikiem podatku od nieruchomości/leśnego/rolnego, będą w tym przypadku Lasy Państwowe albo właściciel gruntu.

2. Ustalenie właściwej ustawy: etap I – weryfikacja ewidencji gruntów i budynków

O tym, którym z podatków podatnik powinien zainteresować się w pierwszej kolejności, decyduje ewidencja gruntów i budynków. Mianowicie:

  • jeśli grunt został w niej określony jako las – patrzy na ustawę o podatku leśnym;
  • jeśli grunt jest użytkiem rolnym (użytkiem rolnym, a nie nieużytkiem) – ważne są dla podatnika zapisy ustawy o podatku rolnym;
  • jeśli grunt został sklasyfikowany w sposób inny niż powyższy – kluczowa jest ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (w zakresie, w jakim odnosi się do podatku od nieruchomości).

Uwaga. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że pomyślne ustalenie rodzaju gruntu, nie jest wystarczające dla stwierdzenia, że podatnik może pozostać w reżimie danej ustawy. Grunty oznaczone jako lasy lub użytki rolne, podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości (a nie podatkiem leśnym albo rolnym), jeśli zostały zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to oznacza i czy zawsze to samo?

3. Ustalenie właściwej ustawy: etap II – weryfikacja przesłanek przepisu szczególnego

Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest jednorodna, bo jest uzależniona od momentu dokonywania analizy. Przepis, o którym mowa poniżej, obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. i jest właściwy do stanów faktycznych powstałych wraz z tą datą.

Obecnie, jeśli zapis ewidencji gruntów i budynków pozwala na opodatkowanie gruntu podatkiem leśnym albo rolnym, fundamentalne znaczenie ma art. 2 ust. 4 ustawy o podatku leśnym i analogiczny w podatku rolnym (art. 2 ust. 3). Przewiduje on, że nie uważa się za zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej takich gruntów:

  • przez które przebiegają urządzenia przesyłowe wchodzące w skład przedsiębiorstwa przedsiębiorcy prowadzącego działalność telekomunikacyjną, działalność w zakresie przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej lub zajmującego się transportem wydobytego gazu ziemnego lub ropy naftowej,
  • zajętych na pasy technologiczne stanowiące grunt w otoczeniu urządzeń przesyłowych, konieczny dla zapewnienia właściwej eksploatacji tych urządzeń,
  • zajętych na strefy bezpieczeństwa oraz strefy kontrolowane urządzeń przesyłowych służących do przesyłania lub dystrybucji ropy naftowej, paliw ciekłych lub paliw gazowych, lub transportu wydobytego gazu ziemnego lub ropy naftowej, które zostały określone w odrębnych przepisach

- chyba że grunty te są jednocześnie zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż ww. działalność.

Skoro, (i) nie uważa się ich za zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, (ii) a tylko zajęcie tego typu powoduje konieczność zmiany podatku leśnego/rolnego na podatek od nieruchomości, to (iii) w tym konkretnym przypadku, podatnik opodatkowuje grunt zgodnie z klasyfikacją w ewidencji gruntów i budynków (podatkiem leśnym albo rolnym, a nie podatkiem od nieruchomości – co na ogół jest bardziej preferencyjne).

Przykład. Lasy Państwowe, posiadające w swym zarządzie grunt oznaczony w ewidencji gruntów i budynków jako las (Ls), zawarły umowę służebności przesyłu z przedsiębiorcą przesyłowym, który posadowił na nim urządzenia przesyłowe i prowadzi działalność w zakresie przesyłania energii elektrycznej. Grunt nie został przy tym zajęty na prowadzenie innej działalności gospodarczej – zarówno przez przedsiębiorcę, jak i Lasy Państwowe. Wobec spełnienia przesłanek przepisu szczególnego, Lasy Państwowe (podatnik), pozostają przy podatku leśnym i opodatkowują grunt na zasadach w nim przewidzianych.

REKLAMA

A jeśli grunt od razu zakwalifikował się do opodatkowania podatkiem od nieruchomości? W tym przypadku (oczywiście będąc w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych) mamy styczność z niemal analogiczną regulacją (art. 1a ust. 2a pkt 4). Z tą jednak różnicą, że gruntów tych nie uznaje się za związane z działalnością gospodarczą (w przypadku podatku leśnego i rolnego, mówiliśmy o zajęciu – na potrzeby podatków lokalnych, nie są to synonimy). Co to oznacza w praktyce oznacza dla podatnika? Niższą stawkę podatku – przewidzianą dla gruntów pozostałych, a nie dla związanych z działalnością gospodarczą.

Skutki prawne regulacji obowiązującej od początku 2019 r. są zatem takie, że gruntów, na których posadowione są urządzenia przedsiębiorców przesyłowych, nie uznaje się za zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej, a więc podlegają one opodatkowaniu zgodnie z ich klasyfikacją (podatkiem rolnym albo leśnym), a w przypadku podatku od nieruchomości – nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i opodatkowanie niższą stawką.

Podatnik powinien zwrócić jednak uwagę na fakt, że przepis szczególny ma zastosowanie jedynie wtedy, gdy przedsiębiorca przesyłowy prowadzi działalność ściśle określoną w tym przepisie i jeśli grunt nie został zajęty/nie jest związany z jakąkolwiek inną.

4. Na marginesie – kilka słów dla przedsiębiorcy przesyłowego

Zgodnie z punktem 1, przedsiębiorca przesyłowy nie jest podatnikiem w opisanym przypadku, czyli gdy mowa o służebności przesyłu. Dodatkowo, opisana preferencja nie jest mu dedykowana, jeśli prowadzi powyżej określoną działalność (typową dla niego), na gruncie będącym jego własnością lub w jego posiadaniu samoistnym lub jeśli jest użytkownikiem wieczystym. Odciążenie tej kategorii przedsiębiorców, zasadniczo nie było celem ustawodawcy.

Ale. A jeśli przedsiębiorstwo przesyłowe jest dzierżawcą gruntu, na którym posadowiło urządzenia przesyłowe? Umowa ta przenosi posiadanie, więc w sytuacji zawarcia jej ze Skarbem Państwa (jednostką samorządu terytorialnego), kreuje status podatnika – jakim jest posiadacz zależny. Z tego względu należy zwrócić uwagę, że przedsiębiorca przesyłowy nie może skorzystać z analizowanej preferencji jedynie wtedy, gdy jest właścicielem danego gruntu, posiadaczem samoistnym lub użytkownikiem wieczystym. Brak w tym wyliczeniu posiadacza zależnego. Wniosek? Jeśli przedsiębiorca przesyłowy zawrze umowę dzierżawy ze Skarbem Państwa (jednostką samorządu terytorialnego) i spełni przesłanki przewidziane w przepisie szczególnym, w aktualnym stanie prawnym, powinien mieć możliwość skorzystania z preferencji (jako posiadacz zależny). Czyli – w zależności od rodzaju gruntu – opodatkuje go podatkiem leśnym, rolnym albo niższą stawką podatku od nieruchomości.

5. Podsumowanie

Podatnik, jak przy każdym wyjątku, powinien wykazać się dużą starannością przy jego stosowaniu. W tym przypadku, każda okoliczność może mieć znaczenie. Czy przedsiębiorca przesyłowy na pewno prowadzi działalność wskazaną w przytoczonej regulacji? Czy grunt na pewno nie został zajęty na inną działalność niż określona w przepisie? Albo nawet, czy prawidłowo został ustalony rodzaj gruntu – w oparciu o ewidencję gruntów i budynków, a nie inne dokumenty? Z tego też względu, zainteresowanym rekomendujemy dokonywanie precyzyjnych analiz, w toku których żaden element nie zostanie zbagatelizowany, bo każdy może wpłynąć na zmianę zasad opodatkowania.

 

Paula Kołodziejska, aplikant radcowski, BG Tax & Legal

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA