REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie silosów podatkiem od nieruchomości

TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
Opodatkowanie silosów podatkiem od nieruchomości
Opodatkowanie silosów podatkiem od nieruchomości
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowanie silosów. Obiekt budowlany będący budowlą może być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznany za budynek - orzekł NSA.

Opodatkowanie silosów

Wieloletni spór dotyczący opodatkowania silosów podatkiem od nieruchomości został 29 września 2021 r. rozstrzygnięty uchwałą siedmioosobowego składu Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. III FPS 1/21.

REKLAMA

REKLAMA

Tytułem wstępu warto wskazać, że przez wiele lat nie było jasne, czy silosy, elewatory zboża i podobne obiekty powinny być kwalifikowane na gruncie podatku od nieruchomości jako budowle czy też jako budynki.

Problem ten był wynikiem niejasnych definicji zawartych w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: „u.p.o.l.”), a prawidłowa kwalifikacja była i jest o tyle ważna, że podatek wyliczony dla budynków liczy się od ich powierzchni użytkowej, a więc jest on zazwyczaj dużo niższy, niż kiedy obiekt taki kwalifikowany jest, jako budowla i podstawę jego opodatkowania stanowi 2% wartości.

Powyższe wynika z brzmienia art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l., zgodnie z którym podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości dla budynków lub ich części stanowi bowiem powierzchnia użytkowa tego budynku. Z kolei stosownie do art. 4 ust. 1 pkt. 3 u.p.o.l. podstawą opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej z wyjątkiem budowli będących przedmiotem ulepszenia lub leasingu, jest ich wartość ustalona na dzień 1 stycznia dla celów amortyzacji według przepisów o podatkach dochodowych. Jeśli budowla jest całkowicie zamortyzowana podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości stanowi wartość przyjęta z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.

REKLAMA

Swego czasu w orzecznictwie dominował pogląd, zgodnie z którym nawet, gdy dany obiekt budowlany posiadał wszystkie cechy budynku (tj. był trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadał fundamenty i dach), to nie oznaczało to jeszcze, że automatycznie mógł zostać zakwalifikowany, jako budynek dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Przy kwalifikacji brano bowiem także pod uwagę jego elementy funkcjonalne czyli przeznaczenie, wyposażenie, a nawet sposób i możliwości wykorzystania obiektu, jako całości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przełomowy w powyżej sprawie miał się okazać wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 grudnia 2017 r., sygn. akt SK 48/15, w którym stwierdzono, że funkcja obiektu nie ma znaczenia przy dokonywaniu kwalifikacji podatkowej, ponieważ jeżeli dany obiekt budowlany posiada dach, ściany, fundament i jest trwale związany z gruntem, to w ocenie Trybunału, należy go traktować jako budynek i to niezależnie od funkcji jaką pełni.

Pomimo początkowego entuzjazmu podatników szybko okazało się, że podejście sądów administracyjnych do opodatkowania silosów nie zmieniło się i nie doszło do stworzenia linii orzeczniczej zgodnej z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Dlatego też w lipcu 2021 r. NSA postanowił wystąpić z wnioskiem do siedmioosobowego składu orzekającego o podjęcie uchwały, której celem miało być udzielenie odpowiedzi na pytanie czy obiekt budowlany, będący budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, może być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Rozstrzygana sprawa dotyczyła opodatkowania silosów cementu, należących do spółki będącej producentem materiałów budowlanych. W ocenie spółki, jej silosy spełniały przesłanki określone w art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., bowiem są trwale związane z gruntem, są wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadają fundamenty i dach, a tym samym powinny być opodatkowane jako budynki. Natomiast w ocenie Spółki, urządzenia techniczne i instalacje znajdujące się na dachu silosów oraz w tunelach nie stanowiły odrębnych obiektów budowlanych. Z kolei zdaniem organów, silosy z tunelami oraz górnymi obudowami podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, jako budowle, a nie – jak uznała Spółka – jako budynki.

Opodatkowanie silosów - wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale wydanej 29 września 2021 r., sygn. akt III FPS 1/21 powołał się na zasadę autonomii prawa podatkowego, a także na konieczność realizacji przez ustawę podatkową celu fiskalnego.

Uchwała Sądu zapadła w oparciu o stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich. NSA uwzględnił w szczególność argumenty RPO, że w procesie kwalifikacji danego obiektu budowlanego, jako budynku na cele podatkowe, należy uwzględnić przede wszystkim parametr jakim jest podstawa opodatkowania, co w przypadku budynków stanowi powierzchnia użytkowa.

Pomimo, że w ustawie Prawo budowlane istnieje taka sama definicja budynku jak w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, to jednak Sąd orzekł, że na potrzeby opodatkowania można dokonywać ich odmiennej interpretacji. W ślad za Rzecznikiem Praw Obywatelskich NSA przyjął więc, że identyfikowanie budynku na gruncie prawa podatkowego następować powinno przede wszystkim z uwzględnieniem podstawy opodatkowania, która nie występuje w Prawie budowlanym.

Dlatego też NSA wskazał, że poddane analizie silosy nie mogą być uznawane za obiekt budowlany, będący budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego w zw. z art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. Silosy mogą być dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości uznane za budynek w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., o ile spełniają kryteria bycia budynkiem wymienione w tym przepisie, a ich wyróżniającą cechą jest powierzchnia użytkowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Przy czym, wczytując się w treść uchwały - w szczególności we fragment dotyczący tego, że aby uznać obiekt za budynek, to jego wyróżniającą się cechą powinna być powierzchnia użytkowa – zwrócić warto uwagę na wyjątkową specyfikację takich budowli jak m.in. zbiorniki, których podstawowym parametrem technicznym i użytkowym nie jest powierzchnia użytkowa tego obiektu, tylko przestrzeń i pojemność. Powyższe może zatem determinować ich traktowanie dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości jako budowli, nawet jeżeli posiadają cechy budynku wymienione w ustawie.

Podsumowując, uchwała wskazuje podatnikom, przede wszystkim że:

  • silosy są budowlami dla celów podatku od nieruchomości,
  • zaś inne obiekty budowlane, które mają cechy budynku i są jednocześnie wskazane w katalogu budowli z ustawy Prawo budowlane, powinny być kwalifikowane
    do jednej z tych kategorii (budynku lub budowli) za pomocą dodatkowej przesłanki – tj. tego, czy wyróżniającą cechą jest powierzchnia użytkowa, czy też pojemność.

W praktyce zatem uchwała wprowadziła nowe kryterium oceny tego, czy dany obiekt jest budynkiem czy budowlą dla potrzeb podatkowych. Mianowicie każdorazowo konieczna będzie ocena, jaki parametr jest wyróżniający dla danego obiektu, czy jest to jego powierzchnia użytkowa czy może np. jego pojemność. NSA wskazał, że taka interpretacja uwzględnia cel ustawy podatkowej. Jednak z uwagi na to, że nie wynika ona w sposób oczywisty z treści przepisów, to może budzić wątpliwości podatników.

Autor: Sandra Przybylska – Pałka : starszy konsultant podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego dr Ewelina Skwierczyńska.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA