REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budynek, budowla. Stawka podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
podatek od nieruchomości
podatek od nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie nieruchomości w ramach działalności gospodarczej wiąże się z tym, że stawka podatku od nieruchomości będzie wyższa niż przy posiadaniu na potrzeby prywatne. Jednak nie w każdym przypadku…

Podatek od nieruchomości – odróżnienie budynku od budowli

Istotne jest, aby organ prawidłowo ustalił czy dana nieruchomość jest budynkiem czy budowlą. Jest to niezbędnym, gdyż stawki są zróżnicowane dla tych obiektów budowlanych. Dodatkowo w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej – stawka podatku jest wyższa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pod pojęciem budynku rozumie się obiekt trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych i musi posiadać fundamenty oraz dach. Z kolei w przypadku budowli – mamy definicję negatywną, która wskazuje, że budowlą jest obiekt, który nie jest budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Pomimo że brzmienia definicji zdają się być zrozumiałe – budynek musi posiadać 4 cechy a budowla żadnej z nich, to jednak na gruncie praktyki powstają spory o kwalifikację tych dwóch obiektów.

Budynek, budowla – jaka podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości

Dla budynków podstawą opodatkowania jest powierzchnia użytkowa (w metrach kwadratowych), natomiast dla budowli – wartość ustalona na 1 stycznia roku podatkowego.

Rozbieżności interpretacyjne

Główną osią sporu jest to, że sądy administracyjne przez wiele lat niesłusznie rozszerzały definicję budowli, przez co wszelkiego rodzaju urządzenia techniczne były tak klasyfikowane. Na szczególną uwagę zasługują elektrownie wiatrowe, które najpierw traktowane całościowo jako budowle, a później w wyniku korzystnej linii interpretacyjnej sądów administracyjnych, (również NSA) zostały “rozebrane” i jedynie elementy budowlane wiatraków miały zostać opodatkowane wg zasad dla budowli. Sądy uznają, że wiatraki w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie są budowlami ani obiektami budowlanymi czy urządzeniami budowlanymi.

REKLAMA

 Grunty a działalność gospodarcza

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, czyli zorganizowaną działalność zarobkową, wykonywaną we własnym imieniu i w sposób ciągły, organ podatkowy nie może odgórnie opodatkować gruntów przedsiębiorcy zgodnie z zasadami przewidzianymi dla prowadzenia działalności (czyli według wyższych stawek). W pierwszej kolejności powinien on ustalić czy są one wykorzystywane w celu prowadzenia działalności gospodarczej czy do celów osobistych. Nie może on odgórnie założyć, że podatnik był przedsiębiorcą cały czas – dotyczy to również kwestii korzystania z budowli czy budynków. W kontekście omawianego tematu warto przytoczyć wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 maja 2022 r., sygn. I SA/Łd 532/21, w którym to sąd przyznał rację spółce, która stała na stanowisku, że kiedy nie realizowała zorganizowanej działalności zarobkowej, wykonywanej we własnym imieniu i w sposób ciągły i nie uzyskiwała żadnego przychodu, to nie powinna mieć naliczanego podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Organy podatkowe stały na stanowisku, że spółka prawa handlowego jest zawsze przedsiębiorcą i dlatego nie należy w przypadku takich podmiotów rozróżniać nieruchomości posiadanych do celów gospodarczych i prywatnych, dlatego też winny one być opodatkowane podatkiem od nieruchomości wg stawek przewidzianych dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Co istotniejsze, sąd powołał się w swojej argumentacji na wyrok TK z 24 lutego 2021 roku, sygn. SK 39/19, z którego wynika, że podwyższona stawka opodatkowania nie będzie mogła znaleźć zastosowania w przypadku wystąpienia obiektywnej i niezależnej od przedsiębiorcy, a także niedającej się przewidzieć przeszkody całkowicie uniemożliwiającej prowadzenie lub kontynuowanie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nie zapłacimy podatku od nieruchomości?

W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej zostało przewidziane zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów, budowli i budynków w okresie ważności zezwolenia na prowadzenie działalności. Zwolnienie stanowi regionalną pomoc publiczną i przyznawane jest w ramach uchwały przez władze lokalne – Rady Gminy.

Kwestie związane z podatkiem od nieruchomości w kontekście działalności gospodarczej są niezwykle skomplikowane, w szczególności jeżeli daną nieruchomość bądź jej część wykorzystuje się na użytek prywatny. Należy pamiętać, że grunty, budynki i budowle, choćby były posiadane przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność – nie będą zawsze mogły być traktowane jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przykładowo, jeżeli nie są one wykorzystywane w danym okresie ze względów technicznych czy w przypadku zawieszenia działalności. Dlatego w razie wątpliwości co do podatku naliczonego przez organ – warto złożyć korektę.

Natalia Borkowska, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA