REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budynek, budowla. Stawka podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
podatek od nieruchomości
podatek od nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie nieruchomości w ramach działalności gospodarczej wiąże się z tym, że stawka podatku od nieruchomości będzie wyższa niż przy posiadaniu na potrzeby prywatne. Jednak nie w każdym przypadku…

Podatek od nieruchomości – odróżnienie budynku od budowli

Istotne jest, aby organ prawidłowo ustalił czy dana nieruchomość jest budynkiem czy budowlą. Jest to niezbędnym, gdyż stawki są zróżnicowane dla tych obiektów budowlanych. Dodatkowo w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej – stawka podatku jest wyższa.

REKLAMA

Autopromocja

Pod pojęciem budynku rozumie się obiekt trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych i musi posiadać fundamenty oraz dach. Z kolei w przypadku budowli – mamy definicję negatywną, która wskazuje, że budowlą jest obiekt, który nie jest budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Pomimo że brzmienia definicji zdają się być zrozumiałe – budynek musi posiadać 4 cechy a budowla żadnej z nich, to jednak na gruncie praktyki powstają spory o kwalifikację tych dwóch obiektów.

Budynek, budowla – jaka podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości

Dla budynków podstawą opodatkowania jest powierzchnia użytkowa (w metrach kwadratowych), natomiast dla budowli – wartość ustalona na 1 stycznia roku podatkowego.

Rozbieżności interpretacyjne

Główną osią sporu jest to, że sądy administracyjne przez wiele lat niesłusznie rozszerzały definicję budowli, przez co wszelkiego rodzaju urządzenia techniczne były tak klasyfikowane. Na szczególną uwagę zasługują elektrownie wiatrowe, które najpierw traktowane całościowo jako budowle, a później w wyniku korzystnej linii interpretacyjnej sądów administracyjnych, (również NSA) zostały “rozebrane” i jedynie elementy budowlane wiatraków miały zostać opodatkowane wg zasad dla budowli. Sądy uznają, że wiatraki w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie są budowlami ani obiektami budowlanymi czy urządzeniami budowlanymi.

 Grunty a działalność gospodarcza

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, czyli zorganizowaną działalność zarobkową, wykonywaną we własnym imieniu i w sposób ciągły, organ podatkowy nie może odgórnie opodatkować gruntów przedsiębiorcy zgodnie z zasadami przewidzianymi dla prowadzenia działalności (czyli według wyższych stawek). W pierwszej kolejności powinien on ustalić czy są one wykorzystywane w celu prowadzenia działalności gospodarczej czy do celów osobistych. Nie może on odgórnie założyć, że podatnik był przedsiębiorcą cały czas – dotyczy to również kwestii korzystania z budowli czy budynków. W kontekście omawianego tematu warto przytoczyć wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 maja 2022 r., sygn. I SA/Łd 532/21, w którym to sąd przyznał rację spółce, która stała na stanowisku, że kiedy nie realizowała zorganizowanej działalności zarobkowej, wykonywanej we własnym imieniu i w sposób ciągły i nie uzyskiwała żadnego przychodu, to nie powinna mieć naliczanego podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Organy podatkowe stały na stanowisku, że spółka prawa handlowego jest zawsze przedsiębiorcą i dlatego nie należy w przypadku takich podmiotów rozróżniać nieruchomości posiadanych do celów gospodarczych i prywatnych, dlatego też winny one być opodatkowane podatkiem od nieruchomości wg stawek przewidzianych dla gruntów i budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Co istotniejsze, sąd powołał się w swojej argumentacji na wyrok TK z 24 lutego 2021 roku, sygn. SK 39/19, z którego wynika, że podwyższona stawka opodatkowania nie będzie mogła znaleźć zastosowania w przypadku wystąpienia obiektywnej i niezależnej od przedsiębiorcy, a także niedającej się przewidzieć przeszkody całkowicie uniemożliwiającej prowadzenie lub kontynuowanie działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nie zapłacimy podatku od nieruchomości?

W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej zostało przewidziane zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów, budowli i budynków w okresie ważności zezwolenia na prowadzenie działalności. Zwolnienie stanowi regionalną pomoc publiczną i przyznawane jest w ramach uchwały przez władze lokalne – Rady Gminy.

Kwestie związane z podatkiem od nieruchomości w kontekście działalności gospodarczej są niezwykle skomplikowane, w szczególności jeżeli daną nieruchomość bądź jej część wykorzystuje się na użytek prywatny. Należy pamiętać, że grunty, budynki i budowle, choćby były posiadane przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność – nie będą zawsze mogły być traktowane jako związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przykładowo, jeżeli nie są one wykorzystywane w danym okresie ze względów technicznych czy w przypadku zawieszenia działalności. Dlatego w razie wątpliwości co do podatku naliczonego przez organ – warto złożyć korektę.

Natalia Borkowska, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA