REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie o 15 proc. Nie wszyscy radni byli za taką podwyżką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku. Dlaczego tak bardzo w górę?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie aż o 15 proc. Taką decyzję niejednogłośnie podjęli radni na czwartkowej sesji Radni Miasta Gdańska. Radni zdecydowali również o zaciągnięciu kredytu 200 mln złotych w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

W trakcie ostatniej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie zdecydowali o podwyższeniu o 15 proc. podatku od nieruchomości. "Za" głosowało 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, "przeciw" było 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości.

REKLAMA

Gdańsk: Podatek od nieruchomości na maksymalnej wysokości

Jak podał PAP przedstawiciel gdańskiego magistratu Dariusz Wołodźko, w przedstawionym projekcie władze miasta zaproponowały radnym ustalenie wysokości podatków w maksymalnej, dopuszczalnej przez Ministerstwo Finansów, wysokości.

Jest ona - jak czytamy w uzasadnieniu opublikowanym na stronach miasta - spowodowana wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych. "Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 14 lipca 2023 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2023 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2022 r. wyniósł 115 (wzrost cen o 15 proc.). W związku z powyższym wzrosły stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych, w tym stawki podatku od nieruchomości".

Uzasadnienie podwyżki podatków

REKLAMA

W dokumencie podkreślono również, że podwyższenie podatku jest podyktowane "koniecznością zapewnienia środków finansowych na zaspokojenie rosnących potrzeb w zakresie wydatków, w szczególności na edukację, sprawy społeczne oraz organizację komunikacji miejskiej, jak również realizację inwestycji infrastrukturalnych".

Przed głosowaniem radni PiS w RM zapowiedzieli, że nie poprą tej podwyżki. Radny Przemysław Majewski na konferencji prasowej stwierdził, że "podatki od nieruchomości zarówno dla zwykłego Kowalskiego jak i dla przedsiębiorców, czy dla organizacji pozarządowych to podwyżka aż o 15 proc.". Jego zdaniem "Miasto Gdańska w 2023 roku tylko podwyższa podatki i opłaty". Podał, że w lutym i marcu podwyższono opłaty za wywóz i odbiór śmieci. "W lutym zdecydowano o tym, aby zwiększyć wartość opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków" - mówił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wszyscy zgodzili się na podniesienie podatku od nieruchomości

Podkreślił, że radni klubu PiS nie mogą zgodzić się na podniesienie podatku od nieruchomości.

W trakcie dyskusji, przed głosowaniem, radny Koalicji Obywatelskiej Krystian Kłos stwierdził, że jego klub będzie głosować "za". "Cytując klasyka nie będziemy się cieszyć, bo chcielibyśmy żeby te środki zostały w portfelach mieszkańców" - mówił. Zwrócił się też do radnych PiS: "rząd tak okradł samorządy, tak podniósł koszty jego funkcjonowania, że niestety nie mamy innej możliwości" - stwierdził

Zaznaczył, że podwyżka podatku od nieruchomości jest spowodowana wysoką inflacją i wzrostem cen m.in. za energię elektryczną. "Pomiędzy 2015 a 2023 rokiem cena energii nie wzrosła o 15 proc. a wzrosła o 362 proc" - mówił.

W uzasadnieniu opublikowanym na stronie miasta podano, że przykładowi właściciele lokalu mieszkalnego o pow. 70 m2, którzy do tej pory płacili 70 zł od przyszłego roku zapłacą 80,5 zł. Natomiast za grunt (80 m2) podatek wzrośnie z 48,8 zł do 56,8 zł.

Szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców

Wskazano również szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców. Mały podatnik, który w tym roku płacił podatek od nieruchomości (bez budowli) ponad 5,7 tys. zł, w przyszłym roku, będzie musiał zapłaci ponad 6,6 tys. zł. Natomiast średni podatnik, który w 2023 roku płacił ponad 871 tys. zł w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 131 tys. zł więcej. Zmiany dotkną także dużego podatnika: jeśli do tej pory płacił prawie 3 mln zł podatku od nieruchomości (bez budowli), to w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 440 tys. zł więcej.

Wzrosną dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości

"Szacuje się, że dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wzrosną w roku 2024 w stosunku do roku 2023 o ok. 51,2 mln zł i wyniosą ponad 641 mln zł" - podano w uzasadnieniu.

Wskazano też, że podobnie jak w poprzednich latach zwolnione od płacenia podatku od nieruchomości będą cmentarze oraz budynku lub ich części zajęte na biblioteki oraz związane z nimi grunty.

Padano również, że Gdańsk z tytułu zwolnień ustawowych w 2023 r. utracił dochody w podatku od nieruchomości w wysokości ok. 137,1 mln zł, z tego największe zwolnienia dotyczyły: infrastruktury portowej – około 54,9 mln zł; infrastruktury kolejowej – około 30,6 mln zł oraz infrastruktury na lotniskach – około 13,1 mln zł.

Uchwała wejdzie w życie 1 stycznia 2024 roku.

W trakcie czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie podjęli uchwałę dotyczącą zaciągnięcia w przyszłym roku kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) na kwotę 200 mln złotych na okres 25 lat. Jak podano w uzasadnieniu "kredyt będzie przeznaczony na finansowanie planowanego deficytu związanego z realizacją inwestycji oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek".

Podkreślono, że dochody własne budżetu, w tym z tytułu podatku od nieruchomości pozwolą na spłatę kredytu oraz kosztów obsługi całego kredytu.

"Za" uchwałą głosowało 21 radnych z Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska. Natomiast 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości "wstrzymało się" od głosowania.

autor: Piotr Mirowicz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA