REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie o 15 proc. Nie wszyscy radni byli za taką podwyżką

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku. Dlaczego tak bardzo w górę?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie aż o 15 proc. Taką decyzję niejednogłośnie podjęli radni na czwartkowej sesji Radni Miasta Gdańska. Radni zdecydowali również o zaciągnięciu kredytu 200 mln złotych w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

W trakcie ostatniej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie zdecydowali o podwyższeniu o 15 proc. podatku od nieruchomości. "Za" głosowało 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, "przeciw" było 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości.

REKLAMA

Autopromocja

Gdańsk: Podatek od nieruchomości na maksymalnej wysokości

Jak podał PAP przedstawiciel gdańskiego magistratu Dariusz Wołodźko, w przedstawionym projekcie władze miasta zaproponowały radnym ustalenie wysokości podatków w maksymalnej, dopuszczalnej przez Ministerstwo Finansów, wysokości.

Jest ona - jak czytamy w uzasadnieniu opublikowanym na stronach miasta - spowodowana wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych. "Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 14 lipca 2023 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2023 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2022 r. wyniósł 115 (wzrost cen o 15 proc.). W związku z powyższym wzrosły stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych, w tym stawki podatku od nieruchomości".

Uzasadnienie podwyżki podatków

W dokumencie podkreślono również, że podwyższenie podatku jest podyktowane "koniecznością zapewnienia środków finansowych na zaspokojenie rosnących potrzeb w zakresie wydatków, w szczególności na edukację, sprawy społeczne oraz organizację komunikacji miejskiej, jak również realizację inwestycji infrastrukturalnych".

Przed głosowaniem radni PiS w RM zapowiedzieli, że nie poprą tej podwyżki. Radny Przemysław Majewski na konferencji prasowej stwierdził, że "podatki od nieruchomości zarówno dla zwykłego Kowalskiego jak i dla przedsiębiorców, czy dla organizacji pozarządowych to podwyżka aż o 15 proc.". Jego zdaniem "Miasto Gdańska w 2023 roku tylko podwyższa podatki i opłaty". Podał, że w lutym i marcu podwyższono opłaty za wywóz i odbiór śmieci. "W lutym zdecydowano o tym, aby zwiększyć wartość opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków" - mówił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wszyscy zgodzili się na podniesienie podatku od nieruchomości

Podkreślił, że radni klubu PiS nie mogą zgodzić się na podniesienie podatku od nieruchomości.

W trakcie dyskusji, przed głosowaniem, radny Koalicji Obywatelskiej Krystian Kłos stwierdził, że jego klub będzie głosować "za". "Cytując klasyka nie będziemy się cieszyć, bo chcielibyśmy żeby te środki zostały w portfelach mieszkańców" - mówił. Zwrócił się też do radnych PiS: "rząd tak okradł samorządy, tak podniósł koszty jego funkcjonowania, że niestety nie mamy innej możliwości" - stwierdził

Zaznaczył, że podwyżka podatku od nieruchomości jest spowodowana wysoką inflacją i wzrostem cen m.in. za energię elektryczną. "Pomiędzy 2015 a 2023 rokiem cena energii nie wzrosła o 15 proc. a wzrosła o 362 proc" - mówił.

W uzasadnieniu opublikowanym na stronie miasta podano, że przykładowi właściciele lokalu mieszkalnego o pow. 70 m2, którzy do tej pory płacili 70 zł od przyszłego roku zapłacą 80,5 zł. Natomiast za grunt (80 m2) podatek wzrośnie z 48,8 zł do 56,8 zł.

Szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców

Wskazano również szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców. Mały podatnik, który w tym roku płacił podatek od nieruchomości (bez budowli) ponad 5,7 tys. zł, w przyszłym roku, będzie musiał zapłaci ponad 6,6 tys. zł. Natomiast średni podatnik, który w 2023 roku płacił ponad 871 tys. zł w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 131 tys. zł więcej. Zmiany dotkną także dużego podatnika: jeśli do tej pory płacił prawie 3 mln zł podatku od nieruchomości (bez budowli), to w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 440 tys. zł więcej.

Wzrosną dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości

"Szacuje się, że dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wzrosną w roku 2024 w stosunku do roku 2023 o ok. 51,2 mln zł i wyniosą ponad 641 mln zł" - podano w uzasadnieniu.

Wskazano też, że podobnie jak w poprzednich latach zwolnione od płacenia podatku od nieruchomości będą cmentarze oraz budynku lub ich części zajęte na biblioteki oraz związane z nimi grunty.

Padano również, że Gdańsk z tytułu zwolnień ustawowych w 2023 r. utracił dochody w podatku od nieruchomości w wysokości ok. 137,1 mln zł, z tego największe zwolnienia dotyczyły: infrastruktury portowej – około 54,9 mln zł; infrastruktury kolejowej – około 30,6 mln zł oraz infrastruktury na lotniskach – około 13,1 mln zł.

Uchwała wejdzie w życie 1 stycznia 2024 roku.

W trakcie czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie podjęli uchwałę dotyczącą zaciągnięcia w przyszłym roku kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) na kwotę 200 mln złotych na okres 25 lat. Jak podano w uzasadnieniu "kredyt będzie przeznaczony na finansowanie planowanego deficytu związanego z realizacją inwestycji oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek".

Podkreślono, że dochody własne budżetu, w tym z tytułu podatku od nieruchomości pozwolą na spłatę kredytu oraz kosztów obsługi całego kredytu.

"Za" uchwałą głosowało 21 radnych z Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska. Natomiast 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości "wstrzymało się" od głosowania.

autor: Piotr Mirowicz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA