REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie o 15 proc. Nie wszyscy radni byli za taką podwyżką

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku. Dlaczego tak bardzo w górę?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie aż o 15 proc. Taką decyzję niejednogłośnie podjęli radni na czwartkowej sesji Radni Miasta Gdańska. Radni zdecydowali również o zaciągnięciu kredytu 200 mln złotych w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

W trakcie ostatniej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie zdecydowali o podwyższeniu o 15 proc. podatku od nieruchomości. "Za" głosowało 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, "przeciw" było 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Gdańsk: Podatek od nieruchomości na maksymalnej wysokości

Jak podał PAP przedstawiciel gdańskiego magistratu Dariusz Wołodźko, w przedstawionym projekcie władze miasta zaproponowały radnym ustalenie wysokości podatków w maksymalnej, dopuszczalnej przez Ministerstwo Finansów, wysokości.

Jest ona - jak czytamy w uzasadnieniu opublikowanym na stronach miasta - spowodowana wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych. "Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 14 lipca 2023 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2023 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2022 r. wyniósł 115 (wzrost cen o 15 proc.). W związku z powyższym wzrosły stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych, w tym stawki podatku od nieruchomości".

Uzasadnienie podwyżki podatków

W dokumencie podkreślono również, że podwyższenie podatku jest podyktowane "koniecznością zapewnienia środków finansowych na zaspokojenie rosnących potrzeb w zakresie wydatków, w szczególności na edukację, sprawy społeczne oraz organizację komunikacji miejskiej, jak również realizację inwestycji infrastrukturalnych".

REKLAMA

Przed głosowaniem radni PiS w RM zapowiedzieli, że nie poprą tej podwyżki. Radny Przemysław Majewski na konferencji prasowej stwierdził, że "podatki od nieruchomości zarówno dla zwykłego Kowalskiego jak i dla przedsiębiorców, czy dla organizacji pozarządowych to podwyżka aż o 15 proc.". Jego zdaniem "Miasto Gdańska w 2023 roku tylko podwyższa podatki i opłaty". Podał, że w lutym i marcu podwyższono opłaty za wywóz i odbiór śmieci. "W lutym zdecydowano o tym, aby zwiększyć wartość opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków" - mówił.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wszyscy zgodzili się na podniesienie podatku od nieruchomości

Podkreślił, że radni klubu PiS nie mogą zgodzić się na podniesienie podatku od nieruchomości.

W trakcie dyskusji, przed głosowaniem, radny Koalicji Obywatelskiej Krystian Kłos stwierdził, że jego klub będzie głosować "za". "Cytując klasyka nie będziemy się cieszyć, bo chcielibyśmy żeby te środki zostały w portfelach mieszkańców" - mówił. Zwrócił się też do radnych PiS: "rząd tak okradł samorządy, tak podniósł koszty jego funkcjonowania, że niestety nie mamy innej możliwości" - stwierdził

Zaznaczył, że podwyżka podatku od nieruchomości jest spowodowana wysoką inflacją i wzrostem cen m.in. za energię elektryczną. "Pomiędzy 2015 a 2023 rokiem cena energii nie wzrosła o 15 proc. a wzrosła o 362 proc" - mówił.

W uzasadnieniu opublikowanym na stronie miasta podano, że przykładowi właściciele lokalu mieszkalnego o pow. 70 m2, którzy do tej pory płacili 70 zł od przyszłego roku zapłacą 80,5 zł. Natomiast za grunt (80 m2) podatek wzrośnie z 48,8 zł do 56,8 zł.

Szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców

Wskazano również szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców. Mały podatnik, który w tym roku płacił podatek od nieruchomości (bez budowli) ponad 5,7 tys. zł, w przyszłym roku, będzie musiał zapłaci ponad 6,6 tys. zł. Natomiast średni podatnik, który w 2023 roku płacił ponad 871 tys. zł w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 131 tys. zł więcej. Zmiany dotkną także dużego podatnika: jeśli do tej pory płacił prawie 3 mln zł podatku od nieruchomości (bez budowli), to w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 440 tys. zł więcej.

Wzrosną dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości

"Szacuje się, że dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wzrosną w roku 2024 w stosunku do roku 2023 o ok. 51,2 mln zł i wyniosą ponad 641 mln zł" - podano w uzasadnieniu.

Wskazano też, że podobnie jak w poprzednich latach zwolnione od płacenia podatku od nieruchomości będą cmentarze oraz budynku lub ich części zajęte na biblioteki oraz związane z nimi grunty.

Padano również, że Gdańsk z tytułu zwolnień ustawowych w 2023 r. utracił dochody w podatku od nieruchomości w wysokości ok. 137,1 mln zł, z tego największe zwolnienia dotyczyły: infrastruktury portowej – około 54,9 mln zł; infrastruktury kolejowej – około 30,6 mln zł oraz infrastruktury na lotniskach – około 13,1 mln zł.

Uchwała wejdzie w życie 1 stycznia 2024 roku.

W trakcie czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie podjęli uchwałę dotyczącą zaciągnięcia w przyszłym roku kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) na kwotę 200 mln złotych na okres 25 lat. Jak podano w uzasadnieniu "kredyt będzie przeznaczony na finansowanie planowanego deficytu związanego z realizacją inwestycji oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek".

Podkreślono, że dochody własne budżetu, w tym z tytułu podatku od nieruchomości pozwolą na spłatę kredytu oraz kosztów obsługi całego kredytu.

"Za" uchwałą głosowało 21 radnych z Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska. Natomiast 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości "wstrzymało się" od głosowania.

autor: Piotr Mirowicz

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA