REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata reklamowa w 2024 r. Kto, kiedy i ile płaci?

Opłata reklamowa 2024. Kto, kiedy i ile płaci?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata reklamowa pobierana jest od właścicieli nieruchomości, na których są umieszczone tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe. Opłata składała się z części stałej i części zmiennej - w 2024 roku stawka części stałej może wynosić maksymalnie 3,62 zł dziennie, natomiast górna stawka części zmiennej to 0,33 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.
rozwiń >

Co to jest opłata reklamowa?

Opłata reklamowa to opłata, którą rada gminy może wprowadzić w drodze uchwały od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Opłata ta może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, uchwalone przez radę gminy.
Opłatę reklamową wprowadziła ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. z 2015 r. poz. 774).

Autopromocja

Kto płaci opłatę reklamową?

Do opłacania opłaty reklamowej zobowiązani są:
1) właściciele nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
2)użytkownicy wieczyści nieruchomości gruntowych,
3) posiadacze samoistni nieruchomości lub obiektów budowlanych,
4) posiadacze nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, które stanowią własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,
b) jest bez tytułu prawnego
- jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym jest eksponowana reklama.

W przypadku gdy tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe znajduje się na nieruchomości lub obiekcie budowlanym, który jest współwłasnością lub jest w posiadaniu co najmniej dwóch osób, wszyscy współwłaściciele lub współposiadacze ponoszą solidarną odpowiedzialność za wniesienie opłaty reklamowej.

Kiedy nie pobiera się opłaty reklamowej?

Opłaty reklamowej nie płaci się, jeżeli tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe:
1) nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie,
2) stanowią szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń,
3) stanowią realizację obowiązku nałożonego prawem,
4) służą wyłącznie do upowszechniania informacji:
a) trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,
b) o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe znajdują się w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Zapłacony podatek od nieruchomości za tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe jest zaliczany na poczet należnej opłaty reklamowej za te elementy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wynosi opłata reklamowa?

Zgodnie z przepisami ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, opłata reklamowa składa się z części stałej i części zmiennej.

Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy.

Część zmienna natomiast zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.

Wysokość stawek opłaty określa corocznie w uchwale rada gminy, z uwzględnieniem górnych granic stawek ogłoszonych przez Ministra Finansów.

Ile wynosi opłata reklamowa w 2024 roku?

Opłata reklamowa jest opłatą lokalną. Zasady jej poboru, terminy płatności i wysokość opłaty na 2024 rok określa rada gminy w drodze uchwały, zgodnie z art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przy czym, opłata nie może przekroczyć maksymalnych stawek określonych przez ustawodawcę na dany rok podatkowy.

Stawki maksymalne dla opłaty reklamowej na 2024 rok zawiera obwieszczenia Ministra Finansów z 21 lipca 2023 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2024 (Monitor Polski z 1 sierpnia 2023 r., poz. 774), tj.:

  • stawka części stałej opłaty reklamowej w 2024 roku nie może przekroczyć 3,62 zł dziennie,
  • stawka części zmiennej opłaty reklamowej w 2024 roku nie może przekroczyć 0,33 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy
    reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.

Jak pobiera się opłatę reklamową?

Rada gminy może zarządzić pobór opłaty reklamowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Ponadto rada gminy może wprowadzić – inne niż wymienione wyżej – zwolnienia przedmiotowe od opłaty reklamowej.

Podsumowanie

Opłata reklamowa to lokalna opłata wprowadzona przez radę gminy od tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Jej pobór jest ograniczony do obszarów, gdzie obowiązują określone zasady sytuowania tych elementów. Osoby odpowiedzialne za jej wniesienie to m.in. właściciele nieruchomości, na których znajdują się te reklamy, a w przypadku współwłasności, wszyscy współwłaściciele ponoszą solidarną odpowiedzialność. Istnieją jednak sytuacje, kiedy opłaty nie pobiera się, np. gdy reklamy nie są widoczne publicznie czy mają charakter religijny. Zapłacony podatek od nieruchomości za te elementy jest zaliczany na poczet opłaty reklamowej. Wysokość opłaty jest zmienna i zależy od kilku czynników, w tym od decyzji rady gminy i obwieszczeń Ministra Finansów. W 2024 roku stawki opłaty są określone w obwieszczeniu Ministra Finansów, a ich pobór może być realizowany w drodze inkasa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Anna
    2023-10-23 18:30:28
    Opłata od reklam... ciekawa sprawa. Moim zdaniem zawsze lepiej zapytać kogoś doświadczonego zanim zdecydujemy się na reklamę. Księgowi dzięki różnym kursom np. w ADN Akademii są ogarnięci w temacie
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o tytoń do żucia, tytoń do nosa

Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o pozostałe wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi np. tytoń do żucia, tytoń do nosa.

Dotacje na cyfryzację firm 2024. Innowacje cyfrowe w MŚP na Śląsku oraz Dig.IT Transformacja Cyfrowa Polskich MŚP

Jakie dofinansowanie można obecnie uzyskać na cyfryzację firmy będąc małym lub średnim przedsiębiorcą?

Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

Jeśli nie WIRON to jaki wskaźnik zastąpi WIBOR i od kiedy? Niepewność na rynku bankowym. Gubią się też klienci banków. Czy kredyty o stałym oprocentowaniu będą bardziej powszechne?

Od kilku miesięcy temat wskaźników referencyjnych stał się bardzo gorący. Banki wydają się być już zniesmaczone całą tą reformą wskaźnikową, której końca nie widać. Także konsumenci już się w tym gubią, bo nie wiedzą, czy wskaźnik, który mają wpisany do umowy, od którego zależy ich oprocentowanie, będzie istniał, a jeśli nie, to na jaki inny się zmieni.

Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

REKLAMA