REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od sprzedaży nieruchomości

prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Sprzedaż mieszkania podatek
Sprzedaż mieszkania podatek
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż mieszkania to czynność przynosząca znaczny przychód oraz związana z szeregiem formalności. Jedną z tych formalności jest konieczność zapłaty podatku. Ten podatek jest jednak należny tylko w określonych przypadkach a niekiedy związany z ulgą. Kiedy należy zapłacić i co jest podstawą opodatkowania?

Jak uniknąć płacenia podatku od sprzedaży nieruchomości?

Można uniknąć podatku od sprzedaży nieruchomości w przypadku skorzystania z ulgi mieszkaniowej. Dochód ze sprzedaży jest wolny od obciążenia podatkiem PIT, jeśli zostanie przeznaczony na własne cele mieszkaniowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Za własne cele mieszkaniowe uważa się nie tylko nabycie własności mieszkania ale także nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, wydatki na remont oraz nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Obowiązuje trzyletni limit czasowy na skorzystanie z ulgi.

Kiedy nie trzeba płacić podatku od sprzedaży nieruchomości?

Pierwsza opcja uniknięcia podatku: podatnik nie jest zobowiązany do zapłaty podatku od sprzedaży nieruchomości pod warunkiem upływu 5-letniego terminu, który jest liczony od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub jej wybudowanie.

Druga opcja uniknięcia podatku: Podatek jest liczony od zysku (dochodu). Jeśli sprzedaż nastąpiła po cenie równej lub niższej od ceny zakupu, to podatek od sprzedaży nieruchomości nie jest należny.

REKLAMA

Kiedy należy zapłacić podatek od sprzedaży nieruchomości?

Przedmiotem opodatkowania jest odpłatne zbycie nieruchomości, części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, a także:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • odpłatne zbycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej
  • odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
  • odpłatne zbycie  prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej

Jakimi podatkami opodatkowana jest sprzedaż nieruchomości?

Wyżej omówione kwestie dotyczyły opcji najbardziej podstawowej tzn. podatku PIT (stawka 19%) po stronie sprzedającego. Jednak sprzedaż nieruchomości ma charakter dwustronny, z tego powodu należy wziąć pod uwagę również obowiązki podatkowe po stronie nabywcy.

Przede wszystkim – mieszkanie można kupić na rynku pierwotnym albo wtórnym. Rynek wtórny powszechnie uchodzi za nieco tańszy. Zróżnicowanie obu tych obszarów dotyczy również podatków.

W przypadku kupna mieszkania od dewelopera (tzn. podmiotu będącego profesjonalnym przedsiębiorcą z działalnością gospodarczą) pojawia się kwestia podatku VAT, który co do zasady obciąża odpłatną dostawę towarów i  odpłatne świadczenie usług. Sprzedaż mieszkania jest w tym przypadku traktowana jak odpłatna dostawa towarów. Nabywca nie musi się jednak zajmować kwestiami formalnymi. Kwota VAT jest wliczona w cenę mieszkania, obowiązek zapłaty VAT obciąża dewelopera.

Inaczej wygląda kwestia kupna mieszkania na rynku wtórnym od osoby fizycznej. Wtedy zamiast podatku VAT wystąpi podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Sprzedaż mieszkania (również użytkowania wieczystego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu) jest obciążona stawką PCC w wysokości 2%, ten podatek obciąża nabywcę.

Sprzedaż nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego. Płatnikiem podatku PCC jest w tym przypadku notariusz, który oblicza ten podatek i wpłaca do organu podatkowego. Kwota 2% wartości nieruchomości to w praktyce częścią kwoty, którą musi zapłacić nabywca.

Wartość sprzedaży nieruchomości jest ponadto obciążona taksą notarialną. Maksymalną wysokość taksy notarialnej określa rozporządzenie.

Potencjalna „pułapka VAT” przy sprzedaży nieruchomości

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie powinna się obawiać obciążenia sprzedaży nieruchomości podatkiem VAT (którego stawka jest wyższa niż podatku PCC) jednak takie ryzyko istnieje w przypadku poczynienia nakładów inwestycyjnych charakterystycznych dla przedsiębiorców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA