REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości gruntowej – czy fiskus zażąda podatku VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Sprzedaż działki a podatek VAT
Sprzedaż działki a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż nieruchomości gruntowej może ale nie musi być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Podstawą do opodatkowania VAT jest uznanie, że podatnik sprzedał działkę w ramach działalności gospodarczej. Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 marca 2022 r. sygn. SA/Gl 1465/21 podkreśla, że pojedyncze czynności charakterystyczne dla obrotu gospodarczego nie mogą być postawą do obciążenia sprzedaży podatkiem VAT.

Podatek VAT od nieruchomości gruntowej – działka podzielona i wyposażona w drogę dojazdową

Nieruchomość gruntowa została uznana przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego za działkę przeznaczoną pod budownictwo rodzinne i zagrodowe. Podatniczka wnioskująca o interpretację podatkową nabyła nieruchomość w drodze darowizny, a następnie dokonała drobnych zmian obiektywnie zwiększających wartość (podział na mniejsze działki oraz wybudowanie drogi dojazdowej).  Ponadto wydzierżawiła część nieruchomości w celach uprawy rolnej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podatniczka dokonała również rozbiórki budynku gospodarczego nienadającego się do używania ze względu na zły stan techniczny. W celu sprzedaży zawarła umowę z pośrednikiem, zobowiązanym do poszukiwania potencjalnych nabywców i negocjowania warunków sprzedaży. Wszystkie działki wyodrębnione w wyniku podziału miały być sprzedawane wyłącznie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Właścicielka we wniosku o interpretację podatkową zaprezentowała stanowisko własne, wedle którego wszystkie opisane wyżej czynności mieszczą się w granicach zwykłego zarządu nieruchomością na potrzeby osobiste i nie mogą być uznane za działalność gospodarczą uzasadniającą opodatkowanie podatkiem VAT.

Stanowisko organu podatkowego: sprzedaż działki opodatkowana VAT z powodu dzierżawy

Na wstępie organ zaznaczył, że nie jest podatnikiem VAT ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Jednocześnie w centrum uwagi organu znalazła się dzierżawa gruntu, będąca jednym z wielu elementów stanu faktycznego. Przede wszystkim z tego powodu została wydana niekorzystna dla podatniczki interpretacja indywidualna.

Organ uznał, że dzierżawa przez wnioskodawczynię nieruchomości spowodowała, że straciła ona charakter majątku prywatnego. Wykorzystywanie nieruchomości w sposób ciągły dla celów zarobkowych spowodowało, że była ona wykorzystywana w prowadzonej przez wnioskodawczynię działalności gospodarczej, a nie wyłącznie w ramach majątku osobistego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA podważa argumentację organu podatkowego. Brak obowiązku zapłaty VAT wobec sprzedaży działki pomimo dzierżawy

REKLAMA

WSA podkreślił, że konieczna jest rozważenie, czy całokształt czynności podejmowanych wobec nieruchomości wykracza poza typowy zarząd i uzasadnia ocenę ciągu zdarzeń jako czynności charakterystycznych dla przedsiębiorców działających w celach zarobkowych. Jednocześnie WSA uznał, że sam fakt wydzierżawienia działki to za mało, aby zakładać profesjonalną działalność gospodarczą:

„Należy przede wszystkim mieć na uwadze te elementy, które łączą się z nakładami inwestycyjnymi wykraczającymi poza standardowe działania zarządu majątkiem prywatnym(…) Sąd podziela zarzut Skarżącej, że organ w ogóle nie uzasadnił tezy, że dzierżawa przez Wnioskodawczynię części nieruchomości spowodowała, że straciła ona charakter majątku prywatnego”.

Należy podkreślić, że będąca przedmiotem wyroku działka była nieogrodzona i nieuzbrojona, nakłady inwestycyjne były niewielkie. Nie wystąpiła również reklama charakterystyczna dla profesjonalnego obrotu gruntami.

Podatnik niebędący przedsiębiorcą, który planuje sprzedaż nieruchomości gruntowej, powinien starannie rozważyć kwestię ewentualnego zwiększenia atrakcyjności działki przed jej sprzedażą. Znaczne nakłady inwestycyjne mogą dać organowi podatkowemu argument w kierunku przyjęcia profesjonalnego charakteru podejmowanych działań i obciążenia sprzedaży podatkiem VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA