REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nieruchomości gruntowej – czy fiskus zażąda podatku VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Sprzedaż działki a podatek VAT
Sprzedaż działki a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż nieruchomości gruntowej może ale nie musi być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Podstawą do opodatkowania VAT jest uznanie, że podatnik sprzedał działkę w ramach działalności gospodarczej. Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 marca 2022 r. sygn. SA/Gl 1465/21 podkreśla, że pojedyncze czynności charakterystyczne dla obrotu gospodarczego nie mogą być postawą do obciążenia sprzedaży podatkiem VAT.

Podatek VAT od nieruchomości gruntowej – działka podzielona i wyposażona w drogę dojazdową

Nieruchomość gruntowa została uznana przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego za działkę przeznaczoną pod budownictwo rodzinne i zagrodowe. Podatniczka wnioskująca o interpretację podatkową nabyła nieruchomość w drodze darowizny, a następnie dokonała drobnych zmian obiektywnie zwiększających wartość (podział na mniejsze działki oraz wybudowanie drogi dojazdowej).  Ponadto wydzierżawiła część nieruchomości w celach uprawy rolnej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podatniczka dokonała również rozbiórki budynku gospodarczego nienadającego się do używania ze względu na zły stan techniczny. W celu sprzedaży zawarła umowę z pośrednikiem, zobowiązanym do poszukiwania potencjalnych nabywców i negocjowania warunków sprzedaży. Wszystkie działki wyodrębnione w wyniku podziału miały być sprzedawane wyłącznie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Właścicielka we wniosku o interpretację podatkową zaprezentowała stanowisko własne, wedle którego wszystkie opisane wyżej czynności mieszczą się w granicach zwykłego zarządu nieruchomością na potrzeby osobiste i nie mogą być uznane za działalność gospodarczą uzasadniającą opodatkowanie podatkiem VAT.

Stanowisko organu podatkowego: sprzedaż działki opodatkowana VAT z powodu dzierżawy

Na wstępie organ zaznaczył, że nie jest podatnikiem VAT ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Jednocześnie w centrum uwagi organu znalazła się dzierżawa gruntu, będąca jednym z wielu elementów stanu faktycznego. Przede wszystkim z tego powodu została wydana niekorzystna dla podatniczki interpretacja indywidualna.

Organ uznał, że dzierżawa przez wnioskodawczynię nieruchomości spowodowała, że straciła ona charakter majątku prywatnego. Wykorzystywanie nieruchomości w sposób ciągły dla celów zarobkowych spowodowało, że była ona wykorzystywana w prowadzonej przez wnioskodawczynię działalności gospodarczej, a nie wyłącznie w ramach majątku osobistego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WSA podważa argumentację organu podatkowego. Brak obowiązku zapłaty VAT wobec sprzedaży działki pomimo dzierżawy

REKLAMA

WSA podkreślił, że konieczna jest rozważenie, czy całokształt czynności podejmowanych wobec nieruchomości wykracza poza typowy zarząd i uzasadnia ocenę ciągu zdarzeń jako czynności charakterystycznych dla przedsiębiorców działających w celach zarobkowych. Jednocześnie WSA uznał, że sam fakt wydzierżawienia działki to za mało, aby zakładać profesjonalną działalność gospodarczą:

„Należy przede wszystkim mieć na uwadze te elementy, które łączą się z nakładami inwestycyjnymi wykraczającymi poza standardowe działania zarządu majątkiem prywatnym(…) Sąd podziela zarzut Skarżącej, że organ w ogóle nie uzasadnił tezy, że dzierżawa przez Wnioskodawczynię części nieruchomości spowodowała, że straciła ona charakter majątku prywatnego”.

Należy podkreślić, że będąca przedmiotem wyroku działka była nieogrodzona i nieuzbrojona, nakłady inwestycyjne były niewielkie. Nie wystąpiła również reklama charakterystyczna dla profesjonalnego obrotu gruntami.

Podatnik niebędący przedsiębiorcą, który planuje sprzedaż nieruchomości gruntowej, powinien starannie rozważyć kwestię ewentualnego zwiększenia atrakcyjności działki przed jej sprzedażą. Znaczne nakłady inwestycyjne mogą dać organowi podatkowemu argument w kierunku przyjęcia profesjonalnego charakteru podejmowanych działań i obciążenia sprzedaży podatkiem VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA