REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grupa VAT - korzyści dla firm i propozycje BCC

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa VAT - korzyści dla firm i propozycje BCC
Grupa VAT - korzyści dla firm i propozycje BCC

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów Business Centre Club wśród zmian w VAT wprowadzonych w ramach kolejnych odsłon pakietu SLIM VAT oraz tak zwanego „Polskiego Ładu”, a także innych działań legislacyjnych i faktycznych podejmowanych w tym obszarze przez Ministerstwo Finansów można znaleźć korzystne dla podatników zmiany mające walor upraszczający oraz porządkujący. Chodzi tu o wprowadzenie opcji opodatkowania VAT usług finansowych, dołączenie przez Polskę do grona państw, które uczestniczą w programie VAT Cross Border Rulings, czy umożliwienie przedsiębiorcom tworzenia tzw. grup VAT.

Grupy VAT korzystne dla podatników ale można jeszcze udoskonalić przepisy

To właśnie wprowadzenie instytucji pozwalającej na wspólne rozliczanie VAT przez ściśle powiązanych ze sobą przedsiębiorców i możliwość występowania przez nich w obrocie jako jeden podatnik VAT, w naszej ocenie, zasługuje na uznanie. Doceniamy, że w obecnej szczególnej sytuacji, w której polska gospodarka wymaga impulsu dla rozwoju m.in. poprzez poprawę jakości otoczenia prawnego, zdecydowano się na wdrożenie rozwiązania przynoszącego realne ułatwienia przedsiębiorcom. Jednocześnie, możliwe jest wprowadzenie kilku korekt, dzięki którym instytucja grup VAT spełni swoje założenia w jeszcze pełniejszym wymiarze niż w oparciu o brzmienie przepisów, które wejdą w życie z początkiem lipca 2022 r. – nie powodując zarazem negatywnych skutków dla budżetu państwa.

REKLAMA

REKLAMA

Grupy VAT. Kontekst europejski

Wprowadzając omawianą regulację, prawodawca skorzystał z prawa przewidzianego w art. 11 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Tym samym dołączamy do grona blisko dwudziestu krajów Unii Europejskiej, które z powodzeniem korzystają już z rozwiązania, jakim jest możliwość powoływania grup VAT. W ramach tego zbioru warty odnotowania jest przypadek Francji, gdzie grupy VAT funkcjonowały pierwotnie jako rozwiązanie umożliwiające jedynie konsolidację rozliczeń VAT kilku niezależnych podmiotów, nie dając przedsiębiorcom możliwości tworzenia jednego podatnika w rozumieniu VAT (tzw. grupa fragmentaryczna). Niemniej jednak, ostatecznie Francja zdecydowała się na wprowadzenie „pełnych” grup VAT – ze wszystkimi ich przymiotami (proces konsultacji tego rozszerzenia z organami Unii Europejskiej był prowadzony równolegle z polskimi konsultacjami). Podobny scenariusz zrealizował się we Włoszech. Na uwagę zasługują również przypadki Niemiec, Austrii i Niderlandów, w których powstanie grup VAT jest automatyczną konsekwencją przyjęcia określonego modelu funkcjonowania grupy kapitałowej (po spełnieniu odpowiednich przesłanek powiązani przedsiębiorcy nie mogą rozliczać VAT jako odrębni podatnicy).

REKLAMA

Liczba krajów korzystających z tego środka stale zatem rośnie i członkowie Unii Europejskiej, którzy nie umożliwiają stosowania go stanowią coraz mniej liczne grono.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach bieżącej współpracy i wymiany spostrzeżeń z naszymi zagranicznymi partnerami biznesowymi docierają do nas liczne głos, że rozwiązanie to funkcjonuje prawidłowo. Pozwala w sposób efektywny realizować jedną z najważniejszych zasad konstrukcyjnych VAT – zasadę neutralności tego podatku dla przedsiębiorcy – a w rezultacie poprawiać warunki prowadzenia biznesu. Kluczowym dla realizacji tej zasady w praktyce jest mechanizm obniżenia podatku należnego od sprzedaży towarów i usług o podatek naliczony przy zakupach, który skutkuje uwolnieniem podatników (podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) od ciężaru ekonomicznego daniny, obciążając nim dopiero konsumenta. Poniżej przedstawiamy dwa najważniejsze obszary ułatwień możliwych dzięki skorzystaniu z instytucji.

Grupa VAT poprawia płynność finansową

Kluczową zaletę powołania grupy VAT najlepiej obrazuje sytuacja, w której część spośród podmiotów powiązanych cyklicznie wpłaca wartość zobowiązania podatkowego w VAT do organów podatkowych, podczas gdy inni członkowie grupy regularnie występują do władz z wnioskami o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Schemat taki jest typowy dla grup kapitałowych, w których jedna ze spółek (lub kilka z nich) skupia w sobie role inwestycyjne (w tym polegające na ponoszeniu nakładów na rozwój nowych technologii i innowacyjność) lub realizuje zadania eksportera (pełniąc kluczową rolę z perspektywy ekspansji na rynki zagraniczne).

Przenosząc powyższy schemat na polski grunt, w świetle przepisów obowiązujących do końca czerwca 2022 r. (tj. w przypadku braku możliwości powołania grupy VAT) część podmiotów wpłaca do urzędów skarbowych środki pieniężne w ustawowym terminie VAT do 25 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. W dniu, w którym występuje to zdarzenie, dla powiązanych z nimi spółek wykazujących nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym (np. ze względu na pełnienie jednej z opisanych powyżej ról) rozpoczyna bieg terminu zwrotu podatku przez organ. Muszą one czekać 60 lub nawet 180 dni na otrzymanie środków. Tym samym płynność finansowa grupy zostaje zachwiana, co w oczywisty sposób nie jest rozwiązaniem optymalnym.

Rozliczenia w ramach grupy VAT są natomiast skonsolidowane – pozycja „zwrotowa” danego podmiotu zostaje zbilansowana kwotą podatku do zapłaty przez podmiot powiązany. Dzięki wejściu w życie odpowiedniego pakietu przepisów, od 1 lipca 2022 r. taką właśnie możliwość uzyskają polscy przedsiębiorcy. W wielu wypadkach rozwiązanie to przełoży się niewątpliwie na poprawę grupowych przepływów pieniężnych.

Ułatwienie w prowadzeniu biznesu

Kolejną korzyścią zasługującą na odnotowanie jest zmniejszenie liczby obowiązków administracyjnych związanych z prowadzeniem biznesu. Skorzystanie z regulacji wprowadzanych od 1 lipca 2022 r. będzie oznaczało brak konieczności: (i) wystawiania faktur VAT w transakcjach między członkami grupy VAT, (ii) rozliczania VAT z tytułu takich transakcji (który w ostatecznym wymiarze podlega odliczeniu przez nabywcę w zakresie, w jakim zakup wewnątrzgrupowy związany jest z jego działalnością opodatkowaną) oraz (iii) raportowania ich w szczegółowych ewidencjach. W efekcie ograniczone zostaną koszty działalności. Powyższe przełoży się również na wyeliminowanie ryzyka nieprawidłowego rozpoznania skutków podatkowych przez przedsiębiorcę, np. wynikającego z zastosowania błędnej stawki VAT w transakcjach między członkami grupy VAT.

Grupa VAT - propozycje BCC

Wprowadzenie grup VAT otworzy przed polskimi przedsiębiorstwami nowe – niedostępne obecnie – możliwości i przyczyni się do wzrostu ich konkurencyjności względem podmiotów z zagranicy. W naszej ocenie, na rozważenie zasługuje jednak kilka elementów, które mogą wyeliminować pewne słabości wchodzącego w życie rozwiązania.

Przykładem nadmiarowego obciążenia będzie konieczność prowadzenia dodatkowej ewidencji w zakresie nieopodatkowanych transakcji dokonywanych między członkami grupy VAT.  Jest to obowiązek administracyjny, którego wyeliminowanie nie przyniosłoby negatywnych skutków, zaś w opinii przedsiębiorców instytucja stałaby się bardziej atrakcyjna.

Równolegle obserwujemy rozwój prac nad Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF), który zgodnie z zapowiedziami już w przyszłym roku ma stać się obligatoryjnym i zasadniczo jedynym narzędziem służącym wystawiania i odbierania faktur. Po dokładnej analizie obecnie obowiązującej w modelu fakultatywnym FA_VAT(1), pewne wątpliwości wzbudza kwestia wystawiania faktury na rzecz/ przez grupę VAT i sposobu wskazywania konkretnego jej członka jako faktycznego uczestnika transakcji (potrzeba odnotowania tej informacji jest w wielu sytuacjach uzasadniona względami biznesowymi). Rozumiemy, że na etapie funkcjonowania KSeF jako rozwiązania fakultatywnego, aspekt ten może mieć znaczenie drugorzędne, niemniej poddajemy zagadnienie pod rozwagę w toku prac nad wprowadzeniem rozwiązania w wersji obligatoryjnej dla podatników.

Ponadto, jak wynika z przepisów, które wejdą w życie od 1 lipca 2022 r., członkowie grupy VAT odpowiadają solidarnie za zobowiązania z tytułu VAT również po utracie przez grupę statusu podatnika. W naszej ocenie rozwiązanie to może zniechęcić podatników do tworzenia grup VAT. Zasadnym wydaje się, aby solidarna odpowiedzialność została ograniczona do okresu, w którym rzeczywiście funkcjonowała grupa VAT.

Zdaniem BCC wprowadzenie postulowanych zmian wpłynie pozytywnie na polski system podatkowy i może być potwierdzeniem wzrastającej dojrzałości polskiego systemu prawnego, z której korzystać będzie wielu podatników.

Źródło: Business Centre Club

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA