REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2022 - stawki w największych miastach

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek od nieruchomości 2022 - stawki w największych miastach
Podatek od nieruchomości 2022 - stawki w największych miastach

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2022. Prawie wszystkie rady gmin w największych miastach zdecydowały o podwyższeniu stawek podatków i opłat lokalnych na 2022 rok. Dotyczy to także podatków od nieruchomości – działek, mieszkań, domów czy biur. Stawka idzie w górę o 3,6%.

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości

Maksymalne dozwolone prawem stawki podatków od nieruchomości zmieniają się w Polsce co roku. Ustala je Ministerstwo Finansów i ogłasza. I tak na przykład w 2022 roku za metr kwadratowy gruntu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej maksymalnie zapłacimy 1,03 zł, a za pozostałe grunty 0,54 zł. Jest to wzrost o 4 i 2 gr w stosunku do stawek poprzednich. Za metr kwadratowy budynku mieszkalnego bądź jego części będziemy za to musieli zapłacić daninę w kwocie nie wyższej niż 0,89 zł. W przypadku budynków przeznaczonych na działalność gospodarczą zmiana limitu jest najwyższa i wynosi 90 gr. W 2022 roku stawka nie może przekroczyć 25,74 zł.

REKLAMA

Stawki maksymalne podatków od nieruchomości w 2022 roku

Rok

Grunt

Budynki lub ich części

Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Pozostałe

Mieszkalne

Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Pozostałe

2021

0,99 zł

0,52 zł

0,85 zł

24,84 zł

8,37 zł

2022

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

Zmiana

0,04 zł

0,02 zł

0,04 zł

0,90 zł

0,31 zł

Opracowanie HRE Investments na podstawie danych Ministerstwa Finansów

W których miastach najwyższe podatki?

System jest zbudowany tak, że co prawda resort finansów informuje o maksymalnych stawkach podatku, ale to samorządy decydują czy będą pobierały najwyższy dozwolony podatek, czy nie. Jak pokazuje doświadczenie bardzo często decydują się stosować stawki maksymalne. Wśród największych miast w Polsce na ulgę nie mogą liczyć mieszkańcy m.in. Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Poznania, Szczecina, Bydgoszczy czy Gdańska. W miastach tych zdecydowano już o wykorzystaniu maksymalnych dozwolonych stawek w 2022 roku.

Są jednak miasta, w których niektóre stawki są niższe – Katowice, Białystok, Rzeszów, Toruń, Zielona Góra czy Olsztyn. W najlepszej sytuacji są mieszkańcy Opola, Kielc i Gorzowa Wielkopolskiego. Tutaj Rady miast zaproponowały wszystkie stawki niższe niż te zatwierdzone przez Ministerstwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najmniej za metr zapłacą mieszkańcy Kielc – w przypadku budynków mieszkalnych danina wyniesie 0,70 zł za metr, a w przypadku gruntów związanych z działalnością gospodarczą 0,91 zł. Nie oznacza to jednak, że Kielczanie, jak i mieszkańcy pozostałych metropolii nie odczują podwyżek – mniejsze lub większe, ale jednak wszędzie będą.

Stawki podatków od nieruchomości w 2022 roku w miastach wojewódzkich

Miasto

Grunt

Budynki lub ich części

Od budowli

Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Pozostałe

Mieszkalne

Związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Pozostałe

Warszawa

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Kraków

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Wrocław

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Łódź

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Poznań

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Gdańsk

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Szczecin

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Katowice

1,03 zł

0,51 zł

0,87 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Bydgoszcz

1,03 zł

0,54 zł

0,89 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Lublin

1,00 zł

0,52 zł

0,83 zł

24,45 zł

8,34 zł

2%

Białystok

0,98 zł

0,54 zł

0,88 zł

25,10 zł

8,60 zł

2%

Rzeszów

1,03 zł

0,37 zł

0,80 zł

25,74 zł

7,74 zł

2%

Opole

1,01 zł

0,45 zł

0,88 zł

25,70 zł

8,39 zł

2%

Toruń

1,03 zł

0,50 zł

0,78 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Kielce

0,91 zł

0,45 zł

0,74 zł

24,50 zł

8,23 zł

2%

Olsztyn

1,03 zł

0,54 zł

0,85 zł

25,74 zł

8,68 zł

2%

Zielona Góra

1,03 zł

0,29 zł

0,46 zł

25,74 zł

5,71 zł

2%

Gorzów Wlkp.

1,00 zł

0,53 zł

0,77 zł

25,64 zł

8,60 zł

2%

Opracowanie HRE Investments na podstawie uchwał ogłaszanych przez Rady Miast

9 miliardów z podatku od nieruchomości do budżetu

Przy okazji podwyżek, warto jednak pamiętać, że podatek od nieruchomości to jedna z głównych danin zasilających budżety naszych gmin. Jeżeli spojrzymy na procentowy udział podatku od nieruchomości w tworzeniu budżetu zauważyć można, że największe znaczenie miał on w 2003 roku, kiedy to wpływy z podatku w dochodach własnych samorządów wynosiły 27%. Od tego momentu odsetek ten sukcesywnie się obniżał, jednak od kilku lat jest on na mniej więcej stałym poziomie – około 17%. Wciąż jest więc ważnym elementem budżetów gmin.

Zauważymy to szczególnie wtedy, jeśli spojrzymy na kwoty wpływające do budżetów. Rekordowy pod tym kątem okazał się być rok 2020 – wszystkie gminy w całym kraju z daniny od nieruchomości zebrały 9,2 mld złotych. To ponad 2 razy więcej niż w 2002 roku. Od tego okresu GUS udostępnia stosowne dane. Wtedy też do budżetów gmin z tytułu podatku od nieruchomości wpłynęły prawie 4 mld złotych.

Wpływy z podatku od nieruchomości

Dochody z podatku – ranking miast

A jak wygląda sytuacja w stolicach województw? Nie powinno być zaskoczeniem, że rekordzistą jest tutaj Warszawa, która zarobiła w zeszłym roku niemal 1,3 mld złotych na nieruchomościach. Zawdzięcza to bez wątpienia temu, że na jej terenie jest dużo nieruchomości – szczególnie tych od których naliczany jest wyższy podatek (np. biur czy centrów handlowych). Co ciekawe, dochód z podatku od nieruchomości stanowił tylko 9% dochodów własnych stolicy – jest to najniższy wynik w kraju. Imponującym wynikiem może poszczycić się Kraków, którego podatkowy dochód to niemal 0,6 mld zł. To 15% dochodów własnych stolicy Małopolski.

Na drugim biegunie mamy natomiast stolice województwa lubuskiego, gdzie dochody z podatków od nieruchomości są najniższe – w Zielonej Górze 91, a w Gorzowie Wielkopolskim prawie 85 mln zł.

Wpływy z podatku od nieruchomości

Oskar Sękowski, analityk HRE Investments

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: HRE Investments

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA