REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości a schematy podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paula Kołodziejska, aplikant radcowski, BG Tax & Legal
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Podatek od nieruchomości a schematy podatkowe
Podatek od nieruchomości a schematy podatkowe
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Schematy podatkowe nie omijają podatku od nieruchomości. Z wydanych w tym zakresie Objaśnień podatkowych wynika bezpośrednio, że Szef KAS jest zainteresowany także tym obszarem (str. 12). Wspiera to również kształt formularza MDR-1, w którym – w części, w której należy określić transakcje/zagadnienia obejmujące schemat podatkowy – wskazano dla przykładu: zwolnienia i definicje pojęcia budowla/budynek na gruncie podatku od nieruchomości.

Budynek zamiast budowli, to schemat podatkowy?

Cecha, którą można połączyć z podatkiem od nieruchomości, została określona w art. 86a § 1 pkt 6 lit. f Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, schematem podatkowym jest takie uzgodnienie, w którym dochodzi w szczególności do zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania. A o to w podatku od nieruchomości nie jest przecież trudno. W tej przestrzeni podatnik jest w stałej niepewności – budynek czy budowla. Wiedząc, że z każdym z tych obiektów budowlanych wiąże się odmienne zasady opodatkowania, kwalifikacja czy potencjalna rekwalifikacja, pociąga za sobą konkretne konsekwencje. Ten pierwszy (budynek) jest zasadniczo mniejszym obciążeniem fiskalnym, więc skoro schemat powstanie wtedy, gdy podatnik osiągnie korzyść podatkową, to raportowaniu będzie podlegać raczej zmiana z budowli na budynek.

REKLAMA

Autopromocja

Kryterium głównej korzyści

Należy jednak pamiętać, że powyższa cecha stanowi ogólną cechę rozpoznawczą i dla ukonstytuowania się schematu podatkowego, niezbędne jest równoległe spełnienie kryterium głównej korzyści. Te natomiast powinno być rozpatrywane z punktu widzenia trzech przesłanek, które muszą wystąpić łącznie.

Posłużmy się w tym miejscu przykładem: zmiana kwalifikacji silosu z budowli na budynek

  1. Przesłanka wystąpienia korzyści podatkowej

Zmiana tego typu, ma potencjał zapewnić korzyść podatkową w postaci obniżenia podstawy opodatkowania. Przyjmijmy zatem, że ta przesłanka jest spełniona.

  1. Przesłanka, aby korzyść podatkowa była główną lub jedną z głównych korzyści

Ten element zostanie spełniony, jeśli korzyść stanowi istotną lub determinującą przesłankę decyzji o wdrożeniu uzgodnienia, a nie jest jedynie pobocznym lub jego nieoczekiwanym skutkiem. W naszym przykładzie, z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że celem modyfikacji deklaracji na podatek od nieruchomości, jest właśnie zmniejszenie zobowiązania podatkowego. Co prawda, istnieją puryści podatkowi, którzy monitorują wydawane wyroki sądów administracyjnych i w ślad za tym korygują deklaracje, ale załóżmy, że i ta przesłanka zostanie spełniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Przesłanka alternatywnej drogi postępowania

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi dot. MDR, kryterium głównej korzyści nie wystąpi, jeśli podmiot działający rozsądnie nie ma lub nie miał alternatywnej, racjonalnej drogi postępowania. Mając to na uwadze można postawić pytanie: jaką alternatywę ma podatnik podatku od nieruchomości?

W omawianym podatku rzeczywiście trudno o precyzję. Definicje legalne, które służą ocenie obiektu, są obarczone tak daleko idącymi defektami, że Trybunał Konstytucyjny kilkukrotnie uznał je za niekonstytucyjne. Z tego względu tak podatnicy, jak i organy czy sądy administracyjne, dochodzą często do różnych konkluzji w tożsamych stanach faktycznych.

Rzeczą naturalną jest sytuacja, w której stawiamy odmienne wnioski ze względu na różnice techniczne. Problem pojawia się wtedy, gdy silos X i silos Y – identyczne – nie są jednolicie traktowane ze względu na przyjęcie różnych metod wykładni. X jest budynkiem, a Y budowlą. Czy możemy mówić wówczas o alternatywie? Podatniku uznałeś, że masz budynek, ale są też wyroki, z których wynika, że mogła to być budowla – więc mogłeś wybrać gorzej?  

Definicja budynku jest natomiast dość klarowna. Jeśli obiekt budowlany jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach – jest budynkiem. Już w 2017 r. Trybunał Konstytucyjny wskazał, że żaden budynek nie może być jednocześnie budowlą, a żadna budowla nie może być jednocześnie budynkiem, przy czym pierwszeństwo ma zawsze kwalifikacja danego obiektu jako budynku. Nie ma zatem alternatywy.

Oczywiście można wskazać i takie sytuacje, w których rzeczywiście będzie dość blisko do schematu podatkowego. Dla przykładu: celowe uznanie instalacji za taką, która zapewnia możliwość użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem – w miejsce opodatkowania jej na zasadach przewidzianych dla budowli. Tu alternatywa jest dość widoczna. Podatnik mógł w istocie postąpić właściwie.

Wnioski

Niestety kształt MDR-1 nie pozostawia złudzeń i zmusza kwalifikowanych korzystających do dużej ostrożności przy podejmowaniu decyzji o raportowaniu. Choć nie jest to częsty temat publicznej dyskusji, podatek od nieruchomości – pomimo powyższych wątpliwości – także należy wziąć pod MDRową lupę. Przy czym, nie tylko ocena obiektu jest w tym przypadku wrażliwa, ale i skorzystanie ze zwolnienia czy nawet zawarcie umowy, w której wysokość wynagrodzenia podmiotu profesjonalnego będzie uzależniona od oszczędności na wspomnianym silosie, czyli – od korzyści podatkowej.

Paula Kołodziejska, aplikant radcowski, BG Tax & Legal

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA