REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości a schematy podatkowe

Paula Kołodziejska, aplikant radcowski, BG Tax & Legal
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Podatek od nieruchomości a schematy podatkowe
Podatek od nieruchomości a schematy podatkowe
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Schematy podatkowe nie omijają podatku od nieruchomości. Z wydanych w tym zakresie Objaśnień podatkowych wynika bezpośrednio, że Szef KAS jest zainteresowany także tym obszarem (str. 12). Wspiera to również kształt formularza MDR-1, w którym – w części, w której należy określić transakcje/zagadnienia obejmujące schemat podatkowy – wskazano dla przykładu: zwolnienia i definicje pojęcia budowla/budynek na gruncie podatku od nieruchomości.

Budynek zamiast budowli, to schemat podatkowy?

Cecha, którą można połączyć z podatkiem od nieruchomości, została określona w art. 86a § 1 pkt 6 lit. f Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, schematem podatkowym jest takie uzgodnienie, w którym dochodzi w szczególności do zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania. A o to w podatku od nieruchomości nie jest przecież trudno. W tej przestrzeni podatnik jest w stałej niepewności – budynek czy budowla. Wiedząc, że z każdym z tych obiektów budowlanych wiąże się odmienne zasady opodatkowania, kwalifikacja czy potencjalna rekwalifikacja, pociąga za sobą konkretne konsekwencje. Ten pierwszy (budynek) jest zasadniczo mniejszym obciążeniem fiskalnym, więc skoro schemat powstanie wtedy, gdy podatnik osiągnie korzyść podatkową, to raportowaniu będzie podlegać raczej zmiana z budowli na budynek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kryterium głównej korzyści

Należy jednak pamiętać, że powyższa cecha stanowi ogólną cechę rozpoznawczą i dla ukonstytuowania się schematu podatkowego, niezbędne jest równoległe spełnienie kryterium głównej korzyści. Te natomiast powinno być rozpatrywane z punktu widzenia trzech przesłanek, które muszą wystąpić łącznie.

Posłużmy się w tym miejscu przykładem: zmiana kwalifikacji silosu z budowli na budynek

  1. Przesłanka wystąpienia korzyści podatkowej

Zmiana tego typu, ma potencjał zapewnić korzyść podatkową w postaci obniżenia podstawy opodatkowania. Przyjmijmy zatem, że ta przesłanka jest spełniona.

REKLAMA

  1. Przesłanka, aby korzyść podatkowa była główną lub jedną z głównych korzyści

Ten element zostanie spełniony, jeśli korzyść stanowi istotną lub determinującą przesłankę decyzji o wdrożeniu uzgodnienia, a nie jest jedynie pobocznym lub jego nieoczekiwanym skutkiem. W naszym przykładzie, z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że celem modyfikacji deklaracji na podatek od nieruchomości, jest właśnie zmniejszenie zobowiązania podatkowego. Co prawda, istnieją puryści podatkowi, którzy monitorują wydawane wyroki sądów administracyjnych i w ślad za tym korygują deklaracje, ale załóżmy, że i ta przesłanka zostanie spełniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Przesłanka alternatywnej drogi postępowania

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi dot. MDR, kryterium głównej korzyści nie wystąpi, jeśli podmiot działający rozsądnie nie ma lub nie miał alternatywnej, racjonalnej drogi postępowania. Mając to na uwadze można postawić pytanie: jaką alternatywę ma podatnik podatku od nieruchomości?

W omawianym podatku rzeczywiście trudno o precyzję. Definicje legalne, które służą ocenie obiektu, są obarczone tak daleko idącymi defektami, że Trybunał Konstytucyjny kilkukrotnie uznał je za niekonstytucyjne. Z tego względu tak podatnicy, jak i organy czy sądy administracyjne, dochodzą często do różnych konkluzji w tożsamych stanach faktycznych.

Rzeczą naturalną jest sytuacja, w której stawiamy odmienne wnioski ze względu na różnice techniczne. Problem pojawia się wtedy, gdy silos X i silos Y – identyczne – nie są jednolicie traktowane ze względu na przyjęcie różnych metod wykładni. X jest budynkiem, a Y budowlą. Czy możemy mówić wówczas o alternatywie? Podatniku uznałeś, że masz budynek, ale są też wyroki, z których wynika, że mogła to być budowla – więc mogłeś wybrać gorzej?  

Definicja budynku jest natomiast dość klarowna. Jeśli obiekt budowlany jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach – jest budynkiem. Już w 2017 r. Trybunał Konstytucyjny wskazał, że żaden budynek nie może być jednocześnie budowlą, a żadna budowla nie może być jednocześnie budynkiem, przy czym pierwszeństwo ma zawsze kwalifikacja danego obiektu jako budynku. Nie ma zatem alternatywy.

Oczywiście można wskazać i takie sytuacje, w których rzeczywiście będzie dość blisko do schematu podatkowego. Dla przykładu: celowe uznanie instalacji za taką, która zapewnia możliwość użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem – w miejsce opodatkowania jej na zasadach przewidzianych dla budowli. Tu alternatywa jest dość widoczna. Podatnik mógł w istocie postąpić właściwie.

Wnioski

Niestety kształt MDR-1 nie pozostawia złudzeń i zmusza kwalifikowanych korzystających do dużej ostrożności przy podejmowaniu decyzji o raportowaniu. Choć nie jest to częsty temat publicznej dyskusji, podatek od nieruchomości – pomimo powyższych wątpliwości – także należy wziąć pod MDRową lupę. Przy czym, nie tylko ocena obiektu jest w tym przypadku wrażliwa, ale i skorzystanie ze zwolnienia czy nawet zawarcie umowy, w której wysokość wynagrodzenia podmiotu profesjonalnego będzie uzależniona od oszczędności na wspomnianym silosie, czyli – od korzyści podatkowej.

Paula Kołodziejska, aplikant radcowski, BG Tax & Legal

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA