REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?
Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Obiekt sportowy – i budynek, i budowla

Zgodnie z projektem zmian ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, budowlą ma być w szczególności wykonany z użyciem wyrobów budowlanych obiekt wymieniony w załączniku do ustawy, a także instalacje i urządzenia, jeżeli stanowią wraz z tym obiektem całość techniczno-użytkową (szerzej o zmianach pisaliśmy w: Zmiany w podatku od nieruchomości. Podatnicy mogą zapłacić więcej od 2025 roku).

W pozycji nr 1 ww. załącznika wskazano na otwarte obiekty sportowe oraz obiekty rekreacji. Z założenia zatem, np. stadion, ma stanowić budowlę. Jednak tu należy wspomnieć wyjątek, który m.in. jest dedykowany właśnie obiektom sportowym. W tym celu należy przenieść się z definicji budowli do definicji budynku. 

REKLAMA

Autopromocja

Budynek, zgodnie z projektem, to obiekt, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, wykonany z użyciem wyrobów budowlanych, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, również w przypadku gdy jest on częścią obiektu wymienionego w poz. 1–6 załącznika nr 4 do ustawy.

REKLAMA

Z powyższego wynika, że choć projekt zdaje się wprowadzać prymat definicji budowli nad definicją budynku, to w kilku przypadkach (dotyczy to poz. 1-6 z załącznika) możliwe jest uznanie obiektu i za budowlę, i za budynek – jeśli część obiektu spełnia cechy konstrukcyjne budynku. 

Stadion stadionowi nierówny, ale można wskazać przykładowo takie, które składają się tylko z płyty boiska i otwartych trybun. Ale są i takie, które w swojej koronie mają części ,,budynkowe”. W tych miejscach nierzadko odbywają się konferencje, wystawy czy inne eventy.

Powyższe zostało dostrzeżone na etapie formułowania projektu, bo jeśli przepisy wejdą w życie w zaproponowanym kształcie, to będzie zgoda na to, aby opodatkować stadion w części jako budowlę, a w części jako budynek. To dobra informacja, bo jak już zostało wskazane, i jak podpowiada intuicja – nie są to obiekty niskiej wartości, a przy budowlach to ona wyznacza podstawę opodatkowania. 

A dotychczas było w tym temacie różnie (por. wyrok NSA z dnia 7 marca 2017 r., sygn. akt II FSK 295/15).

Całość techniczno-użytkowa w kontekście obiektów sportowych

REKLAMA

W kontekście obiektów sportowych pojawiają się również złe informacje, których źródłem jest kontrowersyjna całość techniczno-użytkowa (pisaliśmy o niej więcej w: Podatek od nieruchomości 2025: Czym jest całość techniczno-użytkowa budowli?).

Zgodnie z powyższym, obiekt sportowy może być i budowlą, i budynkiem. A co jeśli istnieje coś więcej, tj. urządzenia i instalacje związane z głównym obiektem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzasadnieniu projektu MF typuje wprost kolejki liniowe i wyciągi narciarskie jako odbiorców całości techniczno-użytkowej. Swoją drogą, jest to kolejny przykład na to, że projekt uderza w te obszary, w których podatnicy odnosili dotychczas sukcesy na drodze sądowej. W niedawnym wyroku NSA z dnia 20 marca 2023 r., sygn. akt FSK 617/22, sąd uznał bowiem, że: 
,,(…) prawnopodatkowej kwalifikacji spornych obiektów infrastruktury ośrodka narciarskiego nie jest wystarczające stwierdzenie przez Sąd pierwszej instancji, że wymienione w art. 3 pkt 3 p.b. budowle sportowe zostały wskazane jako "całe".” 

Położono przy tym akcent na wzniesienie obiektu z użyciem wyrobów budowlanych. Skutek był taki, że części techniczne miały pozostać poza zakresem opodatkowania. 

Filtrując wyrok przez pryzmat zmian (jeśli wejdą w życie w aktualnym kształcie):
- skoro zostanie przywrócona całość techniczno-użytkowa, której wcześniejsze usunięcie było sercem argumentacji,
- i skoro jednocześnie obiekty nie będą musiały powstać już w procesie budowalnym, co również 
proponowane zmiany trudno ocenić jako korzystne dla tej branży. 

Parafrazując, powrót do „całości techniczno-użytkowej” oraz wcale niesubtelna zmiana technologii powstania obiektu z wzniesionego z użyciem wyrobów budowlanych, na to, co zostało wykonane z użyciem wyrobów budowalnych, oznaczają szczególnie istotne konsekwencje (niekorzystne) np. dla wyciągów narciarskich i kolejek linowych.

Klasyfikacja obiektu chyba nie tylko na podstawie ustawy podatkowej

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. SK 14/21 zauważył, że: ,,Wymienione w art. 217 Konstytucji elementy konstrukcji prawnej podatku, a w szczególności przedmiot opodatkowania, muszą wynikać z ustawy i być uregulowane na tyle precyzyjnie, aby podatnik wiedział czy ustawa łączy z dotyczącym go stanem faktycznym lub prawnym obowiązek podatkowy czy też nie.”. 

Katalog obiektów sportowych nie został wyjątkowo precyzyjnie ustalony. Z załącznika wynika, że opodatkowaniu ma podlegać ,,odkryty: obiekt sportowy i obiekt rekreacji”. Kwalifikując daną rzecz niezbędne będzie zatem odwołanie się do reguł wykładni, a w prawie podatkowym pierwszeństwo ma językowa. Choć w uzasadnieniu wskazuje się, że w tym miejscu znajdzie również zastosowanie wykładnia systemowa. A wszystko po to, aby opodatkować to co w Prawie budowlanym i jeszcze więcej:

,,Dodatkowo będzie można posłużyć się wykładnią systemową, tj. przepisami ustawy – Prawo budowlane, w których jako obiekty sportowe i rekreacji objęto: stadiony, amfiteatry, skocznie i wyciągi narciarskie, kolejki linowe, odkryte baseny, zjeżdżalnie (kategoria V Załącznika do ustawy – Prawo budowlane). Rozwiązanie to pozwoli na objęcie tą kategorią, a tym samym na opodatkowanie podatkiem od nieruchomości jako budowle, wszelkich obiektów sportu i rekreacji, niezależnie od nazwy, w tym też przykładowo torów saneczkowych, które nie zostały wymienione w załączniku do ustawy – Prawo budowlane, oraz innych obiektów o charakterze sportowym i rekreacyjnym, pod warunkiem, że ze względu na swoją konstrukcję mają one charakter odkryty (np. odkryte baseny, odkryte korty tenisowe).”.

Ważne

Mimo więc pojawienia się samodzielnej definicji budowli i ich wypunktowaniu, to obiektów niewymienionych z nazwy – trzeba będzie szukać. I tu kolejne problemy… co jest czym?

Place zabaw do opodatkowania?

Aktualna definicja budowli brzmi (tu jedynie fragment): obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury. Wyraźnie wyłączono z jej zakresu obiekty małej architektury, których przykładem są piaskownice, huśtawki czy drabinki (art. 3 pkt 4 lit. c PB). Co ważne – ustawa Prawo budowlane określa je jako ,,obiekty użytkowe służące rekreacji codziennej”.

Patrząc na powyższe, skoro projekt przewiduje opodatkowanie otwartych obiektów rekreacji i nie wyłącza z opodatkowania obiektów małej architektury, czyli np. obiektów służących rekreacji codziennej, to place zabaw będą podlegały opodatkowaniu?

Oczywiście nie jest to zagwozdka dotycząca przydomowego placu zabaw, bo budowla podlega opodatkowaniu, gdy jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ale przy hotelach takie też się znajdują…

Paula Kołodziejska, radca prawny, manager LTCA
Łukasz Krasowski, radca prawny, doradca podatkowy

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA