REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?
Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Obiekt sportowy – i budynek, i budowla

Zgodnie z projektem zmian ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, budowlą ma być w szczególności wykonany z użyciem wyrobów budowlanych obiekt wymieniony w załączniku do ustawy, a także instalacje i urządzenia, jeżeli stanowią wraz z tym obiektem całość techniczno-użytkową (szerzej o zmianach pisaliśmy w: Zmiany w podatku od nieruchomości. Podatnicy mogą zapłacić więcej od 2025 roku).

W pozycji nr 1 ww. załącznika wskazano na otwarte obiekty sportowe oraz obiekty rekreacji. Z założenia zatem, np. stadion, ma stanowić budowlę. Jednak tu należy wspomnieć wyjątek, który m.in. jest dedykowany właśnie obiektom sportowym. W tym celu należy przenieść się z definicji budowli do definicji budynku. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Budynek, zgodnie z projektem, to obiekt, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, wykonany z użyciem wyrobów budowlanych, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, również w przypadku gdy jest on częścią obiektu wymienionego w poz. 1–6 załącznika nr 4 do ustawy.

Z powyższego wynika, że choć projekt zdaje się wprowadzać prymat definicji budowli nad definicją budynku, to w kilku przypadkach (dotyczy to poz. 1-6 z załącznika) możliwe jest uznanie obiektu i za budowlę, i za budynek – jeśli część obiektu spełnia cechy konstrukcyjne budynku. 

Stadion stadionowi nierówny, ale można wskazać przykładowo takie, które składają się tylko z płyty boiska i otwartych trybun. Ale są i takie, które w swojej koronie mają części ,,budynkowe”. W tych miejscach nierzadko odbywają się konferencje, wystawy czy inne eventy.

Powyższe zostało dostrzeżone na etapie formułowania projektu, bo jeśli przepisy wejdą w życie w zaproponowanym kształcie, to będzie zgoda na to, aby opodatkować stadion w części jako budowlę, a w części jako budynek. To dobra informacja, bo jak już zostało wskazane, i jak podpowiada intuicja – nie są to obiekty niskiej wartości, a przy budowlach to ona wyznacza podstawę opodatkowania. 

A dotychczas było w tym temacie różnie (por. wyrok NSA z dnia 7 marca 2017 r., sygn. akt II FSK 295/15).

REKLAMA

Całość techniczno-użytkowa w kontekście obiektów sportowych

W kontekście obiektów sportowych pojawiają się również złe informacje, których źródłem jest kontrowersyjna całość techniczno-użytkowa (pisaliśmy o niej więcej w: Podatek od nieruchomości 2025: Czym jest całość techniczno-użytkowa budowli?).

Zgodnie z powyższym, obiekt sportowy może być i budowlą, i budynkiem. A co jeśli istnieje coś więcej, tj. urządzenia i instalacje związane z głównym obiektem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W uzasadnieniu projektu MF typuje wprost kolejki liniowe i wyciągi narciarskie jako odbiorców całości techniczno-użytkowej. Swoją drogą, jest to kolejny przykład na to, że projekt uderza w te obszary, w których podatnicy odnosili dotychczas sukcesy na drodze sądowej. W niedawnym wyroku NSA z dnia 20 marca 2023 r., sygn. akt FSK 617/22, sąd uznał bowiem, że: 
,,(…) prawnopodatkowej kwalifikacji spornych obiektów infrastruktury ośrodka narciarskiego nie jest wystarczające stwierdzenie przez Sąd pierwszej instancji, że wymienione w art. 3 pkt 3 p.b. budowle sportowe zostały wskazane jako "całe".” 

Położono przy tym akcent na wzniesienie obiektu z użyciem wyrobów budowlanych. Skutek był taki, że części techniczne miały pozostać poza zakresem opodatkowania. 

Filtrując wyrok przez pryzmat zmian (jeśli wejdą w życie w aktualnym kształcie):
- skoro zostanie przywrócona całość techniczno-użytkowa, której wcześniejsze usunięcie było sercem argumentacji,
- i skoro jednocześnie obiekty nie będą musiały powstać już w procesie budowalnym, co również 
proponowane zmiany trudno ocenić jako korzystne dla tej branży. 

Parafrazując, powrót do „całości techniczno-użytkowej” oraz wcale niesubtelna zmiana technologii powstania obiektu z wzniesionego z użyciem wyrobów budowlanych, na to, co zostało wykonane z użyciem wyrobów budowalnych, oznaczają szczególnie istotne konsekwencje (niekorzystne) np. dla wyciągów narciarskich i kolejek linowych.

Klasyfikacja obiektu chyba nie tylko na podstawie ustawy podatkowej

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. SK 14/21 zauważył, że: ,,Wymienione w art. 217 Konstytucji elementy konstrukcji prawnej podatku, a w szczególności przedmiot opodatkowania, muszą wynikać z ustawy i być uregulowane na tyle precyzyjnie, aby podatnik wiedział czy ustawa łączy z dotyczącym go stanem faktycznym lub prawnym obowiązek podatkowy czy też nie.”. 

Katalog obiektów sportowych nie został wyjątkowo precyzyjnie ustalony. Z załącznika wynika, że opodatkowaniu ma podlegać ,,odkryty: obiekt sportowy i obiekt rekreacji”. Kwalifikując daną rzecz niezbędne będzie zatem odwołanie się do reguł wykładni, a w prawie podatkowym pierwszeństwo ma językowa. Choć w uzasadnieniu wskazuje się, że w tym miejscu znajdzie również zastosowanie wykładnia systemowa. A wszystko po to, aby opodatkować to co w Prawie budowlanym i jeszcze więcej:

,,Dodatkowo będzie można posłużyć się wykładnią systemową, tj. przepisami ustawy – Prawo budowlane, w których jako obiekty sportowe i rekreacji objęto: stadiony, amfiteatry, skocznie i wyciągi narciarskie, kolejki linowe, odkryte baseny, zjeżdżalnie (kategoria V Załącznika do ustawy – Prawo budowlane). Rozwiązanie to pozwoli na objęcie tą kategorią, a tym samym na opodatkowanie podatkiem od nieruchomości jako budowle, wszelkich obiektów sportu i rekreacji, niezależnie od nazwy, w tym też przykładowo torów saneczkowych, które nie zostały wymienione w załączniku do ustawy – Prawo budowlane, oraz innych obiektów o charakterze sportowym i rekreacyjnym, pod warunkiem, że ze względu na swoją konstrukcję mają one charakter odkryty (np. odkryte baseny, odkryte korty tenisowe).”.

Ważne

Mimo więc pojawienia się samodzielnej definicji budowli i ich wypunktowaniu, to obiektów niewymienionych z nazwy – trzeba będzie szukać. I tu kolejne problemy… co jest czym?

Place zabaw do opodatkowania?

Aktualna definicja budowli brzmi (tu jedynie fragment): obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury. Wyraźnie wyłączono z jej zakresu obiekty małej architektury, których przykładem są piaskownice, huśtawki czy drabinki (art. 3 pkt 4 lit. c PB). Co ważne – ustawa Prawo budowlane określa je jako ,,obiekty użytkowe służące rekreacji codziennej”.

Patrząc na powyższe, skoro projekt przewiduje opodatkowanie otwartych obiektów rekreacji i nie wyłącza z opodatkowania obiektów małej architektury, czyli np. obiektów służących rekreacji codziennej, to place zabaw będą podlegały opodatkowaniu?

Oczywiście nie jest to zagwozdka dotycząca przydomowego placu zabaw, bo budowla podlega opodatkowaniu, gdy jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ale przy hotelach takie też się znajdują…

Paula Kołodziejska, radca prawny, manager LTCA
Łukasz Krasowski, radca prawny, doradca podatkowy

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA