REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku od nieruchomości. Podatnicy mogą zapłacić więcej od 2025 roku

Kancelaria LTCA
Kancelaria LTCA Zarzycki Niebudek Adwokaci i Doradcy Podatkowi sp.k. specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie prawnym i podatkowym na rzecz podmiotów prawa gospodarczego.
Zmiany w podatku od nieruchomości. Podatnicy mogą zapłacić więcej od 2025 roku
Zmiany w podatku od nieruchomości. Podatnicy mogą zapłacić więcej od 2025 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 czerwca 2024 r. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian podatku od nieruchomości, który wzbudził nieukrywane zaskoczenie i kontrowersje. Oczywiście wszyscy się go spodziewali, bo Trybunał Konstytucyjny (zob. wyrok TK z 4 lipca 2023 r., sygn. SK 14/21, wyrok TK z 18 października 2023 r., sygn. SK 23/19) nie dał ustawodawcy wyboru – od 1 stycznia 2025 r. podatek ten musi mieć inny kształt. Konsternację wywołało jednak brzmienie proponowanych rozwiązań.

Nowa definicja budowli w podatku od nieruchomości

W pierwszym z powyżej przytoczonych wyroków (wyrok TK z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. SK 14/21), Trybunał Konstytucyjny zobligował ustawodawcę na skonstruowania samodzielnej definicji budowli – czyli bez odwoływania się do przepisów prawa budowlanego. Ten minimalny wymóg został spełniony. 

Poza tym, że definicja budowli będzie opierać się wyłącznie o ,,ustawę podatkową”, to zdecydowano się na wprowadzenie załącznika do ustawy, który stanowi w istocie spis obiektów podlegających opodatkowaniu jako budowla. W załączniku tym wymienia się m.in.: oczyszczalnie ścieków, zbiorniki (w tym silosy), obiekty kontenerowe trwale związane z gruntem, wiaty i hangary, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne oraz sieci techniczne.

Z powyższego wynika, że o kwalifikacji obiektu ma – co do zasady – przesądzać jego nazwa. 

W tym miejscu należy zatem zasygnalizować, że wprowadzenie załącznika może spowodować migracje w deklaracjach podatników. Mianowicie – możliwym jest, że silosy były deklarowane przez konkrety podmiot jako budynki, a zakładając, że projekt wejdzie w życie w proponowanym kształcie, to konieczne będzie opodatkowanie ich jako budowle (2% od wartości). Podobnie z kontenerami. To zatem oznacza, że majątek podatników musi zostać zweryfikowany, aby ustalić – co jest czym w nowej (spodziewanej) rzeczywistości.

Najważniejszą zmianą jest jednak ta, w której podatek od nieruchomości wraca do przeszłości, bo budowlą ma być obiekt wymieniony w załączniku (o czym była mowa powyżej), a także – instalacje i urządzenia, jeżeli stanowią wraz z tym obiektem całość techniczno-użytkową (to przeszłość i przyszłość). Pojęcie to funkcjonowało na gruncie tego podatku do połowy 2015 r. i wzbudzało liczne kontrowersje. Aktualnie zdecydowano się na jego zdefiniowanie, które ma te wątpliwości ograniczać, jednak nadal nie w sposób dostatecznie ostry. 

Przez całość techniczno-użytkową podatnik ma rozumieć zespół elementów, które są niezbędne do realizacji określonego celu gospodarczego, powiązanych ze sobą w taki sposób, że żaden z nich nie może zrealizować tego celu samodzielnie, a brak któregokolwiek z tych elementów uniemożliwia jego realizację
Przykład wprost z uzasadnienia: transformatory, urządzenia rozdzielcze oraz baterie akumulatorów, które mogą stanowić całość techniczno-użytkową wraz z siecią elektroenergetyczną

Powyższe w praktyce oznacza, że zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości istotnie się zwiększa – o wybrane instalacje i urządzenia, a ich wartość, niestety, jest zazwyczaj materialnie istotna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kolejną zmianą, która może spowodować, że budowlą będzie więcej obiektów niż dotychczas, jest wprowadzenie zastrzeżenia, że budowlą będzie to, co zostało ,,wykonane z użyciem wyrobów budowlanych”. Aktualnie jest to ,,wzniesienie z użyciem wyrobów budowlanych”. Zmiana pozornie drobna, jednak obecne sformułowanie pozwala na opodatkowanie tylko tego, co powstało w procesie budowlanym. W przyszłości mamy koncentrować się wyłącznie na stosowanych materiałach budowlanych, a bieżący trend pokazuje, że za taki uznawane jest… wszystko. Parafrazując – nieważne czy dany obiekt powstał w procesie produkcyjnym, bo jeśli tylko do jego wytworzenia wykorzystano materiały budowlane, to może być budowlą.

Zagrożenie: opodatkowanie obiektów prefabrykowanych (np. obiekty kontenerowe).

Ważne

Podsumowując proponowane zmiany w zakresie budowli – z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że jeśli wejdą w życie, to podatnicy podatku od nieruchomości zapłacą więcej. Być może na przesunięciach w ramach deklaracji, ale w szczególności z uwagi na objęcie opodatkowaniem instalacji i urządzeń. 

Nowa definicja budynku i trwałego związku z gruntem

Koncentrując się na najważniejszych zmianach, to wprowadzono również samodzielną definicję budynku. W dalszym ciągu będzie to obiekt, który posiada dach, fundament, jest wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz trwale związany z gruntem, przy czym trwały związek został zdefiniowany. Istotna nowej definicji sprowadza się do tego, że jeśli tylko dany obiekt opiera się siłom przyrody – trwały związek występuje. Większość obiektów będzie zatem to kryterium spełniać.

Przy budynkach wprowadzono dodatkowe zastrzeżenie, że opodatkowana od powierzchni użytkowej (czyli jako budynek) będzie też część wybranych budowli, która będzie spełniać cechy konstrukcyjne budynku. Dotyczy to przykładowo obiektów sportowych czy oczyszczalni ścieków. 

Pozostałe zmiany w podatku od nieruchomości

Z dobrych informacji, to garaże wielostanowiskowe w budynkach mieszkalnych mają być traktowane jako część budynku, a przez to opodatkowane stawką preferencyjną.   

Równolegle przewiduje się zawężenie zwolnienia podatkowego dla lotnisk, infrastruktury kolejowej czy instytutów badawczych. 

REKLAMA

Paula Kołodziejska, radca prawny, manager LTCA

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA