REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: liczne zmiany. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. MF modyfikuje projekt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

rozwiń >

Szykują się zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Co zawierał pierwotny projekt MF 

Pierwszy projekt zmian, które docelowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. został opublikowany przez MF w czerwcu bieżącego roku i wzbudził wówczas wiele kontrowersji – nie tylko wśród przedsiębiorców, ale nawet wśród konsultujących go innych ministerstw. Wskazywano, że proponowana przez MF treść przepisów będzie skutkowała znacznym wzrostem opodatkowania.

Sam proces konsultacji publicznych wzbudził duże zainteresowanie, a uwagi do niego zgłosiło ok 200 różnych podmiotów. Tabela zawierająca zgłoszone uwagi i odniesienie się do nich przez MF była niemal 500-stronnicowym dokumentem. Równie wiele uwag prezentowano w toku konferencji uzgodnieniowej zorganizowanej przez MF w formie spotkania online z zainteresowanymi podmiotami. 

REKLAMA

Co się zmieniło 3 września?

Nowy projekt niewątpliwie stanowi próbę inkorporowania jak największej ilości postulatów podnoszonych w toku konsultacji publicznych przy jednoczesnym zachowaniu ogólnego pomysłu MF na nowelizację tego podatku. I wydaje się, że jest to próba dość udana.

Zmian względem pierwotnego projektu jest naprawdę wiele, niemniej warto wspomnieć o kilku fundamentalnych, które postulowali przedsiębiorcy.

Reguła kolizyjna 

Przede wszystkim MF wprowadził do nowego projektu pierwszeństwo kwalifikacji poszczególnych obiektów jako budynków. Oznacza to, że gdy dany obiekt będzie spełniał przesłanki uznania go zarówno za budynek, jak i za budowlę, wówczas będzie on kwalifikowany jako budynek.

Wyjątkiem objęto jedynie różnego rodzaju zbiorniki czy silosy – te będą mogły być kwalifikowane jako budowle nawet jeżeli będą spełniać przesłanki do uznania ich za budynek. 

Budowla definiowana przez roboty budowlane 

W pierwotnym projekcie MF przewidział, że uznanie danego obiektu za budowlę wymaga, aby był on „wykonany z użyciem wyrobów budowlanych”. Powodowało to wiele wątpliwości choćby o opodatkowanie mobilnych zbiorników – te były przecież wykonane z wyrobów budowlanych, a jednocześnie były zbiornikami (wymienionymi jako budowle w załączniku do ustawy). Jednocześnie jednak w żaden sposób nie były związane z gruntem.

W nowej wersji projektu usunięto przesłankę „wykonania z użyciem wyrobów budowlanych” budowli, wprowadzając zamiast tego zastrzeżenie, zgodnie z którym aby dany obiekt był uznany za budowlę (lub budynek – tam zastrzeżenie to również się pojawia) musi on zostać „wzniesiony w wyniku robót budowlanych”.

Obiekty małej architektury

W ustawie wprowadzono też zastrzeżenie, że obiektem budowlanym (a więc budowlą / budynkiem) nie będą obiekty małej architektury, takie jak choćby fontanny czy place zabaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Całość techniczno-użytkowa

Z projektu usunięto kontrowersyjną przesłankę całości techniczno-użytkowej, która budziła wiele obaw przedsiębiorców. W pierwotnym projekcie przewidziano, że częścią budowli mogą być także instalacje i urządzenia stanowiące wraz z nią całość techniczno-użytkową. Powodowało to wiele obaw o opodatkowanie różnego rodzaju urządzeń, które dotychczas nie były objęte podatkiem. 

Fotowoltaika

Doprecyzowano także, że elektrownie fotowoltaiczne, magazyny energii i szereg innych obiektów będzie opodatkowany jako budowla jedynie od części budowlanych (głównie – fundamentów).

Załącznik nr 4 

Dużą metamorfozę przeszedł też załącznik nr 4 do ustawy, zawierający katalog budowli. Usunięto z niego kilka pozycji (m.in. różnego rodzaju sieci techniczne, namioty i powłoki pneumatyczne), a niektóre zastąpiono nowymi (np. zamiast obiektów sportowych czy hydrotechnicznych pojawił się cały szereg wprost wskazanych obiektów, które stanowić będą budowle).

Urządzenia budowlane

W projekcie pojawiła się też nowa, niewystępująca w pierwotnej wersji, kategoria budowli – urządzenia budowlane. Za budowlę będą uznawane urządzenia instalacyjne związane z budynkiem lub budowlą, zapewniające możliwość ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Jakie to konkretnie urządzenia? Zapisy projektu nie są tu precyzyjne i zapewne będą skutkowały wieloma sporami na linii podatnicy – samorządy. Nietrudno sobie wyobrazić, że pojawią się dyskusje czy np. winda w budynku jest urządzeniem instalacyjnym zapewniającym możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, a więc czy należy ją traktować jako budowlę. 

Więcej czasu na przygotowanie

Warto też wspomnieć, że w projekcie przewidziano, że przedsiębiorcy którzy złożą właściwemu samorządowemu organowi podatkowemu stosowne oświadczenie, będą mogli złożyć deklarację na podatek od nieruchomości za 2025 r. do końca marca 2025 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy będą mieli więcej czasu na przegląd swojego majątku i dostosowanie się do nowych przepisów.

Co dalej?

Do 9 września potrwają jeszcze ograniczone konsultacje publiczne, a uzgodniony projekt trafi zapewne do Sejmu na najbliższą sesję tj. odbywającą się w dniach 11-13 września. Wówczas zobaczymy, czy pojawią się jeszcze jakieś zmiany wprowadzane „na ostatnią chwilę”. 

Daniel Panek, starszy menedżer w CRIDO

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej (UD72).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA