REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości 2025: liczne zmiany. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. MF modyfikuje projekt

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

rozwiń >

Szykują się zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Co zawierał pierwotny projekt MF 

Pierwszy projekt zmian, które docelowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. został opublikowany przez MF w czerwcu bieżącego roku i wzbudził wówczas wiele kontrowersji – nie tylko wśród przedsiębiorców, ale nawet wśród konsultujących go innych ministerstw. Wskazywano, że proponowana przez MF treść przepisów będzie skutkowała znacznym wzrostem opodatkowania.

Sam proces konsultacji publicznych wzbudził duże zainteresowanie, a uwagi do niego zgłosiło ok 200 różnych podmiotów. Tabela zawierająca zgłoszone uwagi i odniesienie się do nich przez MF była niemal 500-stronnicowym dokumentem. Równie wiele uwag prezentowano w toku konferencji uzgodnieniowej zorganizowanej przez MF w formie spotkania online z zainteresowanymi podmiotami. 

REKLAMA

REKLAMA

Co się zmieniło 3 września?

Nowy projekt niewątpliwie stanowi próbę inkorporowania jak największej ilości postulatów podnoszonych w toku konsultacji publicznych przy jednoczesnym zachowaniu ogólnego pomysłu MF na nowelizację tego podatku. I wydaje się, że jest to próba dość udana.

Zmian względem pierwotnego projektu jest naprawdę wiele, niemniej warto wspomnieć o kilku fundamentalnych, które postulowali przedsiębiorcy.

Reguła kolizyjna 

Przede wszystkim MF wprowadził do nowego projektu pierwszeństwo kwalifikacji poszczególnych obiektów jako budynków. Oznacza to, że gdy dany obiekt będzie spełniał przesłanki uznania go zarówno za budynek, jak i za budowlę, wówczas będzie on kwalifikowany jako budynek.

Wyjątkiem objęto jedynie różnego rodzaju zbiorniki czy silosy – te będą mogły być kwalifikowane jako budowle nawet jeżeli będą spełniać przesłanki do uznania ich za budynek. 

Budowla definiowana przez roboty budowlane 

W pierwotnym projekcie MF przewidział, że uznanie danego obiektu za budowlę wymaga, aby był on „wykonany z użyciem wyrobów budowlanych”. Powodowało to wiele wątpliwości choćby o opodatkowanie mobilnych zbiorników – te były przecież wykonane z wyrobów budowlanych, a jednocześnie były zbiornikami (wymienionymi jako budowle w załączniku do ustawy). Jednocześnie jednak w żaden sposób nie były związane z gruntem.

W nowej wersji projektu usunięto przesłankę „wykonania z użyciem wyrobów budowlanych” budowli, wprowadzając zamiast tego zastrzeżenie, zgodnie z którym aby dany obiekt był uznany za budowlę (lub budynek – tam zastrzeżenie to również się pojawia) musi on zostać „wzniesiony w wyniku robót budowlanych”.

REKLAMA

Obiekty małej architektury

W ustawie wprowadzono też zastrzeżenie, że obiektem budowlanym (a więc budowlą / budynkiem) nie będą obiekty małej architektury, takie jak choćby fontanny czy place zabaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Całość techniczno-użytkowa

Z projektu usunięto kontrowersyjną przesłankę całości techniczno-użytkowej, która budziła wiele obaw przedsiębiorców. W pierwotnym projekcie przewidziano, że częścią budowli mogą być także instalacje i urządzenia stanowiące wraz z nią całość techniczno-użytkową. Powodowało to wiele obaw o opodatkowanie różnego rodzaju urządzeń, które dotychczas nie były objęte podatkiem. 

Fotowoltaika

Doprecyzowano także, że elektrownie fotowoltaiczne, magazyny energii i szereg innych obiektów będzie opodatkowany jako budowla jedynie od części budowlanych (głównie – fundamentów).

Załącznik nr 4 

Dużą metamorfozę przeszedł też załącznik nr 4 do ustawy, zawierający katalog budowli. Usunięto z niego kilka pozycji (m.in. różnego rodzaju sieci techniczne, namioty i powłoki pneumatyczne), a niektóre zastąpiono nowymi (np. zamiast obiektów sportowych czy hydrotechnicznych pojawił się cały szereg wprost wskazanych obiektów, które stanowić będą budowle).

Urządzenia budowlane

W projekcie pojawiła się też nowa, niewystępująca w pierwotnej wersji, kategoria budowli – urządzenia budowlane. Za budowlę będą uznawane urządzenia instalacyjne związane z budynkiem lub budowlą, zapewniające możliwość ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Jakie to konkretnie urządzenia? Zapisy projektu nie są tu precyzyjne i zapewne będą skutkowały wieloma sporami na linii podatnicy – samorządy. Nietrudno sobie wyobrazić, że pojawią się dyskusje czy np. winda w budynku jest urządzeniem instalacyjnym zapewniającym możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, a więc czy należy ją traktować jako budowlę. 

Więcej czasu na przygotowanie

Warto też wspomnieć, że w projekcie przewidziano, że przedsiębiorcy którzy złożą właściwemu samorządowemu organowi podatkowemu stosowne oświadczenie, będą mogli złożyć deklarację na podatek od nieruchomości za 2025 r. do końca marca 2025 r. Oznacza to, że przedsiębiorcy będą mieli więcej czasu na przegląd swojego majątku i dostosowanie się do nowych przepisów.

Co dalej?

Do 9 września potrwają jeszcze ograniczone konsultacje publiczne, a uzgodniony projekt trafi zapewne do Sejmu na najbliższą sesję tj. odbywającą się w dniach 11-13 września. Wówczas zobaczymy, czy pojawią się jeszcze jakieś zmiany wprowadzane „na ostatnią chwilę”. 

Daniel Panek, starszy menedżer w CRIDO

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej (UD72).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA