REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
podatki 2025. podatek od nieruchomości
Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, która ma wejść w życie od 2025 roku czeka już tylko na czeka na podpis Prezydenta RP. Ta nowelizacja jest największa od wielu lat, wprowadza nowe, kluczowe definicje w szczególności budowli, prac budowlanych czy trwałego związania z gruntem. Wprawdzie zgodnie z uzasadnieniem, nowelizacja ma nie zmieniać zakresów opodatkowania, jednak nowe przepisy budzą bardzo dużo wątpliwości. Potrzebna jest więc aktywność Ministra Finansów, żeby na starcie wyjaśnił, co oznaczają nowe przepisy.

rozwiń >

Uzasadnienie: zachowane status quo, przedsiębiorcy – hmm, czy na pewno?

Według wstępnych założeń Ministra Finansów, a więc projektodawcy nowych przepisów, nowelizacja przepisów ma na celu wyłącznie doprecyzowanie oraz dostosowanie przepisów do wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał nakazał umieszczenie definicji budynku i budowli bezpośrednio w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości, uznając, że definiowanie przedmiotu opodatkowania nie może odbywać się przez odesłanie do innej ustawy, w tym przypadku do prawa budowlanego. 

Teoretycznie więc nowelizacja wprowadza nowe definicje budynku i budowli, ale robi to w taki sposób, żeby zakresy opodatkowania przed nowelizacją i po nowelizacji całkowicie się pokrywały. 

Tyle teoria. W praktyce jednak nowe przepisy budzą dużo wątpliwości interpretacyjnych. Przedsiębiorcy dali temu wyraz w konsultacjach publicznych. Przypomnijmy, że raport z konsultacji publicznych liczy 400 stron, na których zawarte są obawy podatników, głównie dotyczące właśnie definicji budowli. Dodajmy, że definicja budowli jest sama w sobie bardzo skomplikowana: jest to łączny zbiór obiektów wymienionych w załączniku do ustawy oraz 4 punktów wymieniających inne rodzaje obiektów, niż wskazane w załączniku, w których dodane są jeszcze kolejne kryteria, takie jak trwałe związanie z gruntem lub odniesienie do części budowlanych wymienianych obiektów. Do tego dochodzi definicja robót budowlanych oraz definicja trwałego związania z gruntem, do których to definicji rodzą się kolejne pytania o ich interpretację.  

Dołóżmy do tego fakt, że interpretacje indywidualne uzyskane przez podatników na podstawie aktualnego brzmienia przepisów prawdopodobnie utracą moc po wejściu w życie nowych przepisów. 

To nie koniec problemów, do tego dochodzi jeszcze fakt, że interpretacje indywidualne poszczególnych organów podatkowych, a więc gmin, nie są publikowane w żadnej centralnej bazie, nie ma ich w systemie Eureka. Co oznacza, że interpretacją nowych definicji będzie musiała zająć się każda gmina z osobna i nie będzie mogła ukształtować się żadna spójna linia interpretacyjna, zarówno bowiem podatnicy jak i organy będą mieli wielką trudność w powoływaniu się na już wydane interpretacje. Będzie więc trzeba czekać na rozstrzygnięcia sądów administracyjnych, co potrwa kilka lat. 

Mamy więc gotowy scenariusz na chaos i rozbieżności interpretacyjne.

I tutaj Minister Finansów ma swoją wielką rolę do odegrania.

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów ma obowiązek dążyć do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów

Zgodnie z art. 14a §1  Ordynacji podatkowej, Minister Finansów ma obowiązek dążenia do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w szczególności:
1) dokonując ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek (interpretacje ogólne),
2) wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe)
- przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Podkreślmy, w mojej ocenie Minister Finansów ma taki obowiązek, a nie uprawnienie i ma realizować ten obowiązek z urzędu. 

Jest to logiczne, przepisy ustawy są powszechnie obowiązujące i powinny być przez wszystkie organy interpretowane jednakowo. A kto, jak nie Minister Finansów, ma najlepszą wiedzę o intencjach i funkcji przepisów, skoro jest twórcą projektów przepisów podatkowych.

Ważne

W celu realizacji swojego obowiązku Minister Finansów w szczególności wydaje interpretacje ogólne oraz objaśnienia podatkowe. Są to stanowiska Ministra Finansów co do prawidłowej wykładni konkretnych przepisów, które zapewniają moc ochronną podatnikom. 

Są to więc potężne narzędzia. Można oczywiście nie zgadzać się merytorycznie z rozstrzygnięciami Ministra Finansów, jednakże aspekt jednolitości stosowania prawa, a więc pewność prawna, jest często ważniejsza od sporów merytorycznych.  

Interpretacje ogólne w podatku od nieruchomości – 3, objaśnienia – 0

Zgodnie z informacjami z systemu Eureka, Minister Finansów wydał dotychczas 3 interpretacje ogólne dotyczące podatku od nieruchomości i nie wydał żadnych objaśnień. 

Interpretacje ogólne dotyczyły: opodatkowania podatkiem od nieruchomości wspólników spółek cywilnych, ustalenia podatnika podatku od nieruchomości, w stosunku do nieruchomości będących własnością Lasów Państwowych oraz opodatkowania garażu wielostanowiskowego stanowiącego przedmiot odrębnej własności.

Najświeższa interpretacja ogólna dotycząca podatku od nieruchomości pochodzi z 2016 roku, dwie starsze są z 2012 roku. 

Jest to niepokojące w świetle zbliżającej się nowelizacji, widać wyraźnie, że Minister Finansów nie jest zainteresowany problemami z wykładnią przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Te wrażenie potęguje fakt, że na wszystkie uwagi przedsiębiorców z konsultacji publicznych, z którymi Minister Finansów się nie zgadzał, odpowiadał tylko: „uwaga nieuwzględniona”, bez słowa wyjaśnienia skąd takie stanowisko. 

Dobra praktyka – objaśnienia razem z nowelizacją

W ostatnich kilku latach utarła się dobra, moim zdaniem, praktyka Ministra Finansów, że wraz z publikacją większych nowelizacji ustaw podatkowych, Minister Finansów wydawał objaśnienia podatkowe, w których prezentował wykładnię najbardziej problematycznych przepisów. 

Przykładowo, objaśnienia podatkowe wydawane były wraz z wejściem w życie pakietu e-commerce w VAT, kolejnymi edycjami Slim VAT, przy wprowadzaniu mechanizmu podzielonej płatności, a także systemu STIR czy wprowadzaniu do Ordynacji podatkowej rozwiązań z zakresu MDR. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości – 2477 organów podatkowych 

Zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, organem podatkowym w sprawie podatku od nieruchomości jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). 

Wójt, ewentualnie burmistrz lub prezydent miasta, to organy wykonawcze gmin. Zatem mamy do czynienia z bardzo dużą ilością, bardzo rozdrobnionych organów podatkowych. 

Jeśli nawet na skutek nowelizacji problemy interpretacyjne pojawią się w praktyce w 25% gmin, to mówimy o ponad 600 organach podatkowych. Dla porównania, urzędów skarbowych jest w Polsce 400. 

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 

Brak objaśnień – zaniedbanie Ministra Finansów?

W mojej ocenie, wydanie przez Ministra Finansów objaśnień podatkowych związanych z wprowadzaną nowelizacją jest konieczne, ponieważ:

  • nowelizacja wprowadza nowe, kluczowe definicje
  • do nowelizacji zgłoszono bardzo wiele uwag w konsultacjach publicznych
  • wątpliwości wyrażone w uwagach nie zostały wyjaśnione w uzasadnieniu projektu ustawy, ani w raporcie z konsultacji
  • prawdopodobnie wygasną interpretacje indywidualne dotyczące nowelizowanych przepisów
  • jest bardzo dużo organów podatkowych zajmujących się podatkiem od nieruchomości
  • ani organy, ani podatnicy nie mogą czerpać informacji o utrwalonej linii interpretacyjnej, ponieważ interpretacje indywidualne nie są publikowane w bazie Eureka
  • wykuwanie na nowo interpretacji nowelizowanych przepisów może prowadzić do wielu niepotrzebnych sporów, które zostaną rozwiązane w orzeczeniach NSA, co potrwa wiele lat.

W świetle powyższych okoliczności, w mojej ocenie, bierność Ministra Finansów przy interpretacji nowelizowanych przepisów stanowić będzie poważne zaniedbanie i naruszenie obowiązku dążenia do zapewnienia jednolitości stosowania przepisów przez organy podatkowe.

Postawa prawnaustawa z 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Zbigniew Makowski, Doradca podatkowy 
tel. 791 344 564

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA