REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

Zbigniew Makowski
Doradca podatkowy
podatki 2025. podatek od nieruchomości
Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, która ma wejść w życie od 2025 roku czeka już tylko na czeka na podpis Prezydenta RP. Ta nowelizacja jest największa od wielu lat, wprowadza nowe, kluczowe definicje w szczególności budowli, prac budowlanych czy trwałego związania z gruntem. Wprawdzie zgodnie z uzasadnieniem, nowelizacja ma nie zmieniać zakresów opodatkowania, jednak nowe przepisy budzą bardzo dużo wątpliwości. Potrzebna jest więc aktywność Ministra Finansów, żeby na starcie wyjaśnił, co oznaczają nowe przepisy.
rozwiń >

Uzasadnienie: zachowane status quo, przedsiębiorcy – hmm, czy na pewno?

Według wstępnych założeń Ministra Finansów, a więc projektodawcy nowych przepisów, nowelizacja przepisów ma na celu wyłącznie doprecyzowanie oraz dostosowanie przepisów do wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał nakazał umieszczenie definicji budynku i budowli bezpośrednio w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości, uznając, że definiowanie przedmiotu opodatkowania nie może odbywać się przez odesłanie do innej ustawy, w tym przypadku do prawa budowlanego. 

Teoretycznie więc nowelizacja wprowadza nowe definicje budynku i budowli, ale robi to w taki sposób, żeby zakresy opodatkowania przed nowelizacją i po nowelizacji całkowicie się pokrywały. 

Tyle teoria. W praktyce jednak nowe przepisy budzą dużo wątpliwości interpretacyjnych. Przedsiębiorcy dali temu wyraz w konsultacjach publicznych. Przypomnijmy, że raport z konsultacji publicznych liczy 400 stron, na których zawarte są obawy podatników, głównie dotyczące właśnie definicji budowli. Dodajmy, że definicja budowli jest sama w sobie bardzo skomplikowana: jest to łączny zbiór obiektów wymienionych w załączniku do ustawy oraz 4 punktów wymieniających inne rodzaje obiektów, niż wskazane w załączniku, w których dodane są jeszcze kolejne kryteria, takie jak trwałe związanie z gruntem lub odniesienie do części budowlanych wymienianych obiektów. Do tego dochodzi definicja robót budowlanych oraz definicja trwałego związania z gruntem, do których to definicji rodzą się kolejne pytania o ich interpretację.  

Dołóżmy do tego fakt, że interpretacje indywidualne uzyskane przez podatników na podstawie aktualnego brzmienia przepisów prawdopodobnie utracą moc po wejściu w życie nowych przepisów. 

To nie koniec problemów, do tego dochodzi jeszcze fakt, że interpretacje indywidualne poszczególnych organów podatkowych, a więc gmin, nie są publikowane w żadnej centralnej bazie, nie ma ich w systemie Eureka. Co oznacza, że interpretacją nowych definicji będzie musiała zająć się każda gmina z osobna i nie będzie mogła ukształtować się żadna spójna linia interpretacyjna, zarówno bowiem podatnicy jak i organy będą mieli wielką trudność w powoływaniu się na już wydane interpretacje. Będzie więc trzeba czekać na rozstrzygnięcia sądów administracyjnych, co potrwa kilka lat. 

Mamy więc gotowy scenariusz na chaos i rozbieżności interpretacyjne.

I tutaj Minister Finansów ma swoją wielką rolę do odegrania.

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów ma obowiązek dążyć do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów

Zgodnie z art. 14a §1  Ordynacji podatkowej, Minister Finansów ma obowiązek dążenia do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w szczególności:
1) dokonując ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek (interpretacje ogólne),
2) wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe)
- przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Podkreślmy, w mojej ocenie Minister Finansów ma taki obowiązek, a nie uprawnienie i ma realizować ten obowiązek z urzędu. 

Jest to logiczne, przepisy ustawy są powszechnie obowiązujące i powinny być przez wszystkie organy interpretowane jednakowo. A kto, jak nie Minister Finansów, ma najlepszą wiedzę o intencjach i funkcji przepisów, skoro jest twórcą projektów przepisów podatkowych.

Ważne

W celu realizacji swojego obowiązku Minister Finansów w szczególności wydaje interpretacje ogólne oraz objaśnienia podatkowe. Są to stanowiska Ministra Finansów co do prawidłowej wykładni konkretnych przepisów, które zapewniają moc ochronną podatnikom. 

Są to więc potężne narzędzia. Można oczywiście nie zgadzać się merytorycznie z rozstrzygnięciami Ministra Finansów, jednakże aspekt jednolitości stosowania prawa, a więc pewność prawna, jest często ważniejsza od sporów merytorycznych.  

Interpretacje ogólne w podatku od nieruchomości – 3, objaśnienia – 0

Zgodnie z informacjami z systemu Eureka, Minister Finansów wydał dotychczas 3 interpretacje ogólne dotyczące podatku od nieruchomości i nie wydał żadnych objaśnień. 

Interpretacje ogólne dotyczyły: opodatkowania podatkiem od nieruchomości wspólników spółek cywilnych, ustalenia podatnika podatku od nieruchomości, w stosunku do nieruchomości będących własnością Lasów Państwowych oraz opodatkowania garażu wielostanowiskowego stanowiącego przedmiot odrębnej własności.

Najświeższa interpretacja ogólna dotycząca podatku od nieruchomości pochodzi z 2016 roku, dwie starsze są z 2012 roku. 

Jest to niepokojące w świetle zbliżającej się nowelizacji, widać wyraźnie, że Minister Finansów nie jest zainteresowany problemami z wykładnią przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Te wrażenie potęguje fakt, że na wszystkie uwagi przedsiębiorców z konsultacji publicznych, z którymi Minister Finansów się nie zgadzał, odpowiadał tylko: „uwaga nieuwzględniona”, bez słowa wyjaśnienia skąd takie stanowisko. 

Dobra praktyka – objaśnienia razem z nowelizacją

W ostatnich kilku latach utarła się dobra, moim zdaniem, praktyka Ministra Finansów, że wraz z publikacją większych nowelizacji ustaw podatkowych, Minister Finansów wydawał objaśnienia podatkowe, w których prezentował wykładnię najbardziej problematycznych przepisów. 

Przykładowo, objaśnienia podatkowe wydawane były wraz z wejściem w życie pakietu e-commerce w VAT, kolejnymi edycjami Slim VAT, przy wprowadzaniu mechanizmu podzielonej płatności, a także systemu STIR czy wprowadzaniu do Ordynacji podatkowej rozwiązań z zakresu MDR. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek od nieruchomości – 2477 organów podatkowych 

Zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, organem podatkowym w sprawie podatku od nieruchomości jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). 

Wójt, ewentualnie burmistrz lub prezydent miasta, to organy wykonawcze gmin. Zatem mamy do czynienia z bardzo dużą ilością, bardzo rozdrobnionych organów podatkowych. 

Jeśli nawet na skutek nowelizacji problemy interpretacyjne pojawią się w praktyce w 25% gmin, to mówimy o ponad 600 organach podatkowych. Dla porównania, urzędów skarbowych jest w Polsce 400. 

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 

Brak objaśnień – zaniedbanie Ministra Finansów?

W mojej ocenie, wydanie przez Ministra Finansów objaśnień podatkowych związanych z wprowadzaną nowelizacją jest konieczne, ponieważ:

  • nowelizacja wprowadza nowe, kluczowe definicje
  • do nowelizacji zgłoszono bardzo wiele uwag w konsultacjach publicznych
  • wątpliwości wyrażone w uwagach nie zostały wyjaśnione w uzasadnieniu projektu ustawy, ani w raporcie z konsultacji
  • prawdopodobnie wygasną interpretacje indywidualne dotyczące nowelizowanych przepisów
  • jest bardzo dużo organów podatkowych zajmujących się podatkiem od nieruchomości
  • ani organy, ani podatnicy nie mogą czerpać informacji o utrwalonej linii interpretacyjnej, ponieważ interpretacje indywidualne nie są publikowane w bazie Eureka
  • wykuwanie na nowo interpretacji nowelizowanych przepisów może prowadzić do wielu niepotrzebnych sporów, które zostaną rozwiązane w orzeczeniach NSA, co potrwa wiele lat.

W świetle powyższych okoliczności, w mojej ocenie, bierność Ministra Finansów przy interpretacji nowelizowanych przepisów stanowić będzie poważne zaniedbanie i naruszenie obowiązku dążenia do zapewnienia jednolitości stosowania przepisów przez organy podatkowe.

Postawa prawnaustawa z 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej.

Zbigniew Makowski, Doradca podatkowy 
tel. 791 344 564

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA