REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradca podatkowy
Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 
rozwiń >

Będą zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Trwają prace legislacyjne

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w podatku od nieruchomości (nr projektu UD72).  Projekt jest obecnie po konsultacjach publicznych i po konferencji uzgodnieniowej, trwają prace w MF nad jego przebudową. Uwag zgłoszonych zostało bardzo dużo, można je przejrzeć na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt jest na tą chwilę jeszcze w rękach Ministra Finansów.
Jest więc ostatnia chwila na propozycje zmian, które nie pojawiły się w projekcie. Chciałbym więc jedną zmianę zaproponować.

REKLAMA

Autopromocja

Problem z interpretacjami wójtów, burmistrzów, prezydentów miast

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta są organami podatkowymi w zakresie podatku od nieruchomości i wydają interpretacje indywidualne dotyczące podatku od nieruchomości. Każdy z tych organów wydaje interpretacje dotyczące nieruchomości znajdujących się na terenie ich gminy. Stanowiska poszczególnych gmin nie są ze sobą uzgadniane. Nie ma żadnej bazy wydawanych interpretacji.

Powoduje to, że nie ma żadnego mechanizmu, który zapewniałby jednolitość linii interpretacyjnej w podatku od nieruchomości. Co gmina, to może być inne rozstrzygnięcie tej samej kwestii. Gmin mamy w Polsce prawie 2,5 tysiąca. 

W zasadzie jedynym powodem, dla którego nie występuje całkowity chaos interpretacyjny jest to, że przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są stosunkowo zwięzłe i dość „proste”, a przynajmniej w porównaniu np. z ustawą o PIT. 

Różne rozstrzygnięcia, brak dostępu do interpretacji

Niemniej, obecnie podatnicy mają problem, jak podejść do opodatkowania np. nietypowych części nieruchomości. Dla jednej gminy podjazd do garażu będzie stanowił budowlę, dla innej będzie częścią budynku. Dla jednej gminy rusztowanie pod fotowoltaikę stanowi budowlę, dla innej może nie być opodatkowane, jeśli jest tylko przykręcone do fundamentów. 

Najgorsze w tym jest to, że ani podatnicy, ani same gminy nie mają możliwości sprawdzenia, jaka linia interpretacyjna jest przeważająca. 

Interpretacje indywidualne wydawane przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast nie są bowiem publikowane w Systemie Informacji Celno-Skarbowej Eureka, ani w żadnej innej bazie interpretacji indywidualnych
Taka się utarła praktyka, chociaż moim zdaniem przepisy stanowią co innego. 

Interpretacje dot. podatku od nieruchomości powinny być publikowane

Zgodnie z art. 14i par. 3 Ordynacji podatkowej § 3. Interpretacja indywidualna, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, jest niezwłocznie zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z kolei art. 14j par. 3 tejże ustawy stwierdza, że przepisy rozdziału o interpretacjach indywidualnych, a więc również cytowany wyżej przepis, stosuje się odpowiednio do interpretacji indywidualnych wydawanych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 

Według przepisów interpretacje dotyczące podatku od nieruchomości powinny być więc publikowane.
Niemniej praktyka jest jaka jest, co powoduje brak jednolitości i pewności w stosowaniu przepisów przez podatników oraz obciąża niepotrzebnie same organy samorządowe.

Projektowane zmiany przepisów pogorszą sytuację

Skoro mają zmienić się przepisy dotyczące podstawowych definicji w podatku od nieruchomości, a nie będzie zapewnionej jednolitości w podejściu poszczególnych gmin, to mamy gotową receptę na problemy. Mówi się przecież o rewolucji w podatku od nieruchomości, systemowo możemy nie być gotowi na rewolucję.

W najgorszej sytuacji są duże podmioty, które mają swoje nieruchomości w różnych gminach. Z każdą gminą muszą indywidualnie podchodzić do tych samych stanów faktycznych, otrzymując często różne rozstrzygnięcia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co można zmienić, żeby było lepiej

Propozycja jest bardzo prosta – należałoby odpowiednio zmodyfikować przepisy, tak żeby wójt, burmistrz czy prezydent miasta mieli obowiązek przesyłać wydawane interpretacje indywidualne do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, najlepiej w formie już zanonimizowanej, a Dyrektor KIS miałby obowiązek publikować te interpretacje w systemie Eureka

Prosta, szybka zmiana, poprawiająca funkcjonowanie podatników i organów podatkowych, zmiękczająca twarde lądowanie dużym podatnikom wobec rewolucji w podatku od nieruchomości. 

Proponowana zmiana powinna przypaść politykom do gustu. Jest to zmiana praktycznie bez kosztowa, a realnie upraszczająca stosowanie przepisów. 

Co powie MF

Skierowałem w tej sprawie pismo do Ministerstwa Finansów, proponując wdrożenie odpowiednich zmian do projektu, wdrażających powyższy problem. 
Liczę, że MF życzliwie rozważy tę propozycję. 

Zbigniew Makowski, Doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

REKLAMA