REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezes Instytutu Podatków i Finansów Publicznych, doradca podatkowy, współzałożyciel start-upu
Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

rozwiń >

Będą zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Trwają prace legislacyjne

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w podatku od nieruchomości (nr projektu UD72).  Projekt jest obecnie po konsultacjach publicznych i po konferencji uzgodnieniowej, trwają prace w MF nad jego przebudową. Uwag zgłoszonych zostało bardzo dużo, można je przejrzeć na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt jest na tą chwilę jeszcze w rękach Ministra Finansów.
Jest więc ostatnia chwila na propozycje zmian, które nie pojawiły się w projekcie. Chciałbym więc jedną zmianę zaproponować.

REKLAMA

REKLAMA

Problem z interpretacjami wójtów, burmistrzów, prezydentów miast

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta są organami podatkowymi w zakresie podatku od nieruchomości i wydają interpretacje indywidualne dotyczące podatku od nieruchomości. Każdy z tych organów wydaje interpretacje dotyczące nieruchomości znajdujących się na terenie ich gminy. Stanowiska poszczególnych gmin nie są ze sobą uzgadniane. Nie ma żadnej bazy wydawanych interpretacji.

Powoduje to, że nie ma żadnego mechanizmu, który zapewniałby jednolitość linii interpretacyjnej w podatku od nieruchomości. Co gmina, to może być inne rozstrzygnięcie tej samej kwestii. Gmin mamy w Polsce prawie 2,5 tysiąca. 

W zasadzie jedynym powodem, dla którego nie występuje całkowity chaos interpretacyjny jest to, że przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są stosunkowo zwięzłe i dość „proste”, a przynajmniej w porównaniu np. z ustawą o PIT. 

Różne rozstrzygnięcia, brak dostępu do interpretacji

Niemniej, obecnie podatnicy mają problem, jak podejść do opodatkowania np. nietypowych części nieruchomości. Dla jednej gminy podjazd do garażu będzie stanowił budowlę, dla innej będzie częścią budynku. Dla jednej gminy rusztowanie pod fotowoltaikę stanowi budowlę, dla innej może nie być opodatkowane, jeśli jest tylko przykręcone do fundamentów. 

Najgorsze w tym jest to, że ani podatnicy, ani same gminy nie mają możliwości sprawdzenia, jaka linia interpretacyjna jest przeważająca. 

Interpretacje indywidualne wydawane przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast nie są bowiem publikowane w Systemie Informacji Celno-Skarbowej Eureka, ani w żadnej innej bazie interpretacji indywidualnych
Taka się utarła praktyka, chociaż moim zdaniem przepisy stanowią co innego. 

Interpretacje dot. podatku od nieruchomości powinny być publikowane

Zgodnie z art. 14i par. 3 Ordynacji podatkowej § 3. Interpretacja indywidualna, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, jest niezwłocznie zamieszczana w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z kolei art. 14j par. 3 tejże ustawy stwierdza, że przepisy rozdziału o interpretacjach indywidualnych, a więc również cytowany wyżej przepis, stosuje się odpowiednio do interpretacji indywidualnych wydawanych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 

Według przepisów interpretacje dotyczące podatku od nieruchomości powinny być więc publikowane.
Niemniej praktyka jest jaka jest, co powoduje brak jednolitości i pewności w stosowaniu przepisów przez podatników oraz obciąża niepotrzebnie same organy samorządowe.

REKLAMA

Projektowane zmiany przepisów pogorszą sytuację

Skoro mają zmienić się przepisy dotyczące podstawowych definicji w podatku od nieruchomości, a nie będzie zapewnionej jednolitości w podejściu poszczególnych gmin, to mamy gotową receptę na problemy. Mówi się przecież o rewolucji w podatku od nieruchomości, systemowo możemy nie być gotowi na rewolucję.

W najgorszej sytuacji są duże podmioty, które mają swoje nieruchomości w różnych gminach. Z każdą gminą muszą indywidualnie podchodzić do tych samych stanów faktycznych, otrzymując często różne rozstrzygnięcia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co można zmienić, żeby było lepiej

Propozycja jest bardzo prosta – należałoby odpowiednio zmodyfikować przepisy, tak żeby wójt, burmistrz czy prezydent miasta mieli obowiązek przesyłać wydawane interpretacje indywidualne do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, najlepiej w formie już zanonimizowanej, a Dyrektor KIS miałby obowiązek publikować te interpretacje w systemie Eureka

Prosta, szybka zmiana, poprawiająca funkcjonowanie podatników i organów podatkowych, zmiękczająca twarde lądowanie dużym podatnikom wobec rewolucji w podatku od nieruchomości. 

Proponowana zmiana powinna przypaść politykom do gustu. Jest to zmiana praktycznie bez kosztowa, a realnie upraszczająca stosowanie przepisów. 

Co powie MF

Skierowałem w tej sprawie pismo do Ministerstwa Finansów, proponując wdrożenie odpowiednich zmian do projektu, wdrażających powyższy problem. 
Liczę, że MF życzliwie rozważy tę propozycję. 

Zbigniew Makowski, Doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA