REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
budynek, podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Nowa definicja budynku w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych od 2025 r.

Zgodnie z obowiązującymi od stycznia przepisami: Budynek to obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność.

Wymienione wyłączenie oznacza, że różnego rodzaju “zbiorniki” nie będą traktowane jako budynki, co łączy się z niższymi zobowiązaniami podatkowymi dla przedsiębiorców wykorzystujących je w swojej działalności.

REKLAMA

Autopromocja

Definicja budowli na potrzeb podatku od nieruchomości - zmiana od 2025 r.

Ustawa definiuje budowlę, którą jest: obiekt niebędący budynkiem, a wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy. We wskazanym załączniku ustawodawca wylicza m.in. takie budowle jak elektrownie wiatrowe, elektrownie jądrowe, elektrownie fotowoltaiczne, biogazownie, magazyny energii, kotły, piece przemysłowe, a nawet fundamenty pod maszyny oraz inne urządzenia techniczne. Nowe przepisy uwzględniają także możliwość opodatkowania budowli mieszczącej się w budynku, co niejednokrotnie wzbudzało kontrowersje w poprzednich latach.

Definicje uwzględniają nowoczesne rozwiązania w budownictwie, co sprzyja rozwojowi infrastruktury i zachęca przedsiębiorców do planowania nowych inwestycji.

Konsekwencje podatkowe

Jak zauważa Joanna Łyszcz-Rusińska, Księgowa i Ekspert ds. Nieruchomości z CashDirector S.A., aby zrozumieć nowe definicje, należy interpretować je w oparciu o regulacje prawa budowlanego: - Definicja budynku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych odnosi się do prawa budowlanego, ponieważ to w nim znajdziemy wyjaśnienie pojęcia “robót budowlanych”. Mimo że nowe przepisy są bardziej precyzyjne niż dotychczasowe regulacje, ich interpretacja może być trudna. Część przedsiębiorców będzie musiała skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, który pomoże w określeniu przynależności obiektów do odpowiednich kategorii.

Podział na budynki i budowle ma ścisły związek ze sposobem opodatkowania. Budynki są opodatkowane zgodnie z ich powierzchnią użytkową, natomiast wyliczenie podatku od nieruchomości za budowlę wymaga uwzględnienia jej wartości księgowej brutto. Stawka podatku od budowli wynosi 2% jej wartości.

Odroczenie terminu składania deklaracji - kto może skorzystać?

Przedsiębiorcy zobligowani do corocznego sporządzania deklaracji DN-1 w terminie do 15 stycznia, mogą w 2025 roku odroczyć to aż do 31 marca. Aby skorzystać z tego udogodnienia, trzeba spełnić łącznie 3 warunki:

1) złożyć pisemne zawiadomienie o korzystaniu z przesunięcia terminu na koniec marca (pismo kieruje się do właściwego organu - wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) do 31.01.2025;

2) dokonać wpłat miesięcznych rat podatku od nieruchomości na rachunek właściwej gminy, uwzględniając obowiązujące terminy za styczeń, luty i marzec - kwotę należy wyliczyć na podstawie średniej wartości miesięcznych rat za 2024 rok;

3) złożyć do 31.03.2025 deklarację DN-1, a jeśli wpłaty za styczeń - marzec okażą się za niskie, należy w tym terminie wpłacić różnicę zgodnie z wysokością podatku na rok 2025.

Deklaracja DN-1 dotyczy osób prawnych, pozostali przedsiębiorcy powinni złożyć informację IN-1, ale jedynie w przypadku, kiedy w wyniku wprowadzenia nowych przepisów zmieni się klasyfikacja ich nieruchomości. Jak podkreśla Joanna Łyszcz-Rusińska: - Obowiązek składania informacji IN-1 jest ściśle związany z powstaniem lub zmianą obowiązku podatkowego. Jeżeli nowe definicje spowodują przeklasyfikowanie budynku na budowlę lub odwrotnie albo utratę statusu budynku bądź budowli, podatnicy mają 14 dni na zgłoszenie zmian właściwym organom. Następnie otrzymają decyzję o wysokości należnego podatku od nieruchomości.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie garażu na nowych zasadach

Oprócz ustawowych definicji, nowe przepisy wprowadziły także istotną zmianę w opodatkowaniu garaży. Odtąd stanowią one część budynku mieszkalnego. Na tej regulacji mogą skorzystać indywidualni przedsiębiorcy. Garaże w budynkach mieszkalnych, użytkowane przez osoby prowadzące JDG, zostaną objęte niższą stawką podatku, jeśli są one wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i prowadzonej firmy. Jeżeli jednak przedsiębiorca przeznaczy garaż wyłącznie na działalność gospodarczą, zapłaci tak jak dotąd wyższą stawkę podatku.

Podatek od nieruchomości w 2025 roku może przysporzyć przedsiębiorcom dodatkowych obowiązków. Warto sprawdzić wprowadzone definicje i przyjrzeć się posiadanym nieruchomościom pod kątem nowych regulacji. Szczegółowa inwentaryzacja pozwoli uniknąć błędów w składanych deklaracjach i pomoże płynnie dostosować się do zmieniających się wymogów prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA