REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
budynek, podatek od nieruchomości
Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Nowa definicja budynku w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych od 2025 r.

Zgodnie z obowiązującymi od stycznia przepisami: Budynek to obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność.

Wymienione wyłączenie oznacza, że różnego rodzaju “zbiorniki” nie będą traktowane jako budynki, co łączy się z niższymi zobowiązaniami podatkowymi dla przedsiębiorców wykorzystujących je w swojej działalności.

REKLAMA

Definicja budowli na potrzeb podatku od nieruchomości - zmiana od 2025 r.

Ustawa definiuje budowlę, którą jest: obiekt niebędący budynkiem, a wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy. We wskazanym załączniku ustawodawca wylicza m.in. takie budowle jak elektrownie wiatrowe, elektrownie jądrowe, elektrownie fotowoltaiczne, biogazownie, magazyny energii, kotły, piece przemysłowe, a nawet fundamenty pod maszyny oraz inne urządzenia techniczne. Nowe przepisy uwzględniają także możliwość opodatkowania budowli mieszczącej się w budynku, co niejednokrotnie wzbudzało kontrowersje w poprzednich latach.

Definicje uwzględniają nowoczesne rozwiązania w budownictwie, co sprzyja rozwojowi infrastruktury i zachęca przedsiębiorców do planowania nowych inwestycji.

Konsekwencje podatkowe

Jak zauważa Joanna Łyszcz-Rusińska, Księgowa i Ekspert ds. Nieruchomości z CashDirector S.A., aby zrozumieć nowe definicje, należy interpretować je w oparciu o regulacje prawa budowlanego: - Definicja budynku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych odnosi się do prawa budowlanego, ponieważ to w nim znajdziemy wyjaśnienie pojęcia “robót budowlanych”. Mimo że nowe przepisy są bardziej precyzyjne niż dotychczasowe regulacje, ich interpretacja może być trudna. Część przedsiębiorców będzie musiała skorzystać z pomocy rzeczoznawcy majątkowego, który pomoże w określeniu przynależności obiektów do odpowiednich kategorii.

Podział na budynki i budowle ma ścisły związek ze sposobem opodatkowania. Budynki są opodatkowane zgodnie z ich powierzchnią użytkową, natomiast wyliczenie podatku od nieruchomości za budowlę wymaga uwzględnienia jej wartości księgowej brutto. Stawka podatku od budowli wynosi 2% jej wartości.

Odroczenie terminu składania deklaracji - kto może skorzystać?

Przedsiębiorcy zobligowani do corocznego sporządzania deklaracji DN-1 w terminie do 15 stycznia, mogą w 2025 roku odroczyć to aż do 31 marca. Aby skorzystać z tego udogodnienia, trzeba spełnić łącznie 3 warunki:

1) złożyć pisemne zawiadomienie o korzystaniu z przesunięcia terminu na koniec marca (pismo kieruje się do właściwego organu - wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) do 31.01.2025;

2) dokonać wpłat miesięcznych rat podatku od nieruchomości na rachunek właściwej gminy, uwzględniając obowiązujące terminy za styczeń, luty i marzec - kwotę należy wyliczyć na podstawie średniej wartości miesięcznych rat za 2024 rok;

3) złożyć do 31.03.2025 deklarację DN-1, a jeśli wpłaty za styczeń - marzec okażą się za niskie, należy w tym terminie wpłacić różnicę zgodnie z wysokością podatku na rok 2025.

Deklaracja DN-1 dotyczy osób prawnych, pozostali przedsiębiorcy powinni złożyć informację IN-1, ale jedynie w przypadku, kiedy w wyniku wprowadzenia nowych przepisów zmieni się klasyfikacja ich nieruchomości. Jak podkreśla Joanna Łyszcz-Rusińska: - Obowiązek składania informacji IN-1 jest ściśle związany z powstaniem lub zmianą obowiązku podatkowego. Jeżeli nowe definicje spowodują przeklasyfikowanie budynku na budowlę lub odwrotnie albo utratę statusu budynku bądź budowli, podatnicy mają 14 dni na zgłoszenie zmian właściwym organom. Następnie otrzymają decyzję o wysokości należnego podatku od nieruchomości.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie garażu na nowych zasadach

Oprócz ustawowych definicji, nowe przepisy wprowadziły także istotną zmianę w opodatkowaniu garaży. Odtąd stanowią one część budynku mieszkalnego. Na tej regulacji mogą skorzystać indywidualni przedsiębiorcy. Garaże w budynkach mieszkalnych, użytkowane przez osoby prowadzące JDG, zostaną objęte niższą stawką podatku, jeśli są one wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i prowadzonej firmy. Jeżeli jednak przedsiębiorca przeznaczy garaż wyłącznie na działalność gospodarczą, zapłaci tak jak dotąd wyższą stawkę podatku.

Podatek od nieruchomości w 2025 roku może przysporzyć przedsiębiorcom dodatkowych obowiązków. Warto sprawdzić wprowadzone definicje i przyjrzeć się posiadanym nieruchomościom pod kątem nowych regulacji. Szczegółowa inwentaryzacja pozwoli uniknąć błędów w składanych deklaracjach i pomoże płynnie dostosować się do zmieniających się wymogów prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA