REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić miejsce świadczenia usług dla belgijskiego podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług

REKLAMA

REKLAMA

Zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług objęte jest m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT niezwykle istotnym jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od prawidłowego określenia miejsca świadczenia zależy bowiem czy dana usługa podlega opodatkowaniu w Polsce czy też nie.

Rozważmy omawiane zagadnienie na przykładzie:

REKLAMA

Belgijski podatnik podatku od wartości dodanej (VAT), niezarejestrowany w Polsce, ma na terenie naszego kraju biuro, w którym zatrudnia pracowników do obsługi klienta. Jednocześnie korzysta z usług telefonicznych (telefon stacjonarny i komórkowy), Internetu, nabywa usługi transportowe, wynajmuje powierzchnie magazynowe oraz stałe miejsce parkingowe.

Działające w Polsce biuro jest odpowiedzialne za magazyn, kontakty z lokalnymi firmami spedycyjnymi, podtrzymywanie dobrych relacji z klientami działającymi na terenie RP oraz rozwiązywanie bieżących problemów logistycznych i handlowych.
Podatnik nie zawiera w Polsce umów, księgowość prowadzona jest w Belgii, gdzie podejmowane są wszelkie decyzje zarządcze.

W opisanym stanie pojawia się wątpliwość: czy podatek VAT dotyczący nabywanych usług powinien być odprowadzany w Belgii czy w Polsce?

Dla prawidłowego opodatkowania konieczne jest zatem ustalenie miejsca świadczenia dla poszczególnych usług (telefonicznych, internetowych, wynajmu magazynu i miejsca parkingowego) nabywanych przez podmiot belgijski .

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Natomiast w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy ustawy o VAT, jak również przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia „stałe miejsce prowadzenia działalności”. Definicji takiej nie zawierają również przepisy wspólnotowe.

W zakresie tego pojęcia wypowiedział się natomiast Europejski Trybunał Sprawiedliwości. W wydanych orzeczeniach ETS wskazywał na kilka przesłanek, których wystąpienie powoduje, że można mówić o „stałym miejscu prowadzenia działalności”.

Musi ono charakteryzować się pewnym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, iż działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający, czy tez okresowy. Zaangażowanie to powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy. Konieczne jest więc istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego.

Polecamy: VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: VAT 2011

Wskazać też należy, iż podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, jeśli przy wykorzystaniu na jego terytorium infrastruktury oraz personelu, w sposób zorganizowany oraz ciągły prowadzi działalność, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tak więc infrastruktura techniczna i zaangażowanie osobowe musi pozostawać w ścisłym związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego można stwierdzić, iż cała działalność podatnika prowadzona jest w Belgii, a w Polsce występuje jedynie koordynacja i transport związany ze sprzedażą.

Dzieje się tak ponieważ:

- siedziba znajduje się w Belgi, tam podpisywane są umowy, podejmowane decyzje, prowadzona jest księgowość, podatnik nie posiada w Polsce zarejestrowanej działalności,
- na terytorium RP nie posiada stałej infrastruktury lokalowej, magazynowej i transportowej - wynajmuje te usługi,
- zatrudnia jedynie dwóch pracowników, głównie do obsługi klientów, których zadaniem jest koordynowanie realizowanych zamówień od polskich firm.

W konsekwencji nie jest spełnione przez podmiot belgijski kryterium stałości i niezależności prowadzonej działalności na terytorium RP.

Odnosząc to do przywołanej ogólnej zasady wynikającej z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia usług na rzecz spółki belgijskiej nie jest terytorium RP.

Ustawodawca przewidział jednakże od tej ogólnej zasady wyjątki.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W świetle powyższego przepisu, o miejscu świadczenia usługi, a tym samym jej opodatkowaniu, związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż:

- w zakresie nabywania przez podmiot belgijski usług telekomunikacyjnych, Internetu i transportu miejscem świadczenia, a więc i opodatkowania usług będzie terytorium Belgii, zastosowanie ma tu reguła ogólna (art. 28b ust. 1),
- w zakresie wynajmu powierzchni magazynowej i miejsca parkingowego miejscem świadczenia będzie Polska, gdyż wykonane na rzecz podatnika usługi są ściśle związane z możliwymi do zlokalizowania co do miejsca ich położenia nieruchomościami (art. 28e).

Tezy przedstawione w niniejszym tekście są aktualne w świetle zmian w przepisach dot. VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r. – zmiany nie dotyczyły bowiem zasady ogólnej i art. 28e ustawy o VAT.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 grudnia 2010 r. (nr IPPP3/443-879/10-4/SM).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA