REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa dla potrzeb VAT?

Agata Szczęsna
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jak ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa dla potrzeb VAT
Jak ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa dla potrzeb VAT

REKLAMA

REKLAMA


W sytuacji, gdy nabywca usługi pośrednictwa świadczonej przez wnioskodawcę jest podatnikiem (dostarcza towary) z siedzibą na terytorium Rosji, to miejsce świadczenia usługi przez wnioskodawcę i ewentualnie jej opodatkowania znajduje się w Rosji. Co za tym idzie usługa pośrednictwa nie będzie opodatkowana w Polsce.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 grudnia 2010 r. (IBPP3/443-797/10/PK).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która podpisała kontrakt z firmą rosyjską. Zobowiązała się w nim do pośredniczenia w zdobywaniu nowych kontrahentów na rzecz podmiotu rosyjskiego.

Umowa przewidywała, że wynagrodzenie jest płatne w formie prowizji zależnej od zawartej umowy na dostarczanie towarów przez firmę rosyjską dla odbiorców, w znalezieniu których spółka pośredniczyła.

W ramach umowy, spółka polska pośredniczyła w nawiązaniu kontaktów przez spółkę rosyjską z litewskim kontrahentem.

REKLAMA

W związku z powyższym, zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, w jaki sposób powinna ustalić w takim przypadku miejsce świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak określić miejsce świadczenia?

Zdaniem spółki, ponieważ transakcja podstawowa, handel towarami pomiędzy stroną rosyjską (sprzedawca) a stroną litewską (kupujący) odbywa się w Rosji, a spółka polska jest jedynie pośrednikiem w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy tymi firmami, usługa pośrednictwa nie będzie opodatkowana VAT w Polsce.

Oznacza to, że spółka polska nie ma obowiązku naliczania i odprowadzania podatku VAT od przedmiotowej transakcji. Spółka powołała się na regułę, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów nie będących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonana jest transakcja podstawowa.

Polecamy: VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe. Wyjaśnił, że w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi. 

Mając na uwadze, iż nabywca usługi świadczonej przez spółkę polską jest podatnikiem (dostarcza towary) z siedzibą na terytorium Rosji, tym samym miejscem świadczenia usługi przez spółkę polską i ewentualnie jej opodatkowania znajduje się w Rosji. Co za tym idzie usługa pośrednictwa nie będzie opodatkowana w Polsce.

Kluczowa kwestia - czy usługa jest świadczona na rzecz podatnika?

Co do zasady, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług („VAT”) z tytułu świadczenia usług, kluczową kwestią jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, a co za tym idzie - miejsca jej opodatkowania ( w Polsce lub zagranicą).

Należy zwrócić uwagę, że od 2010 r., w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”), funkcjonują dwie reguły podstawowe dotyczące ustalania miejsca świadczenia dla większości usług.

To, która z tych reguł powinna zostać zastosowana w danym przypadku zależy od tego, czy dana usługa świadczona jest na rzecz podatnika, definiowanego przede wszystkim jako podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT bez względu na cel czy rezultat takiej działalności.

Zakres pojęcia „podatnik” obejmuje więc zarówno przedsiębiorców z Polski, innego państwa członkowskiego jak i z kraju trzeciego. Za podatników uznaje się również osoby prawne nieprowadzące działalności gospodarczej, ale zarejestrowane dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce bądź w innym państwie członkowskim.

Mając na uwadze powyższą definicję, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników (tzw. transakcje B2B, ang. „business to business”), miejscem świadczenia usługi jest, co do zasady, siedziba (miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności) usługobiorcy.

Natomiast w przypadku świadczenia usług na rzecz usługobiorców niebędących podatnikami (tzw. transakcje B2C, ang. „business to consumer”), miejscem świadczenia usługi jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę (stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzania działalności).

Zastosujemy regułę generalną dla transakcji B2B

Ponadto, w ustawie o VAT przewidziane zostały liczne wyjątki od wspomnianych reguł ogólnych, a jednym z nich jest sposób określania miejsca świadczenia usług pośrednictwa na rzecz konsumentów (tj. osób niebędących podatnikami w rozumieniu przepisów o miejscu świadczenia usług).

Jeżeli bowiem usługa pośrednictwa świadczona jest na rzecz podatnika, to, co do zasady, zastosowanie będzie miała reguła generalna dla transakcji B2B i miejscem świadczenia usługi będzie siedziba usługobiorcy.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w analizowanej interpretacji, należy stwierdzić, że nabywca usługi pośrednictwa (firma rosyjska) powinien być traktowany jako podatnik, a nie jako konsument.

W konsekwencji, miejsce świadczenia usługi nie będzie określone w oparciu o przepis wyjątkowy (przenoszący miejsce opodatkowania do miejsca, gdzie dokonywana jest podstawowa transakcja), lecz w oparciu o zasadę ogólną właściwą dla transakcji B2B.

W konsekwencji, miejscem świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa nie będzie Polska, lecz miejsce siedziby (lub stałe miejsce prowadzenia działalności) usługobiorcy. Biorąc pod uwagę powyższe, należy zgodzić się z oceną prawną dokonaną przez organ podatkowy.

Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach, w stosunku do usług pośrednictwa może zostać ustalone szczególne miejsce ich świadczenia (np. w przypadku usług związanych z nieruchomościami).

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA