REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa dla potrzeb VAT?

Agata Szczęsna
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jak ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa dla potrzeb VAT
Jak ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa dla potrzeb VAT

REKLAMA

REKLAMA


W sytuacji, gdy nabywca usługi pośrednictwa świadczonej przez wnioskodawcę jest podatnikiem (dostarcza towary) z siedzibą na terytorium Rosji, to miejsce świadczenia usługi przez wnioskodawcę i ewentualnie jej opodatkowania znajduje się w Rosji. Co za tym idzie usługa pośrednictwa nie będzie opodatkowana w Polsce.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 13 grudnia 2010 r. (IBPP3/443-797/10/PK).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która podpisała kontrakt z firmą rosyjską. Zobowiązała się w nim do pośredniczenia w zdobywaniu nowych kontrahentów na rzecz podmiotu rosyjskiego.

Umowa przewidywała, że wynagrodzenie jest płatne w formie prowizji zależnej od zawartej umowy na dostarczanie towarów przez firmę rosyjską dla odbiorców, w znalezieniu których spółka pośredniczyła.

W ramach umowy, spółka polska pośredniczyła w nawiązaniu kontaktów przez spółkę rosyjską z litewskim kontrahentem.

REKLAMA

W związku z powyższym, zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, w jaki sposób powinna ustalić w takim przypadku miejsce świadczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak określić miejsce świadczenia?

Zdaniem spółki, ponieważ transakcja podstawowa, handel towarami pomiędzy stroną rosyjską (sprzedawca) a stroną litewską (kupujący) odbywa się w Rosji, a spółka polska jest jedynie pośrednikiem w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy tymi firmami, usługa pośrednictwa nie będzie opodatkowana VAT w Polsce.

Oznacza to, że spółka polska nie ma obowiązku naliczania i odprowadzania podatku VAT od przedmiotowej transakcji. Spółka powołała się na regułę, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów nie będących podatnikami przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich jest miejsce, w którym dokonana jest transakcja podstawowa.

Polecamy: VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Organ uznał to stanowisko za prawidłowe. Wyjaśnił, że w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, bądź stałe miejsce prowadzenia działalności, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi. 

Mając na uwadze, iż nabywca usługi świadczonej przez spółkę polską jest podatnikiem (dostarcza towary) z siedzibą na terytorium Rosji, tym samym miejscem świadczenia usługi przez spółkę polską i ewentualnie jej opodatkowania znajduje się w Rosji. Co za tym idzie usługa pośrednictwa nie będzie opodatkowana w Polsce.

Kluczowa kwestia - czy usługa jest świadczona na rzecz podatnika?

Co do zasady, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług („VAT”) z tytułu świadczenia usług, kluczową kwestią jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, a co za tym idzie - miejsca jej opodatkowania ( w Polsce lub zagranicą).

Należy zwrócić uwagę, że od 2010 r., w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”), funkcjonują dwie reguły podstawowe dotyczące ustalania miejsca świadczenia dla większości usług.

To, która z tych reguł powinna zostać zastosowana w danym przypadku zależy od tego, czy dana usługa świadczona jest na rzecz podatnika, definiowanego przede wszystkim jako podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT bez względu na cel czy rezultat takiej działalności.

Zakres pojęcia „podatnik” obejmuje więc zarówno przedsiębiorców z Polski, innego państwa członkowskiego jak i z kraju trzeciego. Za podatników uznaje się również osoby prawne nieprowadzące działalności gospodarczej, ale zarejestrowane dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce bądź w innym państwie członkowskim.

Mając na uwadze powyższą definicję, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników (tzw. transakcje B2B, ang. „business to business”), miejscem świadczenia usługi jest, co do zasady, siedziba (miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności) usługobiorcy.

Natomiast w przypadku świadczenia usług na rzecz usługobiorców niebędących podatnikami (tzw. transakcje B2C, ang. „business to consumer”), miejscem świadczenia usługi jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę (stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzania działalności).

Zastosujemy regułę generalną dla transakcji B2B

Ponadto, w ustawie o VAT przewidziane zostały liczne wyjątki od wspomnianych reguł ogólnych, a jednym z nich jest sposób określania miejsca świadczenia usług pośrednictwa na rzecz konsumentów (tj. osób niebędących podatnikami w rozumieniu przepisów o miejscu świadczenia usług).

Jeżeli bowiem usługa pośrednictwa świadczona jest na rzecz podatnika, to, co do zasady, zastosowanie będzie miała reguła generalna dla transakcji B2B i miejscem świadczenia usługi będzie siedziba usługobiorcy.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w analizowanej interpretacji, należy stwierdzić, że nabywca usługi pośrednictwa (firma rosyjska) powinien być traktowany jako podatnik, a nie jako konsument.

W konsekwencji, miejsce świadczenia usługi nie będzie określone w oparciu o przepis wyjątkowy (przenoszący miejsce opodatkowania do miejsca, gdzie dokonywana jest podstawowa transakcja), lecz w oparciu o zasadę ogólną właściwą dla transakcji B2B.

W konsekwencji, miejscem świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa nie będzie Polska, lecz miejsce siedziby (lub stałe miejsce prowadzenia działalności) usługobiorcy. Biorąc pod uwagę powyższe, należy zgodzić się z oceną prawną dokonaną przez organ podatkowy.

Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach, w stosunku do usług pośrednictwa może zostać ustalone szczególne miejsce ich świadczenia (np. w przypadku usług związanych z nieruchomościami).

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA