REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

Katarzyna Broniszewska
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązują nowe zasady ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Instytucja przedstawiciela podatkowego została wprowadzona w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535) - art. 15 ust. 7-9.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiciela podatkowego ustanawia się po to, żeby wykonał określoną część obowiązków podatnika. Odpowiada on solidarnie z podatnikiem, którego reprezentuje za jego zobowiązania podatkowe.

Zgodnie z indywidualną interpretacją podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28.09.2010 roku (sygnatura IPPP3/443-627/10-2/SM) odpowiedzialność ta istnieje także po rozwiązaniu umowy o ustanowieniu przedstawiciela podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc do końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

REKLAMA

Określona kategoria podatników ma obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy:
- nie posiadają siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju,
- podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni (czyli tacy, który nie wyrejestrowali się z ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku VAT przez urząd skarbowy i w niej figurują bez względu na to czy składają deklaracje podatkowe czy nie)
mają obowiązek ustanowić przedstawiciela podatkowego (art. 15 ust. 7 ustawy o podatku od towarów usług).

Należy zwrócić także uwagę na rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przypadków, w których nie ma konieczności ustanawiania przedstawiciela podatkowego z dnia 15 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 66 poz. 608).

Taki obowiązek nie ciąży na podmiotach z pozostałych państw Unii Europejskiej, które na jej obszarze posiadają miejsce zamieszkania, siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności.

Przedstawicielem podatkowym może być:
• Osoba fizyczna,
• Osoba prawna,
• Jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej.

Podmioty te, aby mogły być ustanowione przedstawicielami podatkowymi muszą łącznie spełniać następujące warunki:

1. być zarejestrowanym jako podatnik VAT ,
2. przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczać podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa,
3. przez ostatnie 24 miesiące - osoba fizyczna będąca podatnikiem, a w przypadku podmiotów nie będących osobami fizycznymi - osoba będąca wspólnikiem, członkiem władz zarządzających, głównym księgowym, nie podlegać odpowiedzialności na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.2), za popełnienie przestępstwa skarbowego,
4. być uprawnionym do zawodowego wykonywania doradztwa podatkowego zgodnie z przepisami o doradztwie podatkowym lub do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Obowiązki przedstawiciela ustawowego.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego (Dz. U. z dnia 30 marca 2011 r. Nr 68, poz. 359) przedstawiciel podatkowy zobowiązany jest do wypełniania obowiązków podatnika, którego jest przedstawicielem, w zakresie:

- rozliczania podatku od towarów i usług,
- prowadzenia i przechowywania dokumentacji oraz ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług,
- wykonywania innych czynności wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli zostały wymienione w umowie, na podstawie której dokonano ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Tryb ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2004 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego wymagało do ustanowienia przedstawicielstwa umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Tak było do tej pory.

Przepisy nowego rozporządzenia Ministra Finansów, które wchodzą w życie od 1 kwietnia 2011 roku wprowadzają pewne uproszczenie.

Zamiast aktu notarialnego możliwe będzie ustanowienie przedstawiciela podatkowego za pomocą umowy zawartej pomiędzy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy o VAT a przedstawicielem podatkowym, o którym mowa w art. 15 ust. 8 ustawy.

Kopia umowy zawartej pomiędzy podatnikiem VAT a przedstawicielem podatkowym będzie przekazywana do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa- Śródmieście. Kopię umowy Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa -Śródmieście potwierdza za zgodność z oryginałem. Naczelnik dzięki temu będzie miał możliwość sprawdzenia podmiotu, który ma wykonywać funkcję przedstawiciela.

Projekt rozporządzenia

Polecamy: Co się zmieni w VAT w 2011 roku?

Co powinna zawierać umowa?

Umowa ustanawiająca przedstawiciela podatkowego powinna zawierać:

- nazwę lub imię i nazwisko podatnika,
- adres jego siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zamieszkania za granicą,
- dane identyfikacyjne podmiotu, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym,
- numer identyfikacji podatkowej przedstawiciela podatkowego,
- nazwę lub imię i nazwisko, adres siedziby lub w przypadku osób fizycznych adres stałego miejsca zamieszkania przedstawiciela podatkowego,
- adres, pod którym będzie prowadzona i przechowywana dokumentacja oraz ewidencja podatnika dla celów podatku od towarów i usług,
- oświadczenie o spełnieniu przez podmiot, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym warunków określonych w ustawie o VAT w art.15 ust. 8 .

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego na podstawie umowy zawartej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (1 kwiecień 2011 rok) pozostaje ważne o ile spełniony jest wymóg dotyczący złożenia odpisu umowy wraz z kopią zaświadczenia (dotyczącego spełnienia warunków przez przedstawiciela podatkowego, określonych w ustawie o VAT w art. 15 ust.8) do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście.

Cel planowanych zmian

Celem nowej regulacji jest dostosowanie do zmiany wynikającej z ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach w zakresie przedstawiciela podatkowego. Ma ona ułatwić możliwość ustanowienia przedstawiciela podatkowego i obniżyć koszty wynikające z tej czynności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA