REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

Katarzyna Broniszewska
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązują nowe zasady ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Instytucja przedstawiciela podatkowego została wprowadzona w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535) - art. 15 ust. 7-9.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiciela podatkowego ustanawia się po to, żeby wykonał określoną część obowiązków podatnika. Odpowiada on solidarnie z podatnikiem, którego reprezentuje za jego zobowiązania podatkowe.

Zgodnie z indywidualną interpretacją podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28.09.2010 roku (sygnatura IPPP3/443-627/10-2/SM) odpowiedzialność ta istnieje także po rozwiązaniu umowy o ustanowieniu przedstawiciela podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc do końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

REKLAMA

Określona kategoria podatników ma obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy:
- nie posiadają siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju,
- podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni (czyli tacy, który nie wyrejestrowali się z ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku VAT przez urząd skarbowy i w niej figurują bez względu na to czy składają deklaracje podatkowe czy nie)
mają obowiązek ustanowić przedstawiciela podatkowego (art. 15 ust. 7 ustawy o podatku od towarów usług).

Należy zwrócić także uwagę na rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przypadków, w których nie ma konieczności ustanawiania przedstawiciela podatkowego z dnia 15 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 66 poz. 608).

Taki obowiązek nie ciąży na podmiotach z pozostałych państw Unii Europejskiej, które na jej obszarze posiadają miejsce zamieszkania, siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności.

Przedstawicielem podatkowym może być:
• Osoba fizyczna,
• Osoba prawna,
• Jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej.

Podmioty te, aby mogły być ustanowione przedstawicielami podatkowymi muszą łącznie spełniać następujące warunki:

1. być zarejestrowanym jako podatnik VAT ,
2. przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczać podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa,
3. przez ostatnie 24 miesiące - osoba fizyczna będąca podatnikiem, a w przypadku podmiotów nie będących osobami fizycznymi - osoba będąca wspólnikiem, członkiem władz zarządzających, głównym księgowym, nie podlegać odpowiedzialności na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.2), za popełnienie przestępstwa skarbowego,
4. być uprawnionym do zawodowego wykonywania doradztwa podatkowego zgodnie z przepisami o doradztwie podatkowym lub do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Obowiązki przedstawiciela ustawowego.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego (Dz. U. z dnia 30 marca 2011 r. Nr 68, poz. 359) przedstawiciel podatkowy zobowiązany jest do wypełniania obowiązków podatnika, którego jest przedstawicielem, w zakresie:

- rozliczania podatku od towarów i usług,
- prowadzenia i przechowywania dokumentacji oraz ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług,
- wykonywania innych czynności wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli zostały wymienione w umowie, na podstawie której dokonano ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Tryb ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2004 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego wymagało do ustanowienia przedstawicielstwa umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Tak było do tej pory.

Przepisy nowego rozporządzenia Ministra Finansów, które wchodzą w życie od 1 kwietnia 2011 roku wprowadzają pewne uproszczenie.

Zamiast aktu notarialnego możliwe będzie ustanowienie przedstawiciela podatkowego za pomocą umowy zawartej pomiędzy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy o VAT a przedstawicielem podatkowym, o którym mowa w art. 15 ust. 8 ustawy.

Kopia umowy zawartej pomiędzy podatnikiem VAT a przedstawicielem podatkowym będzie przekazywana do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa- Śródmieście. Kopię umowy Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa -Śródmieście potwierdza za zgodność z oryginałem. Naczelnik dzięki temu będzie miał możliwość sprawdzenia podmiotu, który ma wykonywać funkcję przedstawiciela.

Projekt rozporządzenia

Polecamy: Co się zmieni w VAT w 2011 roku?

Co powinna zawierać umowa?

Umowa ustanawiająca przedstawiciela podatkowego powinna zawierać:

- nazwę lub imię i nazwisko podatnika,
- adres jego siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zamieszkania za granicą,
- dane identyfikacyjne podmiotu, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym,
- numer identyfikacji podatkowej przedstawiciela podatkowego,
- nazwę lub imię i nazwisko, adres siedziby lub w przypadku osób fizycznych adres stałego miejsca zamieszkania przedstawiciela podatkowego,
- adres, pod którym będzie prowadzona i przechowywana dokumentacja oraz ewidencja podatnika dla celów podatku od towarów i usług,
- oświadczenie o spełnieniu przez podmiot, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym warunków określonych w ustawie o VAT w art.15 ust. 8 .

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego na podstawie umowy zawartej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (1 kwiecień 2011 rok) pozostaje ważne o ile spełniony jest wymóg dotyczący złożenia odpisu umowy wraz z kopią zaświadczenia (dotyczącego spełnienia warunków przez przedstawiciela podatkowego, określonych w ustawie o VAT w art. 15 ust.8) do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście.

Cel planowanych zmian

Celem nowej regulacji jest dostosowanie do zmiany wynikającej z ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach w zakresie przedstawiciela podatkowego. Ma ona ułatwić możliwość ustanowienia przedstawiciela podatkowego i obniżyć koszty wynikające z tej czynności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA