REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązują nowe zasady ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Instytucja przedstawiciela podatkowego została wprowadzona w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535) - art. 15 ust. 7-9.

REKLAMA

Przedstawiciela podatkowego ustanawia się po to, żeby wykonał określoną część obowiązków podatnika. Odpowiada on solidarnie z podatnikiem, którego reprezentuje za jego zobowiązania podatkowe.

Zgodnie z indywidualną interpretacją podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28.09.2010 roku (sygnatura IPPP3/443-627/10-2/SM) odpowiedzialność ta istnieje także po rozwiązaniu umowy o ustanowieniu przedstawiciela podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc do końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Określona kategoria podatników ma obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnicy, którzy:
- nie posiadają siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju,
- podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni (czyli tacy, który nie wyrejestrowali się z ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku VAT przez urząd skarbowy i w niej figurują bez względu na to czy składają deklaracje podatkowe czy nie)
mają obowiązek ustanowić przedstawiciela podatkowego (art. 15 ust. 7 ustawy o podatku od towarów usług).

Należy zwrócić także uwagę na rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przypadków, w których nie ma konieczności ustanawiania przedstawiciela podatkowego z dnia 15 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 66 poz. 608).

Taki obowiązek nie ciąży na podmiotach z pozostałych państw Unii Europejskiej, które na jej obszarze posiadają miejsce zamieszkania, siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności.

Przedstawicielem podatkowym może być:
• Osoba fizyczna,
• Osoba prawna,
• Jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej.

Podmioty te, aby mogły być ustanowione przedstawicielami podatkowymi muszą łącznie spełniać następujące warunki:

1. być zarejestrowanym jako podatnik VAT ,
2. przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczać podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa,
3. przez ostatnie 24 miesiące - osoba fizyczna będąca podatnikiem, a w przypadku podmiotów nie będących osobami fizycznymi - osoba będąca wspólnikiem, członkiem władz zarządzających, głównym księgowym, nie podlegać odpowiedzialności na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.2), za popełnienie przestępstwa skarbowego,
4. być uprawnionym do zawodowego wykonywania doradztwa podatkowego zgodnie z przepisami o doradztwie podatkowym lub do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Obowiązki przedstawiciela ustawowego.

REKLAMA

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego (Dz. U. z dnia 30 marca 2011 r. Nr 68, poz. 359) przedstawiciel podatkowy zobowiązany jest do wypełniania obowiązków podatnika, którego jest przedstawicielem, w zakresie:

- rozliczania podatku od towarów i usług,
- prowadzenia i przechowywania dokumentacji oraz ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług,
- wykonywania innych czynności wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli zostały wymienione w umowie, na podstawie której dokonano ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Tryb ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2004 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego wymagało do ustanowienia przedstawicielstwa umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Tak było do tej pory.

Przepisy nowego rozporządzenia Ministra Finansów, które wchodzą w życie od 1 kwietnia 2011 roku wprowadzają pewne uproszczenie.

Zamiast aktu notarialnego możliwe będzie ustanowienie przedstawiciela podatkowego za pomocą umowy zawartej pomiędzy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy o VAT a przedstawicielem podatkowym, o którym mowa w art. 15 ust. 8 ustawy.

Kopia umowy zawartej pomiędzy podatnikiem VAT a przedstawicielem podatkowym będzie przekazywana do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa- Śródmieście. Kopię umowy Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa -Śródmieście potwierdza za zgodność z oryginałem. Naczelnik dzięki temu będzie miał możliwość sprawdzenia podmiotu, który ma wykonywać funkcję przedstawiciela.

Projekt rozporządzenia

Polecamy: Co się zmieni w VAT w 2011 roku?

Co powinna zawierać umowa?

Umowa ustanawiająca przedstawiciela podatkowego powinna zawierać:

- nazwę lub imię i nazwisko podatnika,
- adres jego siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zamieszkania za granicą,
- dane identyfikacyjne podmiotu, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym,
- numer identyfikacji podatkowej przedstawiciela podatkowego,
- nazwę lub imię i nazwisko, adres siedziby lub w przypadku osób fizycznych adres stałego miejsca zamieszkania przedstawiciela podatkowego,
- adres, pod którym będzie prowadzona i przechowywana dokumentacja oraz ewidencja podatnika dla celów podatku od towarów i usług,
- oświadczenie o spełnieniu przez podmiot, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym warunków określonych w ustawie o VAT w art.15 ust. 8 .

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego na podstawie umowy zawartej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (1 kwiecień 2011 rok) pozostaje ważne o ile spełniony jest wymóg dotyczący złożenia odpisu umowy wraz z kopią zaświadczenia (dotyczącego spełnienia warunków przez przedstawiciela podatkowego, określonych w ustawie o VAT w art. 15 ust.8) do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście.

Cel planowanych zmian

Celem nowej regulacji jest dostosowanie do zmiany wynikającej z ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach w zakresie przedstawiciela podatkowego. Ma ona ułatwić możliwość ustanowienia przedstawiciela podatkowego i obniżyć koszty wynikające z tej czynności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA