REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?
Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego?

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązują nowe zasady ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Instytucja przedstawiciela podatkowego została wprowadzona w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535) - art. 15 ust. 7-9.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiciela podatkowego ustanawia się po to, żeby wykonał określoną część obowiązków podatnika. Odpowiada on solidarnie z podatnikiem, którego reprezentuje za jego zobowiązania podatkowe.

Zgodnie z indywidualną interpretacją podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28.09.2010 roku (sygnatura IPPP3/443-627/10-2/SM) odpowiedzialność ta istnieje także po rozwiązaniu umowy o ustanowieniu przedstawiciela podatkowego.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc do końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

REKLAMA

Określona kategoria podatników ma obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy, którzy:
- nie posiadają siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju,
- podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni (czyli tacy, który nie wyrejestrowali się z ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku VAT przez urząd skarbowy i w niej figurują bez względu na to czy składają deklaracje podatkowe czy nie)
mają obowiązek ustanowić przedstawiciela podatkowego (art. 15 ust. 7 ustawy o podatku od towarów usług).

Należy zwrócić także uwagę na rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przypadków, w których nie ma konieczności ustanawiania przedstawiciela podatkowego z dnia 15 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 66 poz. 608).

Taki obowiązek nie ciąży na podmiotach z pozostałych państw Unii Europejskiej, które na jej obszarze posiadają miejsce zamieszkania, siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności.

Przedstawicielem podatkowym może być:
• Osoba fizyczna,
• Osoba prawna,
• Jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej.

Podmioty te, aby mogły być ustanowione przedstawicielami podatkowymi muszą łącznie spełniać następujące warunki:

1. być zarejestrowanym jako podatnik VAT ,
2. przez ostatnie 24 miesiące terminowo rozliczać podatek od towarów i usług oraz inne podatki stanowiące dochód budżetu państwa,
3. przez ostatnie 24 miesiące - osoba fizyczna będąca podatnikiem, a w przypadku podmiotów nie będących osobami fizycznymi - osoba będąca wspólnikiem, członkiem władz zarządzających, głównym księgowym, nie podlegać odpowiedzialności na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. Nr 83, poz. 930, z późn. zm.2), za popełnienie przestępstwa skarbowego,
4. być uprawnionym do zawodowego wykonywania doradztwa podatkowego zgodnie z przepisami o doradztwie podatkowym lub do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Obowiązki przedstawiciela ustawowego.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego (Dz. U. z dnia 30 marca 2011 r. Nr 68, poz. 359) przedstawiciel podatkowy zobowiązany jest do wypełniania obowiązków podatnika, którego jest przedstawicielem, w zakresie:

- rozliczania podatku od towarów i usług,
- prowadzenia i przechowywania dokumentacji oraz ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług,
- wykonywania innych czynności wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli zostały wymienione w umowie, na podstawie której dokonano ustanowienia przedstawiciela podatkowego.

Tryb ustanawiania przedstawiciela podatkowego.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 kwietnia 2004 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego wymagało do ustanowienia przedstawicielstwa umowy zawartej w formie aktu notarialnego. Tak było do tej pory.

Przepisy nowego rozporządzenia Ministra Finansów, które wchodzą w życie od 1 kwietnia 2011 roku wprowadzają pewne uproszczenie.

Zamiast aktu notarialnego możliwe będzie ustanowienie przedstawiciela podatkowego za pomocą umowy zawartej pomiędzy podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy o VAT a przedstawicielem podatkowym, o którym mowa w art. 15 ust. 8 ustawy.

Kopia umowy zawartej pomiędzy podatnikiem VAT a przedstawicielem podatkowym będzie przekazywana do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa- Śródmieście. Kopię umowy Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa -Śródmieście potwierdza za zgodność z oryginałem. Naczelnik dzięki temu będzie miał możliwość sprawdzenia podmiotu, który ma wykonywać funkcję przedstawiciela.

Projekt rozporządzenia

Polecamy: Co się zmieni w VAT w 2011 roku?

Co powinna zawierać umowa?

Umowa ustanawiająca przedstawiciela podatkowego powinna zawierać:

- nazwę lub imię i nazwisko podatnika,
- adres jego siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zamieszkania za granicą,
- dane identyfikacyjne podmiotu, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym,
- numer identyfikacji podatkowej przedstawiciela podatkowego,
- nazwę lub imię i nazwisko, adres siedziby lub w przypadku osób fizycznych adres stałego miejsca zamieszkania przedstawiciela podatkowego,
- adres, pod którym będzie prowadzona i przechowywana dokumentacja oraz ewidencja podatnika dla celów podatku od towarów i usług,
- oświadczenie o spełnieniu przez podmiot, który jest ustanawiany przedstawicielem podatkowym warunków określonych w ustawie o VAT w art.15 ust. 8 .

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego na podstawie umowy zawartej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (1 kwiecień 2011 rok) pozostaje ważne o ile spełniony jest wymóg dotyczący złożenia odpisu umowy wraz z kopią zaświadczenia (dotyczącego spełnienia warunków przez przedstawiciela podatkowego, określonych w ustawie o VAT w art. 15 ust.8) do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście.

Cel planowanych zmian

Celem nowej regulacji jest dostosowanie do zmiany wynikającej z ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach w zakresie przedstawiciela podatkowego. Ma ona ułatwić możliwość ustanowienia przedstawiciela podatkowego i obniżyć koszty wynikające z tej czynności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA